رییس بخش موبایل هواوی در سال ۲۰۱۶ در یک مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این شرکت می‌خواهد تا دو سال آینده به دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی موبایل در جهان بدل شود.

از زمان معرفی اولین گوشی هواوی در سال ۲۰۱۲، سهم بازار موبایل‌های این شرکت روند صعودی چشمگیری داشته است. طبق جدیدترین آمارها، از لحاظ فروش گوشی، این کمپانی بعد از سامسونگ و اپل، در جایگاه سوم قرار دارد. هواوی در انتهای سال ۲۰۱۷ برای محقق کردن رؤیای رسیدن به مقام دوم وضعیت خوبی داشت، زیرا این شرکت می‌خواست به‌طور همه‌جانبه وارد بازار آمریکا شود. اما شرکت AT&T در روزهای آخر از این معامله پا پس کشید. مدتی بعد هم شرکت مخابراتی Verizon چنین کاری را تکرار کرد. به همین خاطر هواوی بازار آمریکا را تا اطلاع ثانوی از دست داد. مدتی بعد هم این شرکت به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران مورد بررسی قرار گرفت و حتی تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی به گوگل توصیه کردند که در مورد ارتباط خود با این شرکت تجدیدنظر کند.

سهم بازار هواوی

مصاحبه با خبرگزاری رویترز در روز ۳ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۳ آبان ۱۳۹۵) صورت گرفت. بنابراین هواوی برای گرفتن جایگاه اپل کمی بیشتر از ۴ ماه زمان دارد. اما باید بگوییم که با وجود چالش‌های مختلف، عملی شدن این هدف چندان دور از ذهن نیست. آیا این شرکت برای اولین بار می‌تواند جایگاه اپل را از آن خود کند؟

داشتن مقام دوم بزرگ‌ترین شرکت سازنده موبایل به چه معناست؟

برای بررسی این رده‌بندی، معیارهای مختلفی وجود دارد. شاید چنین شرکتی بیشترین تعداد گوشی‌ها را به مشتریان فروخته باشد؛ شاید هم بیشترین گوشی‌های اندرویدی فعال متعلق به این شرکت باشد؛ یا موارد دیگر. عموما، زمانی یک شرکت را در رتبه‌ی اول بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی موبایل جای می‌دهند که بتواند در یک دوره‌ی زمانی مشخص، بیشترین تعداد گوشی را به دست فروشندگان برساند.

هواوی و اپل

محموله‌های گوشی، موبایل‌هایی هستند که از جانب شرکت‌های سازنده به شرکت‌های مخابراتی و عمده‌فروش‌ها فروخته می‌شوند. این موضوع را با آمار فروش اشتباه نگیرید. منظور از آمار فروش تعداد گوشی‌هایی است که خریداران واقعی آن‌ها را خریده‌اند که معمولا چندان هم مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. چنین آماری در دوره‌های زمانی یک ساله، سه ماهه، یک ماهه و حتی کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

IDC، Counterpoint و Strategy Analytics معتبرترین شرکت‌ها در زمینه‌ی انتشار آمار مربوط به محموله‌های گوشی هوشمند محسوب می‌شوند. همانطور که گفتیم که این شرکت‌ها آمارهای مربوط به دوره‌های زمانی مختلف را منتشر می‌کنند اما معمولا دوره‌های زمانی سه ماهه بیش از دیگر دوره‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد. برای این مقاله، از آمارهای منتشر شده از جانب IDC استفاده خواهیم کرد. البته در کل اختلاف مشهودی بین آمارهای این سه شرکت وجود ندارد.

موقعیت فعلی

اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷ مقام اول بزرگ‌ترین سازنده گوشی را از سامسونگ گرفت. اپل معمولا در سه‌ماهه چهارم با توجه به فروش جدیدترین آیفون‌ها، به اوج فروش خود می‌رسد اما در سه‌ماهه اول و دوم و سوم این سامسونگ است که در جایگاه اول قرار دارد. در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸ هم شاهد تکرار این الگو بودیم و در این مدت سامسونگ بار دیگر توانست در مقام اول قرار بگیرد و اپل و هواوی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. با این وجود، معمولا در سه‌ماهه دوم سال، فاصله بین هواوی و اپل به کمترین حد می‌رسد.

در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷، سهم بازار هواوی ۱۱٫۳ درصد و سهم بازار اپل ۱۲ درصد بود. در این دوره‌ی زمانی، فاصله‌ی بین هواوی و اپل به کمترین حد ممکن رسید. چند هفته‌ی دیگر، سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد و مدتی بعد از آن می‌توانیم انتظار انتشار آمار مربوط به این دوره را داشته باشیم.

وضعیت تا پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸

از آنجایی که آیفون‌های جدید و نسخه‌ی جدید گلکسی نوت مطابق معمول در سه‌ماهه سوم معرفی می‌شوند، پس هواوی تنها در سه‌ماهه دوم می‌تواند از اپل پیشی بگیرد. در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸، هواوی از لحاظ آمار ارسال محموله، رکورد کمترین فاصله با اپل را ثبت کرد. در مدت مشابه سال ۲۰۱۶، اختلاف سهم بازار این دو شرکت ۷ درصد بود که در سال ۲۰۱۷ به ۴٫۷ درصد و در سال ۲۰۱۸ به ۳٫۸ درصد رسیده است.

آمار هواوی و اپل

طبق آمارهای منتشر شده، افزایش ۱۳٫۸ درصدی سهم بازار هواوی بین سه‌ماهه اول ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و افزایش ۱۹٫۶ درصدی بین سه‌ماهه دوم ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ را می‌توانیم ببینیم. البته آمار اپل هم در حال رشد است، اما با سرعتی کمتر از هواوی. سهم بازار گوشی‌های این شرکت از سه‌ماهه دوم ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ تنها ۱٫۵ درصد و از سه‌ماه اول ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تنها ۲٫۸ درصد رشد داشته است.

بر اساس این آمار، اگر هواوی در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۷ بتواند ۱۳٫۸ درصد رشد در سهم بازار را تجربه کند، در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ هواوی ۴۳٫۸ میلیون گوشی به فروش می‌رساند. برای مقایسه باید بگوییم اگر اپل بتواند رشد ۲٫۸ درصدی نسبت به سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷ را حفظ کند، ۴۲٫۱ میلیون گوشی اپل روانه‌ی بازار می‌شود. به عبارتی دیگر، در این مدت هواوی می‌تواند (حداقل تا زمان فرا رسیدن سه‌ماهه سوم) جایگاه اپل را به‌عنوان دومین سازنده‌ی بزرگ موبایل دنیا از آن خود کند.

سخن آخر

هواوی

سال گذشته هواوی باید با آیفون X پر سروصدا و دیگر آیفون‌ها رقابت می‌کرد. علاوه بر این بعد از عدم موفقیت برای ورود به بازار آمریکا و نگرانی‌های نهادهای قانونی این کشور، هواوی به‌ناچار با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرد. از طرفی دیگر، هواوی در انتهای ماه مارس گوشی تحسین‌آمیز هواوی P20 پرو را معرفی کرد که بر اساس گزارش‌ها، منجر به فروش بیشتر سری گوشی‌های P20 شده است. در طی سال‌های گذشته، شاهد رشد سریع‌تر هواوی در مقایسه با اپل بوده‌ایم. احتمالا در آینده‌ی نه‌چندان دور، هواوی می‌تواند جایگاه اپل را حداقل تا مدتی تصرف کند.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما هواوی می‌تواند جایگاه اپل را بگیرد یا اپل همچنان در مقام دوم باقی می‌ماند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

مطلب آیا هواوی می‌تواند جایگاه اپل را تصاحب کند؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala