شرکت کانن امروز به صورت رسمی، دومین دوربین بدون آینه و فول فریم خود را با نام کانن EOS RP معرفی کرد. این بار اما کانن در زمینه قیمت گذاری، بسیار تهاجمی عمل کرده است. این دوربین با سنسور فول فریم خود تنها ۱۲۹۹ دلار برای بدنه قیمت دارد و با لنز کیت ۲۴-۱۰۵ با مانت RF، قیمت ۲۳۹۹ دلاری خواهد داشت. برای مدت محدود، کانن حتی تبدیل مانت EF به RF را همراه با یک گریپ اضافه، به خریداران این دوربین به صورت رایگان اهدا می‌کند.

دوربین کانن EOS RP سنسوری ۲۶.۲ مگاپیکسلی دارد که رزولوشن کمتری از سنسور ۳۰.۳ مگاپیکسلی استفاده شده در EOS R دارد. اگر می‌شد EOS R را با دوربین DSLR کانن ۵D Mark IV مقایسه کرد، دوربین EOS RP را هم می‌توان با دوربین دیگر کانن یعنی ۶D Mark II مقایسه کرد. رنج طبیعی ISO این دوربین نیز از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ خواهد بود.

حالا بگذارید سرغ بزرگ‌ترین نقطه ضعف این دوربین برویم و آن فیلم برداری است. EOS RP کراپ زیادی در فیلم‌برداری ۴K دارد که از این نظر به EOS R شباهت دارد. اما با توجه به اینکه این دوربین حدود ۱۰۰۰ دلار ارزان‌تر از EOS R است و از نظر اندازه کوچک‌تر و سبک‌تر است، می‌توان از این نقطه ضعف برای این دوربین گذر کرد. حداکثر رزولوشن قابل فیلم‌برداری با این دوربین ۴K در سرعت‌های ۲۴ یا ۲۵ فریم در ثانیه است. همچنین این دوربین تنها در حالت ۸-bit 4:2:2 می‌تواند فیلم‌برداری کند در صورتی که EOS R می‌تواند با ریکورد اکسترنال، تا ۱۰-bit و با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، فیلم‌برداری داشته باشد.

بله هر دو دوربین در زمینه فیلم‌برداری ۴K دارای کراپ هستند اما جدا از کراپ، ویژگی‌های مشترک خوب زیادی هم دارند. مثل دوربین EOS R، دوربین RP نیز به ویوفایندر الکترونیک با رزولوشن ۲.۳۶ میلیون دات مجهز است. فناوری فوکوس خودکار Dual-Pixel نیز در این دوربین حاضر خواهد بود که از فوکوس روی چشمان افراد نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین نمایشگر LCD دستگاه کاملا قابل چرخش است و از این نظر برای ویدیوگرافر‌ها، دوست‌داشتنی خواهد بود. اما از نظر اندازه، ویوفایندر ۰.۳۹ اینچی دوربین و نمایشگر ۳ اینچی EOS RP از دوربین EOS R کمی کوچک‌تر است اما در نهایت خود دوربین RP نیز بسیار کوچک‌تر و البته سبک‌تر از EOS R است.

بدنه کانن EOS RP با کارت حافظه و باتری، حدود ۴۸۵ گرم وزن دارد در صورتی که EOS R با باتری و کارت حافظه، ۶۶۰ گرم وزن دارد. از دیگر تفاوت‌های RP با R می‌توانیم به کوچک‌تر شدن باتری و همچنین حذف تاچ پد در پشت دوربین اشاره کنیم. تاچ پدی که کانن با دوربین EOS R معرفی کرده بود، با یک پیچ چرخان معمولی در EOS RP جایگزین شده است.

در زمینه عکاسی، حداکثر سرعت عکس برداری با این دوربین به ۵ فریم در ثانیه می‌رسد و بنابراین نمی‌توان EOS RP را انتخاب خوبی برای عکاسان ورزشی حرفه‌ای نامید. دنبال کردن سوژه‌ها در فوکوس خودکار نیز از نقاط قوت هیچ کدام از دوربین‌های بدون آینه کانن نیست. کانن درواقع هنوز هیچ دوربین بدون آینه کاملا حرفه‌ای را عرضه نکرده اما در حال کار روی چنین دوربینی است و در آینده شاهد آن خواهیم بود. اما با تمام این تفاسیر، دوربین EOS RP با قیمت ۱۲۹۹ دلاری، یک دوربین واقعا فوق العاده به حساب می‌آید و هیچ رقیبی در این بازه قیمتی در دنیای فول فریم‌ها برای خود نمی‌بیند.

کانن می‌خواهد دوربین EOS RP را در ترکیب‌های زیر به فروش برساند.

  • EOS RP بدنه (همراه با گریپ اضافی و تبدیل مانت): ۱۲۹۹ دلار
  • EOS RP بدنه (همراه با گریپ اضافی و تبدیل مانت) همراه با لنز کیت RF 24-105 f/4: 2199 دلار
  • EOS RP بدنه (همراه با گریپ اضافه و تبدیل مانت) همراه با لنز EF 24-105 f/3.5 – 5.6 IS: 1699 دلار

موج جدید لنزهای RF

کانن همچنین از فرصت استفاده کرده و در کنار معرفی EOS RP، چند لنز جدید را هم معرفی کرده که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ عرضه شوند. البته قیمت این لنز‌ها هنوز مشخص نیست اما باز هم اگر کانن بتواند این لنز‌ها را تا پایان ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند، از رقیب دیرینه خود یعنی نیکون، جلوتر خواهد زد. در ادامه لیست لنزهای جدید کانن را می‌توانید ببینید:

لنز‌های زوم‌:

  • RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
  • RF 15-35mm F2.8 L IS USM
  • RF 24-70mm F2.8 L IS USM
  • RF 70-200mm F2.8 L IS USM
  • RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

لنز ثابت:

  • RF 85mm F1.2 L USM and RF 85mm F1.2 L USM DS (defocus smoothing)

شما درباره دوربین کانن EOS RP چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

The post دوربین بدون آینه کانن EOS RP با سنسور فول فریم و قیمت ۱۲۹۹ دلار معرفی شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala