بیت‌تورنت پروتکلی است که به منظور ارسال پرونده‌ها و توزیع حجم بزرگی از اطلاعات بدون کاهش در مصرف منابع پر هزینه سرور و پهنای باند طراحی شده‌است. در واقع نوعی ارتباط همتا به همتا می‌باشد که کاربران مستقیماً به یکدیگر متصل می‌شوند و به ارسال و دریافت قسمتی از فایل می‌پردازند. گر چه فعالیت‌های تمامی کاربران یک فایل توسط سرور مرکزی به نام Tracker هماهنگ می‌شود، اما این سرور از محتویات فایل‌هایی که منتقل می‌شود بی اطلاع است. در نتیجه تعداد زیادی از کاربران با پهنای باند محدود Tracker مربوطه قابل پشتیبانی هستند. فلسفه کلیدی بیت‌تورنت این است که کاربران باید هم‌زمان با دانلود کردن اطلاعات (inbound)، آپلود (outbound) نمایند. در این صورت پهنای باند شبکه با حداکثر کارایی بکار گرفته می‌شود.

پروتکل بیت تورنت با وجود شبکه های به اشتراک گذاری فایل متعدد، همچنان محبوب و مورد علاقه کاربران است و دلیل این موضوع سرعت و قابلیت های بسیار بیشتر این روش است. همین موضوع مسبب تولید نرم افزار های دانلود از بیت تورنت شده است. Vuze Bittorrent Client یکی از نرم افزار ها در این زمینه می باشد که بر حسب جاوا طراحی شده و برای اجرای آن به نصب Java Runtime Environment نیاز خواهید داشت، اما طراحی شدن این نرم افزار نه تنها باعث کمی کیفیت یا سرعت آن نشده، بلکه به نسبت سایر نرم افزار های مشابه از قابلیت های بیشتری برخوردار است. از قابلیت های جالب این نرم افزار، اضافه شدن برخی از تنظیمات به مرورگر شما می باشد، بدین صورت که مرورگر شما در هنگام استفاده یا کلیک بر روی لینک های بیت تورنت، به صورت خودکار منبع را شناسایی و نرم افزار به صورت خودکار شروع به ارتباط با بیت تورنت خواهد کرد و شما می توانید پس از آن، برای دریافت فایل اقدام کنید. از قابلیت های جالب دیگر Vuze امکان وقفه، توقف کامل و ادامه دانلود فایل از بیت تورنت می باشد، بدین صورت که اگر فایلی در زمان مورد نظر شما دانلود نشد، می توانید آن را متوقف نموده و دانلود آن را در زمان دیگری ادامه دهید و تمام این فرآیند ها تنها با یک کلیک صورت می گیرد.

امکان عضویت و جستجوی هوشمند Vuze یکی از قابلیت های بسیار محبوب این نرم افزار می باشد، شما از طریق جستجوگر داخلی این نرم افزار می توانید تا بیت تورنتی که به دنبال هستید را به راحتی جستجو کرده و به فایل مورد نظر خود دست یابید، خبرنامه Vuze نیز در این میان می تواند همیار شما باشد و شما پس از عضویت می توانید با تعیین برخی کلمات کلیدی و سایز فایل، از اضافه شدن برخی از فایل های به خصوص اطلاع یابید که از طریق فید RSS صورت می گیرد. برخی از مواقع، فایل های ناخواسته ای از طریق بیت تورنت برای شما ارسال می شود که شما قصد دریافت آنها را نداشتید، این نرم افزار به کاربر امکان می دهد تا IP های بخصوصی که فایل های ناخواسته یا اطلاعات نامناسبی را ارسال می کنند بن (مسدود) کند و از این نظر می تواند کاربردی باشد. عملکرد و نتیجه دهی این نرم افزار بسیار بالا و مثال زدنی است و در بین سایر نرم افزار های مشابه از کارایی بسیار بهتری برخوردار است و شما عزیزان می توانید هم اینک آخرین ویرایش آن را از دانلود رایگان دریافت و از آن لذت ببرید.

امکانات نرم افزار مدیریت دانلود بیت تورنت :

  • امکان دانلود همزمان چندین تورنت
  • امکان محدود سازی سرعت آپلود و دانلود
  • امکان تنظیم دیسک کش
  • استفاده از تنها یک پروت برای تمام تورنت ها
  • امکان استفاده از پروکسی
  • امکان وقفه و ادامه دانلود تنها با یک کلیک
  • امکان وارد نمودن خودکار تورنت ها با انتخاب یک دایرکتوری خاص
  • امکان شخصی سازی فوق العاده بالا در رابط بصری
  • امکان مسدود نمودن IP خاص برای عدم دریافت فایل های نامناسب
  • امکان جستجوی داخلی برای یافتن تورنت بخصوص
  • امکان عضویت در خبرنامه نرم افزار برای اطلاع از اضافه شدن فایل های جدید