دیروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه در هفتمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نشست‌های خبری چهار فیلم «دیدن این فیلم جرم است»، «پالتو شتری»، «۲۳ نفر» و «نت‌های مسی یک رویا»  در پردیس ملت با حضور عوامل فیلم‌ها و اهالی رسانه برگزار شدند.

زهتابچیان: احتمال اکران نشدن فیلم وجود دارد

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «دیدن این فیلم جرم است» با حضور رضا زهتابچیان (نویسنده و کارگردان)، مهدی زمین پرداز، لیندا کیانی، حمیدرضا پگاه، محمود پاک‌نیت، حمید ابراهیمی (بازیگران)، محمدرضا شفاه (تهیه کننده)، حمید خزایی‌فر (آهنگساز) و محسن دارسنج (طراح چهره پردازی) برگزار شد.

در ابتدای نشست خبری محمدرضا شفاه تهیه کننده اثر در مورد موانعی که در راه ساخت فیلم وجود داشت گفت: درباره این سوال زیاد صحبت شده است. داستان اولیه فیلم‌نامه قبل‌تر نوشته شده است. دو سال پیش ما این فیلم‌نامه را تصمیم گرفتیم بسازیم که در مراحل اولیه گرفتن مجوز متوقف شد. بعد از آن از اسفند سال گذشته این بحث به طور جدی در حوزه هنری مطرح شد و یک بار دیگر تصمیم گرفتیم که این فیلم را بسازیم. می‌دانستیم موانع زیاد است ولی تلاش کردیم با مذاکره کار را پیش ببریم. در نهایت مجوز را به نام سازمان حوزه هنری صادر کردند. بعد از این هم که ساخته شد، نام تهیه کننده حقیقی هم که بنده بودم را به فیلم اضافه کردند.

زهتابچیان کارگردان «دیدن این فیلم جرم است» در ادامه درباره این نکته که آیا فیلم نگاهی به موضوع کاپیتولاسیون دارد و اینکه آیا چنین موضوعی می‌تواند مانع اکران فیلم شود، گفت: حتی بدون کاپیتولاسیون هم احتمال اکران نشدن فیلم وجود دارد. این فیلم درباره کاپیتولاسیون نیست. من یک خطای سیستمی را به پرده می آورم. اما من به دنبال این هستم که چرا چنین خطایی در این سیستم وجود دارد. من می‌خواهم بگویم چرا اصلا چنین مرد مستی باید به این شوکت برسد. این به خاطر ناصر احتشام است. برخی منتقدین نوشته بودند که کارگردان فیلم اسلحه را بر قلم مقدم می‌داند و هرگونه مذاکره با غرب را مایه خفت می‌داند. اگر بحث ما کاپیتولاسیون بود دیگر سرهنگ نیروی انتظامی و فرمانده سپاه و آن روحانی وارد داستان نمی‌شدند. آن مرد مست سطح قصه است و در عمقش چیز دیگری وجود دارد.

زهتابچیان در مورد اینکه آیا یک فیلم سفارشی ساخته نیز اظهار کرد: فقط در همین حد بگویم که چنین حرف‌هایی قابل اثبات نیست. فیلم سفارشی یعنی از سمت نهادهای حکومتی حمایت شود که اگر اینطور بود چنین فیلمی ساخته نمی‌شد. من این فیلم را به دندان گرفتم و ساختم. به ما پروانه ساخت ندادند و گفتند این فیلم خط قرمز ما است. در نهایت حوزه هنری پای کار آمد و کمک کرد این فیلم را بسازیم. ما محروم بودیم از دریافت مجوز. مجوزی که همه فیلم‌ها به راحتی می‌روند و می‌گیرند. کدام کار سفارشی؟

علی‌میرزایی: هدف خاصی نداشتم

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست پرسش و پاسخ فیلم «پالتو شتری» با حضور مهدی علی میرزایی (کارگردان)، مجید شیخ انصاری (تهیه کننده)، سام درخشانی، لیندا کیانی، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان و بانیپال شومون (بازیگران)، مسعود امینی تیرانی (مدیر فیلمبرداری) و مسیح حدپور سراج (صدابردار) برگزار شد.

مهدی علی میرزایی درباره هدفش از ساخت این فیلم گفت: هدفم صرفا ساختن این فیلم بوده و هدف خاصی نداشتم. یک داستان داشتم که در یکی از مجلات معتبر ادبی کشور چاپ شده بود و بازخوردهای خوبی داشت، ظرفیت‌های دراماتیکش را گسترش دادم و به عنوان اولین فیلمم ساختم.

سوال بعدی درباره شخصیت پردازی با استفاده از مابه‌ازاهای بیرونی بود که علی میرزایی در پاسخ عنوان کرد: اول اینکه درام باعث می‌شد شخصیت را در یک موقعیت تجسم کنم و بپرسم چه لازم دارد. دوم اینکه به کسانی که از فکر و فلسفه فیلسوفان یا اندیشمندانی که زمینه سوتفاهم در فلسفه‌شان زیاد است رجوع می‌کردم و به تفکر آنها فکر می‌کردم. سوم مابه ازاهای بیرونی که زیاد هم هستند استفاده می‌کردم.

از مهدی علی میرزایی درباره پایبندی زیاد به مفهوم اولیه پرسیده شد و اینکه آیا چنین اقدامی به درام ضربه زده یا خیر. او در جواب این سوال گفت: در فیلم‌های دیگری که می‌نوشتم و دیگران می‌ساختند یک صنف تحصیلکرده را می‌دیدم که بدنه سینماروی ما را تشکیل می‌دادند. خیلی از کمدی‌ها این‌ها را جدی نمی‌گیرد و از کنار آنها می‌گذارد. بعضی دفاتر فیلم‌سازی می‌گویند ما کمدی آدم‌های احمق را دوست داریم. من فکر کردم گفتمان فیلم می‌تواند در فضایی باشد که برای قشر تحصیلکرده جذاب باشد و واقعا باید ببینم در اکران عمومی چه اتفاقی می‌افتد.

مهدی جعفری: وظیفه خودم می‌دانستم «۲۳ نفر» را بسازم

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «بیست و سه نفر» با حضور مهدی جعفری کارگردان، آلبو عبادی (بازیگر)، امیر و هادی اسلامی (جلوه‌های ویژه بصری)، محسن روزبهانی (جلوه‌‌های ویژه میدانی)، مرتضی قیدی (فیلمبردار)، مجتبی فرآورده (تهیه‌کننده)، آریا عظیمی‌نژاد (موسیقی)، میثم مولایی (تدوینگر)، بهمن اردلان (صدابردار و صداگذار) و احمد یوسف‌زاده (مشاور فیلمنامه) در ششمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

جعفری درباره ساخت فیلم گفت: جوابش خیلی پیچیده نیست. از چند سال پیش که مستندی درباره آن‌ها ساختم این موضوع در ذهن من هک شده بود و این جزء آرزوهای من شد که یک روز بتوانم فیلم‌سینمایی از روزگاری که این دوستان گذراندند بسازم.

او درباره انتخاب بازیگران فیلمش چنین توضیح داد: مساله مهم این بود که در اقتباس چقدر می‌توانیم به واقعیت وفادار باشیم. بعد از ۱۰، ۱۲ سال رفاقت با این بچه‌ها وظیفه خودم می‌دانستم که تلاش کنم تا فیلمی درست درباره آن‌ها بسازم. از روز اول همه ما نگران بودیم که آیا می‌توانیم بچه‌هایی را پیدا کنیم که بتوانند قصه ما را واقعی بازی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» درباره بازیگران فیلمش افزود: در واقعیت هم در بین این ۲۳ نفر از گویش‌ها و شهرهای مختلف وجود داشتند. بنابراین خواسته یا ناخواسته طوری این قصه اتفاق افتاده بود که انگار آنها سمبل ایران بودند. ما حدود یک ماه با آن‌ها کار کردیم تا سطح بازی آن‌ها را بهم برسانیم. حدود یک ماه و نیم انتخاب بازیگران طول کشید. در شهرستان‌هایی که می‌خواستیم از آنجا بازیگر داشته باشیم، فراخوان اعلام کردیم.

او درباره اینکه همه ۲۳ نفر شخصیت‌های فیلم امروز در عالم واقع زنده هستند یا خیر پاسخ داد: ۲۲ نفر در قید حیات هستند و فقط یکی از آنها به نام احمد سعادت سال‌ها پیش از دنیا رفته است.

شعبانی: اولین هدف‌مان جشنواره کن است

جشنواره فیلم فجر

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «نت‌های مسی یک رویا» با حضور رضا فرهمند (کارگردان)، مرتضی شعبانی (تهیه کننده)، ستاره بنیادی (تدوینگر)، حمید احمدی (صدابردار) و حسن مهدوی (صداگذار) برگزار شد.

رضا فرهمند کارگردان فیلم در ابتدای نشست درباره ساخت این مستند و تولید آن در خارج از کشور گفت: من اساسا چهار یا پنج سال است که درگیر بحران‌های خارجی هستم. به سوریه رفتم و تصمیم گرفتم برای زنان سوری مستندی بسازم اما بخاطر مسائل امنیتی نشد. در ادامه اما توانستیم به این سوژه در مورد کودکان برسیم.

کارگردان «نت‌های مسی یک رویا» در مورد خطرات ساخت مستند در سوریه برای گروه گفت: منطقه یرموک سه ماه بود که آزاد شده بود و منطقه پر از تله‌های انفجاری و بمب‌های دستی بود. ما نمی‌دانستیم که وقتی پای‌مان را زمین می‌گذاریم چه اتفاقی برای ما می‌افتد و این کابوس همیشه همراه ما بود. با این حال خدا را شکر اتفاقی نیفتاد و کار فیلم پیش رفت.

شعبانی تهیه کننده فیلم درباره پخش جهانی اثر عنوان کرد: فیلم دارد مسیر خودش را طی می‌کند و برنامه داریم که به زودی فیلم را در خارج از کشور نمایش دهیم، اولین هدف‌مان جشنواره کن است.

The post نشست‌های خبری هفتمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شدند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala