دو ماه پس از مراسم سامسونگ و معرفی اولین گوشی تاشو این شرکت و تا همین چند ساعت پیش، این گوشی را دست کسی ندیده بودیم و سامسونگ به هیچ کس اجازه نزدیک شدن به گلکسی فولد را نداده بود. حالا گلکسی فولد ۱۹۸۰ دلاری در اختیار چندین وب‌سایت و خبرنگار در خارج از کشور قرار گرفته و قرار است اولین خریداران این گوشی، گلکسی فولد خود را ۱۰ روز دیگر دریافت کنند.

در این مطلب قصد داریم اولین تجربه کاربری وب‌سایت ورج از این گوشی را بخوانیم و اگر حوصله خواندن مطلب را ندارید، بگذارید همین ابتدا به صورت خلاصه از اولین تجربه کاربری این گوشی بگوییم. این محصول بسیار پایدارتر و جذاب‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد اما هنوز بخش‌هایی از نرم‌افزار این گوشی، نیازمند بهبود است. همچنین در مورد یک سوال مشترک درباره نمایشگر تاشو این گوشی باید بگوییم متاسفانه بله؛ وقتی نمایشگر دستگاه را باز می‌کنیم محل تا شدن نمایشگر ناهمواری دارد و این ناهمواری را هم می‌توان دید و هم می‌توان حس کرد. اما با این وجود، این بهایی است که در حال حاضر باید برای دریافت یک نمایشگر تاشو بزرگ‌تر، پرداخت کرد.

خرید اولین نسل از هر گجت جدید، یک ریسک بزرگ است و گلکسی فولد هم به عنوان دومین گوشی با نمایشگر تاشو، از این قاعده مستثنی نیست. «ما با یک گوشی با نمایشگر ۴.۶ اینچی طرف هستیم که وقتی آن را باز می‌کنیم، یک تلبت با نمایشگر ۷.۳ اینچی در درون آن قرار گرفته است»؛ این جمله، انتظار ما از یک گوشی تاشو را بیان می‌کند. اما پس از تجربه کاربری یک ساعته با این محصول، بیشتر می‌توان گفت که «ما با یک تبلت روبرو هستیم که ی‌توان آن را تا کرد».

این تغییر در اندازه گلکسی فولد، باعث می‌شود بینش کاملا متفاوتی به این محصول داشته باشیم. اگر به گلکسی فولد به عنوان یک گوشی نگاه کنیم، باید بگوییم اشتباه است چراکه اگر این گوشی است، پس با محصولی که خیلی بلند است و از هر گوشی دیگری ضخامت بیشتری دارد، روبرو هستیم. وقتی این محصول را تا می‌کنید، فاصله‌ای بین دو بخش تا شده به وجود می‌آید زیرا هنوز به تکنولوژی تا کردن کامل نمایشگرها، نرسیده‌ایم. نمایشگر بیرونی این گوشی، کوچک است. اگرچه روی کاغذ با نمایشگری ۴.۶ اینچی روبرو هستیم اما این نمایشگر آنقدر عرض کمی دارد که گویا با یک آیفون SE بلند روبرو هستیم.

اما اگر به این محصول به چشم یک تبلت کوچک نگاه کنید، تمام این نکات منفی از بین می‌روند و به جای آن، انگار با یک آیپد مینی طرف هستیم که می‌توان آن را تا کرد و در جیب قرار داد. البته این محصول آنقدری بلند است که اگر جیب عمیقی ندارید، از جیب شما بیرون می‌زند. این دستگاه بیش از آن که برای قرار گرفتن در جیب طراحی شده باشد، برای قرار گرفتن در یک کیف طراحی شده است.

مکانیزم لولای این محصول نیز خیلی خوب است. وقتی این گوشی را تا می‌کنید، یک صدای کلیک رضایت‌بخش به گوش می‌رسد و برای باز کردن این محصول نیز نیازی به فشردن دکمه یا ضامن ندارید. درواقع دو بخش این گوشی به کمک یک آهن‌ربای قوی به هم متصل می‌شوند و قرار نیست به سادگی این محصول باز شود. برای باز کردن گلکسی فولد باید حتما از دو دست خود استفاده کنید اما در هر صورت می‌توان هم در حالت باز و هم در حالت بسته، با یک دست با گلکسی فولد کار کرد.

نسبت نمایشگر داخلی گلکسی فولد، تقریبا ۴ به ۳ است. این نمایشگر به قدر کافی روشن می‌شود و می‌توان هم در حالتی که نمایشگر کاملا باز شده و تخت است و هم در حالتی که تا نصفه باز شده و شبیه به یک کتاب است، از این محصول استفاده کرد. ناهمواری وسط نمایشگر ۷.۳ اینچی نیز از کناره‌ها کاملا قابل مشاهده است اما وقتی مستقیما به این نمایشگر نگاه می‌کنید، خیلی متوجه این ناهمواری نمی‌شوید. اما در هنگام استفاده، این ناهمواری را در زیر انگشتان خود حس خواهید کرد ولی در مجموع این ناهمواری از نزدیک به اندازه عکس‌هایی که از این گوشی مشاهده می‌شود، بد نیست.

در بخش بالایی نمایشگر داخلی گلکسی فولد نیز شاهد بریدگی هستیم که درون آن مثل دیگر گوشی‌ها دو دوربین سلفی و سنسورهای دیگر مثل سنسور تنظیم روشنایی نمایشگر قرار گرفته است. این بریدگی، گاهی اوقات ایجاد مزاحمت می‌کند. برای مثال وقتی در حال تماشای یک ویدیو در یوتیوب هستید، ممکن است این بریدگی بخشی از ویدیو را بپوشاند اما سامسونگ این امکان را فراهم کرده تا به صورت نرم‌افزاری این بریدگی را اصطلاحا خاموش کنید و در کنار آن نمایشگر کاملا مشکی باشد. این ویژگی دقیقا مثل ویژگی حذف بریدگی دوربین در گوشی‌های گلکسی اس۱۰ است. از نظر تکنیکی نیز سامسونگ مجبور شده چسب بین پوشش رویی نمایشگر و خود صفحه نمایش را تغییر دهد تا بتواند چنین فرمی را ایجاد کند.

از نظر نرم‌افزاری، اوضاع به گونه‌ای است که می‌توانیم بگوییم «به طرز عجیبی، تجربه کاربری نرم‌افزاری قابل قبولی شاهد هستیم». اندروید سابقه‌ای نه چندان درخشان در زمینه تجربه کاربری روی تبلت‌ها داشته که باعث می‌شود از عملکرد خوب رابط کاربری این تبلت، تعجب کنیم. سامسونگ همچنین یک ویژگی نرم‌افزاری به نام App Continuty در گلکسی فولد قرار داده که درواقع یک ویژگی داخلی اندروید است. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌هایی را که در صفحه کوچک‌تر استفاده می‌کرد، در نمایشگر بزرگ‌تر هم بدون هیچ ایرادی اجرا کند و ادامه کار خود را در نمایشگر بزرگ‌تر انجام دهد. برای مثال وقتی نقشه گوگل را در صفحه کوچک گلکسی فولد باز کرده‌اید و به دنبال مکانی می‌گردید، بلافاصله پس از باز کردن گلکسی فولد، می‌توانید همان صفحه نقشه گوگل را در نمایشگر بزرگ ببینید و کار خود را ادامه دهید.

تغییر سایز درست در اپلیکیشن‌ها، مشکلی است که اندروید همیشه با آن مواجه بوده اما سامسونگ و گوگل با همکاری هم، توانسته‌اند این مشکل را تا حد زیادی در گلکسی فولد برطرف کنند. از همین رو سامسونگ توانسته قابلیتی را در گلکسی فولد قرار دهد که کاربران بتوانند دو یا حتی سه اپلیکیشن را به صورت همزمان در نمایشگر ۷.۳ اینچی باز کرده و استفاده کنند. برای این کار، تنها کافی است در نمایشگر بزرگ گلکسی فولد، از سمت راست نمایشگر به سمت چپ سوایپ کنید تا یک داک شامل اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز کرده‌اید، پدیدار شود و به کمک آن، چندین اپلیکیشن مختلف را باز کنید.

جدا از باز کردن سه اپلیکیشن در کنار هم، می‌توانید اپلیکیشن‌های بیشتری را هم به صورت پنجره‌های شناور داشته باشید. این پنجره‌ها را می‌توان به هر سمتی جا به جا کرد و اندازه آن‌ها را هم تغییر داد.

این ویژگی برای کاربران کنونی گوشی‌های سامسونگ آشنا خواهد بود چرا که همین حالا هم می‌توان پنجره‌های شناور را در گوشی‌های سامسونگ مبتنی بر One UI، استفاده کرد. اما برای دیگر کاربران، ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده باشد ولی به سرعت به آن عادت خواهید کرد. در نهایت، مشکل بعدی این است که اپلیکیشن‌های اندرویدی، به خوبی اپلیکیشن‌های آیپد نمی‌توانند در صفحات نمایشگر بزرگ عمل کنند و معمولا رابط کاربری غیر بهینه خواهند داشت. در این محصول این مشکل خیلی به چشم نمی‌خورد چراکه نسبت نمایشگر بزرگ گلکسی فولد، ۴ به ۳ است و خیلی شبیه به تبلت‌های معمول نیست.

و اگر شما از طرفداران دو آتیشه سامسونگ هستید، باید خوشحال شوید که بگوییم سنسور اثر انگشت این محصول که در لبه دستگاه قرار گرفته، به عنوان دکمه بیکسبی هم کاربرد خواهد داشت. بالای این سنسور، دکمه پاور و همچنین دکمه یک پارچه کم و زیاد کردن صدا دیده می‌شود.

از نظر مشخصات فنی، گلکسی فولد شباهت زیادی به گلکسی اس ۱۰ پلاس دارد. همان پردازنده اسنپدراگن ۸۵۵ در گلکسی فولد استفاده شده و ۱۲ گیگابایت حافظه رم برای این محصول در نظر گرفته شده است. حافظه داخلی گلکسی فولد هم ۵۱۲ گیگابایتی است و نسخه دیگری با حافظه داخلی متفاوت، وجود نخواهد داشت. دوربین‌های گلکسی فولد هم با گلکسی اس ۱۰ پلاس یکی هستند با این تفاوت که شاهد یک دوربین سلفی اضافه برای نمایشگر بیرونی گلکسی فولد هستیم.

باتری گلکسی فولد در دو بخش این محصول قرار گرفته و در مجموع ظرفیت ۴۳۸۰ میلی‌آمپری دارد. اینکه این باتری کافی است یا نه، فعلا می‌توانیم به حرف سامسونگ اعتماد کنیم که گفته در استفاده یک روزه از گلکسی فولد، کافی خواهد بود. گلکسی اس ۱۰ پلاس که ظرفیت باتری مشابه دارد نیز عملکرد باتری خوبی دارد و از این جهت می‌توان به عمر باتری خوب گلکسی فولد، امیدوار بود.

در بخش پشتی گلکسی فولد، چینش دوربین سه تایی این محصول را شاهد هستیم. یک دوربین معمولی، یک دوربین تله فوتو و یک دوربین با زاویه عریض در این بخش قرار گرفته است. وقتی گوشی در حالت بسته است، یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی در بالای نمایشگر بیرونی قرار گرفته است. وقتی این محصول را هم باز می‌کنیم، دو دوربین سلفی در بریدگی بزرگ نمایشگر قرار گرفته است. سنسور و لنز تمامی این دوربین‌ها، با گلکسی اس ۱۰ پلاس، یکسان است.

این یعنی در مجموع در این گوشی شاهد شش دوربین هستیم. ما ترجیح می‌دادیم که در بالای نمایشگر بزرگ این محصول، شاهد یک دوربین باشیم و به جای آن در بخش بیرونی دو دوربین قرار بگیرد اما سامسونگ با ما هم نظر نیست! اگر این چنین می‌شد، حداقل اندازه بریدگی نمایشگر داخلی کاهش میافت و به زیبایی محصول اضافه می‌شد.

در نهایت، این بود نگاه اولیه به اولین تلاش سامسونگ برای ساخت یک گوشی با نمایشگر تاشو. این محصول هنوز با «عالی» فاصله دارد اما سامسونگ تمام تلاش خود را کرده تا محصولی مناسب در این دسته‌بندی جدید در دنیای گوشی‌های هوشمند تولید کند. شاید برچسب قیمتی ۱۹۸۰ دلاری این محصول کافی باشد تا بسیاری را از خرید آن منصرف کند اما برای دنیای تکنولوژی، عرضه چنین محصولی با نمایشگر تاشو، فوق العاده است.

این اولین گوشی دنیا با نمایشگر تاشو است که می‌توان به خرید آن فکر کرد و از آن استفاده کرد. فکر می‌کنیم هرچقدر هم که از به گلکسی فولد انتقاد داشته باشید، با باز کردن این گوشی، به دنیایی جدید وارد می‌شوید که نمی‌توانید هیجان انگیز بودن آن را انکار کنید.

منبع: TheVerge

The post نگاه اولیه به سامسونگ گلکسی فولد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala