از داستانهای انگیزشی قهرمانان ورزشی گرفته تا روایتهایی از وقایع تاریخی و یا پروندههای پلیسی و جنایی و جاسوسی، خالقان سریالهای کرهای با الهام از داستانهای واقعی و تکیه بر حقایق مستند و موثق، بینندگان خود را به دل ماجراهای هیجانانگیز فرا میخوانند و در دل زندگی پرفراز و نشیب قهرمانهای واقعیشان غرق میکنند. تمامی گزینههای گردآوری شده در مقالهی پیش رو، با اقتباس از رویدادهای واقعی و با الهام از زندگی شخصیتهای حقیقی ساخته شدهاند. پس چنانچه از طرفداران و علاقهمندان سریالهای برگرفته از داستانهای واقعی هستید، این لیست بدون شک متعلق به شما است.
آثار سینمایی معدودی را در تاریخ سینما پیدا میکنید که همهی قسمتهای آن کیفیت بالایی داشته باشند؛ «داستان اسباببازی» یکی از آنهاست، البته میتوان به «لایتیر» انتقاداتی داشت اما از نسخههای اصلی مجموعه به حساب نمیآید (اگرچه در این مقاله به آنهم پرداختهایم). این مجموعه همهچیز دارد، از داستانهای پرکشش و احساسی تا شخصیتهای ماندگار، درونمایههای عمیق و البته نوستالژی. پیش از آنکه به پنج انیمیشن این فرنچایز بپردازیم، این نکته را هم یادآوری میکنیم که چنین رتبهبندیهایی سلیقهای هستند و هر کسی نظر متفاوتی دارد.
پیشبینی شده بود که «جنگ داخلی» با ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار کار خود را در گیشه آغاز کند. این فروش بلیت برای سبقت گرفتن از فیلم «موروثی» (Hereditary) در سال ۲۰۱۸ (که با ۱۳.۶ میلیون دلار افتتاح شد و در جایگاه چهارم قرار گرفت) به عنوان بزرگترین اکران افتتاحیه A24 کافی بود. اما «جنگ داخلی» با بازی کریستن دانست در نقش روزنامهنگاری که از آمریکای درگیر جنگ داخلی عبور میکند، از تبلیغات شفاهی تماشاگران سینما و فرمتهای پریمیوم بزرگ مانند سینماهای آیمکس و دالبی سود برد و بیشتر از حد انتظار ظاهر شد. به گفته استودیو A24، «جنگ داخلی» در مناطقی مثل لسآنجلس و ال پاسوی تگزاس عملکرد بهتری داشت.
فیلمسازان زیادی توانستند بازیگران را در راستای رسیدن به جایزه اسکار بازیگری همراهی کنند. از اساتید سینمای کلاسیک مانند الیا کازان گرفته تا نمایندههایی از سینمای مدرن مانند مارتین اسکورسیزی. در ادامه نگاهی میاندازیم به کارگردانهایی که ثابت کردهاند همکاری مناسب با یک بازیگر و به ظهور رساندن تواناییهای او در مقابل دوربین، یک مهارت بسیار با ارزش است. کدام فیلمسازان بیش از همه توانستهاند هدایت بازیگران برندهی جایزه اسکار را بر عهده بگیرند؟ آیا فقط کارگردانهای فیلمهای برندهی اسکار بودهاند که توانستهاند چنین کنند؟
فیلم «تلماسه» با گروهی پر ستاره از بازیگران وارد صحنه شد که بسیاری از آنها در فیلم «تلماسه: بخش دو» نیز حضور دارند. دنباله «تلماسه» علاوه بر چهرههای آشنای قبلی، هواداران را با چهرههای جدیدی آشنا میکند که به شخصیتهای کلاسیک رمان جان بخشیدهاند و باعث شده مخاطبان به شناخت تازهای از آنها برسند. اما فکر نکنید استعدادهای فرنچایز «تلماسه» تنها به روی صحنه محدود میشود. در پشت صحنه این فرنچایز نیز افراد با استعداد زیادی وجود دارند که باعث و بانی برنده شدن جوایز متعدد «تلماسه» بودهاند؛ از جمله نامزدی در ۱۰ جایزه اسکار که «تلماسه» ۶ مورد از آنها را برنده شد. بسیاری از این خلاقیتها در «تلماسه: بخش دو» نیز تکرار شده است تا دنباله نیز به همان اندازه فیلم نخست تماشایی و جذاب باشد. اگرچه بسیاری از کسانی که فیلم را تماشا کردهاند معتقدند «تلماسه: بخش دو» از فیلم قبلی مهیجتر است.
از همان فیلم «خواننده جاز» (The Jazz Singer) محصول سال ۱۹۲۷ که اولین اثر ناطق میدانندش تا اواسط دههی ۱۹۶۰ میلادی بلترین فیلمهای ژانر موزیکال جایی ثابت در آثار تولیدی استودیوها در آمریکا داشتند. اما رفته رفته با عوض شدن ذائقهی مخاطب در آن دوران سینمای موزیکال هم آهسته آهسته به ژانری مرده تبدیل شد و جایگاهش را از دست داد. چرا که دههی ۱۹۶۰ و متقاعب آن دههی ۱۹۷۰ چنان تلخ بود و مردمانش چنان رویا گریز که نمیشد خوشباوری آثار موزیکال را باور کرد. در واقع مخاطب آن روزگار دوران خوشباوری و امیدهای فراوان بهترین فیلمهای موزیکال جهان را دیگر باور نداشت و آنها را سطحیتر از آن میدید که قبولشان کند.
علمی-تخیلی حتی قبل از شروع به ساخت فیلمی در مورد ارتباطات فرازمینی یا جنگ کهکشانی بر سر سیارهای بیابانی بخاطر ادویهای که سفرهای بین ستارهای را ممکن میکند، ژانر ویلنوو بوده است. هنر او این است که دنیا را به صورت مورایی نمایش دهد، تورنتو را تبدیل به دشمنهای زبان نفهم فضاییهای منطقی کند و حومه آریزونا را به یک سرزمین بایر پیش از آخرالزمان تبدیل کند. این نکته ثابتترین ویژگی او بهعنوان یک فیلمساز بوده است، حتی اگر به قیمت کمرنگ شدن محتوای اصلی فیلمهایش باشد. یکی از دلایل فوقالعاده بودن فیلمهای «تلماسه» هم این است که خود داستان و جهانسازیاش زمینه را برای زیباییشناسی تزلزلناپذیر ویانوو فراهم میکند و کلیات دنیای این فیلمها بهطور قابلتوجهی برای بینندگان غریبه است: انجمنی خواهرانه به عنوان جادوگران فضایی، جوامع فاشیست گوت و تشکیلات رایانههای انسانی در میان یک ساختار سیاسی سلسله مراتبی از قبیلههای مشکوک.