طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده، به نظر می‌رسد که شرکت انویدیا (Nvidia) قصد دارد تا از ماه آینده، رهگیری پرتوی ریل تایم را برروی کارت‌های گرافیک سری پاسکال (Pascal) ارائه دهد. این شرکت اعلام کرده است که کارت‌‌‌های سری GTX 10 با دریافت یک به‌روزرسانی درایور که در ماه آوریل منتشر می‌شود، از رهگیری پرتو […]

انویدیا قصد دارد رهگیری پرتو را برروی کارت‌های سری GTX 10 ارائه دهد

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده، به نظر می‌رسد که شرکت انویدیا (Nvidia) قصد دارد تا از ماه آینده، رهگیری پرتوی ریل تایم را برروی کارت‌های گرافیک سری پاسکال (Pascal) ارائه دهد.

این شرکت اعلام کرده است که کارت‌‌‌های سری GTX 10 با دریافت یک به‌روزرسانی درایور که در ماه آوریل منتشر می‌شود، از رهگیری پرتو پشتیبانی خواهند کرد. در نظر داشته باشید که حداقل سخت افزار مورد نیاز برای تجربه‌ی رهگیری پرتو، نسخه‌ی ۶ گیگابایتی کارت GTX 1060 است.

این بدین معنی است که شما دیگر نیازی ندارید تا برای مشاهده‌ی این تکنیک، کارت‌های گران قیمت سری RTX را خریداری کنید. البته به گفته‌ی انویدیا، کارت‌های سری RTX به واسطه‌ی هسته‌های رهگیری پرتو، دو تا سه برابر سریع‌تر از کارت‌های سری GTX خواهند بود.

از آن‌جایی که این کارت‌ها فاقد هسته‌های رهگیری پرتو هستند، محاسبات لازم مانند BVH (مخفف Bounding Volume Hierarchy) و ray / triangle intersection برروی هسته‌های شیدر (Shader) انجام می‌شوند؛ هسته‌هایی که در واقع وظیفه‌ی رندرینگ سنتی را بر عهده دارند.

انویدیا از بازی Metro Exodus برای مقایسه‌ی بین کارت‌های سری GTX و RTX استفاده کرده است. برای درک بهتر این موضوع کافی است به تصویر زیر نگاه کنید:

همان‌طور که مشاهده کردید، حتی با وجود غیر فعال کردن هسته‌های رهگیری پرتوی کارت RTX 2080، هنوز هم کارت GTX 1080 Ti کندتر است. البته این اختلاف با فعال کردن DLSS و هسته‌های رهگیری پرتو بشدت زیاد می‌شود.

البته انویدیا عملکرد ویژگی DLSS را نیز با بازی‌های Metro Exodus ،Shadow of the Tomb Raider و Battlefield 5 آزمایش کرده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حتی GTX 1080 Ti قدرتمند نیز بشدت از RTX 2080 کندتر است.

با این‌که شاهد اختلاف زیادی در عملکرد هستیم، اما این نشان می‌دهد که رهگیری پرتو الزاماً به هسته‌های مخصوص نیاز ندارد. همان‌طور که پیش‌تر به اطلاعتان رساندیم، استودیوی کرایتک (Crytek) موفق شده است تا رهگیری پرتو را برروی کارت AMD پیاده سازی کند.

البته باز هم تکرار می‌کنیم که حداقل سخت افزار ممکن برای تجربه‌ی این ویژگی، نسخه‌ی ۶ گیگابایتی کارت GTX 1060 است.

منبع متن: gamefa