مطمئنا تمام افرادی که از کامپیوترها استفاده می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که این وسایل گرمای قابل توجهی را تولید می‌کنند. به عنوان مثال وقتی لپ‌تاپ را روی پای خود قرار می‌دهید، معمولا خیلی زود گرمای بدنه را احساس می‌کنید. از سوی دیگر افرادی که ساعات زیادی با PC مشغول گیمینگ هستند، بعد از چند ساعت احتمالا تغییر دمای اتاق را تشخیص خواهند داد.

کامپیوترها بخاری‌های به‌شدت بهینه‌ای هستند

بنابراین این موضوع که هنگام کار کردن با کامپیوتر کمی اتاق گرم‌تر می‌شود، برای اکثر کاربران چیز جدیدی نیست. با این حال بسیاری از کاربران نمی‌دانند که کامپیوترها در زمینه‌ی تبدیل برق به گرما بسیار بهینه عمل می‌کنند. در حقیقت اگر یک بخاری برقی که برق یکسانی در مقایسه با کامپیوتر مصرف کند را در کنار آن قرار دهید، در نهایت گرمای تولید شده توسط آن تفاوت محسوسی با گرمای تولیدی توسط کامپیوتر نخواهد داشت. در همین زمینه شرکت Puget Systems که در زمینه‌ی ساخت کامپیوتر PC فعالیت دارد، در سال ۲۰۱۳ با انجام یک آزمایش همین موضوع را ثابت کرده است.

گرمای کامپیوتر

برای این آزمایش، آن‌ها در یک کیس چند کارت گرافیک قرار دارند تا مانند یک بخاری برقی ۱۰۰۰ واتی انرژی مصرف کند. سپس این کامیپیوتر را در یک اتاق ایزوله قرار دادند. در نهایت مشخص شد زمانی که نهایت توان کامپیوتر برای مصرف یعنی همان ۱۰۰۰ وات مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرمای خروجی از آن تقریبا مشابه بخاری برقی ۱۰۰۰ واتی است.

در این میان باید خاطرنشان کنیم که بخاری صرفا اتاق را گرم می‌کند ولی کامپیوتر در کنار گرم کردن اتاق چندین کار مفید هم انجام می‌دهد.

چگونه میزان گرمای تولیدی کامپیوتر را محاسبه کنیم؟

با وجود اینکه می‌دانیم بخش زیادی از برق مصرفی کامپیوتر در نهایت به گرما تبدیل می‌شود، اما بحث این است که این گرمای تولید شده چقدر خواهد بود؟ در این زمینه یک روش غلط و یک روش درست وجود دارد که در ادامه به هردوی آن‌ها می‌پردازیم.

از عدد توان پاور نباید برای این کار استفاده کنید

گرمای کامپیوتر

به عنوان مثال اگر توان پاور کامپیوتر شما ۸۰۰ وات است یا توان خروجی شارژر لپ‌تاپ به ۷۵ وات می‌رسد، با استفاده از این اعداد نمی‌توانید گرمای به دست آمده را محاسبه کنید. در ضمن باید بگوییم که پاور ۸۰۰ واتی لزوما در تمام ساعات با این توان کار نمی‌کند بلکه حین حداکثر فشار، این مقدار از برق را استفاده خواهد کرد. به همین خاطر مثلا برای کارهای ساده‌ای مانند وب‌گردی، انرژی بسیار کمی مصرف می‌شود ولی حین اجرای بازی‌های سنگین، مصرف انرژی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. در نتیجه فقط با استفاده از حداقل و حداکثر توان مصرفی نمی‌توانید میزان گرمای تولیدی کامپیوتر را محاسبه کنید.

استفاده از ابزار برای محاسبه‌ی گرمای تولیدی کامپیوتر

به جای تخمین بر اساس اعداد و ارقام، باید در این زمینه از ابزار دقیقی بهره ببرید. اول از همه باید ببینید کامپیوتر در شرایط مختلف چقدر برق مصرف می‌کند. اگر از دستگاه UPS استفاده می‌کنید، احتمالا دستگاه موردنظر از نمایشگر برای نشان دادن میزان برق مصرفی بهره می‌برد و از دستگاه موردنظر می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

اگر هم دستگاه UPS ندارید، برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های سنجش مصرف برق یا پریزهای هوشمند استفاده کنید و کابل پاور را به پریز موردنظر وصل کنید. با بررسی اعداد به دست آمده می‌توانید ببینید که در شرایط مختلف کامپیوتر شما چقدر برق مصرف می‌کند. مثلا اگر از پاور ۷۵۰ واتی استفاده می‌کنید، هنگام انجام کارهای ساده ممکن است ۲۷۰ وات برق مصرف کنید. از سوی دیگر در صورت اجرای بازی‌های سنگین یا رندر گرفتن فایل‌های سه‌بعدی، شاید میزان مصرف به حدود ۵۰۰ وات برسد. واقعیت این است که در هیچ شرایطی تمام توان پاور ۷۵۰ واتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

البته این فقط یک مثال است و با توجه به پاور استفاده شده، قطعات درون سیستم و نحوه‌ی بهره‌گیری از کامپیوتر، با اعداد بالاتر و پایین‌تر روبرو می‌شوید.

این اعداد به چه دردی می‌خورند؟

فقط به این دلیل که سیستم شما تحت فشار سنگین حدود ۵۰۰ وات برق مصرف می‌کند، منجر به گرم شدن اتاق تا مثلا ۵ درجه سانتیگراد نمی‌شود. در این زمینه متغیرهای زیادی نقش دارند. شاید خانه‌ی شما مبتنی بر سازه‌ی بتنی عایق با پنجره‌های سه‌جداره باشد. یا شاید هم در یک خانه‌ی قدیمی نه‌چندان مناسب زندگی می‌کنید.

از سوی دیگر شاید در تابستان خانه‌ی شما بسیار گرم می‌شود و کامپیوتر، گرمای اتاق را به حد غیرقابل تحملی می‌رساند. اما در زمستان ممکن است از گرمای تولیدی توسط کامپیوتر لذت ببرید. اما برای بررسی دقیق تغییر دما در اتاق، می‌توانید از دماسنج‌های دیجیتالی هوشمند استفاده کنید که روند بالا و پایین شدن دما هم با گوشی قابل بررسی باشد.

اما در هر صورت اگر مثلا در تابستان در ساعات متمادی کولر را روشن نگه می‌دارید، گرمای تولیدی توسط کامپیوتر نباید مشکل خاصی برای شما ایجاد کند. ولی اگر در این زمینه بسیار کنجکاو هستید، با استفاده از همین ابزارهایی که به آن‌ها پرداختیم، با دقت زیادی می‌توانید تاثیر کامپیوتر بر میزان گرم شدن اتاق را بررسی کنید.

  • طول عمر مفید یک کامپیوتر جدید چقدر باید باشد؟

منبع: How To Geek

نوشته کامپیوتر شما تا چه حد خانه را گرم می‌کند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala