دوربین دوتایی زمانی آینده‌ی عکاسی موبایل به نظر می‌رسید، ولی این خاصیت دنیای تکنولوژی است که به سرعت آینده را به گذشته تبدیل می‌کند. چیزی در حدود شش ماه پیش در یکی از پادکست‌های عکاسی موبایل با عنوان «آیا گوشی‌های آینده دوربین نخواهند داشت؟» به این ایده اشاره کردیم که هوش مصنوعی ممکن است آینده‌ی عکاسی موبایل را رقم بزند. دیروز هواوی با معرفی دو گوشی هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو این آینده‌ی جدید را شروع کرد.

اجازه دهید پیش از این که به سراغ اصل مطلب برویم، حداقل به خاطر کامل بودن مقاله، اندکی در مورد سخت‌افزار دوربین میت ۱۰ صحبت کنیم. هر دو مدل هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو از دوربین دوتایی یکسانی  استفاده می‌کنند که از نظر سخت‌افزاری شباهت زیادی به نسل قبل دارد. ترکیبی از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور رنگی و لرزشگیر اپتیکال با یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با سنسور سیاه‌وسفید که طبق معمول چند سال گذشته به لنزهایی با برند لایکا مجهز شده‌اند.

نگاهی به دوربین هواوی میت 10 - آینده‌ی جدیدی که شروع شد!

این دوربین دوتایی علاوه بر فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز از تشخیص عمق هم برای بهبود سرعت و دقت فوکوس استفاده می‌کند. دوربین دوتایی میت ۱۰ همچنین به آن امکان زوم دو برابر بدون افت کیفیت و گرفتن شبیه‌سازی عمق میدان کم یا همان بوکه را می‌دهد. اما چیزی که دوربین میت ۱۰ را از نظر سخت‌افزاری بالاتر از نسل قبلی یعنی میت ۹ قرار می‌دهد، دیافراگم فوق‌العاده باز آن با نسبت کانونی f/1.6 است. هر دو لنز دوربین دوتایی میت ۱۰ از نسبت کانونی f/1.6 بهره می‌برند. با توجه به این که ال‌جی V30 تنها در یکی از لنزهای دوربین دوتایی خود از دیافراگم f/1.6 استفاده می‌کند، می‌توان گفت در حال حاضر میت ۱۰ در این زمینه رکورددار است.

حتی همین مشخصات سخت‌افزاری هم کافی است تا انتظار داشته باشیم هواوی میت ۱۰ در زمینه‌ی عکاسی درخشان ظاهر شود. به ویژه با توجه به این که گوشی‌های هواوی از زمان P9 از نظر دوربین همیشه جزو مدعیان بوده‌اند. ولی قدرت اصلی و تفاوت مهم دوربین هواوی میت ۱۰ در سخت‌افزار آن نیست. اندکی صبر کنید؛ اتفاقا تفاوت جدی دوربین میت ۱۰ مربوط به سخت‌افزار است، ولی نه سخت‌افزار دوربین. گوشی‌های سری میت ۱۰ از تراشه‌ی جدید هواوی به نام Kirin 970 استفاده می‌کنند که برای اولین بار در آن بخش ویژه‌ای به نام «واحد پردازش عصبی» یا NPU وجود دارد؛ بخشی که به طور ویژه برای پردازش الگوریتم‌های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی طراحی شده است.

نگاهی به دوربین هواوی میت 10 - آینده‌ی جدیدی که شروع شد!

تا پیش از این عملیات مربوط به هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند از طریق رایانش ابری انجام می‌شد. ولی در هواوی میت ۱۰ هوش مصنوعی به جای سرویس‌های ابری در داخل بخش NPU تراشه‌ی Kirin 970 قرار گرفته است. این یعنی همیشه و بدون نیاز به اینترنت امکان استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد. هواوی با اتکا به همین پردازنده، در دوربین هواوی میت ۱۰ از هوش مصنوعی به شیوه‌ای استفاده می‌کند که می‌تواند آینده‌ی عکاسی موبایل باشد.

دوربین هواوی میت ۱۰ به لطف هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت تشخیص دهد که به چه چیزی نگاه می‌کند. برای مثال کافی است آن را به سمت چهره‌ی یک انسان، یک گلدان گل یا یک بشقاب غذا بگیرید تا بلافاصله آیکن کوچک مربوط به هر کدام از آن‌ها در گوشه‌ی صفحه‌نمایش ظاهر شود. هوش مصنوعی میت ۱۰ می‌تواند سوژه‌ها و موقعیت‌های مختلفی مانند متن، غذا، برف، گیاهان، پرتره، حیوانات خانگی و نور کم را تشخیص دهد.

نگاهی به دوربین هواوی میت 10 - آینده‌ی جدیدی که شروع شد!

ولی اهمیت این موضوع در چیست؟ از آنجا که دوربین میت ۱۰ می‌داند شما قصد دارید از چه سوژه‌ای عکس بگیرید، می‌تواند تنظیمات دوربین را هم در زمان گرفتن عکس و هم در مراحل پردازش تصویر به شکلی مناسبت تنظیم کند تا به بهترین عکس ممکن برسید. برای مثال در زمان عکاسی پرتره دوربین می‌تواند به صورت خودکار شارپنس و سایر تنظیمات را برای بازتولید مناسب و زیبای رنگ و نرمی پوست تعدیل کند. در حالی که اگر سوژه‌ی شما یک گربه باشد، دوربین تمرکز خود را روی حفظ جزئیات ظریف موهای آن قرار خواهد داد. یا ممکن است دوربین هنگام عکاسی از غذا اندکی کنتراست را بالا ببرد تا رنگ‌ها به شکلی جذاب‌تر ثبت شوند.

البته هنوز برای قضاوت در مورد این که هوش مصنوعی در دوربین هواوی میت ۱۰ تا چه حد کیفیت عکس‌ها را بهتر می‌کند اندکی زود است. با این حال همین که این دوربین می‌تواند تشخیص دهد چه چیزی در برابر آن قرار دارد نشان از حرکت به سوی آینده دارد. آینده‌ای که در آن دوربین‌ها می‌توانند بخش‌های مختلف یک صحنه را از هم تشخیص دهند و هر بخش را به طور مجزا برای رسیدن به بهترین عکس ممکن پردازش کنند.

مطلب نگاهی به دوربین هواوی Mate 10؛ آینده‌ی جدیدی که شروع شد! برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala