چقدر می‌توانید زنده بمانید؟

"به قلم آرش فریدی" 

"این مقاله در راستای سلسله همکاری‌های پردیس‌گیم و مجله بازینامه منتشر می‌شود"

همه ما دوست داریم که زمانی طولانی را صرف بازی کردن بازی‌های مختلف کنیم اما گاهی اوقات خیلی لذت‌بخش است که چند روز (یا شاید چند هفته) پشت سر هم در دنیای یک بازی غرق شویم و تا حدی که حوصله‌مان اجازه دهد به کشف کردن این دنیا ادامه دهیم.

یکی از سبک‌هایی که معمولاً می‌توان بازی‌های خوبی از این قشر را پیدا کرد، سبک Survival/Simulation است. هدف اصلی این ژانر به وجود آوردن شرایطی شبیه‌سازی شده به واقعیت است که بازیکن باید با چالش‌های اکثراً پیش‌بینی شده دست و پنچه نرم کند. اگرچه بیشتر بازی‌های مستقل در این سبک معمولاً در عین سادگی فضای چالش برانگیزی را برای بازیکن به وجود می‌آورند که ممکن است خیلی از بازیکن‌ها را در همان دقیقه‌های اول دلسرد کند، اما اگر به قبول کردن چالش‌های سخت عادت و البته حوصله آزمون و خطاهای مکرر را هم دارید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.

تنفس حیاتی ترین نیاز شماست

داستان Oxygen not Included در یک خط خلاصه می‌شود: «هشدار! تیم شما کیلومترها در زیر سطح زمین از خواب بیدار شده‌اند و متاسفانه آن‌ها هیچ ایده ای ندارند که چگونه از اینجا سر در آورده‌اند.»

دیگر نکته‌ای که این بازی را با دیگر بازی‌های به گونه‌ای مدیریت شرایط متفاوت می‌کند، خلاقیت هنری بازی است که یک دنیای دو بعدی فانتزی/تخیلی و در عین حال واقعی را به تصویر می‌کشد. (که البته این ویژگی جدایی‌ناپذیر بازی‌های Klei Entertainment  است.) در عین حال که شما را وادار می‌کند که تمام تمرکز خود را بر محاسبات ارقام و اعداد و چک کردن وضعیت تک تک اعضای تیم صرف کنید، محیطی شاد، پر از رنگ و البته پر از انیمیشن‌های غیر قابل منتظره (و خوب) را برای بازیکن به وجود می‌آورد که بارها و بارها بازی کردن باعث نمی‌شود از محیط آن خسته شوید.

وظیفه شما مدیریت کردن اعضای یک تیم عملیاتی در زیر زمین است که می‌خواهند زنده بمانند.

شما از یک پرتال که مشخص نیست که به کجا متصل است به منطقه‌ای آمده‌اید که پر از مواد آلی و معدنی، مواد غذایی و کشاورزی است و باید با استفاده از آن‌ها پیشرفت کنید و تا جایی که می‌توانید زنده بمانید. شما مدیریت اشخاصی را دارید که هر کدام توانایی‌هایی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؛ البته منظور از این توانایی‌ها ظاهر کردن یک یوزپلنگ یا راه رفتن روی آب نیست! تیم شما با استفاده از اسلحه‌های بامزه خود شروع به ساخت و ساز یک اکوسیستم برای زندگی می‌کنند. همانند دیگر بازی‌های مدیریتی معیارهای متفاوتی برای ابزارهای قابل مدیریت در این بازی تعریف شده. قسمت‌های اصلی که بازی روی آن‌ها تمرکز کرده؛ اکسیژن، دما، غذا و سلامتی است. این چهار مورد، نیازهای اولیه شما برای شروع کاوش و ساخت و ساز شهرک دلخواهتان است.


شما با کندن دیوارهای اطراف و تبدیل آن‌ها به مواد اولیه شروع به ساختن نیازهای اولیه یک محیط زندگی مانند دستگاه تولید برق، دستگاه تولید اکسیژن و غذاساز میکروبی کنید. هر قسمت از دیوارهای تعبیه شده در بازی حاوی ماده‌ای است که شما برای ساختن یک محیط استاندارد برای زندگی به آن نیاز دارید. برای مثال قسمتی از محیط با دیواره‌های مسی پر شده که شما از آن‌ها می‌توانید برای ساختن سیم در جهت برق‌رسانی به دستگاه‌های مختلف استفاده کنید و قسمت دیگری پر از کودهای گیاهی است که شما برای کشاورزی به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

هر یک از اعضای تیم شما در قسمت مختلف رتبه‌بندی شده‌اند. ممکن است یک نفر نمره آشپزی‌اش ۸ از ۱۰ باشد، پس تهیه غذای تیم را باید به عهده بگیرد یا شخص دیگری که رتبه ورزشکاری‌اش بالاست باید دویدن روی ژانراتور را انجام دهد تا برق‌رسانی به منطقه با مشکل مواجه نشود و یا شخصی که توانایی بالاتری در ساخت و ساز دارد، توسعه شهرک شما را به عهده بگیرد. سیستم اولویت‌بندی و انتخاب شغل‌های تعیین شده برای هر یک اعضای تیم شما به خوبی طراحی شده و شما می‌توانید از همان ابتدا یا در شرایط بحرانی بازی را متوقف کنید. اولویت خود را بررسی کنید و با توجه به شرایط پیش رو وظایف مناسب را برای اعضای تیم خود تعیین کنید.


هر روز از بازی یک Cycle نام دارد و در آخر روز اعضای تیم شما استراحت می‌کنند و عملاً کاری نمی‌توانید انجام دهید و دستگاه‌های شما با استفاده از ذخیره انرژی می‌توانند کارهای مختلفی مانند تولید اکسیژن، کود یا آب تصفیه شده انجام دهند. پس از چند روز به شما پیشنهاد عضو جدیدی برای تیمتان می‌شود که شما می‌توانید با توجه به شرایطی که در بازی دارید از بین سه نفر که توانایی‌های مختلفی را دارند یک نفر انتخاب یا صبر کنید و در روز مناسب یک نفر را به تیمتان اضافه کنید و یا اگر شرایط هیچکدام مورد نظرتان نبود هر سه را رد کنید و منتظر باشید تا ۳ نفر جدید به شما پیشنهاد شود.

ویژگی دیگری که یکی از چالش‌های اصلی بازی است، استرسی است که اعضای تیم شما در طول زندگی و ساخت و ساز در محیط می‌گیرند، این استرس می‌تواند ناشی از بد خوابیدن در طول شب، کمبود اکسیژن، خیس بودن لباس‌ها، کثیف بودن دست یا نبودن دکور مناسب در محل و … باشد.

این بازی همچنان در مرحله Early Access قرار دارد و اگر طرفدار این سبک از بازی‌ها هستید،Oxygen not Included را از دست ندهید.

در آخر اگر شما نیز موفق به تجربه این بازی شده‌اید یا بازی‌های این سبک را تجربه کرده‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را برایمان به اشتراک بگذارید...

این مقاله با تلاش دوستان ما در مجله تخصصی بازینامه تهیه شده است و شما در جهت حمایت از این تیم مستقل، می توانید شماره های مختلف مجله را در اینجا دریافت کنید.

منبع متن: pardisgame