گرچه نظرات منتقدان درباره ارزش‌های هنری فیلم سینمایی «شیرشاه» (The Lion King) متفاوت بود اما درباره ارزش‌های فنی این اثر توافقی کلی وجود داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند این فیلم سینمایی واجد دستاوردهای قابل توجه بصری و فنی است.

دستاوردهایی که محصول کار سه ساله جان فاورو و تیم تولید او است که در ساخت فیلم «کتاب جنگل» (The Jungle Book) محصول سال ۲۰۱۶ نیز همکاری کردند. گرچه کتاب جنگل خود از نظر فنی اثر تحسین‌شده‌ای بود اما به گفته بسیاری از متخصصان شیرشاه یک قدم رو به جلوی دیگر در این عرصه به حساب می‌آید.

در همین راستا جان فاورو هنگام برگزاری کنفرانس خبری فیلم برخی از روش‌های نوآورانه به کار رفته در تولید شیرشاه را برای خبرنگاران شرح داد.

او گفته برای تقریبا ۶ سال در حال کار روی دو فیلم کتاب جنگل و شیرشاه بوده است و در تمام این مدت مشغول استفاده از همه ظرفیت‌های تکنولوژی موجود بوده است. ظاهرا کار با این تکنولوژی‌ها در پایان فیلم کتاب جنگل به بلوغ رسیده و کارگردان فیلم را آماده کرده تا به بهترین شکل از آن‌ها در شیرشاه بهره‌برداری کند.

به اعتقاد فاورو گرچه می‌توان درباره تکنولوژی نکات زیادی گفت اما این فیلم‌ها را باید به نوعی دست‌ساز دانست. به این معنا که انیماتورهای زیادی شبانه‌ روز و روی صحنه به صحنه شیرشاه کار کرده‌اند. تقریبا تمام محیط‌هایی که در فیلم می‌بینیم به جز یک نما که با یک عکس واقعی ساخته شده از صفر و با استفاده از هنرمندان مختلف ساخته شده است.

طبق اطلاعاتی که کارگردان شیرشاه در اختیار رسانه‌‎ها قرار داده کار در ابتدا با جمع‌آوری یک گروه گسترده از هنرمندان و انیماتورها آغاز شده. سپس تمام اطلاعات و دستاوردهای تکنولوژیک که از زمان کتاب جنگل در اختیار بوده در ساخت این اثر جدید به کار گرفته شده تا اثر نهایی به شکلی که حال می‌بینیم در بیاید.

به گفته فاورو یکی از ویژگی‌های مهم فیلم از نظر تکنولوژی استفاده از پیشرفت‌های حوزه واقعیت مجازی با تکنولوژی‌های فیلم‌برداری بوده است تا بتوانند فیلم را در محیطی شبیه‌سازی شده با واقعیت مجازی ضبط کنند. این همان نکته‌ای است که شیرشاه را نسبت به کتاب جنگل متمایز کرده. در کتاب جنگل همان تکنولوژی ضبط چهره‌ای به کار رفته که از زمان ساخت فیلم سینمایی آواتار (Avatar) توسعه یافته است اما تقریبا در پایان ساخت کتاب جنگل محصولات واقعیت مجازی به بازار عرضه شد که می‌توانستند تغییرات قابل توجهی در تولید ایجاد کنند.

ظاهرا تیم تولید از همان زمان متوجه شده با استفاده از تکنولوژی‎‌های واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های ساخت بازی‌های کامپیوتری می‌تواند نوع جدیدی از فیلم‌برداری را پیش‌ببرد. آن‌ها دریافتند می‌توانند محیط‌های مورد نظرشان را از طریق این تکنولوژی‌ها طراحی کنند و سپس درون همین محیط‌ها دست به فیلم‌برداری بزنند.

فاورو در بخشی از کنفرانس خبری گفته است هر وقت کسی به محیط فیلم‌برداری می‌آمد ما او را به داخل فضایی که ساخته‌ایم می‌بردیم (از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی)… در این فضا از همه تکنیک‌های سنتی و متعارف فیلم‌برداری استفاده کردیم و استفاده از تکنولوژی‌های جدید باعث نشد اصول کار ساخت فیلم سینمایی از بین برود. به این ترتیب تکنولوژی باعث پیشرفت کار ما شد نه آنکه کلیت کار را تغییر دهد.

 

The post کارگردان «شیرشاه» از تکنولوژی خاص به کار رفته در فیلم می‌گوید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala