وان‌پلاس 12

  • ۷ دلیل برای خریدن گلکسی S24 اولترا (و ۳ دلیل برای نخریدن)

دلایل برای خریدن

عملکرد فوق‌العاده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳

وان پلاس ۱۲ به‌عنوان یکی از پرچم‌داران برتر اندروید، از پیشرفته‌ترین پردازنده‌ی این اکوسیستم یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده می‌کند. وان‌پلاس در این گوشی جدید، به خوبی از بهبودهای عملکرد و مدیریت مصرف انرژی این تراشه جدید کوالکام بهره گرفته است.

امتیاز وان‌پلاس ۱۲ در بنچمارک گیک‌بنچ برای عملکرد کلی، کاملاً با نتایجی که از گلکسی اس ۲۴ اولترا در بررسی‌ها به دست آمده، همخوانی ندارد. به احتمال زیاد، دلیل این موضوع استفاده سامسونگ از نسخه‌ی بهینه‌سازی‌شده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در گوشی‌هایش است. اما در بنچمارک ۳DMark Wild Life Unlimited  برای عملکرد گرافیکی، اعداد به دست آمده نشان می‌دهد که از نظر گرافیکی حرف زیادی برای گفتن دارد.

وان‌پلاس ۱۲، یک مزیت دیگر نیز نسبت به گلکسی S24 در بهره‌گیری از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دارد؛ اطمینان از استفاده از تراشه‌ی کوالکام، صرف‌نظر از اینکه در کدام منطقه از جهان گوشی را خریداری کنید. در خارج از آمریکای شمالی، اگر مدل استاندارد گلکسی S24 را بخرید، گوشی مجهز به تراشه‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ را دریافت خواهید کرد.

بهبود دوربین تله‌فوتو

تا همین چند سال قبل، پرچم‌داران وان‌پلاس از نظر عکاسی حرف زیادی برای گفتن نداشتند. با این حال، وان‌پلاس ۱۲ چهارمین همکاری این شرکت با برند مشهور هاسلبلاد است و این همکاری در هر مدل جدید پرچمدار وان‌پلاس، دوربین‌های بهتری را به ارمغان آورده است. با وان‌پلاس ۱۲، حالا می‌توانید انتظار عکس‌هایی را داشته باشید که به خوبی با بهترین گوشی‌ها از نظر عکاسی رقابت می‌کنند.

این موضوع به‌ویژه درباره‌ی عکس‌های زوم که از پیشرفت‌های سخت‌افزاری در دوربین تله‌فوتو وان‌پلاس ۱۲ بهره می‌برند، صادق است. در حالی که وان‌پلاس ۱۱ دارای یک لنز تله‌فوتو ۳۲ مگاپیکسلی با توانایی زوم ۲ برابری بود، وان‌پلاس در گوشی جدید خود، این بخش را ارتقا داده و حالا از یک حسگر ۶۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که از زوم ۳ برابری پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر حتی با زوم ۶ برابری هم عکس‌ها با افت کیفیت روبرو نمی‌شوند.

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

وان‌پلاس 12

این گوشی به لطف استفاده از باتری ۵۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و مصرف انرژی کمتر اسنپدراگون ۸ نسل ۳، می‌تواند نسبت به نسل قبلی عمر باتری بهتری ارائه کند. یکی دیگر از برتری‌های مهم این گوشی نسبت به گلکسی S24، پشتیبانی وان‌پلاس ۱۲ از شارژ سریع ۱۰۰ واتی است. در ضمن نباید بازگشت شارژ بی‌سیم را از قلم بیندازیم که این مشخصه از نسل قبلی حذف شده بود. به طور مشخص، می‌توانید این گوشی را با شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی شارژ کنید.

ظرفیت بالای رم و حافظه داخلی

با وجود اینکه وان‌پلاس در ابتدا به عنوان سازنده‌ی قاتل پرچم‌داران به شهرت رسید، ولی در ادامه پرچم‌دارهای تمام‌عیاری را راهی بازار کرد. به همین خاطر با وجود اینکه همین الان هم برخی پرچم‌داران با حداقل رم ۸ گیگابایتی راهی بازار می‌شوند، ولی مدل پایه وان‌پلاس ۱۲ از رم ۱۲ گیگابایتی استفاده می‌کند و با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر، می‌توانید ظرفیت رم را به ۱۶ گیگابایت برسانید و فضای ذخیره‌سازی را دو برابر کنید.

برای مقایسه باید بگوییم گوشی‌های گلکسی S24 پلاس، S24 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس که ظرفیت پایه ۲۵۶ گیگابایتی را ارائه می‌دهند، حداقل ۲۰۰ دلار گران‌تر از وان‌پلاس ۱۲ هستند و S24 اولترا به طور مشخص ۵۰۰ دلار قیمت بیشتری دارد. همین موضوع، جذابیت وان‌پلاس ۱۲ را افزایش داده است.

نمایشگر بسیار روشن

وان‌پلاس 12

وان‌پلاس ۱۲ از نمایشگر ۶.۸۲ اینچی LTPO OLED بهره می‌برد و رزولوشن آن به ۱۴۴۰ در ۳۱۶۸ می‌رسد. با توجه به LTPO بودن نمایشگر، می‌تواند رفرش‌ریت بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز را ارائه کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگر، حداکثر روشنایی ۴۵۰۰ نیت است که برای مقایسه باید بگوییم حداکثر روشنایی نمایشگر S24 اولترا به ۲۶۰۰ نیت می‌رسد. بنابراین با روشنایی نمایشگر شگفت‌انگیزی روبرو هستیم. بنابراین حتی در شدیدترین نور آفتاب هم هیچ مشکلی برای بهره‌گیری از این نمایشگر جذاب نخواهید داشت.

قیمت منطقی

وان‌پلاس 12

با وجود اینکه قیمت وان‌پلاس ۱۲ با افزایش ۱۰۰ دلاری نسبت به نسل قبلی روبرو شده، اما قیمت پایه آن مشابه گلکسی S24 و آیفون ۱۵ است. البته در این میان پیکسل ۸ قیمت کمتری دارد که باید به عدم بهره‌گیری این گوشی از دوربین تله‌فوتو اشاره کنیم. بنابراین می‌توان گفت نسبت به رقبای هم‌قیمت خود، یک پرچم‌دار بسیار جذاب است که در برخی حوزه‌ها نسبت به آن‌ها جذابیت بیشتری ارائه می‌کند.

دلایل برای نخریدن

فقدان قابلیت‌های هوش مصنوعی

وان‌پلاس ۱۲ تا حدودی قربانی بدبیاری در زمان عرضه شده است. این گوشی با مجموعه‌ای از پیشرفت‌های عالی در سطح سخت‌افزار که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد وارد بازار می‌شود، اما همزمان با عرضه گلکسی S24 رونمایی شده که از چندین قابلیت هوش مصنوعی بهره می‌برند. البته وان‌پلاس اعلام کرده برای افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی در حال همکاری با گوگل است. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تا سه ماهه اول سال جاری میلادی عرضه شوند. با این حال، تا آن زمان، وان‌پلاس ۱۲ در مقایسه با گلکسی S24 در زمینه هوش مصنوعی عقب خواهد ماند.

پشتیبانی نرم‌افزاری بهتر سامسونگ و گوگل

در حالی که وان‌پلاس ۱۲ با چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری تضمین‌شده و یک سال پشتیبانی امنیتی اضافی عرضه می‌شود، این موضوع در مقایسه با رقبای اصلی این شرکت، چندان چشمگیر نیست. تا همین چند وقت پیش، چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری، پشتیبانی قابل قبولی برای یک گوشی اندرویدی محسوب می‌شد. اما با رونمایی از گلکسی اس ۲۴، سامسونگ سیاست جدیدی را در پیش گرفته و ۷ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی برای دستگاه‌های خود ارائه می‌دهد.

گوگل نیز در پاییز سال گذشته با معرفی پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو، همین سیاست را دنبال کرد. با وجود اینکه وان‌پلاس زمانی در زمینه پشتیبانی نرم‌افزاری پیشرو بود، اکنون در این زمینه از رقبای خود عقب مانده است.

محدودیت در مقاومت در برابر آب

به نظر می‌رسد برای مدیران وان‌پلاس مقاومت کامل در برابر نفوذ آب هیچوقت اهمیت زیادی ندارد. برخی از پرچم‌داران قبلی با وجود اینکه تا حدی در برابر نفوذ آب مقاوم بودند، ولی به دلیل کاهش هزینه‌ها، از گواهی IP بهره نمی‌برند. اما امروزه برای گوشی‌های پرچمدار، چنین کمبودی قابل قبول نیست. در نتیجه با وجود اینکه وان‌پلاس ۱۲ چنین گواهی دریافت کرده، اما فقط با گواهی IP65 روبرو هستیم.

این یعنی نمی‌توانید با خیال راحت گوشی را به طور کامل درون آب بیندازید و گوشی‌های دارای گواهی IP68 چنین قابلیتی دارند. با توجه به این موضوع، وان‌پلاس ۱۲ در برابر رقبای هم‌قیمت خود در این زمینه حرف کمتری برای گفتن دارد.

خرید وان‌پلاس ۱۲R شاید منطقی‌تر باشد

در کنارِ پرچمدار وان‌پلاس ۱۲، گوشی وان‌پلاس ۱۲R هم برای بازار جهانی رونمایی شد. این مدل، نسخه‌ای اقتصادی‌تر با قابلیت‌های محدودتر محسوب می‌شود. برای مثال، به جای پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳، از نسل قبلی آن یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می‌کند. از سوی دیگر فاقد دوربین تله‌فوتو و قابلیت شارژ بی‌سیم است.

اما اگر با نبودِ این ویژگی‌ها کنار بیایید، وان‌پلاس ۱۲R می‌تواند گزینه‌ی بسیار جذابی باشد. مدل پایه این گوشی با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۴۹۹ دلار به دست کاربران می‌رسد. بنابراین روی هم رفته برای کاربرانی که فکر می‌کنند مزایای وان‌پلاس ۱۲ اهمیت زیادی ندارد، خرید وان‌پلاس ۱۲R می‌تواند منطقی‌تر باشد.

  • ۷ دلیل برای خریدن گلکسی S24 (و ۲ دلیل برای نخریدن)

منبع: Tom’s Guide

نوشته ۶ دلیل برای خریدن وان‌پلاس ۱۲ (و ۴ دلیل برای نخریدن) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala