۱۰ سال پیش در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ یعنی ۸ تیر ۱۳۸۶، محصول انقلابی آیفون برای اولین بار معرفی شد. با وجود این‌که آیفون اولین موبایل هوشمند نبود، ولی رقیبان خود را با سرعت زیادی پشت سر گذاشت و انقلابی در ساخت موبایل به وجود آورد. بعد از این عرضه، صنایع زیادی دستخوش تغییرهای فراوانی شدند. در ادامه ۱۰ مورد را ذکر کرده‌ایم که نشان می‌دهد آیفون‌ و گوشی‌های تحت تاثیر آن، در دهه‌ی گذشته چه تاثیرات عمیقی به وجود آورده‌اند.

 

۱. آیفون اینترنت را در جیب همه گذاشت

 

مقایسه‌ی مصرف صدا و داده در بازه‌ی ماهیانه سال‌های مختلف

مقایسه‌ی مصرف صدا و داده در بازه‌ی ماهیانه سال‌های مختلف

زمانی که استیو جابز برای اولین بار از گوشی آیفون رونمایی کرد، این گوشی را به‌عنوان «یک موبایل انقلابی»، «یک آی‌پاد با صفحه‌ی بزرگ و قابلیت لمسی» و «یک پیشرفت مهم درزمینه‌ی ابزار ارتباطات اینترنتی» توصیف کرد.

باوجود این‌که این گوشی بیش از هر چیزی به‌عنوان یک تلفن همراه عرضه شد، اما درزمینه‌ی ابزار اینترنت بود که بیشترین تاثیر را در جهان گذاشت. در آمارهایی که هرساله درزمینه‌ی استفاده از اینترنت با دستگاه‌های همراه ارایه می‌شود، می‌بینیم که بعد از معرفی آیفون و متعاقب آن گوشی‌های اندرویدی، استفاده از اینترنت با این وسایل به رشد انفجاری رسیده‌ است.

 

۲. آیفون عکاسی را از یک سرگرمی به بخشی از زندگی روزمره تبدیل کرد

 

آمار عکس‌های گرفته‌شده با ابزارهای مختلف

آمار عکس‌های گرفته‌شده با ابزارهای مختلف

گوشی‌های هوشمند، همراه با نرم‌افزارهای ویرایش عکس، دوربین‌های خوبی را در جیب همگان قرار داده‌اند و همگی به عکاسانی با آثار فراوان تبدیل‌شده‌ایم. افزایش پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی هم‌زمان با این روند باعث شد که همگان انگیزه‌ای برای عکس گرفتن و به اشتراک گذاشتن عکس‌ها پیدا کنند.

در سال جاری، ۱.۲ تریلیون عکس دیجیتالی گرفته می‌شود که بیشتر آن -۸۵ درصد- با گوشی‌های هوشمند گرفته خواهد شد. این آمار را یک شرکت بازاریابی به نام KeyPoint Intelligence اعلام کرده است. زمانی که این عدد را با ۴۰۰ میلیارد عکس گرفته شده در سال ۲۰۱۱ مقایسه کنید، متوجه این رشد عظیم می‌شوید.

 

۳. اپ استور، روش ساخت و عرضه‌ی نرم‌افزارها را تغییر داد

 

درآمد حاصل از اپ در iOS و گوگل‌پلی

درآمد حاصل از اپ در iOS و گوگل‌پلی

اپل در سال ۲۰۰۸–یک سال بعد از معرفی آیفون- اپ استور را فقط با ۵۰۰ اپ معرفی کرد. حالا در اپ استور ۲.۱ میلیون اپ وجود دارد و در رقیبش یعنی گوگل پلی این عدد به ۳.۴ میلیون می‌رسد.

اپ‌ها موبایل‌های ما را به همه‌چیز تبدیل کرده‌اند، از بانک گرفته تا وسیله‌ای برای بازی همراه با حساسیت حرکتی. در حقیقت انباری از وسایل نوستالژیک در یک گوشی جا می‌شوند: نقشه‌ها، چراغ‌قوه‌ها، ساعت‌ها، اسکنرها، دوربین‌های فیلم‌برداری، تقویم‌ها، ماشین‌حساب‌ها، کامپیوترها، آیپادها و خیلی وسایل دیگر.

در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، درآمد ناشران از فروش اپ و خریدهای درون برنامه‌ای اپ استور و گوگل پلی درمجموع به حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار رسید. این آمار به ‌غیر از تبلیغات و دادوستد درون برنامه‌ای مانند خریدهای آمازون و سفر با اوبر است.

 

۴. اپ‌های آیفون همه‌چیز را، حتی نحوه‌ی کار کردن مردم را تغییر داده‌اند

 

آمار افراد شاغل در کارهای «هنگام درخواست» در آمریکا

آمار افراد شاغل در کارهای «هنگام درخواست» در آمریکا

کار «هنگام درخواست» (On-demand) اولین بار بعد از همه‌گیر شدن اینترنت در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی ظهور کرد. اما زمانی این پدیده به شدت رونق گرفت که گوشی‌های هوشمند مجهز به GPS و اپلیکیشن‌هایی مثل اوبر بوجود آمدند.

هم‌اکنون ۴ میلیون نفر در آمریکا شغلشان به صورت «هنگام درخواست» است که انتظار می‌رود در ۴ سال آینده این آمار دو برابر بشود.

 

۵. آیفون موارد کوچک را هم تغییر داده، مانند فروش آدامس

 

تغییرات فروش آدامس در آمریکا از زمان معرفی آیفون

تغییرات فروش آدامس در آمریکا از زمان معرفی آیفون

در سوپرمارکت‌ها معمولا در کنار صندوق خرید، اقلام جانبی مانند شکلات و آدامس قرار داده می‌شوند. مشتری‌ها همان‌طور که در حال حساب کردن خریدشان هستند، شاید نگاهی به اطراف بیندازند و خریدهایی بدون قصد قبلی انجام بدهند. حالا آن‌قدر درگیر گوشی‌های هوشمندمان شده‌ایم که حتی در صف خرید سوپرمارکت هم چشم از گوشی‌هایمان برنمی‌داریم. نتیجه چنین رفتاری باعث شده که از سال ۲۰۰۷، همان سالی که آیفون عرضه شد، تا حالا حدود ۱۵ درصد از فروش آدامس کمتر بشود.

 

۶. آیفون سریع‌ترین رشد را در بین دل‌مشغولی‌های ما داشته است

 

 

میانگین جهانی استفاده از رسانه‌های گوناگون

میانگین جهانی استفاده از رسانه‌های گوناگون

به خاطر گوشی‌های هوشمند، افراد در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری وقتشان را با رسانه‌ها صرف کرده‌اند. معاشرت‌ها که پیش از این ربطی به رسانه‌ها نداشت، در حال حاضر عمدتا در شبکه‌های اجتماعی موجود در موبایل‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که صرف موبایل‌ها می‌شود باعث شده استفاده از رسانه‌های دیگر مانند خواندن روزنامه‌های کاغذی و تماشای تلویزیون کاهش پیدا کند.

 

۷. تمرکز صنعت تبلیغات تغییریافته و گوگل و فیس‌بوک به برندگان بزرگ این عرصه تبدیل شدند

 

مقایسه‌ی بودجه‌ی تبلیغات در موبایل و دسکتاپ

مقایسه‌ی بودجه‌ی تبلیغات در موبایل و دسکتاپ

هرکجا که چشم‌ها به آن خیره باشد، پول‌های تبلیغات روانه‌ی آنجا می‌شود. در حال حاضر نه‌تنها قسمت اعظمی از تبلیغات به‌جای رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون روانه‌ی اینترنت شده، بلکه در خود اینترنت هم تغییر و تحولاتی در حال وقوع است. ازجمله این تحولات می‌توان به‌ احتمال پیشی گرفتن تبلیغات موبایل نسبت به دسکتاپ در سال جاری اشاره کرد.

 

۸. آیفون موجب رشد و تحول همه‌جانبه‌ی شرکت اپل شد

 

منبع درآمد شرکت اپل از محصولاتش، گذشته و حالا

منبع درآمد شرکت اپل از محصولاتش، گذشته و حالا

در سال مالی ۲۰۰۶، اپل از درآمد ۱۹.۳ میلیاردی دلاری‌اش، ۱.۹ میلیارد دلار سود برد. بیشتر این درآمد از فروش آیپاد و کامپیوترهای مک حاصل شد. در طی فقط ۱۰ سال، درآمد این شرکت ۱۰ برابر رشد پیدا کرد. در سال گذشته، شرکت اپل موفق شد ۲۱۵.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند که از این میان ۴۵.۶ میلیارد دلار سود این شرکت بود. ۶۳ درصد از درآمد سال گذشته‌ی اپل، از فروش آیفون به دست آمد.

 

۹. آیفون شرکت اپل را به ارزشمندترین شرکت دنیا تبدیل کرد

 

ارزش مالی شرکت اپل در مقایسه با «اکسان موبیل» و «جنرال الکتریک»

ارزش مالی شرکت اپل در مقایسه با «اکسان موبیل» و «جنرال الکتریک»

در سال قبل از عرضه‌ی آیفون، اپل در حال تقلا برای بقا بود. با وجود این‌که آیپاد رشد خوبی داشت، ولی در مقایسه با فروش آیفون در ۲۰۰۸ چیزی به‌حساب نمی‌آمد. این روزها، اپل دو برابر شرکت نفت و گاز «اکسان موبیل» (Exxon Mobil) و ۳ برابر شرکت «جنرال الکتریک» ارزش دارد.

 

۱۰. آیفون موجب ظهور اکوسیستم اندروید و رشد شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و البته نابودی بلک‌بری و نوکیا شد

 

آمار فروش موبایل بر اساس شرکت تولیدکننده

آمار فروش موبایل بر اساس شرکت تولیدکننده

این روزها، آیفون‌ها رقبای ارزان‌تری دارند و همین باعث کاهش فروش آن شده است. در سال ۲۰۱۸، انتظار می‌رود که اپل ۲۴۱ میلیون موبایل به فروش برساند؛ در مقابل، سامسونگ احتمالا ۴۰۴ میلیون گوشی خواهد فروخت. البته یادتان باشد که قیمت آیفون از بیشتر گوشی‌های هوشمند بالاتر است؛ به همین خاطر باوجود این‌که شاید فروش آن ازلحاظ تعداد زیاد نباشد، اما سود آن نسبت به هر موبایلی بیشتر است.

شاید بتوان تغییرات جالب‌تری هم عنوان کرد. تغییراتی که شاید نمی‌توان آن‌ها را با اعداد و ارقام بیان کرد.

به‌طور مثال، آیا با پرداخت مخفیانه‌ی پول با گوشی‌های هوشمند میزان خریدوفروش مواد مخدر و دیگر اقلام غیرقانونی بیشتر شده است؟ آیا زبان انگلیسی به‌عنوان زبان اصلی اپ‌های موبایل به زبانی مهم‌تر از زبان اصلی در کشورهای درحال‌توسعه تبدیل‌شده است؟

شما در این رابطه چه فکر می‌کنید؟ آیا با ظهور آیفون تغیرات مشهودی در دنیای اطراف ما اتفاق افتاده است؟

منبع: Recode

منبع متن: digikala