کوالکام در حال حاضر برای ساختن چیپ‌های موبایلش از سامسونگ استفاده می‌کند. دیروز گزارشی از کره منتشر شده، مبنی بر این که کوالکام قصد دارد زمانی که آماده‌ی تولید چیپ‌های ۷ نانومتری شد، همکاری با سامسونگ را قطع و به جای آن با TSMC همکاری کند. گفته می‌شود کوالکام از نیمه‌ی سال گذشته با استفاده از ابزارهایی که TSMC فراهم کرده مشغول طراحی چیپ‌های اسنپدراگون با معماری ۷ نانومتری بوده است.

کوالکام در تولید چیپ‌های ۷ نانومتری، همکاری با سامسونگ را قطع و با TSMC همکاری می‌کند.

کوالکام برای ساختن پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ با معماری ۱۴ نانومتری به تجربه‌ی تولید سامسونگ تکیه داشت. پردازنده‌ی جدیدتر اسنپدراگون ۸۳۵ هم امسال با پروسه‌ی تولید ۱۰ نانومتری سامسونگ ساخته شد. هر چه معماری یک پردازنده ظریف‌تر شود، تعداد ترانزیستورهایی که می‌توان در آن به کار برد بیشتر می‌شود. این یعنی ما شاهد تولید نیمه‌هادی‌های قدرتمندتری خواهیم بود که برای فعالیت در سریع‌ترین حالت به انرژی کمتری نیاز دارند.

شاید بپرسید که چرا کوالکام قصد دارد همکاری با سامسونگ را قطع کند؟ ممکن است TSMC در زمینه‌ی معماری ۷ نانومتری از رقیبش جلوتر باشد. گرچه احتمالا در حال حاضر شرکت GlobalFoundries در این زمینه از هر دو رقیب جلوتر است. این شرکت از معماری ۱۰ نانومتری عبور کرد تا پیش از رقبای دیگر به کار کردن روی معماری ۷ نانومتری بپردازند. بدین ترتیب انتظار می‌رود شرکت GlobalFoundries سال آینده چیپ‌هایی ۷ نانومتری را برای استفاده در گجت‌های سال ۲۰۱۹ عرضه کند.

اگر این گزارش درست باشد، سامسونگ نه تنها همکاری با کوالکام را به TSMC باخته است بلکه همکاری با اپل را هم به TSMC باخته. ماه گذشته اعلام شد که TSMC تولید انحصاری چیپ اپل A11 را شروع کرده است. چیپی که قرار است در آیفون‌های سال ۲۰۱۷ استفاده شود.

منبع: Phone Arena

E3-2017-Ad

مطلب کوالکام همکاری با سامسونگ را قطع خواهد کرد برای نخستین بار در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است.

منبع متن: digikala