ناسا و اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) به تازگی نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل‌های خود درباره‌ی دمای سطح زمین در سال ۲۰۱۸ را اعلام کردند. بر اساس این گزارش سال ۲۰۱۸ در میان گرم‌ترین سال‌های تاریخِ ثبت‌شده رتبه‌ی چهارم را به خود اختصاص می‌دهد. روند گرم شدن زمین و گرمایش جهانی کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش ناسا، در سال ۲۰۱۸ دمای کره‌ی زمین ۰/۸۳ درجه‌ی سانتی‌گراد نسبت به میانگین دمای زمین در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ افزایش یافته است‌. سال ۲۰۱۸ پس از سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۵ رتبه‌ی چهارم را در میان گرم‌ترین سال‌های سیاره‌ی زمین دارد. بنابراین پنج سال اخیر را می‌توان گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ ثبت‌شده دانست.

از دهه‌ی ۱۸۸۰ میلادی تا کنون میانگین دمای سطح زمین حدود یک درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. دانشمندان عقیده دارند یکی از دلایل اصلی گرم شدن سیاره‌ی زمین افزایش انتشار دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در جو است. اتفاقی که بر اثر فعالیت‌های انسان و نه به دلیل اتفاقات طبیعی رخ داده است.

متاسفانه روند افزایش دما در مناطق قطبی بیشتر از دیگر نقاط است. در سال ۲۰۱۸ نیز ذوب بیش از حد معمول یخ‌های قطبی ادامه داشت. مسئله‌ای که به بالا آمدن آب دریاها منجر خواهد شد. گوین اشمیت (Gavin Schmidt)، مدیر مرکز گادرد ناسا، در این باره می‌گوید که افزایش دما باعث طولانی شدن آتش‌سوزی‌های گسترده و رخ دادن برخی رویدادهای هواشناسی شدید و غیرمعمول نیز خواهد شد.

البته برای دیدن نتایج گرم شدن زمین نیازی به صبر نیست و ما اکنون نیز در حال تجربه‌ی برخی از اثرات گرمایش جهانی، مانند موج‌های گرما، بارش‌های شدید و تغییرات اکوسیستم هستیم. تغییر اقلیم مقابل چشمان ماست.

البته باید به این نکته توجه داشت که این آمار در مقیاس کلی و در کل سیاره‌ی زمین صادق است. اما به این معنا نیست که همه‌ی نقاط زمین شرایط مشابهی را تجربه کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان اتفاقاتی مانند کاهش شدید دما در بعضی مناطق را به معنای اشتباه بودن این داده‌ها دانست و گرمایش جهانی را زیر سوال برد. کاری که ترامپ و برخی هم‌فکرانش چندین بار انجام دادند و سعی در انکار گرمایش جهانی داشتند.

دانشمندان و فعالان در این حوزه سال‌هاست که این مشکل بزرگ جهانی را به مردم و مسئولان گوشزد می‌کنند. اما مهم‌ترین واکنش سیاستمداران به گرمایش جهانی توافقی با عنوان «پیمان پاریس» بود که در سال ۲۰۱۶ به امضای کشورها رسید. کشورها با امضای این توافق‌نامه متعهد شدند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا دمای زمین از مقدار مشخصی بیشتر نشود. هدف این توافق این است که دمای زمین بیشتر از دو درجه‌ی سانتی‌گراد نسبت به پیش از دوران صنعتی شدن جهان افزایش پیدا نکند. با این حال ساز مخالف ترامپ شامل حال این توافق نیز شد و با دستور ترامپ، آمریکا از این توافق خارج شد. آمریکا از نظر انتشار گاز دی‌اکسید کربن پس از چین رتبه‌ی دوم را در اختیار دارد. بنابراین این اقدام ترامپ احتمالا تاثیر بزرگی بر روند افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش جهانی خواهد داشت.

سهم کشورهای مختلف در انتشار گاز کربن‌ دی‌اکسید در سال ۲۰۱۵.

به هر حال چیزی که داده‌های علمی نشان می‌دهند مشخص و واضح است و این ماییم که باید بر سر آینده‌ی سیاره‌مان تصمیم بگیریم.

برگرفته از NASA.

The post گرمایش جهانی ادامه دارد؛ زمین کماکان در تب می‌سوزد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala