طبق توافق صورت گرفته میان ناسا و همتای روسی آن، «روس‌کاسموس» (Roscosmos) در نخستین مأموریت‌های تازه یک فضانورد روس توسط کپسول سرنشین‌دار دراگون اسپیس‌ایکس و سپس یک فضانورد آمریکایی توسط فضاپیمای سایوز در ماه سپتامبر عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد.

«جاش فینچ» (Josh Finch) سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گفت: «پرواز مشترک خدمه تضمین می‌کنند که برای نگهداری ضروری و راهپیمایی‌های فضایی فضانوردان آموزش‌دیده و خبره در ایستگاه حضور داشته باشند.».

او افزود: «این موضوع همچنین فعالیت ایستگاه را در برابر حوادث احتمالی مانند مشکل در هر فضاپیمای سرنشین‌دار، مشکلات جدی پزشکی خدمه، یا شرایط اضطراری در ایستگاه که نیاز به فضانوردان و وسایل نقلیه‌ی مشخص برای بازگشت زودتر از برنامه‌ریزی به زمین دارد، محافظت می‌کند.»

همان‌طور که انتظار می رفت، «فرانک روبیو» (Frank Rubio) فضانورد ناسا همراه با فضانوردان روس «سرگئی پروکوپیف» (Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین» (Dmitry Petelin) در مأموریت سایوز MS-22 که قرار است ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شود، به ایستگاه خواهد رفت. سایوز MS-23 مأموریت بعدی سایوز سرنشین‌دار هم شامل «لورال اوهارا» (Loral O’Hara) فضانورد ناسا و «اولگ کونوننکو» (Oleg Kononenko) و «نیکولای چوب» (Nikolai Chub) بهار آینده عازم ایستگاه فضایی خواهد شد.

در همین حال، «آنا کیکینا» (Anna Kikina) فضانورد روس همراه با «نیکول مان» (Nicole Mann) و «جاش کاسادا» (Josh Cassada) و فضانورد ژاپنی «کویچی واکاتا» (Koichi Wakata) هم در ماه سپتامبر و طی مأموریت «کروه-۵» (Crew-5) پرواز خواهند کرد. «آندری فدیایف» (Andrey Fedyaev) روس و فضانوردان ناسا شامل «استیو بوون» (Steve Bowen) و «وودی هوبرگ» (Woody Hoburg) هم به‌عنوان بخشی از مأموریت «کرو-۶» (Crew-6) خواهد پیوست.

فینچ درباره‌ی این توافق خاطرنشان کرد: «این توافق بدون مبادله‌ی مالی، شامل حمل‌ونقل به و از ایستگاه فضایی بین‌المللی و پشتیبانی جامع مأموریت، از جمله آموزش و آمادگی لازم برای پرتاب، عملیات پرواز، فرود و خدمات نجات سرنشینان است.»

این اعلامیه جمعه و اندکی پس از آن منتشر شد که کرملین اعلام کرد «دیمیتری روگوزین» (Dmitry Rogozin) مدیر کل روسکوسموس از سمت خود برکنار شده است. «یوری بوریسوف» (Yury Borisov) معاون سابق نخست‌وزیر جایگزین روگوزین خواهد شد.

روگوزین در طول چهار سال تصدی خود، روابط بسیار سختی با همتایان غربی خود داشت و به‌نظر می‌رسید که بیش از تلاش برای ادامه‌ی حیات پیوسته‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیشتر به دنبال جلب نظر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور بود.

یک منبع آگاه اعلام کرد که این هم‌زمانی تصادفی بوده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد که ناسا از رفتن روگوزین، که از زمان حمله‌ی روسیه به اوکراین به‌طور فزاینده‌ایصحبت‌های تنش‌زا و تهدیدهایی را علیه عملیات ایستگاه فضایی مطرح کرده بود، ناراحت نخواهد شد. مقامات ناسا اعلام کردند که رابطه‌ی کاری خوب آن‌ها با دیگر مدیران ارشد روس‌کاسموس کمک کرده است تا با وجود رهبری ناخوشایند روگوزین، توافقنامه‌های فرستادن فضانوردان را پیش ببرند.

  • ایستگاه فضایی بین‌المللی زیر تیغ روسیه؛ سرنوشت بزرگترین سازه‌ی فضایی بشر چه می‌شود؟

حضور پیوسته‌ی خدمه در سراسر برنامه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی یک امر عادی است و با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی، نماد مهمی از همکاری میان روسیه و ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. یک فضانورد روس، «سرگئی کریکالف» (Sergei Krikalev) اولین روسی بود که در سال ۱۹۹۴ میلادی با یک وسیله‌ی فضایی آمریکا، شاتل فضایی، پرواز کرد. یک سال بعد، «نورمن تاگارد» (Norman Thagard) فضانورد ناسا هم با کپسول سایوز به ایستگاه فضایی میر رفت.

پس از بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، ناسا ناچار شد برای انتقال خدمه به ایستگاه فضایی به روسیه تکیه کند و برای هر صندلی حدود ۹۰ میلیون دلار به روسیه بپردازد. حالا هرچند با وجود کپسول سرنشین‌دار دراگون، ناسا دیگر برای فرستادن فضانوردان به روسیه نیازی ندارد اما روسیه هم با ارائه‌ی یک روند حمل‌ونقل مطمئن، باعث ادامه‌ی توافق شد.

بدین ترتیب همکاری مشترک دو کشور در فرستادن فضانوردان ادامه خواهد داشت و کیکینا اولین فضانورد روسی خواهد بود که سوار بر یک وسیله‌ی نقلیه آمریکایی غیر از شاتل فضایی خواهد شد.

عکس کاور: ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین
Credit: NASA

منبع: Ars Technica

نوشته همکاری ناسا و روسیه برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی ادامه می‌یابد اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala