اپل امسال برای آیفون‌ها و مک‌بوک‌های خود از تراشه‌های ۳ نانومتری استفاده کرد. هر دو تراشه A17 Pro در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و تراشه‌های سری M3 در مک‌بوک‌ها مبتنی بر فناوری ساخت ۳ نانومتری هستند که طبیعتا نسبت به تراشه‌های ۵ نانومتری حرف بیشتری برای گفتن دارند. جهش از فناوری ۵ نانومتری به ۳ نانومتری منجر به افزایش قابل توجه ۲۰ درصدی سرعت پردازنده گرافیکی، ۱۰ درصدی سرعت پردازنده مرکزی و ۲ برابر شدن سرعت موتور عصبی در آیفون و همچنین بهبودهای مشابه در مک‌بوک‌ها شد.

تراشه‌های 2 نانومتری

TSMC برای تامین تولید تراشه‌های ۲ نانومتری، در حال ساخت دو کارخانه جدید و تلاش برای دریافت مجوز برای کارخانه سوم است. TSMC زمانی که با افزایش سفارش تولید تراشه روبرو می‌شود، به ساخت کارخانه‌های جدید روی می‌آورد. TSMC میلیاردها دلار برای این تغییر هزینه می‌کند و اپل نیز برای سازگاری با فناوری جدید، نیاز به تغییرات در طراحی تراشه خواهد داشت. اپل مشتری اصلی TSMC است و به طور معمول، اولین دریافت‌کننده تراشه‌های جدید این شرکت محسوب می‌شود. به عنوان مثال، اپل در سال ۲۰۲۳، تمامی تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را برای آیفون‌ها، آی‌پدها و مک‌بوک‌ها خریداری کرد.

مطابق معمول، TSMC برای تراشه‌های ۳ نانومتری هم بهبودهای مختلفی را عملی می‌کند و نمونه‌های بهبود یافته با برندهای N3E و N3P معرفی شده‌اند. از سوی دیگر تراشه‌های N3X هم برای پردازش‌های بسیار سنگین و N3AE برای اتومبیل‌های خودران در حال آماده‌سازی هستند.

شایعات حاکی از آن است که TSMC در حال شروع کار روی تراشه‌های پیشرفته‌تر ۱.۴ نانومتری است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۷ عرضه شوند. گفته می‌شود اپل به دنبال رزرو ظرفیت‌های اولیه تولید TSMC برای هر دو فناوری ۱.۴ نانومتری و ۱ نانومتری است.

  • آیفون ۱۶ پرو مکس با سنسور دوربین بزرگ‌تری عرضه می‌شود

منبع: MacRumors

نوشته اولین تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC راهی محصولات اپل می‌شوند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala