پیش نمایشی بر بازی "روح جنگ"
"به قلم کسرا کریمی اصل"
مینویسم "روح جنگ" یک "بازی موبایل" اما شما صرفا آن را "بازی" را بخوانید چرا که حداقل در تجربهی من از بازی این اصل مهم که گیم از پلتفرمی که روی آن عرضه شده ارجحیت دارد، کاملا قابل مشاهده و اثبات است؛ یعنی این قانون پایستگی بازی که هر پلتفرمی با فاکتورهای زمان خودش میآید و بر اساسِ همین متغییرها بازیهای مختلفی که قرار است ازشان بهره بگیرند ساخته میشوند و در نهایت وقتی که زمان پلتفرم به سر آمد ویژگیهای مفید باقی مانده از خود را وارد کلیت مفهومی همه بازیها میکنند، مثال برایش زیاد است از قابلیت ذخیره سازی بازی گرفته تا همین مکانیزمهای پرداخت درون برنامهای که از موبایل شروع شد و امروز همه جا هست.
"روح جنگ" اینطور که به نظر میآید یا حداقل از چیزی که من مشاهده کردم خیلی به طریقت بالا پایبند است، در عین عرضه بر روی پلتفرم اندروید و استفاده از ویژگیهای آن نزدیکتر به مفهوم واحد "گیم" است یا حتی بیشتر از عناوین AAA.
بازی در سادهترین حالت برای توضیح یک "ِDiablo" کلون شده است که در فضای آثاری همجون "Genji" یا "Dynasty Warriors" جریان دارد، با یک داستان خیلی کلاسیک که یک آدم بدی، پادشاه شروری از قبرش برخواسته و دارد کارهای بد میکند (مثل غارت دهکدهها) و راهبان یک معبدی برای پایان دادن به ظلم و ستم این فرد دست به دامان شمای بازی کننده میشوند.
از همان ابتدا دو کلاس "جنگجو" و "قاتل" برای شما قابل در دسترس است که در عین تشابهات کلی، یعنی اینکه مکانیزم خلاصه شده جفتشان "بکش برو جلو" است در ظواهر و نکات فرعیتر مانند انیمیشنها و سرعت و در نهایت روحها، چیزی که بازی خیلی بر آن مانور میدهد متفاوتند.
بازی از نظر بصری و فنی در نسخهای که سازندگان در اختیار ما قرار دادند با وجود همه مشکلات و نواقص کاملا چشمگیر و حتی در مواقعی خیره کننده است و به خیلی از بازیهای مستقل کنسولی تنه میزند، ولی نکته اصلی در شیوه پرداخت و توجه به جزئیاتی است که در خیلی از موارد ما حداقل انتظارشان را در بازیهای موبایلی نمیکشیم و همین امر هم دقیقا برگ برنده بازی است.
مفهوم روح در اسم بازی اشاره به روح جنگ جویان باستانی چینی دارد که می توانید آزاد کرده یا مثل پرسوناها در سری مگامی تنسه ادغام و ترکیب کرده با گداشتنشان در اسلات مربوطه ازشان در مواقع مبارزه بهره ببرید، هر کدام هم با یک انیمیشن و افکت خاص صوتی و بصری مربوط به خود.
گیمپلی بازی واقعا پر شاخه و برگ و سرشار از جزئیات حداقل در پشت پرده است، از درخت تواناییهای متفاوت گرفته تا مودها و بخش های گوناگون انقدری که گاهی وقتها از خود سوال می کنید آیا واقعا این میزان جزئیات لازم بود و همین امر هم بازی تا حدی به حفره معروف نقش آفرینیهای پیچیده شرقی می اندازد با این حال طراحی مراحل کوتاه و مناسب و در عین هوش مصنوعی قابل قبول مانع از سقوط بازی می شوند.
بازی قرار است که به زودی همزمان با انتشار جهانی توسط MedrickFZE در کافه بازار عرضه و نیز در دسترس عموم قرار بگیرد، با این حال امیدواریم که در نسخه نهایی یک سری بهینهسازیها به خصوص در عملکرد اثر روی تبلتها و صفحات نمایشی بزرگ بر اثر صورت پذیرد تا شاهد داغ شدن دیوایسهایمان موقع تجربه بازی نباشیم.
در نهایت "روح جنگ" شاید شمهای از بازیسازی چینی باشد که در انتظار صنعت گیم است. این بازی قرار است در مهرماه سال جاری توسط MedrickFZE با همگامسازی براساس ذائقه کاربر ایرانی منتشر شود و یقینا میتواند گزینه مناسبی برای کاربران ایرانی و علاقهمند به این ژانر باشد.
منبع متن: pardisgame