کمپانی Waymo کار رانندگی با ماشین خودران بانمک و بدون فرمانی را که در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط گوگل معرفی شده بود به پایان رساند. رهبران Waymo دیروز در وبلاگ این شرکت نوشتند، زمان آن فرا رسیده که «ناوگان کرم‌های شب‌تابمان (نامی که Waymo برای این ماشین‌های کوچک به کار می‌برد) را بازنشسته کنیم» و تمرکزمان را روی استفاده از تکنولوژی خودران در سایر خودروها قرار دهیم؛ خودروهایی مانند مینی‌ون‌های «کرایسلر پاسیفیکا» (Chrysler Pacifica) که خود کمپانی Waymo اوایل امسال راهی خیابان‌ها کرده است.

کمپانی Waymo اعلام کرد کار روی ماشین خودران کوچک گوگل را متوقف و به جای آن روی فروش تکنولوژی خودران به سایر تولیدکنندگان خودرو تمرکز می‌کند.

رهبران کمپانی Waymo نوشتند: «با تمرکز روی تولید انبوه خودروهایی مانند مینی‌ون پاسیفیکا، ما می‌توانیم تکنولوژی خودروهای کاملا خودران را سریع‌تر در خدمت افرادی بیشتری قرار دهیم». آن‌ها همچنین می‌گویند تمرکز روی خودروهایی با تولید انبوه می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای آزمایش کردن در اختیارشان قرار دهد. چرا که سرعت کرم‌های شب‌تاب به حداکثر ۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود بود.

این حرکت قطعا نشان می‌دهد که گوگل در حال تغییر سیاست از تولید کردن ماشین خودران و رقابت با تولیدکنندگان خودرو است، و به جای آن به سمت همکاری و فروش تکنولوژی به خودروسازان مشتاق حرکت می‌کند. گوگل در این مرحله باید با تعداد اندکی از کمپانی‌های دیگر برای فروش تکنولوژی ماشین خودران رقابت کند. البته گوگل در زمینه‌ی آزمایش نسبت به رقبا پیش است، و در نهایت فروختن این تکنولوژی برایش به مراتب آسان‌تر از یافتن راهی برای تولید انبوه و بازاریابی برای ماشین‌های خودران خودش خواهد بود.

با این حال ناپدید شدن اولین ماشین خودران Waymo (و چشم‌انداز جسورانه‌ای که برای آینده‌ی خودروها داشت) به نفع خودروهای عادی‌تر تا حدی ناامیدکننده است. گوگل دنیایی را تصور کرده بود که در آن خبری از فرمان، دسته‌دنده و پدال ترمز نیست، و فضای داخل خودرو تنها به نشستن سرنشین‌ها اختصاص دارد. شاید روزی ما دوباره به این نقطه برسیم. ولی فعلا انتظار نداشته باشید اولین ماشین خودرانتان چهره‌ای خندان داشته باشد.

منبع: The Verge

E3-2017-Ad

مطلب عمر ماشین خودران کوچک و بانمک گوگل به پایان رسید برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala