The post نشست‌های خبری روز سوم جشنواره فجر برگزار شدند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

روز جمعه دوازدهم بهمن‌ماه سومین روز از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر را پشت سر گذاشتیم. در این روز نشست‌های خبری فیلم‌های «بهارستان خانه ملت»، «ناگهان درخت»، «قصر شیرین» و «سمفونی نهم» برگزار شدند.

مستندی که ساختنش ۶ سال طول کشید

منبع: سوره سینما

نشست خبری مستند «بهارستان خانه ملت» با حضور بابک بهداد کارگردان این اثر برگزار شد.

بهداد درباره روند تولید این مستند گفت: تولید «بهارستان خانه ملت» شش سال طول کشید، سه سال تحقیق، ‌یک سال نوشتن و دو سال هم جمع‌آوری عکس و تصاویر طول کشید. عکس‌هایی در این فیلم وجود دارد که کاملا رنگ شده و به شکل فضای قدیمی در فیلم درآمده است. بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌هایی که می‌بینید تاکنون از آن‌ها استفاده نشده است.
او توضیحاتی نیز درباره منابع مورد استفاده در اثر ارایه کرد و گفت: ما از روزنامه‌ها و تمام منابع مکتوب استفاده کردیم و با تمام افرادی که در این زمینه کاری انجام داده بودند مصاحبه کردیم. دسترسی به این منابع تصویری بسیار سخت بود. برای پیدا کردن عکس‌ها به مرکز اسناد و کاخ گلستان و افرادی که عکس‌های شخصی داشتند سرزدیم.
بهداد در توضیح اینکه چرا از دهه ۴۰ فیلم با شتاب‌ بیشتری اتفاقات تاریخی را روایت می‌کند گفت: از دهه ۴۰ تا انقلاب اسلامی اتفاق بسیار مهمی در آن منطقه نمی‌افتد. البته اتفاقاتی بود که می‌توانستیم در فیلم قرار دهیم. نسخه اولیه فیلم ۱۱۰ دقیقه بود و ما مجبور بودیم از زمان فیلم کم کنیم. بنابراین مجبور به انتخاب شدیم. خودم هم احساس می‌کنم پایان فیلم را سریع جمع کردم و شاید دوباره بازنگری انجام دهم.

بهداد درباره احتمال ساخته شدن قسمت دوم مستند «بهارستان خانه ملت» توضیح داد: حتما می‌شود قسمت دیگری برای این مستند ساخت. مخصوصا اینکه به اتفاقات بعد از انقلاب باید بیشتر پرداخت. اما من دیگر نمی‌سازم، چون این کار بسیار مرا خسته کرد. میدان بهارستان با مجلس هست که اهمیت خودش را پیدا می‌کند و اتفاقات مهم در آنجا می‌افتد. مخاطب در این فیلم با روایت کارگردان با اتفاقات تاریخی این میدان ‌آشنا می‌شود.
بهداد درباره حضور مستندسازان به عنوان صداپیشه در مستندش نیز چنین گفت: ۲۵ شخصیتی که در این فیلم صحبت کردند از بهترین مستندسازان سینمای ایران هستند. هیچ‌کدام از آن‌ها کار دوبله تاکنون انجام نداده بودند.

میرکریمی: یک‌ جریان محدود سینما را به دست گرفته

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «قصر شیرین» با حضور رضا میرکریمی (کارگردان و تهیه کننده)، حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، آزاده نوبهار (بازیگران)، محسن قرایی و محمد داودی(نویسنده)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند (موسیقی) در سومین روز جشنواره برگزار شد.
میرکریمی درباره قصه فیلم و اینکه آیا داستان اثر برآمده از تجربه شخصی خودش است چنین توضیح داد: یادم نمی‌آید که جایی برایم اتفاق افتاده باشد یا چنین قصه‌ای شنیده باشم. قصه فیلم ملاقات پدری با دو بچه‌اش بود که مدت‌ها بین آن‌ها فاصله افتاده است. این قصه برای چند سال پیش بود، چند بار خیز برداشتم که بنویسم، اما نمی‌شد و آنچه می‌خواستم نشد. از سال پیش با محسن قرایی و محمد داوودی شروع به نوشتن کردیم.
کارگردان «قصر شیرین» درباره اینکه انتخاب بازیگران چطور صورت گرفت عنوان کرد: ما فراخوان دادیم. نیوشا و یونا واقعا عالی بودند که انتخاب شدند. بعد از انتخاب متوجه شدیم که همین زوج در یک سریال قبلا بازی می‌کردند. از همین‌جا به آن‌ها تبریک می‌گویم که آن‌ها را کشف کرده‌اند. من با این بچه‌ها رفتاری که با خردسالان داشتم، نداشتم و کاملا مستقیم با آن‌ها صحبت می‌کردم و مثل آدم‌ بزرگ‌ها می‌شد با آن‌ها حرف زد.
میرکریمی تهیه کننده و کارگردان «قصر شیرین» درباره ابهاماتی پیرامون منابع مالی فیلم قبلی‌اش «ما همه با هم هستیم» و منابع فیلم قصر شیرین چنین توضیح داد: خوشحالم که این سوال را پرسیدید. من یک سال درباره این فضاسازی سکوت کردم. قصه این نیست که منابع این فیلم از کجا تهیه شده یا چقدر در آن هزینه شده. قصه این است که یک جریان و یک جمع محدود ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته، با فیلم های بسیار سخیف. این جریان چرخه ساخت تا اکران را در اختیار دارند و به محض اینکه احساس می‌کنند آدم جدیدی می خواهد وارد این چرخه شود اعتراض می کنند.
او افزود: هیچوقت هم خودشان حسابرسی نشده‌اند. ما همه با هم هستیم اکران می‌شود و می‌بینید چه فیلم درجه یکی در ژانر کمدی است و مطلقا از شوخی‌های سخیف که در فیلم‌های این جریان معمول است، در این فیلم خبری نیست. ما برای آن فیلم مطلقا بالاتر از عرف به بازیگران پول ندادیم، در حالی‌که همان جریان خودشان پول‌های بیشتری به بازیگران می‌دهند.
میرکریمی درمورد این موضوع که چرا در فیلم‌هایش دیدگاه فمنیستی دارد نیز گفت: من همسرم را بسیار دوست دارم. شاید این موضوع روی کارهایم تاثیر گذاشته باشد. نمی‌دانم تعریف شما از فمنیست چه هست. برخلاف دیدگاهی که شما مطرح کردید، شخصیت‌ مردهای فیلم‌هایم را دوست دارم.

هنرمند: تلاش کردم از کنار خط قرمزها رد شوم

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «سمفونی نهم» با حضور محمدرضا هنرمند (کارگردان)، حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، هدی زین‌العابدین و علیرضا کمالی (بازیگران)، زینب تقوایی (تهیه کننده)، حامد افضلی (نویسنده)، هومن بهمنش (مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند (آهنگساز)، مهدی ابراهیم‌زاده (صدابردار)، مجید اسکندری (گریم) و مشکین مهرگان ( طراح صحنه و لباس) برگزار شد.
هنرمند کارگردان این اثر سینمایی در مورد سوالی مربوط به بررسی داستان‌های اساطیری عاشقانه برای ساخت این فیلم، گفت: دلم می‌خواست که تجربه‌ای جدید در سینما داشته باشم. تجربه‌ای جدید در مضامین و ساختار داشته باشم. دوست داشتم کار نویی در سینمای ایران به جا بگذارم.
هنرمند در مورد اسم فیلم نیز چنین توضیح داد: این فیلم نهم من است بخاطر همین اسم این فیلم را سمفونی نهم گذاشتم. ضمن اینکه سمفونی نهم بتهوون همه جا به عنوان سمفونی مرگ شناخته می‌شود. با این حال نمی‌خواستم اسم فیلم سمفونی مرگ باشد.
حمید فرخ نژاد درباره نقشش در فیلم «سمفونی نهم» گفت: این که شما نقشی را بازی کنی که ما به ازای واقعی ندارد بسیار سخت است. شخصیتی که نباید هیچ حسی به هیچ چیزی داشته باشد و باید روند زمینی‌شدن این شخصیت ماورایی خیلی ریز و ظریف به تصویر گرفته شود. من طی این فیلم فهمیدم که عزراییل یک دانه است و کارگزاران زیادی دارد به اسم ملک الموت که من یکی از آن‌ها بودم.
هنرمند در مورد جنجال‌های احتمالی که برای فیلمش بخاطر پرداختن به مسائل دینی پیش خواهد آمد نیز سخن گفت و چنین توضیح داد: من هم مثل شما از ممیزی‌های ارشاد آگاهم و امیدوارم که این اتفاق نیفتد و فیلم به مشکلی نخورد. من تلاش کردم که از کنار این خط قرمزها سر بخورم و رد شوم.

یزدانیان: نگاهم به رشت در این فیلم متفاوت است

منبع: سوره سینما

نشست فیلم «ناگهان درخت» با حضور عوامل فیلم، صفی‌یزدانیان (کارگردان)، پیمان معادی (تهیه کننده و بازیگر)، مهراب قاسم‌خانی،‌ مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان (بازیگران)، همایون پایور (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضایی(آهنگساز)، ایرج شهزادی(صداگذار) و محمد لطفعلی (طراح جلوه‌های بصری) برگزار شد.
یزدانیان درباره نگاهش به رشت در این فیلم گفت: مساله این است که من نگاهی به رشت در این فیلم داشتم که هیچ ارتباطی به فیلم قبلی من ندارد. فکر می‌کنم دارم با تماشاگران خودم کدهایی را ردوبدل می‌کنم. یکی از دلایلی که با پیمان کار کردیم این است که او یک رگ رشتی هم دارد.
معادی تهیه‌کننده و بازیگر این اثر درباره دخالتش در نوشتن فیلمنامه چنین توضیح داد: نه به هیچ‌وجه همکاری نداشتم. این دومین فیلمی است که تهیه کردم. اساسا فیلم‌نامه‌ای که نیاز به کار کردن داشته باشد حتی برای بازی هم نمی‌‌پذیرم. ما بیشتر بحث‌های تولیدی و نقشی با هم درباره فیلم‌نامه داشتیم. من در هیچ قسمت از این فیلمنامه دخالت نداشتم.
یزدانیان درباره همکاری با کریستف رضاعی گفت: اساسا همیشه دلم می‌خواست فیلمی بسازم که از طریق موسیقی‌اش هم به یاد بیاید. کریستف در فیلم قبلی این کار را برایم انجام داد.
مهراب قسمخانی درباره ایفای نقش در «ناگهان درخت» عنوان کرد: من نمی‌خواهم درباره ویژگی نقش صحبت کنم، برای من فقط گروه اهمیت دارد. من هیچوقت وسوسه بازیگری نداشتم و ندارم ولی برایم این هیجان‌انگیز بود که در کنار این گروه باشم. خیلی با ترس وارد این کار شدم ولی برایم خیلی این تجربه هیجان‌انگیز بود.
مهناز افشار نیز درباره بازی در این فیلم گفت: پیمان معادی در دو اتفاق در زندگی من خیلی مهم بوده یکی زمانی که من را برای «برف روی کاج‌ها» انتخاب کرد و دیگر در این کار که افتخار بازی در مقابل او را داشتم.
معادی درباره تهیه این فیلم نیز سخن گفت و تاکید کرد: ما از روز اول به ۱۰ درصد از مخاطبان سینما فکر کرده بودیم. جنسی از مخاطبان که عاشق هستند. «برف روی کاج‌ها» هم چنین فیلمی بود. آشنایی من با یزدانیان این کار را رقم زد. شاید کمتر کسی جرات تهیه این فیلم را داشت. آدمی که دغدغه دارد باید فیلمش را بسازد. صفی سراسر دغدغه است. نوشته‌ها و کتاب‌هایش را بخوانید. من بسیار افتخار می‌کنم که تهیه‌کننده «ناگهان درخت» هستم و همه دغدغه‌ام تهیه چنین فیلم‌هایی است.

منبع متن: digikala