با وجود این‌که در اواسط ۲۰۱۷ هستیم، ولی سال جاری تا همین حالا سال بزرگی درزمینه‌ی تکنولوژی‌های نوظهور بوده است. هرچند اتفاقات جذابی در صنایع تکنولوژی در حال وقوع است، اما در این میان ۳ ترند خاص موفق شده‌اند که از دیگر موارد جلو بزنند: واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، اتومبیل خودران و هوش مصنوعی. برخی از این ترندها بر سرویس‌ها و نرم‌افزارهای دیجیتالی (به جای گجت‌ها) تمرکز کردند، و بعضی هم به همین زودی در حال تغییر نحوه‌ی استفاده‌ی مردم از تکنولوژی و شیوه‌ی فروش محصولات هستند؛ اما احتمالا همه‌ی آن‌ها موجب افزایش ارزش بازار مربوط به خودشان می‌شوند. در جدول زیر تعدادی از مهره‌های مهم بازار در این زمینه به همراه ارزش کلی سهام آن‌ها ذکر شده است.

ترند برتر تکنولوژی

مسلما امسال برخی از این کمپانی‌ها، در چندین ترند مختلف تاثیرات عظیمی خواهند داشت، ولی ما در هر زمینه به یک یا دو مهره‌ی کلیدی می‌پردازیم. علاوه بر این، در تمام این ترندها می‌توانید کمپانی‌های برجسته‌ی زیادی پیدا کنید. اما کمپانی‌هایی که در اینجا آورده می‌شوند، کمپانی‌هایی هستند که تلاش می‌کنند با ایجاد «مزیت رقابتی» (competitive advantages) بر حوزه‌ی مشخصی مسلط شوند.

اتومبیل‌های خودران

باوجود این‌که اتومبیل‌های خودران هنوز در مقیاس زیاد وارد جاده‌ها نشده‌اند، اما شاهد حرکات بزرگ زیادی در این زمینه بوده‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین اقدامات در این زمینه از جانب گوگل صورت گرفت. گوگل بخش اتومبیل خودرانش را به شرکت مجزایی به نام «وِیمو» (Waymo) تبدیل کرد. ویمو اعلام کرده قرار است با همکاری «فیات کرایسلر» (Fiat Chryslet) تکنولوژی خودرانش را روی ۶۰۰ ون این کمپانی آزمایش کند. ویمو همچنین، برنامه‌ای رایگان در آریزونا راه انداخته که طی آن داوطلبان می‌توانند از این ون‌ها برای رفت‌وآمد روزمره استفاده کنند. هدف نهایی ویمو کسب درآمد از طریق استفاده از این تکنولوژی در سرویس‌های کرایه‌ی اتومبیل خودران و فروش حق امتیاز آن به سازندگان چنین اتومبیل‌هایی است.

شاید بیش‌ترین توجهات معطوف به ویمو باشد ولی این کمپانی قدیمی «فورد» (Ford) است که در انقلاب خودروهای بدون راننده پیشتاز محسوب می‌شود. این کمپانی در حال حاضر در تلاش است که تعداد ناوگان اتومبیل‌های خودرانش را تا انتهای سال جاری از ۳۰ به ۹۰ دستگاه برساند و حتی برای تولید انبوه اتومبیل‌های خودران، در حال بهسازی یکی از کارخانه‌هایش است. رویکرد جدید فورد با سرمایه‌گذاری ۵ ساله به ارزش ۱ میلیارد دلار در یک شرکت فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی به نام «آرگو» (Argo AI) آغاز شد. شرکت آرگو سیستم خودران فورد را می‌سازد تا این کمپانی بتواند تا سال ۲۰۲۱ اتومبیل‌های تماما خودکار را روانه‌ی بازار کند. انتخاب «جیم هکت» (Jim Hackett) به عنوان مدیرعامل جدید فورد، فعالیت این شرکت در زمینه‌ی تکنولوژی اتومبیل خودران را تقویت کرد. هکت پیش از این مدیر بخش «تحرک هوشمند» (Smart Mobility) فورد بود.

ترند برتر تکنولوژی - ماشین خودران

شرکت‌های فورد و «آلفابت» (Alphabet) (شرکت مادر گوگل) هر دو امیدوارند که بازار رو به رشد اتومبیل‌های خودران در سال ۲۰۳۵ به ارزش ۷۷ میلیارد دلار برسد. همچنین این دو شرکت به بازاری اشتراکی برای اتومبیل‌های خودران امید دارند؛ جایی که مردم بتوانند چنین خودروهایی را کرایه کنند. شرکت سرمایه‌گذاری Morgan Stanley تخمین می‌زند ارزش چنین بازاری تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۶ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

هوش مصنوعی

یادگیری ماشینی خیلی سریع به کلمه‌ی کلیدی امسال تبدیل شد. یادگیری ماشینی به‌عنوان بخشی از بازار گسترده‌تر هوش مصنوعی، به همین زودی در حال تغییر نحوه‌ی پردازش اطلاعات شرکت‌ها است. به‌عنوان‌مثال، کافی است به یادداشت مدیرعامل آمازون، «جف بزوس» (Jeff Bezos)، خطاب به سرمایه‌گذاران توجه کنیم: «ولی بیشتر کارهایی که ما با یادگیری ماشینی انجام می‌دهیم به شکلی نامحسوس اتفاق می‌افتد. یادگیری ماشینی الگوریتم‌های ما برای پیش‌بینی تقاضا، پیشنهاد محصول و معاملات، جایگذاری کالا، تشخیص کلاه‌برداری، ترجمه و خیلی موارد دیگر را هدایت می‌کند. گرچه چندان ملموس نیست، اما عمده‌ی تأثیرات یادگیری ماشینی از همین دست خواهد بود. هوش مصنوعی به شکلی ساکت ولی هدفمند هسته‌ی عملیات را بهبود می‌بخشد.»

بر اساس گفته‌های بزوس، یادگیری ماشینی تقریبا تمام فعالیت‌های این شرکت از جمله «سرویس‌های وب آمازون» (AWS) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. AWS در حال حاضر سرویس‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی همچون آنالیز تصویر، پردازش طبیعی زبان و تولید گفتار را برای اپ‌ها و سرویس‌های وابسته به فضای ابری آمازون ارایه می‌دهد. بازار گسترده‌تر هوش مصنوعی به‌سرعت در حال رشد است. شرکت «ترکتیکا» (Tractica) تخمین می‌زند درآمدهای مربوط به هوش مصنوعی از ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۹.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

واقعیت مجازی و افزوده

آن‌قدر در سال ۲۰۱۷ فعالیت‌ها درزمینه‌ی واقعیت مجازی و افزوده زیاد شده است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. یکی از اولین رخدادهای مهم در این زمینه، در ماه فروردین و در کنفرانس F8 فیسبوک به وقوع پیوست. در این کنفرانس تعدادی از ویژگی‌های جدید واقعیت افزوده برای اپ‌های این شرکت معرفی شد.

مدیرعامل فیس‌بوک، «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg)، مدتی است که واقعیت مجازی را پلتفرم بالقوه‌ی بعدی برای اجرای اپلیکیشن‌ها می‌داند. فیسبوک با معرفی اپلیکیشن Spaces در کنفرانس F8، گام دیگری را در این جهت برداشت. با این اپلیکیشن کاربران فیسبوک می‌توانند در یک محیط واقعیت مجازی با دوستانشان معاشرت داشته باشند. البته اپلیکشن Spaces هنوز در مرحله‌ی آزمایشی (بتا) قرار دارد. همچنین فیس‌بوک در این کنفرانس از فیلترهای واقعیت افزوده برای اپ‌های این شرکت رونمایی کرد. این قابلیت جدید به توسعه‌دهندگان هم اجازه می‌دهد با استودیوی واقعیت افزوده این شرکت، فیلترهای اختصاصی طراحی کنند.

به‌غیراز فیس‌بوک، اپل هم در حال برداشتن گام‌های بزرگی درزمینه‌ی واقعیت افزوده است. اپل مدتی پیش در کنفرانس توسعه‌دهندگان از «کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری» (SDK) این شرکت درزمینه‌ی واقعیت افزوده رونمایی کرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این SDK که به‌اختصار ARKit نامیده می‌شود، برای iOS 11 اپ‌های واقعیت افزوده بسازند. این موضوع از این نظر مهم است که اپل با به‌روزرسانی نرم‌افزارش روی میلیون‌ها گجت، بزرگ‌ترین پلتفرم برای واقعیت افزوده را ایجاد خواهد کرد. این فرصتی طلایی برای همه‌گیر شدن این تکنولوژی خواهد بود. همچنین طبق شایعات باید ذکر کنیم که اپل در حال کار روی یک هدست یا عینک واقعیت افزوده است. «استیون میلونویچ» (Steven Milunovich)، تحلیلگر شرکت UBS، اعتقاد دارد اپل احتمالا برای پردازش داده‌های عینک واقعیت‌افزوده‌اش از آیفون استفاده می‌کند و از عینک به‌عنوان مشوقی برای فروش بیشتر آیفون بهره می‌برد.

تا آخر امسال شاید ترندهای دیگری ظهور کنند اما احتمالا کمپانی‌ها فعالیتشان را درزمینه‌ی گسترش همین ترندها متمرکز خواهند کرد. البته همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، درزمینه‌ی اتومبیل‌های خودران، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و مجازی، شرکت‌های متعددی در حال فعالیت هستند و برخی از آن‌ها گام‌های بلندی هم برداشته‌اند؛ اما شرکت‌هایی که در این مقاله معرفی شدند از پیشگامان این حوزه‌ها هستند و احتمالا تا سال‌های زیادی در چنین موقعیتی باقی خواهند ماند.

منبع: The Motley Fool

منبع متن: digikala