کارگردانان مهم سال ۲۰۱۸ که با فیلم‌هایشان نامزد اسکار هستند یعنی رایان کوگلر، بردلی کوپر، آلفونسو کوارون، ماریل هلر، یورگوس لانتیموس و اسپایک لی که به ترتیب فیلم‌های «بلک پنتر» (پلنگ سیاه)، «ستاره‌ای متولد شده است»، «روما»، «آیا هرگز می‌تونی منو ببخشی؟»، «سوگلی» و «بلکککلنزمن» را ساخته‌اند در میزگرد سالانه هالیوود ریپورتر در این رابطه صحبت کردند که چطور بر ترس‌های بازیگران غلبه کرده‌اند، درباره سیاست هنر در «دوره‌های خطرناک» حرف زدند و اینکه در مدارس فیلمسازی چه چیزی به شما یاد می‌دهند. آنها یک نکته مهم را هم گوشزد کردند: چه چیزی می‌تواند یک پروژه را نابود کند؟ و جواب‌شان یک کلمه بود: هالیوود.

در شرایطی که اسکار ۲۰۱۹ گویا از آن روزهای شکوه و جلال برگزارش مراسم اسکار فاصله گرفته و نه اجراهای موسیقی اضافه در آن برنامه‌ریزی شده، نه مجری دارد و حتی قرار بود چهار جایزه از جمله فیلمبرداری و بهترین فیلم کوتاه هم در فاصله تبلیغات داده شود، یک خبر مراسم اسکار ۲۰۱۹ را نجات داد.

کمی بعدتر از آن کارتون‌های نوستالژیک دهه شصت نوبت به کارتون میتی کومان رسید که اوایل دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد و آنقدر طرفدار داشت که به مدت یک دهه پخش آن ادامه پیدا کرد و بعد هم تک قسمت‌هایی از آن عموما در تعطیلات عزاداری از تلویزیون پخش می‌شد. اتفاقی که هیچ‌وقت دلیلش را نفهمیدیم که چرا با حذف موسیقی تیتراژ تشخیص داده‌اند که کارتون «میتی کومان» به درد روزهای عزاداری می‌خورد.

تعطیلات آخر هفته آمریکا مصادف با روز ریاست‌جمهوری بود. سال گذشته ۱۲ فیلم صدر باکس آفیس در این روزها مجموع فروش‌شان از مرز ۲۷۰ میلیون دلار گذشت که البته بیش از ۲۰۲ میلیون دلار آن مربوط به افتتاحیه فیلم «پلنگ سیاه» (بلک پنتر) بود. امسال اما در این روزها شاهد افتتاحیه شگفت‌انگیزی نبودیم. و در حالی که انتظارات دیگر کاهش پیدا کرده بودند دوازده فیلم صدر جدول در مجموع ۱۰۹.۱ میلیون دلار فروختند تا از سال ۲۰۰۴ تا به امروز شاهد کمترین فروش در چنین روزهایی باشیم. امسال فیلم آلیتا موفق شده صدرنشین شود.

شب گذشته برندگان هفتاد و یکمین دوره جوایز انجمن نویسندگان آمریکا (Writers Guild Award) اعلام شدند و برندگان اصلی امسال فیلم‌هایی همچون «کلاس هشتم» (Eighth Grade) و «هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟» (Can You Ever Forgive Me) بودند که پیش از این چندان مورد توجه قرار نگرفتند و از جوایز مراسم‌ها و انجمن‌های مختلف که تا اینجای کار توزیع شده سهم چندانی نداشتند.

پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ همیشه جزو کارهای هیجان‌انگیز هفته منتهی به اسکار است. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که چند ماه اخیر برای اسکار خیلی زمان درخشانی نبوده است. از آن تلاش نافرجام‌شان برای پیدا کردن مجری و سر باز زدن کوین هارت بگیرید، شغلی که قبلا آرزوی هر کسی بود و برایش سر و دست می‌شکستند و حالا هیچ‌کس قبولش نمی‌کند، تا تصمیم برای قطع پخش زنده چهار جایزه فنی از جمله فیلمبرداری که با واکنش هالیوود مواجه شد و مجبور شدند از تصمیم‌شان بازگردند.

جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ با اهدای مهم‌ترین جایزه این جشنواره به کارگردان اسراییلی ناداو لاپید به پایان رسید؛ فیلم لاپید که «مترادف‌ها» (Synonyms) نام دارد درباره جوانی اسراییلی است که در پاریس زندگی می‌کند و به اسراییل پشت کرده است؛ او در فرانسه به دنبال زایشی مجدد و بازآفرینی هویت خویش است و در این میان لغت‌نامه فرانسوی- اسراییلیِ او نقشی کلیدی دارد؛ موضوعی که نام فیلم هم به آن مربوط است. لاپید پیش از این با فیلم «معلم مهدکودک» (The Kindergarten Teacher) مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود اما تصاحب خرس طلای جشنواره برلین احتمالا بیش از هر زمان دیگر نامش را سر زبان‌ها خواهد انداخت.

نتایج تحلیل‌گران گلددربی را درباره پیش بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ در بخش بازیگری بخوانید. در این بخش همیشه با احتمالی بیش از ۹۵ درصد تحلیل منتقدان و روزنامه‌نگاران درست از کار درمی‌آید.