بالاخره بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی، از گوشی «اسنشیال فون» (Essential Phone) رسما رونمایی شد. اندی روبین، خالق اندروید، با تاسیس شرکت «اسنشیال» تصمیم گرفت وارد دنیای سخت‌افزارها شود. اولین محصول این شرکت هم اسنشیال فون است. این گوشی با توجه به طراحی زیبا و ویژگی‌های خاصی که دارد، سروصدای زیادی را در دنیای تکنولوژی به پا کرده است. در این فرصت قصد داریم نقد و بررسی و نظراتی را که برخی از رسانه‌های مطرح تاکنون در مورد اسنشیال فون نوشته‌اند به‌طور خلاصه مرور کنیم. اگر می‌خواهید تصور بهتری نسبت به اسنشیال فون و صحت‌وسقم تبلیغات پیرامون آن پیدا کنید با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

اولین چیزی که در مورد گوشی اسنشیال فون توجه را به خود جلب می‌کند، ظاهر زیبای آن است. این گوشی با داشتن بدنه‌ی تیتانیومی و پشت سرامیکی، تا حدی به گوشی شیائومی Mi Mix شباهت دارد. مهم‌ترین مشخصه‌ی آن‌هم بدون شک نمایشگری همراه با حاشیه‌های کم است. دوربین جلویی ۸ مگاپیکسلی آن تنها چیزی است که ظاهر یکدست نمایشگر را به هم می‌ریزد. اما همین دوربین با شکافی که در نمایشگر به وجود آورده، ظاهر خاصی را برای این گوشی ایجاد کرده است.

این گوشی باوجود داشتن نمایشگر ۵.۷ اینچی و نسبت تصویر ۱۹:۱۰، بسیار خوش‌دست است. البته شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال‌جی پیش‌ازاین در مسیر موفق بوده‌اند، اما اسنشیال فون با طراحی ضخیمی که دارد، خوش‌دست‌تر از گوشی‌های هم‌اندازه‌ی رقیبان است. البته باوجود این بدنه‌ی ضخیم، جک هدفون در آن تعبیه نشده و برای اتصال هدفون، باید از رابط USB-C استفاده کرد.

درنهایت، همان‌طور که از خالق اندروید انتظار داشتیم، در این گوشی از اندروید خالص استفاده‌شده و تا آنجا که می‌شده، نرم‌افزارهای غیرضروری حذف شده است. چنین کاری باعث شده که سرعت و عملکرد این گوشی تا حد زیادی بالا برود.

اسنشیال فون نمایشگر ۵٫۷ اینچی دارد، ولی به علت حاشیه‌های کم، اندازه‌ی گوشی فقط کمی از آیفون ۷ که نمایشگر ۴.۷ اینچی دارد بیشتر است. به همین خاطر باوجود داشتن نمایشگری بزرگ، اسنشیال فون یک فبلت نیست. پس اگر به دنبال یک پرچم‌دار با اندازه‌ای بزرگ هستید، از این گوشی خوشتان نخواهد آمد.

عجیب‌ترین بخش این گوشی چیزی است که حتی فکرش را هم نمی‌کنید: محل قرارگیری دکمه‌ی پاور. دکمه‌ی پاور، در میان دکمه‌های تنظیم صدا قرارگرفته که موجب دردسرهایی می‌شود. اگر اسنشیال فون برای این دکمه بافت مشخصی را ایجاد می‌کرد، این‌قدر دردسرساز نمی‌شد. حسگر اثر انگشت در پشت گوشی قرارگرفته که با توجه به استفاده از نمایشگر کم‌حاشیه، اصلا عجیب نیست.

دوربین بیشتر گوشی‌های اندرویدی متاسفانه به‌خوبی آیفون‌ها نیست. اما در این مورد، دوربین اسنشیال فون عملکرد خیلی خوبی دارد؛ تا حدی که در بیشتر موارد، عکس‌های بهتری نسبت به آیفون ۷ پلاس می‌گیرد. اسنشیال فون از دوربین دوتایی ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد که یکی از آن‌ها به‌صورت سیاه‌وسفید و دیگری به‌صورت رنگی عکس می‌گیرد. سپس با استفاده از الگوریتم‌هایی، این عکس‌ها ترکیب می‌شوند تا خروجی نهایی به‌صورت عکس‌هایی با کیفیت بالاتر و رنگ‌های دقیق‌تر باشد.

عکس‌های دوربین این گوشی، رنگ‌های واقعی‌تر و جزئیات دقیق‌تری نسبت به عکس‌های آیفون ۷ پلاس دارد. دوربین اسنشیال در شرایط کم‌نور هم عملکرد خوبی دارد ولی در این مورد، آیفون ۷ پلاس بهتر عمل می‌کند. عکس‌های دوربین سلفی اسنشیال فون با وجود این که رنگ‌هایی دقیق و جزییات زیادی دارند، اما ته‌مایه‌ای آبی‌رنگ در آن‌ها دیده می‌شود که البته با کمی ویرایش این موضوع قابل حل است.

باوجوداین همه استارتاپ شکست‌خورده، نمی‌توان به‌طورقطع در مورد آینده‌ی این گوشی صحبت کرد. البته با وجود نام بزرگی همچون اندی روبین و پول زیادی که به همراه دارد، مطمئنا این محصول و این شرکت به این زودی‌ها از این عرصه کنار نمی‌روند. پس درنهایت با وجود این که گوشی اسنشیال فون یک گوشی بی‌نقص نیست، ولی نمی‌توان نسبت به آینده‌ی آن هیجان‌زده نشد.

برای گوشی اسنشیال فون ازلحاظ پردازنده، عملکرد و نرم‌افزار، تصمیمات درستی را اتخاذ شده است. این گوشی از سخت‌افزارهایی بهره می‌برد که در دیگر گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی هم می‌توانید ببینید: یک پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۳۵، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی. این مقدار حافظه‌ی داخلی با توجه به عدم استفاده از درگاه SD، منطقی به نظر می‌رسد.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری این گوشی، تقریبا هیچ تغییری را در اندروید ایجاد نکرده‌اند و یکی از دلایل عملکرد خوب اسنشیال فون، همین عدم تغییر در سیستم‌عامل است. در این گوشی از سیستم‌عامل اندروید ۷.۱.۱ استفاده می‌شود که غیر از تغییراتی برای اپلیکیشن دوربین و موارد مربوط به ماژول‌های گوشی، تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است.

با وجود شکست شرکت‌هایی مانند ال‌جی و دست‌وپا زدن موتورولا درزمینه‌ی گوشی‌های ماژولار، اندی روبین برنامه‌های زیادی برای قطعات ماژولار این گوشی دارد. اولین قطعه‌ای که برای این گوشی قرار است عرضه شود، دوربین ۳۶۰ درجه‌ای است که با استفاده از پین‌های مغناطیسی به گوشی وصل می‌شود و بدون نیاز به داشتن باتری مجزا، از باتری گوشی استفاده می‌کند.

نمی‌توان طراحی و ظاهر زیبای این گوشی را کتمان کرد. سازندگان این گوشی، خیلی کارها را به‌خوبی انجام داده‌اند: طراحی زیبا، نمایشگری بزرگ، عمر باتری خوب و سیستم‌عاملی سبک و تمیز. علاوه بر این‌ها، وجود ماژولارها باعث شده که سازندگان گوشی، جاه‌طلبی‌های زیادی برای آینده داشته باشند. در حقیقت، اگر از کاربران در مورد گوشی اندرویدی دلخواهشان بپرسید، شاید خیلی از آن‌ها یک گوشی مشابه اسنشیال فون را توصیف کنند. اما درنهایت، باید منتظر ماند و دید که آیا این گوشی در یادها می‌ماند یا به خیل گوشی‌های شکست‌خورده می‌پیوندد.

مطلب سایت‌های مطرح درباره‌ی اسنشیال فون چه می‌گویند؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala