شاید بتوان قدرت پردازش بیشتر را پررنگ ترین بخش تبلیغاتی محصولات سخت افزاری فعلی اعم از کنسول، تلفن­های هوشمند و PCها دانست. اما تنها تهیه این محصولات قدرتمند به منظور دست یابی به فریم ریت بالا کافی نیست. بخش بزرگی از تجربه شما از بازی­ها از طریق نمایشگر است. اگر سری به بازار نمایشگرها بزنید متوجه خواهید شد نمایشگرها دارای پارامترهای زیادی هستند. انتخاب یک نمایشگر مناسب به طور مستقیم به نیاز کاربر ارتباط دارد و این نیاز است که مقدار هر پارامتر را مشخص می­سازد. اگر این پارامترها متناسب با نیاز شما انتخاب نشوند علی رغم وجود یک سیستم بسیار قدرتمند باز هم یک تجربه نامناسب و یا ناقص را برای شما به­وجود خواهد آورد. در این مقاله قصد داریم در ابتدا توضیحاتی مختصر درباره این پارامترها بدهیم و سپس چند مانیتور مناسب انجام بازی­ها را در بودجه بندی­های مختلف به شما عزیزان معرفی کنیم. یک نکته بسیار مهم را نیز باید ذکر کنیم و آن هم این است که این پیشنهادات تنها گزینه­های مناسب بازار نیستند، برای یک انتخاب مناسب کافی است که مانیتوری که دارای مشخصات متناسب با نیاز شما است را انتخاب کنید. پیشنهادات ما پس از انتخاب پارامترهای متناسب گیمینگ برندهای معتبر بازار هستند. و اما توضیحات مربوط به پارامترهای مهم:

 زمان تاخیر: این پارامتر میزان سرعت عملکرد مانیتور را برای تغییر رنگ پیکسل ها بیان می کند که واحد آن بر حسب میلی ثانیه است. به طور معمول هر چه میزان تأخیر بالاتر باشد زمان تغییر رنگ در پیکسل بالاتر خواهد بود و نتیجه آن در تصاویری که متحرکی سرعت زیاد دارند (مانند بازی های ریسینگ) باعث ایجاد کشیدگی که چیزی مشابه موشن بلور داخل بازی­ها است می شود. برای انتخاب مانیتور گیمینگ بهترین حالت زمان تاخیر 1 میلی ثانیه  است و این مقدار تا 5 میلی ثانیه مشکلی ایجاد نمی کند ولی مانیتور­های با زمان تاخیر بیش از 5 میلی ثانیه برای انجام بازی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

پنل و زاویه دید: ما این 2 پارامتر را به صورت مشترک معرفی می کنیم زیرا وابسته به یکدیگر هستند. به طور کلی پنل­های موجود در بازار به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:

پنل­های  TN: این پنل­های زاویه دید محدود و دارای روشنایی زیادی هستند. در مقابل این پنل­ها دارای زمان پاسخ دهی پایین و قیمتی ارزان، هستند. این پنل­ها به طور معمول گزینه بسیار خوبی برای انجام بازی است ولی به دلیل روشنایی زیاد و طیف رنگ کمتر به هیچ وجه برای کار های گرافیکی حرفه­ای مناسب نیستند.

پنل­های  IPS: این پنل­ها دقیقا نقطه مقال پنل­های TN هستند. روشنایی مناسب و ایجاد طیف رنگی فوق العاده باعث می شود رنگ­های زنده تری ایجاد کند. از طرفی زاویه دید در این پنل­ها بسیار بیشتر است، اما زمان پاسخ گویی بالا و قیمت زیاد آن­ها باعث شده تا مانیتور­های دارای این پنل را خیلی در دسته مانیتور­های گیمینگ نبینیم هر چند با پیشرفت تکنولوژی وضع زمان پاسخ دهی این پنل­ها نیز بهتر می­شود و احتمالا با گذشت زمان این پنل­ها جایگزین پنل­های TN خوهند شد. به طور معمول این پنل های برای کسانی که کار های گرافیکی حرفه انجام میدهند پیشنهاد می شود.

پنل­های   VA: این پنل­ها دارای روشنایی مناسبی بوده و طیف رنگی مناسبی هم دارند اما به پای پنل های IPS نمی رسند. بزرگترین ایراد وارد بر این پنل­ها زمان پاسخ دهی بالای آن­ها است ولی پیشرفت این پنل­ها در یکی دو سال گذشته باعث شده تا زمان پاسخ دهی بهتری از این پنل­ها را شاهد باشیم و حتی زمان پاسخ دهی 1 میلی ثانیه نیز برای برخی از مانیتورهای با پنل VA اعلام شده! در حال حاضر این پنل را می­توان یک پنل بینابین پنل TN و IPS دانست که برخی از ویژگی­های هر سمت را داراست. در صورتی که مانیتور مد نظر شما دارای این پنل است حتما دقت کنید تا زمان پاسخ دهی آن نهایتا 5 میلی ثانیه باشد؛ در این صورت می­توان از این مانیتورها به طور مشترک برای بازی و کارهای گرافیکی بهره برد.

پنل های  PLS: این پنل­ها که خیلی وقت نیست به دنیای مانیتور­ها راه یافتند بین پنل­های IPS و TN  قرار می گیرند. روشنایی مناسب و طیف رنگی گسترده و همچنین زاویه دید مناسب از ویژگی­های بارز این پنل­ها است. زمان پاسخ دهی در این پنل­ها از پنل­های IPS بهتر است هر چند به میزان پنل های TN نمی رسند (به طور معمول 5 میلی ثانیه) قیمت این پنل ها هم بین پنل­های IPS و TN  قرار دارد. این مانیتورها به صورت مشترک برای گیمینگ و انجام کار های گرافیکی مناسب است.

نرخ بروز رسانی: مقدار این پارامتر میزان توانایی به روز رسانی تصویر یک مانیتور است و واحد آن برا ساس هرتز (Hz) بیان می شود. مانیتور های امروزی حداقل دارای نرخ بروزرسانی 60 هرتز می باشند. این میزان به طور مستقیم با نرخ فریم در ارتباط است. اگر مانیتور شما دارای نرخ بروزرسانی  60Hz است بازی به نمایش در آمده در آن نهایتا 60 فریم را میتواند پوشش دهد. به عبارتی مثلا اگر بازی شما 100 فریم هم اجرا شود شما تفاوتی بین 60 فریم و 100 فریم مشاهده نخواهید کرد. هر چند با توجه به بازی های امروزی که معمولا برای اجرای 60 فریم در این رزولشن سیستم بالایی می خواهند تفاوت چندانی ندارد که مانیتور نرخ بروزرسانی خیلی بالایی داشته باشد! اما اگر از یک سیستم بسیار قدرتمند استفاده می­کنید به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که از یک مانیتور با نرخ به روز رسانی بالا استفاده کنید.

تعداد و نوع پورت­ها: برای انتخاب مانیتور مناسب به تعداد دستگاه­های خود و همچنین به خروجی­های کارت گرافیک توجه کنید تا مانیتور مناسب انتخاب کنید. به طور معمول می توان گفت تمام دستگاه­های امروزی از پورت HDMI استفاده می کنند. اگر بیش از یک دستگاه را می­خواهید به یک مانیتور وصل کنید (برای مثال کنسول و PC) از مانیتور های دارای پورت های بیشتر استفاده کنید تا جا به جایی کابل باعث خرابی دستگاه و مانیتور نشود.

اما چند مانیتور پیشنهادی:

SAMSUNG LS22F355HN با قیمت حدودی 445.000 تومان

این مانیتور خوش قیمت دارای سایز 21.5 اینچ بوده و رزولشن 1080*1920 را که رزولشن استاندارد روز است پشتیبانی می­کند. پنل به کار رفته در این مانیتور TN است و طبق ادعای سازنده دارای زمان پاسخگویی متوسط حدودی 5 میلی ثانیه است، نرخ به روز رسانی تصویر 60Hz، یک درگاه ورودی HDMI و یک درگاه ورودی VGA از دیگر ویژگی­های این مانیتور است. با توجه به محدوده قیمت نمی­توان انتظار یک مانیتور حرفه­ای را داشت اما با تمام این تفاسیر این مانیتور شما را ناامید نخواهد کرد و با توجه به مشخصات یک مانیتور مناسب برای گیمرهایی که خواهان هزینه پایین هستند خواهد بود. همچنین مانیتور BenQ GW2270H را نیز به عنوان جایگزین این مانیتور انتخاب کرد البته با اختلاف قیمت حدودی 50 الی 80 هزار تومان. تنها مشکل GW2270H را می­توان پنل AMVA نام برد که البته طبق ادعای سازنده زمان پاسخ­ گویی آن با مانیتور معرفی شده یکسان است. اگر این ادعا درست باشد هر 2 مانیتور را می­توان مشترکاً معرفی کرد.

 

ASUS VP228HE با قیمت حدودی 680.000 تومان

این مانیتور نیز مانند مانیتور قبلی دارای سایز 21.5 اینچ بوده و از رزولشن استاندارد 1080*1920 پشتیبانی می­کند. پنل به کار رفته در این مانیتور از نوع TN بوده که به همین جهت زمان پاسخ گویی 1 میلی ثانیه را برای کاربر فراهم آورده، همچنین نرخ به روز رسانی این مانیتور به طور متوسط 60Hz است. یک درگاه ورودی HDMI و یک درگاه ورودی D-Sub، قابلیت­های انحصاری گیمینگ که به نام GamePluse معرفی شده نیز از دیگر ویژگی­های این مانیتور است. همچنین این مانیتور مجهز به 2 اسپیکر 1.5 واتی است که چندان جهت انجام بازی مناسب نیست ولی در مواقع خاص و ضروری می­توان بر روی آن حساب کرد.  این مانیتور یک مانیتور گیمینگ مناسب با قیمت مناسب است و تنها ایرادی که می­توان به آن گرفت زاویه دید محدود آن است که این مشکل از خاصیت ذاتی این پنل است.

 

SAMSUNG S24D595 با قیمت حدودی 720.000 تومان

در این بازه قیمتی در حال حاضر مانیتور گیمینگ مناسب تا حدودی با کمبود در بازار مواجه است به همین جهت نوسان قیمت­ها بسیار زیاد است. مانیتور پیشنهادی دارای پنل PLS است که ویژگی­های آن بین پنل­های TN و IPS قرار دارد. زمان پاسخ دهی این مانیتور 5 میلی ثانیه معرفی شده که با توجه به پنل PLS این مقدار به صورت حداکثری است و این مقدار توان کمتر شدن را نیز دارد. وجود حالت Game Mode در این مانیتور باعث می­شود که شفافیت و رنگ بندی بهتری در حین انجام بازی برای کاربر فراهم شود. به عنوان درگاه­های ورودی شاهد تعبیه 2 ورودی HDMI و یک ورودی D-sub هستیم به همین جهت برای افرادی که از یک مانیتور مشترک برای کنسول و PC خود استفاده می­کنند می­تواند مفید باشد. در این رده قیمت می­توانیم مانیتور LG 24MP59G معرفی کنیم که حدود 800.000 تومان قیمت دارد و از پنل IPS با زمان تأخیر 5 میلی ثانیه، AMD FreeSync، حالت گیمینگ DAS Mode، یک ورودی HDMI و یک ورودی D-sub نیز از دیگر ویژگی­های مانیتور 24MP59G است. هر 2 مانیتور جهت انجام بازی­ها مناسب هستند ولی هر در حال حاضر به شدت نایاب هستند و گاهاً با قیمت بسیار بالاتر مشاهده شدند که احتمالا با ورود مجدد این محصولات قیمت­ها به حالت نرمال باز گردند.

ASUS VG245H - SAMSUNG C24F390FHM - LG 27MP59G با قیمت حدودی 1.250.000

در این بازه قیمتی 3 مانیتور معرفی کرده‌­ایم زیرا هر یک از این مانیتور­ها دارای امکانات جذاب کاملا متفاوت و جذاب برای انجام بازی­ها هستند. با توجه به محدودیت مقاله تنها به ذکر مشخصات فنی مهم هر یک از مدل­ها می­پردازیم. مانیتور ASUS VG24H دارای سایز 24 اینچ بوده و از پنل TN با زمان تأخیر 1 میلی ثانیه و نرخ به روز رسانی 75Hz بهره می­برد. قابلیت­های مخصوص گیمینگ و حالت مخصوص کنسول، AMD FreeSync، دو ورودی HDMI و یک ورودی D-Sub و وجود 2 اسپیکر واتی از دیگر ویژگی­های این مانیتور هستند. با توجه به زمان تأخیر پایین، این مانیتور به افراد حساس به بلور شدن تصاویر سریع مناسب است. مانیتور SAMSUNG V24F390FHM دارای سایز فوق العاده 27 اینچ بوده و منحنی بودن صفحه ویژگی مهم و جذاب این مانیتور است. این منحنی بودن متناسب با کره چشم طراحی شده و تجربه جذابی را برای کاربر فراهم می­کند. پنل به کار رفته در این مانیتور VA با زمان تأخیر 4 میلی ثانیه و نرخ به روز رسانی 60Hz است. AMD FreeSync، یک ورودی HDMI و یک ورودی D-sub نیز از دیگر ویژگی­های این مانیتورا ست. این مانیتور بیشتر برای افرادی که به طور مشترک خواهان انجام بازی، تماشای فیلم و کارهای روزمره و گرافیکی نیمه حرفه­ای هستند مناسب است. مانیتور LG 27MP59G نیز دارای سایز فوق العاده 27 اینچ است. این مانیتور از پنل IPS با زمان پاسخگویی 5 میلی ثانیه و نرخ به روز رسانی 75Hz است. AMD FreeSync،  حالت مخصوص گیم DAS Mode، یک ورودی HDMI و یک ورودی D-sub از دیگر ویژگی­های این مانیتور است. این ماینتور نیز مناسب کسانی است که به طور مشترک به انجام بازی، کارهای گرافیکی و تماشای فیلم می­پردازند است. تمام مانیتور­های فوق از رزولشن استاندارد 1080*1920 پشتیبانی می­کنند.

 

BenQ ZOWIE XL2411 با قیمت حدودی 1.500.000 تومان

ZOWIE خانواده تازه وارد مانیتورهای BenQ را می­توان جز مانیتورهای حرفه­ای گیمینگ رده بندی کرد. این مانیتور 24 اینچی از رزولشن استاندارد 1080*1920 پشتیبانی می­کند. پنل به کار رفته در این مانیتور از نوع TN بوده و به همین جهت زمان پاسخ گویی 1 میلی ثانیه را برای کاربر فراهم می­کند. نرخ به روز رسانی تصویر فوق العاده 144Hz نیز یکی از مهم ترین ویژگی­های گیمینگ این مانیتور است. قابلیت Black eQualizer، یک ورودی HDMI، یک ورودی D-sub و یک ورودی DVI از دیگر ویژگی­های این مانیتور است. به طور کلی این مانیتور برای افراد گیمر مناسب است و افرادی که خواهان کارهای گرافیکی هستند بهتر است از مانیتورهای دیگر که به پنل­های IPS مجهز هستند استفاده کنند.

 

SAMSUNG C27FG70 با قیمت حدودی 1.850.000 تومان

مانیتور C27FG70 را شاید بتوان بهترین مانیتور با رزولشن استاندارد 1920*1080  موجود در بازار ایران داسنت. این مانیتور دارای سایز 27 اینچ و صفحه منحنی متناسب با سطح کره چشم است. پنل به کار رفته در این مانیتور از نوع VA و از تکنولوژی جدید نور پس زمینه Quantum Dot بهره می­برد. طبق ادعای سامسونگ زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه برای این مانیتور تعریف شده و همچنین نرخ به روز رسانی تصویر 144Hz می­باشد. AMD FreeSync، حالت Gaming Mod، استند مخصوص هدست بر روی بازوی مانیتور، دو ورودی HDMI و یک ورودی Display Port نیز از دیگر ویژگی­های این مانیتور جذاب است. بدون شک وجود این امکانات جذاب در کنار صفحه نمایش خمیده نیازهای هر گیمری را به خوبی برآورده می­کند. شاید تنها ایرادهای جزئی این مانیتور نبود اسپیکر و عدم به کار گیری چیپست G-Sync است (که البته این چیپست در این بازه قیمتی در کمتر مانیتوری که در بازار ایران موجود باشد دیده می­شود.).

 

ASUS MG278Q با قیمت حدودی 2.460.000 تومان

در این رده قیمت سراغ مانیتور با رزولشن 2K رفتیم. این مانیتور دارای سایز 27 اینچ بوده و پنل آن از نوع TN است به همین جهت زمان پاسخ دهی 1 میلی ثانیه قابل انتظار است. همچنین رزولشن 1440*2560 و نرخ به روز رسانی تصویر 144 هرتز این مانیتور را تبدیل به یک مانیتور حرفه­ای گیمینگ می­کند. از دیگر ویژگی­های این مانیتور می­توان به چیپست FreeSync، دو درگاه HDMI ورودی، یک درگاه DVI-D، دو درگاه USB، دو اسپیکر 2 واتی و تنظیمات ویژه گیمینگ اشاره کرد. بدون شک این مانیتور برای کسانی که به دنبال یک مانیتور حرفه­ای گیمینگ با رزولشن UHD هستند و یک سیستم قدرتمند جهت اجرای بازی بر روی رزولشن 4K را نیز ندارند مناسب است. نبود چیپست G-Sync را شاید بتوان بزرگترین نقطه ضعیف این مانیتور دانست. به عنوان رقیب این مدل، مانیتور BenQ XL2730 می­توان معرفی کرد. البته تفاوت قیمتی حدودا 200.000 تومانی را هم باید در نظر داشت. تمام امکانات این مانیتور مشابه با مدل MG278Q ایسوس است و تفاوت اصلی آن را در درگاه های ورودی می­توان یافت که مانیتور BenQ دارای دو درگاه HDMI، یک درگاه D-Sub و یک درگاه  DVI-D است.

 

ASUS ROG SWIFT PG348Q با قیمت حدودی 5.200.000 تومان

به عنوان آخرین مانیتور به سراغ یک مانیتور 4K مخصوص گیم رفتیم. این مانیتور 34 اینچ از پنل IPS استفاده می­کند و رزولشن آن 1440*3440 است. زمان پاسخ دهی­ای که ایسوس برای این مانیتور ذکر کرده 5 میلی ثانیه است و نرخ به روز رسانی تصویر نیز 100 هرتز اعلام شده. از ویژگی­های مهم این مانیتور می­توان به پشتیبانی از چیپست Nvidia G-Sync، پنل منحنی برای پوشش دهی کامل چشم، ویژگی­های انحصاری مخصوص گیم که به نام GamePlus شناخته می­شود. پروفایل­های انحصاری هر سبک از بازی که نام GameVisual شناخته می­شود، یک ورودی DisplayPort 1.2، یک ورودی HDMI و سه پورت USB 3.0، فیلتر نور آبی، سیستم تهویه انحصاری و دو اسپیکر دو واتی اشاره کرد. بدون شک این مانیتور یک مانیتور همه چیز تمام برای انجام بازی­ها خواهد بود و وجود نام و لگوی محبوب و ثابت شده­ی ROG شرکت ایسوس بر روی مانیتور این ادعا را تأیید می­کند. 

امیدوار هستیم این مقاله برای شما همراهان عزیز ما در پردیس گیم مفید بوده باشد. اگر سوالی در این رابطه دارید در بخش نظرات بیان کنید..

منبع متن: pardisgame