راهنما خرید موس‌های بازی

"به قلم رضا دمیرچی"

آخرین بروزرسانی: 3 آبان 96

Update: 10/25/2017

موس و کیبورد؛ این دو عنصر را می­توان عضو جدایی ناپذیر پلتفرم PC برشمرد و بخش مهمی از تجربه گیمینگ کاربر به این دو بخش مرتبط است. عدم توجه به انتخاب موس و کیبورد مناسب علاوه بر ارائه یک تجربه‌ی بد در بلند مدت ممکن است به سلامتی استخوان بندی و مفاصل دست نیز آسیب وارد کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات خرید موس گیمینگ بپردازیم و نهایتا چند مدل مختلف در بازه‌­های قیمتی متفاوت را به شما یاران همیشگی پردیس معرفی کنیم. دقت کنید که مدل‌­های ارائه شده تنها مدل­‌های مناسب بازار نیستند و اگر موس به خصوصی دارای مشخصات لازم که در ادامه به آن می­پردازیم باشد یک موس ایده آل خواهد بود.

مهم ترین نکته‌­ای که در انتخاب یک موس مناسب باید توجه کرد ساختار و فرم کلی آن است. مسئله‌­ای که اغلب اوقات به آن توجه نمی­شود و باعث ایجاد مشکلات متعدد می­گردد. متأسفانه به شخصه بارها دیده‌­ام که افراد تمایل به استفاده از موس­های کوچک و به اصطلاح جمع و جور را دارند. استفاده از این موس­‌ها برای کاربرانی که به طور مداوم از سیستم استفاده می­کنند باعث ایجاد خستگی در دست و همچنین در دراز مدت باعث تغییر در فرم و استخوان بندی دست می­شود. موس‌­های کوچک معمولا جهت اسفاده از لپ­تاپ هستند که قابلیت حمل و نقل راحت تری داشته باشند. حتی اگر از لپ­تاپ استفاده می­کنید و آن را خیلی جا به جا نمی­کنید سعی کنید از خرید این موس­‌ها بپرهیزید. علاوه بر سایز کلی موس باید به نکته دیگری نیز توجه داشت و آن هم طراحی ارگونومیک موس هست.

موس‌­های ارگونومیک، متناسب با ساختار دست طراحی شده‌­اند تا زمانی که دست خود را بر روی موس قرار می­دهید، باعث اذیت و تغییر در استخوان بندی دست نشود. این موس‌­ها معمولا ظاهری غیر معمول دارند ولی پس از به دست گرفتن آن و استقرار انگشتان خود بر روی آن احساس راحتی خواهید داشت. احساس راحتی و تناسب اندازه موس با دست را می­توان مهم ترین نکته در انتخاب موس مناسب دانست. موس‌­های گیمینگ اغلب این نکته را رعایت کرده و ارگونومیک بودن طراحی آن­ها به راحتی قابل تشخیص هستند. البته در این زمینه علاوه بر مهم بودن سایز موس یک مسئله اختیاری وجود دارد.

موس‌ها معمولا بر 2 نوع مرتفع و کوتاه هستند. این تفاوت‌ها بیشتر جنبه سلیقه‌­ای دارند و اگر جنبه‌­ی ارگونومیک بودن طراحی رعایت شده باشند تفاوتی ندارد که موس کوتاه یا بلند باشد. در کنار این موارد باید یک نکته را برای افراد چپ دست خاطر نشان کنیم. موس­ه‌ای موجود در بازار به طور کلی برای افراد راست دست در نظر گرفته شده‌­اند اما اغلب برند­ها مدل­های مخصوص چپ دستان نیز تولید کرده‌­اند لذا در هنگام خرید دقت کنید که موس مخصوص چپ دستان را تهیه کنید. برخی از مدل­‌ها نیز ساختاری متقارن دارند و برای هر 2 دسته از کاربران طراحی شده‌­اند. در این راهنما موس­ه‌ای معرفی شده مخصوص افراد راست دست در نظر گرفته شده‌­اند؛ به دلیل اینکه برخی از برند­ها در صفحه اطلاعات موس، وجود مدل مخصوص چپ دستان را ذکر نکرده و همچنین به دلیل جلوگیری از شلوغی بیش از حد مقاله در این باره توضیحی ذکر نشده؛ لذا افراد چپ دست پیش از انتخاب قطعی از وجود مدل مخصوص چپ دستان مطمئن شود و سپس اقدام به خرید نمایند.


نکته بعدی در انتخاب موس مناسب، دقت سنسور شناساگر آن است. برای بیان میزان این پارامتر از واحد dpi استفاده می شود که مخفف Dot per Inch به معنای اینچ بر نقطه است. در واقع تعداد نقاطی که در یک مربع به طول و عرض 1 اینچ توسط این سنسور شناسایی می­شود به وسیله این پارامتر بیان می­شود. هر چه این میزان بالاتر باشد خطای موس کمتر شده و همچنین سرعت موس بالاتر خواهد بود. موس‌های معمول در بازار بین 1200 dpi تا 2000 dpi هستند و این میزان در موس های گیمینگ تا 16000 dpi می­تواند افزایش یابد. ویژگی‌­ای که معمولا در موس‌های گیمینگ یافت می­‌شود تنظیم دلخواه این مقدار توسط نرم افزار­های خاص و یا به وسیله کلید از روی موس است.

نکته بعد در رابطه با نحوه اتصال است. البته منظور ما از نوع پورت نیست زیرا امروزه تمامی موس­ها از پورت­های USB استفاده می­کنند. نحوه اتصال موس­‌ها بر 2 نوع بی­‌سیم و با­سیم است. موس‌­های بی‌سیم با استفاده از باتری کار می­کنند در نتیجه شارژ آن را باید مد نظر داشت. اگر تمایل به خرید موس بی­سیم دارید این نکته را فراموش نکنید که میزان شارژدهی موس را بررسی کنید و اگر متناسب با استفاده تان نبود از خرید آن اجتناب کنید. متاسفانه این مورد یکی از نکات منفی این موس‌­ها است و معمولا به علت استفاده مداوم حین بازی، موس‌­های گیمینگ را به صورت با­سیم یا با قابلیت اتصال سیم تولید می­کنند تا باعث ایجاد چنین مشکل­‌هایی نشود. علاوه بر میزان شارژ دهی باید به میزان برد این موس­‌ها نیز توجه کرد تا در محدوده مورد نیاز باشد. اگر موس انتخابی شما از نوع با­سیم است هنگام خرید به میزان ضخامت سیم توجه کنید. معمولا سیم‌های نازک ظریف بوده و با کوچکترین کششی باعث قطعی در آن­ها می­شود. در بعضی از موس‌­ها نیز سیم به وسیله یک روکش نخی محافظت می­شود که این امر به افزایش عمر سیم و جلوگیری از قطع شدن آن کمک می­کند. همچنین به میزان بلندی سیم نیز توجه کنید تا در اندازه‌ی مورد نظر باشد.

اگر قصد تهیه موس برای انجام بازی را دارید سعی کنید موسی انتخاب کنید که کلید­های آن بیش از 3 کلید اصلی باشد. کلید­های اضافی بر روی موس در حین بازی به خصوص بازی­های سبک شوتر اول شخص و بازی‌های MMO، کمک شایانی به دسترسی سریع به برخی از اعمال مورد نیاز ( مانند Reload کردن) می­کند.

نکاتی که در بالا اشاره شد مهم­ترین نکات هنگام خرید یک موس است. پارامتر­های دیگری نیز برای موس‌­ها وجود دارد مانند عمر مفید کلیک و یا وزن قابل تحمل کلیک اما معمولا این پارامتر­ها استاندارد­های خاص خود را داراست و موس­‌های موجود در بازار اغلب به عنوان حداقل به آن­ها پایبند هستند و خیلی جای نگرانی ایجاد نمی‌­کنند. برخی پارامتر­ها نیز سلیقه‌­ای هستند مانند وزن موس که به دلیل سلیقه‌­ای بودن به آن نمی پردازیم. توجه داشته باشید که برخی موس­ها قابلیت تنظیم وزن را نیز دارند و شما می­توانید با باز کردن بخش مخصوص وزنه­‌های مخصوص تعیبه شده را کم یا زیاد کنید.

اما در ادامه به معرفی چند موس گیمینگ مناسب در رده بندی قیمتی مختلف خواهیم پرداخت:

Green GM-701 با قیمت حدودی 45.000 تومان

Green GM-701 با قیمت حدودی 45.000 تومان

گرین برندی آشنا برای ایرانیان است که پیش­تر در حوزه کیس و پاور جزو برترین برندهای بازار ایران محسوب شده و اکنون چند سالی است که در حوزه لوازم های جانبی دیگر نیز فعال است و کیفیت مناسبی در برابر قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. موس منتخب جزو ارزان­ترین موس‌های گیمینگ موجود در بازار است که امکانات خوبی در برابر قیمت مناسبش در اختیار کاربر قرار داده است. این موس 160 گرمی دارای 6 کلید قابل برنامه ریزی توسط نرم افزار شخصی سازی بوده و حداکثر دقت 2000DPI را در اختیار شما قرار می‌­دهد. طراحی ارگونومیک، سیم با روکش نخی و تغییر رنگ LED با تغییر حساسیت نیز از ویژگی­‌های قابل توجه دیگر در این موس است. هر چند نباید توقع یک موس حرف‌ه­ای گیمینگ را از این موس داشت ولی با توجه به قیمت آن امکانات بسیار مناسبی را در اختیار کاربر قرار می­دهد.

 

A4Tech Bloody V3M با قیمت حدودی 75.000 تومان

سری Bloody شرکت A4tech چند سالی است که توانسته رضایت گیمرهایی که خواهان خرج زیادی نیستند را جلب کند. یکی از پایین رده‌­ترین مدل‌های این سری که در بازار ایران یافت می­شود مدل V3M است. این موس 155 گرمی دارای حداکثر دقت 3200DPI بوده و همچنین شامل 7 کلید قابل برنامه ریزی است. 6 پروفایل­ مخصوص بازی­های شوتر، نرم افزار شخصی سازی، طراح ارگونومیک و سیم باروکش نخی از امکانات جذاب این موس است. V3M یک موس با قیمت مناسب و امکانات خوب گیمرهایی که خواهان هزینه کمتر هستند را به خوبی راضی می­کند.

 

A4Tech Bloody T60 با قیمت حدودی 100.000 تومان

در این رده نیز مجددا به سراغ سری Bloody رفتیم. موس T60 نیز با طراحی ارگونومیک و دقت 4000DPI در کنار قیمت نه چندان بالای خود برای هر گیمری جذاب است. وجود 9 کلید قابل برنامه ریزی، برنامه شخصی سازی، پروفایل­های مختلف برای هر سبک از بازی، کفی استیل، سطح ضد لغزش در برابر عرق، استفاده از روکش نخی بر روی سیم و استفاده از کلیک­های با عمر بالا از ویژگی­های مهم این موس است. مدل Bloody V8M را نیز می­توان جایگزین این موس در نظر گرفت. البته اگر توان خرج بیشتر را دارید مدل Bloody T70 نیز گزینه خوبی خواهد بود.

 

MSI Clutch GM40 با قیمت حدودی 140.000 تومان

برند MSI که پیش­تر در حوزه سخت افزارهای گیمینگ خود را ثابت کرده چند مدتی است وارد حوزه محصولات جانبی شده و محصولات با کیفیت و گیمر پسندی روانه بازار کرده. GM40 دارای وزن حدودی 130 گرم و حداکثر دقت 5000DPI است. طراحی این موس علاوه بر ارگونومیک بودن آن به گونه­ای است که کاملا متقارن است و امکان استفاده با هر 2 دست را به کاربر می­دهد لذا علاوه بر افراد راست دست افراد چپ دست نیز می­توانند از آن به راحتی استفاده کنند. وجود روکش ضد لغزش روی موس، سیم با روکش نخ، 8 کلید متفاوت و قابلیت تنظیم حساسیت از ویژگی­های جذاب این موس است. تنها نقطه ضعف این موس را می­توان به عدم وجود برنامه شخصی سازی آن دانست لذا تنظیم حساسیت تنها به وسیله دکمه بر روی موس انجام می­شود. رقیب این موس را می­توان Cougar 500M معرفی کرد که دقت پایین­تری نسبت به GM40 داشته ولی در عوض برنامه شخصی سازی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

MSI DS300 با قیمت حدودی 185.000 تومان

موس DS300 را می­توان جزو با دقت­ترین موس­های گیمینگ میان رده موجود در بازار دسته بندی کرد. این موس دارای وزن حدودی 153 گرم بوده و حداکثر دقت 8200DPI را پشتیبانی می­کند. از ویژگی­های دیگر این موس می­توان به طرح ارگونومیک، 6 کلید قابل برنامه ریزی، نرم فزار شخصی سازی، قابلیت تعویض رنگ LED به 16.8 میلیون رنگ (از طریق نرم افزار)، قابلیت تنظیم وزن موس از طریق وزنه­هایی که در مرکز ثقل موس تعبیه شده­اند، تعبیه پد­های زد لغزش در اطراف موس و سیم محافظت شده به­وسیله روکش نخی اشاره کرد. شاید تنها ایرادی که بتوان از این موس گرفت قیافه آن است! موس­های لاجیتک G402 و رپو V310 را می­توان هم رده­ی این موس در نظر گرفت؛ اما G402 دقت پایین­تر و V310 نیز هزینه بالاتری دارد.

 

Cougar 700M با قیمت حدودی 245.000 تومان

موس 700M ساخته­ی شرکت نام آشنای کوگار یکی از جالب­ترین موس­های گیمینگ در بازار است. طراحی موس علاوه بر ارگونومیک بودن به نحوی است که اندازه­ آن قابل تغییر است و شما می­توانید به وسیله پیچ­های تعبیه شده ارتفاع و عرض موس را دقیقاً به اندازه دست خود درآورید. اما این موس 110 گرمی علاوه بر این قابلیت امکانات جذاب دیگری را دارست که به طور کلی می­توان به حداکثر دقت 8200DPI، وجود 8 کلید قابل برنامه ریزی، وجود برنامه شخصی سازی، وجود یک پردازنده 32 بیتی جهت تسریع در عملکرد، وجود پد زد لغزش در اثر عرق، قابلیت تغییر رنگ LED­ (16.8 میلیون رنگ)، سیم با روکش نخی و قابلیت تغییر وزن موس از طریق وزنه­های تعبیه شده اشاره کرد. در این محدوده قیمت و در بازار ایران رقیب چندانی برای این موس وجود ندارد اما می­توان به Aivia Krypton ساخته­ی گیگابایت اشاره کرد که تا حدودی کمیاب است.

 

Logitech G403 با قیمت حدودی 295.000 تومان

کمپانی لاجیتک برای گیمرها یک نام ثابت شده است و کیفیت محصولاتش نیازی به معرفی ندارد. موس انتخابی هر چند ظاهری ساده دارد ولی از دقت فوق العاده بالای 12000DPI بهره می­برد. وزن این موس 87 گرم است که باعث می­شود آن را در رده موس­های سبک دسته بندی کرد اما با این حال لاجیتک یک وزنه 10 گرمی دیگر نیز در نظر گرفته تا در صورت نیاز آن را به موس اضافه کنید. وجود 6 کلید قابل برنامه ریزی، سیستم نورپردازی با قابلیت شخصی سازی 16.8 میلیون رنگ (به­وسیله نرم افزار شخصی سازی مخصوص)، تعبیه یک پردازنده 32 بیتی جهت تسریع در پردازش، قابلیت تعرف پروفایل­های شخصی و سیم با روکش نخی از ویژگی­های برجسته دیگر این موس است. جایگزین این موس را می­توان مدل G602 لاجیتک معرفی کرد اما این موس بی­سیم دقت بسیار پایین­تری نسبت به G403 دارد (2500DPI).

 

Logitech G502 Proteus Spectrum با قیمت حدودی 350.000 تومان

G502 را می­توان نسخه کامل شده­ی G403 دانست. این موس 168 گرمی مانند G403 حداکثر دقت 12000DPI دارد. از قابلیت­های دیگر این موس می­توان به طراحی ارگونومیک، 11 کلید قابل برنامه ریزی، سیستم نورپردازی با قابلیت شخصی سازی از طریق نرم افزار مخصوص موس (16.8 میلیون رنگ)، تعبیه وزنه­های اضافی جهت تنظیم وزن موس به وزن دلخواه، سیم با روکش نخی و قابلیت مدیریت اندازه کابل، تعبیه یک پردازنده 32 بیتی جهت تسریع در پردازش­­ها، قابلیت ذخیره پروفایل شخصی، کلید­های مکانیکی و وجود پدهای ضد لغزش دست اشاره کرد. اگر به دنبال یک موس حرفه­ای جهت انجام بازی­های مختلف و در سبک­های مختلف هستید G502 یک انتخاب عالی خواهد بود.

 

Razer Naga Hex V2 با قیمت حدودی 390.000 تومان

موس­های این رده و رده­های بعدی را جزو موس­های مخصوص بازیکنان حرفه­ای سبک MOBA دسته بندی کرد. موس Naga Hex دارای وزن 135 گرم بوده و حداکثر دقت 16000DPI را داراست. طراحی ارگونومیک، 14 کلید قابل برنامه ریزی، برنامه شخصی سازی حرفه­ای، سیستم نورپردازی قابل شخصی سازی (16.8 میلیون رنگ)، 7 کلید­ جانبی مخصوص گیمر­های MOBA، امکان ذخیره سازی پروفایل شخصی همراه با پروفایل­های پیش­فرض، سیم با روکش نخی و کلید­های با عمر بالا از ویژگی­های این موس حرفه­ای است. به عنوان جایگزین این موس نیز می­توان به مدل Mamba Tournament Edition ساخته ریزر اشاره کرد که جزو موس­های حرفه­ای سبک­های مختلف رده بندی می­شود.

 

Corsair SCIMITAR RGB با قیمت حدودی 430.000 تومان

برند Corsair را بیشتر در حوزه حافظه­ می­شناسیم اما SCIMITAR یک موس حرفه­ای تمام عیار برای بازیکنان MOAB است. این موس 147 گرمی دارای طراحی ارگونومیک بوده و 17 کلید قابل برنامه ریزی دارد که از این تعداد 12 کلید آن از نوع مکانیکی بوده و حداکثر حساسیت این موس نیز 12000DPI می­باشد. برنامه شخصی سازی حرفه­ای، سیستم نور پردازی با قابلیت شخصی سازی (16.8 میلیون رنگ)، استفاده از پد­های ضد لغزش بر اثر عرق، قابلیت تعریف پروفایل­های شخصی و سیم با روکش نخی از قابلیت­های دیگر این موس حرفه­ای است. استفاده از کلید­های مکانیکی در کنار طراحی ارگونومیک عالی را می­توان مهم­ترین نقطه قوت این موس دانست. به عنوان جایگزین نیز موس Razer Orochi را می­توان پیشنهاد داد اما این موس تعداد کلید­های کمتر و همچنین حداکثر دقت کمتری نسبت به SCIMITAR داراست.

 

Razer Mamba 2016 با قیمت حدودی 575.000 تومان

و به عنوان آخرین موس پیشنهادی دوباره به سراغ کمپانی محبوب ریزر رفتیم. موس Mamba دارای وزن 125 گرمی بوده و حداکثر دقت 16000DPI را داراست. نوع اتصال این موس از نوع بی­سیم/باسیم است؛ در واقع در صورت نیاز می­توان با اتصال سیم آن را به یک موس معمولی تبدیل و در غیر این صورت به صورت بی­سیم و با استفاده از دانگل آن را به سیستم متصل کرد. میزان شارژ دهی این موس طبق ادعای ریزر 20 ساعت اعلام شده. این موس در مجموع 9 کلید دارد که به وسیله نرم افزار شخصی سازی می­توان قابل شخصی سازی هستند، همچنین با استفاده از این نرم افزار می­توان سیستم نور پردازی موس را نیز به طور حرفه­ای شخصی سازی کرد. استفاده از کلیدهای با کیفیت و با دقت بالا در کنار امکانات حرفه­ای این موس هر گیمری را راضی خواهد کرد. 

Razer Naga EPIC Chroma Wireless MMO با قیمت حدودی 650.000 تومان

در کنار موس های دیگر تصمیم به معرفی این هیولا گرفتم تا شما را با یکی از جذاب ترین موس های جهان آشنا کنیم. برند Razer بقدری برای گیمر ها آشناست که نیازی به معرفی آن نیست! اژه Naga به موجوداتی افسانه ای اتلاق می شود که ظاهری شبیه به یک مار غول پیکر دارند و به باور بومی های جنوب شرق آسیا، در رودخانه بزرگ مکونگ زندگی می کنند. موس Razer Naga دارای جثه درشت و ظاهر با ابهتی ست. این هیولای کوچک با طرای منحصر به فرد ارگونومیکی دارای دقیت 8200dpi بوده و به صورت تخصصی برای بازی های سبک MMO ساخته شده. این موس دارای 19 کلید قابل برنامه ریزی توسط برنامه مخصوص موس است. همچنین شما میتوانید توسط این نرم افزار برای هر بازی پروفایل و تنظیمات خاص خود و تغییر رنگ LED بر روی موس و کارای خاص دیگر اقدام کنید.این موس جزو موس های بی سیم است، البته شما میتوانید با اتصال سیم به موس آن را به عنوان موس سیم دار استفاده کنید. زمان شارژدهی باتری به صورت استفاده مداوم 20 ساعت بوده و پس از آن نیز شما میتوانید به وسیله پایه شارژ (در زمان عدم استفاده) و یا به وسیله اتصال سیم موس به کیس (در زمان استفاده) آن را شارژ کنید.

نمودار قیمتی موس‌های معرفی شده

جدول قیمتی موس‌های بازی
Infogram

امیدوار هستیم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سعی ما در پردیس گیم بر این است که چنین مقالاتی را در مورد سایر لوازم جانبی PC و کنسول ها نیز قرار دهیم و پیشنهادات و انتقادات شما بی شک می توانید باعث کامل تر شدن این سلسله مطالب شود.

در نهایت شما می توانید سوالات و مشکلات خود برای خرید لوازم جانبی PC از جمله موس و کیبورد را در این تاپیک مطرح کنید:

مشاوره برای خرید لوازم جانبی کامپیوتر

منبع متن: pardisgame