از آن‌جایی که آیفون‌های سری X (آیفون ۱۰) از نظر ظاهری، زیبا و رضایت‌بخش طراحی شده‌اند، به نظر نمی‌رسد اپل مانور زیادی روی طراحی آیفون ۱۱ بدهد. اما در بخش‌های دیگر، این گوشی‌ به یک سری تغییرات اساسی نیاز دارد تا بتواند در بازار گوشی‌های هوشمند موفق شود.

هر ساله در ماه سپتامبر، اپل رویدادی را برگزار کرده و طی آن از آیفون‌های جدید خود رونمایی می‌کند. با نزدیک شدن به ماه سپتامبر سال جاری، باید خود را برای معرفی آیفون ۱۱ (یا هرآنچه که اپل قصد دارد آیفون‌های جدید خود را بنامد) آماده کنیم. اما آیفون‌های این سری باید چیزی فراتر از یک گوشی هوشمند قدرتمند باشند! در چهار ماه سوم سال مالی، اپل ۱۲ درصد افت فروش را تجربه کرده و بسیاری از افراد هم درحال معاوضه آیفون‌های خود با گوشی‌های اندرویدی هستند.

جدای از این‌ها، گوشی‌های رقیب از جمله سری گلکسی نوت ۱۰ که اخیرا نیز رونمایی شده، با خیل عظیمی از امکانات و قابلیت‌های بسیار جذاب و دوست داشتنی و البته قیمت پایین‌تر روانه بازار شده‌اند که همین امر می‌تواند بسیاری از کاربران را بجای خرید یک آیفون جدید، به سمت خرید این گوشی‌ها سوق دهد.

اپل برای موفقیت دوباره در بازار گوشی‌های هوشمند، از نظر طراحی ظاهری به تغییرات زیادی نیاز ندارد. جز اینکه حاشیه‌های بالای گوشی را حذف کند و بخش بزرگ‌تری از جلوی گوشی را به نمایشگر آن اختصاص دهد. در بخش پشتی نیز طبق رندرها و تصاویرهای منتشر شده در اکثر وب‌سایت‌ها، شاهد یک طراحی مربعی شکل هستیم که دوربین‌های (احتمالا) سه‌گانه در آن جای گرفته‌اند.

اما جدای این تغییرات ظاهری، حدودا ۷ مورد مهم دیگر نیز وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها، اپل می‌تواند آیفون‌ ۱۱ را به انتخابی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: نسخه بتا جدید iOS 13 تاریخ معرفی آیفون ۱۱ را لو داد!

آیفون 11

  • افزایش ظرفیت باتری

یکی از بزرگترین مشکلات گوشی‌های آیفون، عملکرد ضعیف باتری آن‌ها بود. اپل در گوشی آیفون XS، عملکرد باتری را نسبت به آیفون X تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید. همچنین گوشی آیفون XS Max هم با ۱۷ ساعت و ۲۳ دقیقه توانست عملکرد بسیار خوبی از خود بجای بگذارد. اگرچه این مقدار بسیار زیاد است، اما در مقابل ۲۱ ساعت گلکسی اس ۱۰ پلاس و ۲۳ ساعت هواوی P30 پرو، همچنان جا برای پیشرفت برای اپل باقی می‌گذارد.

گفته می‌شود iOS 13 قرار است دانلود و اجرای برنامه‌ها را بهتر و سریع‌تر کند. در کنار آن، این سیستم‌عامل از حالت دارک مود نیز بهره‌ می‌برد که همین امر موجب می‌شود نمایشگر OLED گوشی، بسیار کم مصرف‌تر از حالت عادی باشد. این عوامل اگرچه تأثیر بسیار زیادی در عملکرد باتری ندارند، اما می‌توانند تا حدودی از زود خالی شدن شارژ جلوگیری کنند. همچنین پردازنده نسل بعد اپل که احتمالا A13 نام دارد از نظر پردازشی بهینه‌تر از پردازنده فعلی خواهد بود و می‌تواند تا حدودی در افزایش شارژدهی گوشی موثر واقع‌ شود.

  • نمایشگر بهتر و با کیفیت‌تر

مسلما نمایشگرهای OLED یکی از بهترین نمایشگرهای بازار هستند که در گوشی‌های آیفون X، آیفون XS و آیفون XS Max نیز حضور داشتند. اما با معرفی نسل جدیدی از نمایشگرهای سامسونگ در گوشی‌های گلکسی اس ۱۰، اس ۱۰ پلاس، گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس که از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کنند و همچنین نمایشگر فوق‌العاده باکیفیت وان پلاس ۷ پرو با رفرش ریت ۹۰ هرتز، اپل مجاب به استفاده از نمایشگری جدید و با کیفیت خواهد بود تا از رقابت با رقبای سر سخت خود در این بخش جا نماند.

انتظار می‌رود اپل قابلیت Pro Motion معروف خود را به آیفون‌های جدید منتقل کند. این شرکت در ساخت نمایشگر آیپد پرو، از یک نمایشگر با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز بهره برد! این میزان به قدری زیاد است که کاربر می‌تواند حین اسکرول کردن بین صفحات یک متن، نوشته‌ها را نیز به راحتی بخواند! اگر شایعاتی که اخیرا پیرامون این مسئله منتشر شده صحت داشته باشد، احتمالا اپل یک گوشی با نام آیفون پرو نیز تولید خواهد کرد که احتمالا کلمه پرو در آن حاکی از نمایشگری با قابلیت Pro Motion است.

  • عرضه کابل شارژ سریع به همراه گوشی

از زمان عرضه آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X، کاربران این گوشی‌های اپل امکان این را پیدا کردند که گوشی خود را با قابلیت شارژ سریع، سریع‌تر شارژ کنند. اما برای استفاده از این قابلیت، کاربر باید حدودا ۵۰ دلار هزینه می‌کرد تا یک تبدیل USB-C به کابل لایتنینگ به ارزش ۱۹ دلار و یک شارژر ۱۸ واتی به ارزش ۲۹ دلار را خریداری کند.

اگر اپل می‌خواهد موفقیت‌های گذشته خود را تکرار کند، منطقی است همه این لوازم را درون جعبه آیفون ۱۱ قرار دهد و حداقل یکبار کاربران را از پرداخت مبلغ اضافه جهت استفاده از امکانات جذاب خود معاف کند! چراکه پرداخت بیش از ۱۰۰۰ دلار برای یک گوشی هوشمند به قدری زیاد هست که وجود دو کابل اضافه درون جعبه را توجیه کند.

  • بهبود کیفیت دوربین سلفی

اگرچه کیفیت دوربین‌های سلفی آیفون‌های سری X به اندازه کافی خوب است، اما می‌تواند بهتر از این هم باشد. آیفون‌های جدید به دوربین‌های سلفی قدرتمند با قابلیت ثبت تصاویر با وضوح بسیار بالا و همچنین ضبط ویدئوهای ۴K نیاز مبرمی دارند.

علاوه‌بر افزایش کیفیت دوربین، اپل باید دوربین‌ سلفی گوشی‌های خود را به فوکوس خودکار مجهز کند. یعنی همانند آنچه که در گلکسی اس ۱۰ شاهد آن هستیم. اما مهم‌تر از همه این موارد، اضافه کردن یک دوربین با قابلیت ثبت تصاویر عریض است که پیشتر در گوشی‌های نظیر گوگل پیکسل ۳ و ال جی G8 شاهد استفاده از آن بودیم.

  • بهبود کیفیت دوربین اصلی

آیفون 11

همانند دوربین سلفی، دوربین‌های پشتی گوشی‌های آیفون نیز نیاز به ارتقا دارند. بعد از عرضه گوشی آیفون ۴، تمامی گوشی‌های اپل از دوربین‌های بسیار با کیفیتی برخوردار بودند تا اینکه شرکت‌هایی نظیر هواوی و گوگل توانستند اپل را پشت سر بگذارند. تا جایی که هم اکنون تنها نماینده اپل در میان ۱۰ گوشی برتر وب‌سایت dxomark از نظر دوربین اصلی و سلفی، آیفون XS Max است که خب در جایگاه دهم قرار دارد!

یکی از دلایل مهمی که اپل را در رقابت با این گوشی‌ها باز می‌دارد، ثبت تصاویر در شرایط نوری نامساعد است. گوشی‌هایی نظیر هواوی P30 پرو در شرایط نوری نامساعد، تصاویر فوق‌العاده با کیفیتی ثبت می‌کنند که آن‌ها را از این حیث به انتخاب بسیار خوبی نسبت به آیفون تبدیل می‌کند. اگرچه خبر خوب برای اپل این است که دوربین‌های جدید همگی از سنسورها و پیکسل‌های بزرگتری بهره می‌برند که با جذب نور بیشتر، کیفیت تصاویر را در شرایط نوری نامساعد افزایش می‌دهند.

یکی از قابلیت‌های اساسی که اپل در بخش دوربین به آن نیاز دارد، Night Mode است. ویژگی خارق‌العاده دوربین‌های هواوی و پیکسل که با ثبت چندین تصویر و ادغام آن‌ها با یکدیگر، کیفیت آن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

از آن‌جایی که قرار است اپل از سه دوربین در بخش پشتی گوشی استفاده کند، قادر خواهد بود امکانات جذاب بیشتری را به آن‌ها اضافه کند. برای مثال گوشی V50 ال جی از سه دوربین در بخش پشتی خود بهره می‌برد که کاربر می‌تواند با یکبار فشردن دکمه شاتر، با هر سه آن‌ها به صورت همزمان عکس بگیرد. در رابطه با دوربین‌های آیفون ۱۱ اما شایعه شده که به قابلیت تصحیح تصاویر نیز مجهز هستند. یعنی اگر در تصویری که ثبت می‌کنید، تصادفا شخصی خارج از کادر قرار گیرد، دوربین فوق عریض می‌تواند با اطلاعاتی که پیشتر از منظره روبرو ثبت کرده، آن شخص را درون کادر قرار دهد!

یکی دیگر از مواردی که اپل باید در بخش دوربین به آن توجه کند، قابلیت Smart HDR دوربین‌های آن است که در کنار افزایش کیفیت تصاویر، حجم ویدئوهای ذخیره شده را بسیار افزایش داده و باعث افزایش مصرف انرژی هنگام ضبط ویدئو می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود استاندارد یاد شده در آیفون‌های جدید تا حدودی بهینه‌تر شود.

بیشتر بخوانید: ۶ ویژگی حیاتی برای دوربین گوشی‌های ۲۰۱۹

  • افزایش قدرت پردازنده

آیفون 11

پردازنده‌های اپل هر سال قوی‌تر از سال بعد ظاهر می‌شوند و معمولا نیز از در مقایسه با پردازنده‌های گوشی‌های دیگر، با اختلاف در صدر قرار می‌گیرند. با این حال بهتر است اپل چیپ A13 را قوی‌تر و در عین حال بهینه‌تر از A12 کند.

به جرئت می‌توان گفت چیپست A12 بکار رفته در گوشی‌های آیفون X چند سطحی بهتر از قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر بکار رفته در گوشی‌های اندرویدی است و اگر اپل بازهم از چیپ A12 استفاده کند، گوشی‌های جدید مشکلی در امر پردازش و یا رقابت با بهترین‌های بازار نخواهند داشت، اما برای بهبود وضعیت شارژدهی، ارتقا پردازنده کاملا ضروری است.

  • حفظ اصالت با عنوانی جدید

یکی از مواردی که البته در مقایسه با موارد دیگر از اهمیت کمتری برخوردار است، به نام آیفون‌ها بر می‌گردد. به نظر جذاب‌تر خواهد آمد اگر اپل در آیفون‌های جدید خود، اعداد رومی را کنار بگذارد و صرفا با پسوندهایی چون پرو یا پلاس گوشی‌های خود را عرضه کند. برای مثال زیباتر خواهد بود اگر یک گوشی با نام آیفون پرو یا آیفون پلاس عرضه شود تا آیفون ۱۱ و یا آیفون ۱۱ مکس و …!

به همه این موارد، مورد هشتمی را نیز باید اضافه کرد که البته بعید به نظر می‌رسد اهمیت آن، تغییری در سیاست اپل ایجاد کند. در واقع مورد هشتم به قیمت گوشی‌های آیفون بر می‌گردد که در اکثر موارد این گوشی‌ها را برای عده زیادی از کاربران دور از دسترس قرار می‌دهد. بعید به نظر می‌رسد قیمت گوشی‌های جدید اپل حتی به معقول نزدیک باشد؛ مخصوصا اگر انتظار اضافه شدن همه این موارد را داشته باشیم. با این اوصاف یکی از دلایل دیگری که می‌تواند بیشترین تأثیر را در فروش گوشی‌های اپل داشته باشد، کاهش قیمت آن‌ها و یا اعمال سیاستی جدید (همانند آنچه که سامسونگ برای فروش گلکسی نوت ۱۰ در نظر گرفت) در این زمینه است تا کاربران بیشتری شانس تهیه محصولات یکی از بهترین برندهای دنیا را داشته باشند.

نظر شما در رابطه با قابلیت‌های مورد نیاز گوشی‌های آیفون چیست؟

منبع: cnet

The post آیفون ۱۱ برای موفقیت به چه قابلیت‌های جدیدی نیاز دارد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala