سازنده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای RED، روز پنجشنبه از اولین گوشی موبایل هولوگرافیک جهان تحت نام «هیدروژن» (Hydrogen) رونمایی و خوره‌های موبایل را در سرتاسر جهان غافلگیر کرد. هیدروژن به همین زودی هیجان زیادی بین طرفداران پروپاقرص RED ایجاد کرده است. ولی هنوز اطلاعات زیادی راجع به سخت‌افزار این گوشی نداریم. شرکت RED هنوز هیچ جزئیاتی را در مورد پردازنده، عمر باتری، حافظه‌ی داخلی و حتی دوربین شیک این گوشی اعلام نکرده است. بااین‌حال، بسیاری از طرفداران جدی RED آماده هستند تا برای خرید بهترین مدل این گوشی ۱۶۰۰ دلار پول خرج کنند. ایده‌های جاه‌طلبانه و تلاش در زمینه‌های جدید خیلی هم خوب هستند، اما چنین محصولی دیگر از آن سمت بام افتاده. هیدروژن ممکن است فروش خوبی در بین پولداران خوره‌ی دوربین داشته باشد، اما تصور این‌که چنین محصولی جایگزین آیفون یا سامسونگ گلکسی شود واقعا سخت است. همچنین بعید به نظر می‌رسد این گوشی باعث ایجاد تحولی انقلابی در موبایل‌های امروزی شود.

اگر با نام تجاری RED آشنا نیستید، لازم است بدانید این کمپانی دوربین‌های فیلم‌برداری دیجیتالی فوق حرفه‌ای می‌سازد. دوربین‌هایی که در فیلم‌های بزرگ استفاده می‌شوند و هرکدام ده‌ها هزار دلار قیمت دارند. البته این قیمت حتی افزودنی‌های ماژولار مانند مانیتور، دستگیره، ورودی اتصالات و… را هم شامل نمی‌شود. «مایکل بی» (Michael Bay) از دوربین‌های RED برای فیلم‌برداری سری فیلم‌های «تبدیل‌شوندگان» (Transformers) استفاده می‌کند و شرکت دیزنی از آن‌ها برای فیلم‌برداری فیلم‌های پرخرجی مانند «نگهبانان کهکشان‌های ۲» (Guardians of the Galaxy Vol. 2) و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) استفاده کرده است.

این دوربین‌ها برای مصرف‌کنندگان معمولی نیستند. بنابراین چنین دوربین‌هایی به درد من و احتمالا شما نخواهد خورد. «مارکز براون‌لی» (Marques Brownlee) که در یوتیوب کارهایش را منتشر می‌کند، ازجمله استثناهای نادر است. او ویدیوی نقد و بررسی موبایل‌ها را با یکی از دوربین‌های RED و با کیفیت ۸K ضبط می‌کند. البته چنین کاری واقعا زیاده‌روی است و خودش هم قبلا به این مساله اقرار کرده، ولی به این کار ادامه می‌دهد چون امکانش را دارد. تمام این حرف‌ها ما را به هیدروژن بازمی‌گرداند. به نظر می‌رسد این محصول برای یک موبایل، زیاده‌روی بیش‌ازحد است. شرکت RED وعده‌های بسیار بلندپروازانه‌ای می‌دهد اما هنوز چیزی از مهم‌ترین ویژگی این موبایل یعنی هولوگرافیک بودن آن نشان نداده است.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی این شرکت، ادعاهایی غیرواقع‌بینانه مطرح شده است. ادعاهایی نظیر که این موبایل «با استفاده از نانوتکنولوژی می‌تواند به نرمی بین محتوای دوبعدی، سه‌بعدی، هولوگرافیک و بازی‌های تعاملی تغییر وضعیت دهد». اما این شرکت توضیحی برای نحوه‌ی کارکرد این صفحه‌نمایش هولوگرافیک ارایه نداده و حتی عملکرد آن را به ما نشان نمی‌دهد. آیا صفحه‌نمایش این گوشی یک هولوگرام واقعی است؟ یا فقط مانند نینتندو ۳DS از تکنولوژی «اختلاف منظر سه‌بعدی استریوسکوپیک» (stereoscopic 3D parallax) برای دید سه‌بعدی بدون نیاز به عینک مخصوص استفاده می‌کند؟ یا ممکن است مانند گوشی شکست‌خورده‌ی آمازون Fire Phone از یک ترفند عجیب برای شبیه‌سازی تغییر زاویه دید بهره برده باشد؟ از هر روشی که استفاده کرده باشند، اگر نتیجه‌ی نهایی مانند کاربرد هولوگرام در سری فیلم‌های جنگ ستارگان نباشد، باعث سرخوردگی خواهد شد.

طرفداران گوشی هیدروژن احتمالا انتظار چنین عملکردی دارند

شاید هم ما اشتباه می‌کنیم. شاید RED تکنولوژی هولوگرام خیره‌کننده‌ای دارد که در حد جنگ ستارگان است. اما به‌احتمال‌زیاد این‌گونه نیست. ساخت هولوگرام سخت است و بدون هدست، معمولا برای ایجاد چنین تصویری نیاز به پنل‌های شفاف یا منشور داریم.

نکته‌ی دیگر این که گویا قیمت ۱۲۰۰ دلاری مدل آلومینیومی و ۱۶۰۰ دلاری مدل تیتانیومی گوشی هیدروژن برای RED کافی نبوده است. چرا که این شرکت همچنین قصد دارد در آینده قطعاتی اضافی مانند «ماژول‌هایی برای فیلم‌برداری و عکس‌برداری با کیفیت بالاتر و ثبت تصاویر هولوگرافیک با فرمت هیدروژن» به فروش برساند که از طریق یک پورت ویژه به گوشی متصل می‌شوند. بسیار هم عالی! پس بی‌صبرانه منتظر روزی می‌مانیم که برای خرید این گوشی و متعلقات همراه آن حساب بانکی خود را خالی کنیم. با توجه به شناختی که از RED داریم، این قطعات اضافه هزینه چندان کمی نخواهند داشت. به همین خاطر اگر کارگردان تازه‌کار یا فیلم‌برداری هستید که به فکر خرید این محصول افتاده‌اید، از همین‌الان رژیم غذایی‌تان را آغاز کنید.

به نظر خیلی از طرفداران تکنولوژی، موبایل‌ها خسته‌کننده شده‌اند. زیرا اساسا همه شبیه به هم هستند و ویژگی‌های مشابهی دارند. درحالی‌که این موضوع ممکن است تا حدی درست باشد، اما هنوز اعتقاد داریم که در گوشی‌های مختلف شاهد نوآوری‌هایی خواهیم بود که همه‌ی ما را غافلگیر خواهد کرد. برای مثال صفحه‌نمایش عجیب‌وغریب و کم‌حاشیه‌ی Essential Phone که حتی دوربین سلفی را احاطه کرده است و لوازم جانبی مغناطیسی آن که واقعا هیجان‌انگیز هستند. همچنین بی‌صبرانه منتظریم تا ببینیم اپل چگونه حسگر اثرانگشت را به زیر صفحه‌نمایش انتقال می‌دهد یا به‌طور کامل آن را حذف می‌کند. منتظر روزی هستیم که گوشی‌های انعطاف‌پذیر، گوشی‌هایی با زوم ۵ برابر اپتیکال و گوشی‌هایی با شارژ بی‌سیم از راه دور را ببینیم.

ویژگی‌های مانند شبه هولوگرافیک و قابلیت سه‌بعدی به‌تنهایی نمی‌توانند باعث خواستنی‌تر شدن گوشی هیدروژن در بین خریداران شود. مردم در گوشی‌ها سادگی می‌خواهند. به همین خاطر گوگل موبایل‌های پیکسل را ساخت؛ آن‌ها گوشی‌های اندرویدی فوق‌العاده‌ای هستند که استفاده از آن‌ها آسان است. تمام این ویژگی‌های عجیب‌وغریبی که در گوشی هیدروژن قرار داده شده فقط در بین پولدارهای خوره‌ی دوربین طرفدار خواهد داشت.

هیچ اشکالی ندارد یک موبایل گران‌قیمت را برای بازاری محدود تولید کنید، اما چنین محصولاتی هیج‌وقت نمی‌توانند مانند آیفون یا گلکسی دنیا را به شکل قابل توجهی تغییر بدهند.

منبع: Mashable

منبع متن: digikala