به همان اندازه که نان و پنیر به جزء جدایی‌ناپذیر صبحانه‌های ما بدل شده است، شایعات و رندرها هم به جزء جدایی‌ناپذیر صنعت موبایل تبدیل شده. سال‌ها است که عادت کرده‌ایم از ماه‌ها قبل از عرضه‌ی یک گوشی جدید، انواع و اقسام شایعات و رندرها را پیرامون آن بخوانیم و ببینیم. این موارد شاید حدس و گمان‌های خوب و در مواقعی دقیق باشند، اما درنهایت، حدس و گمانی بیش نیستند. بعد از این مقدمه، وقتش رسیده که بحث را به گوشی‌های جدید گوگل پیکسل ۲ و پیکسل XL 2 منتقل کنیم. بر اساس گزارش‌هایی از منابع مختلف، گویا طراحی این دو گوشی در بخش‌های کلیدی با یکدیگر تفاوت دارد. بر اساس شایعات و رندرهایی که پخش‌شده‌اند، به نظر می‌رسد که پیکسل XL 2 همانند ال‌جی G6، حاشیه‌های کمی داشته باشد ولی از طرف دیگر، طراحی پیکسل ۲ تا حد زیادی شبیه نکسوس ۶P است. پس درحالی‌که گوشی بزرگ‌تر صفحه‌نمایشی با لبه‌های گرد و نسبت ۱۸:۹ خواهد داشت، طراحی پیکسل ۲ مطابق انتظار ما نیست و تغییر و تحول زیادی روی آن صورت نگرفته است.

همه‌ی راه‌ها به بحث حاشیه ختم می‌شود

بیایید فرض کنیم که تمام این شایعات و رندرها حقیقی باشند. در این صورت، حداقل در مورد نسخه‌ی کوچک‌تر گوگل پیکسل ۲، حاشیه‌های بزرگی را می‌توانیم ببینیم. البته قبول داریم که لغت «بزرگ» در این زمینه کمی زیاده‌روی است، اما در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش، طراحی گوگل پیکسل ۲ تا حدی سنتی محسوب می‌شود.

۲۰۱۷، سال آب رفتن حاشیه‌ی گوشی‌های هوشمند بود. در این زمینه می‌توان به گوشی‌هایی مانند ال‌جی G6، گلکسی اس ۸، اسنشال فون و آیفون ۸ اشاره کرد که این راه را رفته­اند. البته می‌دانیم شرکت‌هایی مانند HTC و موتورولا وجود دارند که برای طراحی گوشی‌هایشان از این سبک پیروی نمی‌کنند. شاید در حال حاضر یک گوشی پرچم‌دار با داشتن حاشیه‌های بالا و پایین، قدیمی به نظر نرسد، اما اوضاع همیشه این‌طور نمی‌ماند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که گوگل از این طراحی چه هدفی در ذهن دارد؟ پیکسل ۲ و پیکسل XL 2 هر دو از یک خانواده هستند. معمولا در چنین مواردی، تفاوت طراحی‌ها فقط در موارد جزئی است. اما با توجه به رندرهای منتشرشده، در این مورد چنین قضیه‌ای حکم‌فرما نیست. علاوه بر طراحی سنتی‌تر پیکسل ۲، به نظر می‌رسد صفحه‌نمایش این گوشی برخلاف دیگر گوشی‌های عرضه‌شده در سال جاری، لبه‌های گرد ندارد. با توجه به این تفاوت‌ها، خریداران پیکسل ۲، به‌غیراز اندازه باید موارد متعددی را مدنظر قرار دهند.

چرا این‌همه تفاوت؟

پیکسل 2 و پیکسل XL 2

مجبور کردن مشتریان به انتخاب بین دو طراحی مختلف، به نظر کار چندان عاقلانه‌ای نیست. و حالا که داریم در مورد شایعات و رندرها بحث می‌کنیم، اجازه دهید که فرضیاتی هم مطرح کنیم. ممکن است دلیل اصلی این اختلاف در طراحی، مشکلات مربوط به هزینه یا تولید باشد. شاید نمایشگرهای «اولد» (OLED) خمیده‌ی شرکت ال‌جی، هزینه‌ی خیلی بیشتری را نسبت به نمایشگرهای معمولی دارد و به همین خاطر گوگل تصمیم گرفته برای کاهش هزینه‌ها، از این نمایشگرها فقط در گوشی بزرگ‌ترش استفاده کند. بازهم باید یادآوری کنیم که این فقط یک فرضیه است.

البته این را هم می‌توان در نظر گرفت که شاید گوگل تصمیم دارد با این کار، یک گوشی پرچم‌دار را به همراه یک گوشی میان‌رده‌ی پیشرفته با قیمت مناسب به بازار عرضه کند. تقریبا شبیه کاری که با گوشی‌های نکسوس ۶P و ۵X انجام شد. با وجود این که احتمال چنین کاری کم است، اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اگر چنین چیزی درست باشد، فاصله‌ی زیادی بین این گوشی‌ها ایجاد می‌شود؛ یکی پیشرفته، گران و شیک است و دیگری میان‌رده، اقتصادی و با طراحی کم‌وبیش سنتی. البته امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد تا گوگل دوباره به بازار گوشی‌های هوشمند اقتصادی وارد شود.

البته احتمال دیگری که می‌توان مطرح کرد، ناتوانی ال‌جی در تامین نمایشگرهای اولد با لبه‌های خمیده با توجه به تقاضا از جانب گوشی‌های ال‌جی G6، ال‌جی V30، پیکسل ۲ و پیکسل XL 2 است. اگر این‌طور باشد، گوگل از لحاظ طراحی و کاربردی تصمیم درستی گرفته است. حاشیه‌های کمتر در موبایل بزرگ‌تر موجب می‌شود که استفاده از آن با یک دست راحت‌تر باشد.

برنده‌ی نهایی

اگر همه‌چیز مطابق اخبار غیررسمی پیش برود، شاهد رقابت جذابی بین دو محصول جدید گوگل خواهیم بود. آیا مشتریان گوشی کوچک‌تر با حاشیه‌های بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند یا گوشی بزرگ‌تر کم‌حاشیه برنده‌ی این رقابت می‌شود؟

امیدواریم که تفاوت این دو گوشی در همین موارد باشد و به جنبه‌های مهم دیگری کشیده نشود. البته از همان اول می‌دانستیم که این دو گوشی با اندازه‌های بزرگ و کوچکی که دارند، قرار نیست مثل هم باشند. اما داریم درباره‌ی تفاوت‌های گسترده‌ی دو گوشی صحبت می‌کنیم که از یک خط تولید بیرون می‌آیند. درنهایت می‌توان گفت که تصمیم‌گیری سختی در انتظار مشتریان آینده‌ی این گوشی‌ها قرار دارد.

منبع: Android Authority

مطلب چرا پیکسل ۲ و پیکسل XL 2 این‌قدر باهم فرق دارند؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala