به احتمال زیاد اگر از یک کاربر هدست بی‌سیم سونی در مورد خرید گران‌قیمتش سوال کنید با این پاسخ مواجه خواهید شد: راحت نیست! قاعدتا این پاسخ برای یکی از محصولات جدید و پر سروصدای سونی که شبیه هیچ‌کدام از هدست‌های بی‌سیمی که طی سال‌های اخیر دیده‌ایم نیست نمی‌تواند قابل قبول باشد. ایده‌ی طراح هدست Ear Duos واقعا منحصر به‌فرد است. یک گوشی که بخش اصلی آن در پشت گوش قرار گرفته و ادامه‌ی آن با یک لوله‌ی خمید که چیزی شبیه به یک سوراخ ایجاد کرده است در نهایت به سوراخ گوش کاربر می‌رسد. هرچند این طراحی عجیب باز هم از خودش نقص نشان می‌دهد و گوشی در انتها وارد مجرای اصلی گوش کاربر نمی‌شود. اما اگر فکر می‌کنید نقص‌های محصول جدید سونی در همین‌جا به آخر می‌رسد، باید بدانید که اشتباه می‌کنید. با پوشیدن این هدست عجیب همانقدر صدای محیط اطراف شما به گوش شما می‌رسد که قبل از سوار کردن آن روی ساختمان گوش‌تان می‌رسیده. شاید وقتی اولین بار هدست سونی را در گوش خود فرو می‌کنید فکر کنید که اشتباهی شده یا هنوز طرز استفاده‌ی صحیح از آن را نمی‌دانید. ولی متأسفانه این عین واقعیت است. Ear Dous هیچ تلاشی برای جلوگیری از ورود صدای محیط به گوش شما نمی‌کند.

سونی برای رقابت با برندهایی مانند اپل و سامسونگ، ایرباد بی‌سیم خود را با نام Ear Duos به بازار فرستاده است. ایربادی که شاید در ظاهر فوق‌العاده باشد اما در کیفیت بازی را به رقبایش می‌بازد.

صدای هر نوع فایل صوتی که از طریق امواج بلوتوث به هدست بی‌سیم سونی برسد با صدای محیط اطراف کاربر ادغام می‌شود. مهم نیست در حال گوش کردن به یک پادکست هستید یا کتاب صوتی. حتا گوش دادن به یک قطعه موسیقی متال با حداکثر حجم صدا هم باعث نمی‌شود نفهمید در دنیای پیرامون شما چه اتفاقی در حال افتادن است. کاربر این هدست می‌تواند با خیال راحت در زمان استفاده از آن صحبت‌های اطرافیانش را بدون هیچ مشکلی بشنود! وقتی کاربر این هدست آن را روی گوش خود می‌گذارد، در تمام طول مدت استفاده صدای محیط را به عنوان جزئی جدانشدنی از آن با خود خواهد داشت. صدایی که هیچ صدای دیگری نمی‌تواند برای آن مزاحمت ایجاد کند. البته شاید برای تعداد کمی از کاربران این نکته یک ویژگی مثبت محسوب شود. البته غیر این‌ها، هدست بی‌سیم سونی ایرادات دیگری هم دارد. طراحی نامتعارف، صدای نه‌چندان باکیفیت و البته قیمت ۲۸۰ دلاری آن نکات دیگری هستند که ممکن است افراد علاقمند به داشتن یک هدست بی‌سیم را از خریدن آن پشیمان کند.

ظاهر کلی هدست Ear Duos سونی در زمان عرضه به بازار نسبت به زمانی که طرحی مفهومی از آن در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شد تغییر چندانی نکرد. اگر برای اولین بار آن را روی گوش یکی از دوستان خود ببینید، به احتمال زیاد حدس می‌زنید آن فرد دچار ثقل سامعه و بالطبع مجبور به استفاده از سمعک شده است. حتا ممکن است در اولین مواجه با این محصول فکرتان جاهای دیگری هم برود. هرچند ممکن است این نوع طراحی متفاوت برای شما جذاب و تحسین‌ برانگیز هم باشد. درایورهای صوتی این هدست و بخشی که سونی نام special acoustic conductor را برای آن انتخاب کرده است در یک محفظه‌ی نسبتا بزرگ قرار گرفته‌اند و وقتی کاربر یکی از گوشی‌ها را روی گوش خود سوار می‌کند، این محفظه پشت لاله‌ی گوش و در قسمت بالایی گردن قرار می‌گیرد. صدای تولید شده در این محفظه از طریق یک لوله‌ی ظریف که از زیر نرمه‌ی گوش در قالب یک انحنا می‌گذرد، به ابتدای مجرای شنوایی کاربر می‌رسد. انتهای لوله‌ی ظریف انتقال‌دهنده‌ی صدا یک حلقه‌ی لاستیکی نرم نصب شده که گوشی را درون گوش کاربر محکم می‌کند. علیرغم این محکم‌کاری سونی، این صدای محیط بیرون است که وارد مجرای شنیداری بی‌دفاع کاربر می‌شود. متأسفانه ایرباد سونی نمی‌تواند مانند رقبای خود نویز محیط را تا حد قابل قبولی کم کند. فرایندی که به نظر می‌رسد سامسونگ و اپل در اجرای آن موفق‌تر از سونی عمل کرده‌اند.

سوار کردن هدست بی‌سیم سونی روی گوش پروسه‌ی عجیب و غریبی دارد و ممکن است برای چندبار اول کاربر را به زحمت بیندازد. اینجا هم به نظر می‌رسد سونی بازی را به رقبایش باخته است. اگر ایرباد اپل به سادگی سر جایش قرار می‌گیرد و ظاهر متفاوت ایرباد سامسونگ کاربر را مجبور می‌کند که برای اولین بار به دفترچه‌ی راهنما رجوع کند، ایرباد سونی برای قرار گرفتن سر جای خود کاربر را واقعا به زحمت می‌اندازد. سری‌های سیلیکونی عجیب، لوله‌ی خمیده‌ی انعطاف ناپذیر و درایور جدا از گوشی به سادگی کاربر را برای اولین استفاده دچار سردرگمی می‌کنند. حتا ممکن است فکر کنید گوش شما شکل یا اندازه‌ی غیراستانداردی دارد و طراحان سونی از وضعیت خاص گوش شما بی‌اطلاع بوده‌اند. بامزه است وقتی بفهمید که سونی توصیه کرده برای جاافتادن ایرباد در محل صحیح خود بهتر از است کمی گوش خود را به سمت پایین بکشید! هرچند ممکن است بالاخره طرز صحیح جاگذاری هدست بی‌سیم سونی را یاد بگیرید، اما تجربه‌ی کاربران نشان می‌دهد تا روزها بعد از اولین استفاده باز هم سوارکردن این ایرباد روی گوش به اندازه‌ی روز اول به زمان احتیاج دارد.

سونی ایرباد جدیدش را در دو رنگ طلایی و مشکی به بازار فرستاده است. اولین باری که گوشی‌ها را روی گوش خود قرار دهید متوجه خواهید شد با محصولی فوق‌العاده سبک مواجه هستید که استفاده‌ی طولانی مدت از آن شما را خسته نمی‌کند. گوشی‌ها با یک بار شارژ می‌توانند برای بیش از چهار ساعت موسیقی پخش کنند. محل قرارگیری گوشی‌ها هم که به عنوان یک شارژر پرتابل عمل می‌کند، در صورت پر بودن مخزن می‌تواند ۳ بار گوشی‌ها را به صورت کامل شارژ کند. استفاده از درگاه USB Type-C نشان می‌دهد که سونی کم‌کم دارد دست از لجبازی برای استفاده از این درگاه برمی‌دارد. هیچ کلید فیزیکی در ساختار هدست بی‌سیم سونی به کار نرفته است و کاربر برای مدیریت پخش موسیقی باید از لمس و فرمان‌های حرکتی روی سطحی که در پشت گوشش قرار می‌گیرد استفاده کند. هرچند سرعت پاسخگویی ایرباد سونی به ضربه‌ها و فرمان‌های کاربری کاملا خوب و قابل قبول است، اما از آن‌جایی که صفحه‌ی کنترل پشت گوش و روی استخوان‌های پایین جمجمه قرار می‌گیرد ممکن است ضربه زدن به آن حس ناخوشایندی را به کاربر منتقل کند.

فرمان‌های حرکتی ایربادها تقریبا به استانداردی هماهنگ رسیده‌اند. مانند محصولات برندهای دیگر یک ضربه‌ی آرام توقف / پخش موسیقی را به دنبال دارد و با زیاد کردن تعداد ضربات کاربر می‌تواند قطعه‌های قبلی یا بعدی را گوش دهد. فرمان‌های حرکتی به سمت بالا و پایین هم به صورت پیش‌فرض وظیفه‌ی زیاد یا کم کردن حجم صدا را بر عهده دارند. نگه داشتن انگشت بر روی صفحه‌ی فرمان ارتباط با دستیارهای صوتی iOS و اندروید را به دنبال دارد و با یک ضربه یا نگه داشتن انگشت در زمان تماس‌های ورودی می‌توان به آن‌ها جواب داد یا آن‌ها را رد کرد. اما فرمان‌های حرکتی تعریف‌شده برای ایرباد سونی به همین‌جا ختم نمی‌شود. هدست Ear Duos به یک شتاب‌سنج و ژیروسکوپ داخلی مجهز شده که به کاربر کمک می‌کند تنها با تکان دادن سر خود به ایربادش فرمان دهد. کاربر می‌تواند با حرکت سریع سر خود به چپ یا راست در هنگام پخش موسیقی، به سراغ آهنگ بعد یا قبل برود. با بالا و پایین کردن سر تماس‌های دریافتی جواب داده شده و با حرکت سر به چپ و راست رد می‌شوند. شاید این نوع فرمان‌های حرکتی به نظر احمقانه بیایند و با خودتان فکر کنید اگر روزی کسی را ببینید که دارد سرش را ناگهان به بالا و پایین تکان می‌دهد به او بخندید. اما باید گفت ابداع سونی یک ابداع هوشمندانه است. کافیست فکر کنید دو کیسه‌ی بزرگ خرید در دست دارید و تلفن‌تان زنگ می‌خورد! یا در حال تعمیر دوچرخه‌تان هستید و برای پاسخ دادن به تلفن باید از دست‌های روغنی‌تان استفاده کنید. باور کنید این فرمان‌های ساده‌ی حرکتی به خندیدن دوستان‌تان می‌ارزند. هرچند در روزهای اول ممکن است بر اثر حرکت‌های ناخودآگاه سر از فرمان‌پذیری ایرباد کلافه شوید و این ویژگی را از کار بیندازید.

کاربران گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید، در هنگام استفاده از هدست بی‌سیم سونی می‌توانند از دستیار صوتی اختصاصی این شرکت که Daily Assist نام دارد کمک بگیرند. این دستیار می‌تواند به کمک دستیار صوتی گوگل آمده و با کارایی بهتری در خدمت کاربر باشد. اگر دستیار صوتی سونی را فعال کنید، در هنگام استفاده از ایرباد سونی می‌توانید نوتیفیکیشن‌های خود را به صورت صوتی بشنوید. اعلان‌ها با صدایی آهسته و روباتیک خوانده شده و در صورت پخش موسیقی، صدای دستیار صوتی روی صدای آهنگ سوار می‌شود. کاربر می‌تواند خواندن تمام پیغام‌ها، اعلان‌ها و حتی ایمیل‌هایش را به این دستیار صوتی بسپارد. کاربر این ایرباد همچنین این امکان را دارد که خوانده شدن اعلان‌ها و محتوای رسیده را به اپلیکیشن‌های خاصی محدود کند.

اگر بخواهیم منصفانه در مورد کیفیت صدای این ایرباد نظر بدهیم تنها می‌توانیم از یک عبارت استفاده کنیم: قابل قبول. همین! باس ضعیف یکی از شکایت‌های اصلی کاربران این هدست است. حتی اگر محرومیت از شنیدن صدای بوم بوم سازهای کوبه‌ای را در نظر نگیریم، صداهای زیر در فرکانس‌های بالا هم با کیفیت خوبی به گوش کاربر نمی‌رسند. راستش را بخواهید کیفیت پخش موسیقی نه تنها از تولیدات برندهای رقیب که از دیگر تولیدات مشابه سونی هم پایین‌تر است. البته نباید کیفیت بالای اتصال بین دو گوشی ایرباد و کلیت آن‌ها را به دیوایس‌های پخش‌کننده‌ی صدا نادیده گرفت. به گفته‌ی کاربرانی که تجربه‌ی استفاده از این محصول سونی را داشته‌اند، این ارتباط کاملا بدون نقص است.

حالا بیایید ببینیم هدست بی‌سیم سونی برای چه استفاده‌هایی طراحی و ساخته شده است. اگر به دنبال یک هدفون سبک و بدون سیم در محل کار یا خانه‌ی خود هستید و البته وضع مالی‌تان خوب است، خرید Ear Duos را به شما توصیه می‌کنیم. اگر اهل پیاده‌روی‌ و دویدن‌های طولانی مدت هستید هم محصول جدید سونی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. شک نکنید که طراحی خاص این ایرباد توجه دوستان و همکاران‌تان را به سمت شما جلب خواهد کرد. اما یادتان نرود که این هدست واقعا به درد محیط‌های شلوغ شهری نمی‌خورد. سر یک چهارراه شلوغ یا در هنگام نوشیدن قهوه در یک کافه‌ی پر رفت‌وآمد شنیدن موسیقی یا جواب دادن به تلفن با این ایرباد تقریبا غیر ممکن است. چون با بالاترین ولوم ممکن هم بیشترین صدایی که می‌شنوید صدای رد شدن ماشین‌ها و معاشرت آدم‌ها با یکدیگر خواهد بود. شاید مانند هدفون‌هایی که کاملا گوش را ایزوله می‌کنند، ایرباد سونی برای گوش کاربر خود ایجاد خطر احتمالی نکند، اما بدون شک امکان شنیدن تمام جزئیات پادکست مورد علاقه‌اش را هم از او دریغ می‌کند. پس باید استفاده از آن را در ایستگاه مترو یا زمانی که سوار هواپیما هستید فراموش کنید.

و در آخر باید به قیمت بالای هدست بی‌سیم سونی  هم اشاره کنیم. گذشته از این‌که ۲۸۰ دلار قیمت نسبتا بالایی برای یک دیوایس اینچنینی است، به فرض پرداخت هم پس از مدتی متوجه می‌شوید غیر از ظاهر خاص(تازه به فرض این‌که این طراحی برایتان ارزشمند باشد)، ویژگی‌های دیگر این ایرباد ارزش پول پرداختی را نداشته‌اند. این ۲۸۰ دلار تقریبا به صورت کامل هزینه‌ای است که کاربر برای قدردانی از واحد تحقیق و توسیعه‌ی شرکت سونی می‌پردازد! بنابراین و با توجه به نکاتی که گفته شد اگر به اصطلاح سونی زامبی نیستید و دلتان بیشتر از نام یک برند برای کیفیت موسیقی می‌تپد، انتخاب‌های بهتری هم در انتظار شما هستند. اما اگر مثل بعضی دوستان من لوگوی کلاسیک سونی ضربان قلبتان را بالا می‌برد و حاضرید برای متفاوت بودن ۲۸۰ دلار بپردازید، هدست بی‌سیم سونی مدل Ear Duos مبارک‌تان باشد.

منبع: The Verge

 

مطلب هدست بی‌سیم سونی مدل Ear Duos؛ موفقیت یا شکست؟ برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala