بخواهیم یا نخواهیم ظاهرا عمر جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، حداقل در گوشی‌های موبایل، رو به پایان است. گوگل در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل، مستقیما اپل را به دلیل حذف جک هدفون در آیفون ۷ مسخره کرد، ولی به نظر می‌رسد یک سال بعد خودش هم قصد دارد این پورت را در پیکسل ۲ حذف کند. کمپانی بزرگ دیگری نظر موتورولا حتی پیش از اپل اقدام به حذف کردن این پورت کرده بود و HTC هم در دو پرچم‌دار آخرش یعنی HTC U Ultra و HTC U11 دیگر از جک هدفون استفاده نکرده است. البته در این میان شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم وجود دارند که با تولید پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 هنوز روی حفظ کردن این پورت پافشاری می‌کنند. در هر حال به نظر می‌رسد آینده مرگ جک هدفون را رقم بزند. ولی احتمالا حداقل تا چند سال دیگر هنوز کاربران حق انتخاب خواهند داشت. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را در مورد آینده‌ی حذف جک هدفون از گوشی‌های موبایل بدانیم؛ پس با بیان دلایل خود بگویید، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا را می‌توان به جرئت قدیمی‌ترین پورت باقی‌مانده روی گجت‌های مدرن امروزی دانست. اجداد این پورت آنالوگ از قرن ۱۹ میلادی در بردهای سوییچ تلفن استفاده می‌شده‌اند. طبیعتا حذف شدن پورتی با این قدمت که امروزه به عنوان استانداردترین خروجی صدا تقریبا روی تمام گجت‌ها و وسایل صوتی و تصویری دیگر هم وجود تبعات چندان خوشایندی ندارد. درست است که اپل همراه با آیفون ۷ یک هدست لایتنینگ به شما می‌دهد و در جعبه سایر گوشی‌ها هم هدفون‌های USB-C قرار داده شده، ولی دیگر نمی‌توانید به راحتی از هدفون‌های قدیمی خود روی گوشی موبایلتان استفاده کنید؛ قطعا هیچ کس از دانگل هم خوشش نمی‌آید. حتی نمی‌توانید در هنگام شارژ کردن گوشی به موسیقی گوش دهید. علاوه بر این هدستی که با گوشی عرضه می‌شود هم تقریبا با هیچ گجت دیگری سازگار نیست. اگر هم هدست همراه گوشی خراب یا گم شود به راحتی نمی‌توانید یک هدست جایگزین برای آن بیابید.

حذف جک هدفون

با این اوصاف حذف کردن جک هدفون واقعا چه توجیهی دارد؟ به نظر می‌رسد حذف کردن این پورت بیشتر حرکتی رو به آینده باشد. در آینده‌ای که پورت USB-C به شکل فراگیر در تمام گجت‌ها به کار رود، طبیعتا هدفون‌های USB-C هم کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته اپل با اصراری که در استفاده از پورت اختصاصی خودش روی آیفون دارد به این آینده دل نبسته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آینده همه چیز به سمت بی‌سیم شدن پیش برود. اپل با معرفی هدست‌های AirPods در واقع نگرشش در مورد جایگزین ایدئال جک هدفون را نشان داد. البته در حال حاضر اتصال صدای بی‌سیم بلوتوث هم وضعیتی کنایه‌آمیز دارد؛ چرا که جدیدترین و بهترین تکنولوژی بلوتوث روی گوشی‌های هوشمندی به کار رفته که هنوز جک هدفون هم دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پورت‌های دیجیتالی مانند USB-C و لایتنینگ، در مقابل جک هدفون که یک پورت آنالوگ است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال امکان استفاده از هدفون‌های بسیار حرفه‌ای با DAC داخلی روی پورت‌های دیجیتال وجود دارد که کنترل بسیار بیشتری را روی شکل‌دهی صدا برای کاربر فراهم می‌کند.

با تمام این اوصاف شاید هنوز بسیاری از کاربران عادی ترجیح بدهند جک هدفون روی گوشی موبایل وجود داشته باشید. نظر شما چیست؟ اگر پیش از این گوشی‌هایی مثل آیفون ۷ استفاده کرده‌اند، چه تجربه‌ای از حذف شدن جک هدفون دارید؟ اگر هنوز گوشی موبایل شما از جک هدفون استفاده می‌کند، فکر می‌کنید حذف شدن آن چه تاثیری در زندگی روزمره شما خواهد داشت؟ به نظر شما آیا حذف شدن جک هدفون فراگیر می‌شود یا ممکن است اپل، موتورلا و HTC هم دوباره استفاده از آن را شروع کنند؟ در مجموع، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

مطلب شما بگویید؛ با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala