چندی پیش مایک پنس، معاون ترامپ، برنامه‌ای جدید را پیش روی ناسا قرار داد؛ سفر به ماه در سال ۲۰۲۴. دولت ترامپ تصمیم گرفت تا سفر فضانوردان آمریکایی به ماه چهار سال زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده انجام شود. سفری که قرار است مقدمه‌ای برای سفر به مریخ باشد. اما آیا انسان می‌تواند در سال ۲۰۳۳ بر سطح مریخ قدم بگذارد؟

نتایج گزارشی مستقل تشان می‌دهد که ناسا هیچ شانسی برای انجام سفر سرنشین‌دار به مریخ در سال ۲۰۳۳ نخواهد داشت.

تهیه‌ی این گزارش پیش از سخنرانی مایک پنس و تاکید او برای سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ به اتمام رسیده است. ناسا در قراردادی با موسسه‌ی سیاست‌گذاری علم و تکنولوژی (STPI) از این موسسه خواست تا گزارشی درباره‌ی امکان سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ تهیه کند. اقدامی که به دلیل درخواست کنگره‌ی آمریکا از ناسا انجام شده بود.

STPI این گزارش را بر مبنای استراتژی و برنامه‌ی فعلی ناسا در «کمپین کاوش» تهیه کرده است؛ یعنی همان برنامه‌ی کنونی ناسا برای ساخت سامانه‌ی پرتاب فضایی (SLS)، فضاپیمای اوریون (Orion) و گیت‌وی (Gateway) در دهه‌ی ۲۰۲۰. این فعالیت‌های ناسا با فضاپیمای سرنشین‌دار حمل و نقل اعماق فضا (Deep Space Transport) تکمیل خواهد شد تا مقدمات سفر رفت و برگشت انسان به مریخ فراهم شود.

سامانه‌ی پرتاب فضایی

طرحی گرافیکی از سامانه‌ی پرتاب فضایی (SLS).

بر اساس گزارش STPI به انجام رساندن پیش‌نیازها به زمانی بسیار بیشتر نیاز دارد و با این روند نمی‌توان مقدمات سفر به مریخ را در سال ۲۰۳۳ فراهم کرد. طبق این گزارش ماموریت مداری به مریخ در سال ۲۰۳۳ واقع‌گرایانه نیست.

بر اساس تحلیل این موسسه انجام ماموریت مداری مریخ زودتر از سال ۲۰۳۷ امکان‌پذیر نیست. آن هم در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای مانند کاهش بودجه و افزایش هزینه‌ها رخ ندهد.

سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ نیازمند تست‌ برخی فناوری‌ها در سال ۲۰۲۲ است که بعید به نظر می‌رسد به موقع انجام شوند. پیش بردن برنامه بدون به پایان رساندن فرآیند توسعه‌ی این فناوری‌ها تا حد زیادی ضریب خطر را افزایش می‌دهد. از آن سو اگر خطایی در تست این فناوری‌ها رخ دهد شاید ناسا مجبور به بازنگری در طراحی فضاپیمای حمل و نقل اعماق فضا (DTS) شود که خود هزینه و زمان زیادی را به ناسا تحمیل می‌کند.

علاوه بر این به منظور محقق شدن سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ فاز اول مطالعات مربوط به DST باید در سال مالی ۲۰۲۰ آغاز شود. با توجه به این که هنوز این کار شروع نشده این امر نیز بعید به نظر می‌رسد.

همچنین این گزارش هشدار داده که در صورت خارج شدن توسعه‌ی برنامه از روند استاندارد ناسا ضریب خطای فناوری، برنامه‌ریزی و افزایش بودجه افزایش پیدا می‌کند.

به این ترتیب و با توجه به این گزارش سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ غیرممکن به نظر می‌رسد. طبق گزارش STPI سفر به مریخ زودتر از سال ۲۰۳۷ ممکن نخواهد بود.

STPI برنامه‌ی سفر به مریخ را از نظر بودجه‌ی مورد نیاز نیز مورد بررسی قرار داده است. هزینه‌ی تخمین‌زده‌شده برای این ماموریت (تا سال ۲۰۳۷)، تنها برای نهایی کردن سامانه‌ی پرتاب فضایی، اوریون، گیت‌وی، DST و پیش‌نیازهای دیگر چیزی در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد بود.

این در حالی است که ماموریت مریخ بخشی از برنامه‌ی سفرهای فضایی سرنشین‌دار است که هزینه‌ی نهایی آن تا سال ۲۰۳۷ حدود ۲۱۷ میلیارد دلار خواهد بود. این هزینه شامل هزینه‌های ماموریت مریخ، عملیات‌های مدار زمین و فعالیت‌هایی است که باید برای انجام ماموریت‌های بعدی در سطح مریخ انجام شود.

این مبلغ همچنین بودجه‌ی مورد نیاز ماموریت‌های فرود بر سطح ماه را نیز شامل می‌شود. هر چند که در این گزارش و بر اساس برنامه‌ی پیشین ناسا فرود در ماه در سال ۲۰۲۸ پیش‌بینی‌ شده است. اما با تصمیم دولت ترامپ سفر به ماه قرار است چهار سال زودتر اتفاق بیفتد.

طرحی از برنامه‌های ناسا برای سفر به ماه و ساخت گیت‌وی.

یکی از اهداف ناسا برای بازگشت به ماه آماده کردن مقدمات سفر به مریخ است. مسئله‌ای که رییس ناسا نیز در یکی از سخنرانی‌هایش به آن اشاره کرده است. او همچنین گفته سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ این امکان را فراهم می‌کند که زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی به مریخ برسیم. او چندی پیش بار دیگر تاکید کرد که ناسا قصد دارد ماموریت سفر به مریخ را در سال ۲۰۳۳ اجرایی کند.

با این حال ناسا هنوز جزئیاتی درباره‌ی نحوه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌ها و امکان‌پذیر بودن اهداف جدید خود ارائه نکرده است.

شاید شرایط فعلی را بتوان با دوران آغاز برنامه‌ی آپولو مقایسه کرد. ناسا تنها پنج سال زمان دارد تا بشر را دوباره روانه‌ی ماه کند. آیا این بار هم موفق به انجام این کار خواهد شد؟

منبع: Space

The post آیا رویای سفر به مریخ در سال ۲۰۳۳ محقق می‌شود؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala