سایت Android Authority مدل اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی S24 را از نظر عملکردی مقایسه کرده تا ببینیم آیا بین این دو مدل تفاوت قابل توجهی وجود دارد؟

  • دوربین زوم گلکسی S24 اولترا در مقابل گلکسی S23 اولترا؛ پادشاه زوم کدام است؟

اسنپدراگون از نظر عملکردی همچنان برنده است

با بررسی مجموعه تست‌های انجام شده، متوجه می‌شویم که مدل اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در تمامی بنچمارک‌ها نسبت به نسخه اگزینوس گلکسی S24 عملکرد بهتری دارد. البته این اختلاف بزرگ نیست؛ به عنوان مثال، در Geekbench 6 حدود ۷ درصد و در PCMark حدود ۵ درصد است. به دلیل شباهت قابلیت‌های پردازنده و حافظه دو گوشی، به احتمال زیاد در کارهای روزمره و حتی پردازش‌های سنگین متوجه این تفاوت عملکرد نخواهید شد. شاید جالب‌ترین نتیجه این باشد که طراحی ۸ هسته‌ای قدرتمندتر اسنپدراگون عملکرد بهتری نسبت به طراحی ۱۰ هسته‌ای اگزینوس ارائه می‌دهد.

اگزینوس گلکسی S24

با این حال، مجموعه تست‌های گرافیکی ۳DMark  نتایج با اختلاف بیشتری را نشان می‌دهد. در بنچمارک Wild Life، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ موفق شده ۲۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس ارائه دهد و در تست Wild Life Extreme تفاوت این دو به ۱۸ درصد می‌رسد. تنها استثناء در این زمینه، تست Solar Bay است که از Ray Tracing استفاده می‌کند و هر دو در این زمینه تقریبا عملکرد یکسانی دارند. این نشان می‌دهد پردازنده گرافیکی اسنپدراگون در این زمینه نمی‌تواند تمام توان بالقوه‌ی خود را به کار بگیرد.

اگزینوس گلکسی S24

تست‌های استرس یا فشار، پردازنده را برای مدت طولانی تحت فشار زیادی قرار می‌دهند تا مشخص شود آیا برای مدت قابل توجه می‌توانند عملکرد خیلی خوبی ارائه دهند یا نه. با انجام تست‌های فشار، به وضوح مشخص می‌شود که توان پایین خنک‌سازی در بدنه‌ی جمع‌وجور گلکسی S24 هیچ‌کدام از این دو پردازنده‌ی گرافیکی را قادر نمی‌سازد تا برای مدت طولانی با تمام توان خود کار کنند. هر دو پردازنده تقریباً همزمان دچار افت عملکرد می‌شوند، اما مدل اسنپ‌دراگون بیشترین افت را نسبت به حداکثر توان خود تجربه می‌کند.

اگزینوس گلکسی S24

این پردازنده در هر سه تست به‌ترتیب به ۴۷.۹%، ۵۴.۲% و ۴۳.۶% توان بالقوه‌ی خود سقوط می‌کند. اگزینوس بعد از ۲۰ دور اجرا به ۵۴.۹%، ۵۶.۵% و ۶۰.۳% حداکثر کارایی خود می‌رسد. با این حال، اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۳ هنوز در رندرگیری معمولی از تراشه‌ی اگزینوس عملکرد بهتری دارد. تنها استثنا ردیابی پرتو است که با افزایش گرما، معماری AMD در آن پیشتاز می‌شود. نکته‌ی جالب توجه این است که تراشه‌ی اگزینوس در هر سه تست دمای کمی بالاتر (حدود ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر) نسبت به گوشی اسنپ‌دراگون تحت فشار دارد. خوشبختانه، دمای هیچ‌کدام از این دو گوشی از مرز نگران‌کننده‌ی ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد فراتر نمی‌رود.

عمر باتری بهتر مدل اگزینوس گلکسی S24

در حالی که پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۳ از لحاظ عملکرد برتری دارد، آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که کاربران گوشی‌های گلکسی S24 مجهز به پردازنده‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ نسبت به همتایان خود که از اسنپ‌دراگون استفاده می‌کنند، از عمر باتری بهتری برخوردار خواهند بود. این موضوع در مقایسه‌ی تراشه‌های نسل‌های پیشین مانند اسنپ‌دراگون ۸۶۵ در مقابل اگزینوس ۹۹۰ و اسنپ‌دراگون ۸۸۸ در مقابل اگزینوس ۲۱۰۰ نیز مشاهده شده است.

البته در تمام سناریو‌ها مدل اگزینوس گلکسی S24 عمر باتری بهتری ارائه نمی‌دهد. مدت زمان ثبت عکس با دوربین در هر دو مدل تقریباً یکسان است و نسخه اسنپدراگون در ضبط ویدیوی ۴K با سرعت فریم بر ثانیه، ۱۶ درصد عمر باتری بیشتری دارد.

اگزینوس گلکسی S24

با این حال، مدل اگزینوس گلکسی S24 در پخش ویدیوی ۴K و همچنین تست‌های عملکرد بازی ۱۷ درصد و در تماس‌های تصویری زوم ۱۴ درصد عملکرد بهتری  در زمینه‌ی دوام باتری را ارائه می‌دهد. اما در این میان، پیروزی بزرگ مربوط به تفاوت ۳۶ درصدی و پیروزی مدل اگزینوس در زمینه‌ی استفاده از مرورگر است. این تست برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد زیرا در طول روز زمان قابل توجهی را به وب‌گردی اختصاص می‌دهند.

اما چرا شاهد چنین اختلافی در زمینه‌ی عمر باتری هستیم؟ چند احتمال وجود دارد. اول اینکه اگزینوس ۲۴۰۰ از دو هسته‌ی پردازشی کوچک‌تر اضافی و سرعت‌های کلاک پایین‌تر در هر ده هسته‌ی خود بهره می‌برد. استفاده از CPUهای با کلاک پایین برای کارهای سبک‌تر مانند مرور وب، باید انرژی کمتری مصرف کند زیرا کارهای پس‌زمینه بین هسته‌های کم‌مصرف‌تر توزیع می‌شود. همچنین، ممکن است فرآیند ساخت ۴ نانومتری نسل سوم (LPP+) سامسونگ به اندازه یا حتی کمی کارآمدتر از فرآیند ۴ نانومتری TSMC باشد که در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده شده است.

قابلیت‌های مودم و مصرف انرژی مرتبط با جابجایی بین دکل‌ها، بر این نتایج تأثیر می‌گذارد. بنابراین تفاوت بین عمر باتری این دو مدل به نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر هم بستگی دارد. با این حال اکثر تست‌ها نشان می‌دهند که مدل اگزینوس گلکسی S24 می‌تواند عمر باتری بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد.

سخن پایانی؛ مدل اگزینوس یا اسنپدراگون گلکسی S24؟

در نهایت با بررسی این مدل‌ها، باید بگوییم که مهم‌ترین مزیت مدل اسنپدراگون، ارائه‌ی عملکرد بسیار بهتر برای گیمینگ است که البته در بازی‌های مبتنی بر RayTracing، اختلاف عملکرد خاصی بین این دو مدل دیده نمی‌شود. از سوی دیگر، کاربرانی که از مدل اگزینوس استفاده می‌کنند با عمر باتری بهتری روبرو می‌شوند.

اما در کل با توجه به اینکه خرید گلکسی S24 از یک منطقه‌ی دیگر و بهره‌گیری از مدل اسنپدراگون اصلا ساده نیست، عملا با اختلاف زیادی بین این دو مدل روبرو نمی‌شوید و فقط شاید برخی گیمرهای حرفه‌ای بتوانند از نهایت توان مدل اسنپدراگون بهره ببرند.

  • مقایسه گلکسی S24 با آیفون ۱۳؛ مبارزه پرچم‌داران کوچک را کدام گوشی می‌برد؟

منبع: Android Authority

نوشته مقایسه‌ی مدل اگزینوس گلکسی S24 با مدل اسنپدراگون؛ بهتر یا بدتر از حد انتظار؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala