همان طور که انتظار می‌رفت، با عرضه‌ی بازی‌های جدید، شاهد تحولات زیادی در جدول فروش بریتانیا هستیم. دو عنوان Far Cry New Dawn و Metro Exodus که به تازگی عرضه‌شده‌اند موفق شده تا دو جایگاه نخست جدول بریتانیا را ه خود اختصاص داده و حکم‌رانان جدید بریتانیا لقب گیرند. با جدول فروش هفتگی بریتانیا با […]

جدول فروش هفتگی بریتانیا | حکم‌رانی جنون

همان طور که انتظار می‌رفت، با عرضه‌ی بازی‌های جدید، شاهد تحولات زیادی در جدول فروش بریتانیا هستیم. دو عنوان Far Cry New Dawn و Metro Exodus که به تازگی عرضه‌شده‌اند موفق شده تا دو جایگاه نخست جدول بریتانیا را ه خود اختصاص داده و حکم‌رانان جدید بریتانیا لقب گیرند. با جدول فروش هفتگی بریتانیا با گیمفا همراه باشید.

بازی‌هایی که به تازگی عرضه شده‌اند:

صنعت بازی‌های ویدئویی سال ۲۰۱۹ را بسیار طوفانی  آغاز کرد. در ابتدای سال شاهد عرضه‌ی بازی Resident Evil 2 Remake و عناوین دیگری نظیر Kingdom Heart 3 و Ace Combat 7 بوده‌ایم. هفته‌ی گذشته نیز ماه فوریه‌ی طوفانی با عرضه‌ی بازی‌های Far Cry New Dawn ،Metro Exodus، Crackdown 3 و Jump Force  آغاز شد. با عرضه‌ی بازی‌های جدید همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهد تحولات و البته اتفاقات غیرمنتظره‌ای در جدول فروش بریتانیا هستیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به مرور آن‌ها بپردازیم.

ظاهرا در سال ۲۰۱۹ و تا به انیجای کار، ثبات در صدر جدول خیلی معنا ندارد. به غیر از بازی انحصاری کنسول نینتندو، دیگر بازی مولتی پلتفرمی را شاهد نبودیم که بتواند بیش از یک هفته بر صدر جدول فروش بریتانیا تکیه بزند. اگرچه قضاوت در این مورد هنوز زود است.  حال که از تغییرات در صدر جدول صحبت شد باید اشاره کنیم بازی جدید شرکت یوبی‌سافت یعنی Far Cry New Dawn موفق شد تا در هفته‌ی اول انتشار در صدر جدول فروش بریتانیا تکیه زده و پادشاه جدید بریتانیا لقب گیرد. اما جالب است بدانید علیرغم صدرنشینی بازی Far Cry New Dawn فروش افتتاحیه‌ی این بازی آنچنان چشم‌گیر نبوه و حتی نسبت به نسخه‌ی قبلی این سری یعنی Far Cry 5 حدود ۸۶ درصد کاهش یافته است. شاید بر این باور باشید از آن‌جایی که بازی Far Cry New Dawn یک عنوان زیرمجموعه برای این سری به شمار می‌آید، بنابراین شاید چنین مقایسه‌ای منصفانه نباشد اما جالب است بدانید آخرین نسخه‌ی این سری که با عنوان زیرمجموعه به بازار عرضه شد یعنی بازی  Far Cry Primal در سال ۲۰۱۶ عملکرد به مراتب بهتری داشت و فروش افتتاحیه‌ی این بازی چهار برابر Far Cry New Dawn بوده است. از مجموع فروش بازی Far Cry New Dawn، ۶۰ درصد آن به نسخه‌پلی استیشن ۴، ۳۹ درصد به کنسول اکس باکس وان و تنها یک درصد نیز به پلتفرم رایانه‌های شخصی اختصاص دارد.

در زمینه‌ی فروش، اگرچه بازی Metro Exodus در مکان دوم جدول قرار گرفته است اما بازی جدید شرکت دیپ سیلور (Deep Silver) را باید برنده‌ی واقعی این هفته بدانیم. Metro Exodus تنها ۲ هزار نسخه کمتر از بازی Far Cry New Dawn فروخته اما فروش افتتاحیه‌ی این بازی حتی از نسخه‌ی قبلی این سری یعنی Metro Last light که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نیز ۵۰ درصد فراتر رفته است. اوضاع وقتی جالب می‌شود اگر آمار فروش دیجیتالی این بازی را نیز محاسب کنیم. اگرچه این روزهای جنجال‌های زیادی بر سر واگذاری فروش دیجیتالی نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی Metro Exodus به فروشگاه اپیک گیمز و حذف آن از فروشگاه استیم وجود دارد. در نهایت باید اشاره کنیم که ۵۷ درصد فروش بازی Metro Exodus به نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ این بازی اختصاص دارد

دیگر بازی جدید عرضه شده، بازی Jump Force است که در هفته‌ی نخست عرضه موفق شد جایگاه چهارم را به خود اختصاص دهد. فروش بازی Jump Fprce در هفته‌ی نخست را می‌توان عملکردی قدرتمند برای یک عنوان مبارزه‌ای به شمار آورد و به نظر می‌رسد این بازی نیز ادامه‌دهنده‌ی فروش خوب دیگر عناوین شرکت بندای نامکو هم‌چون Ace Combat 7 باشد. به علاوه لازم به اشاره است که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ بازی Jump Force حدود ۷۶ درصد میازن فروش این بازی را به خود اختصاص داده است.

با وجود عرضه‌ی بازی‌های حدید، در ادامه‌ی جدول شاهد سقوط دو یا سه پله‌ ای سایر عناوین هستیم. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سقوط دو پله‌ای بازی Red Dead Redemption 2 به مکان سوم و بازی Resident Evil 2 Remake به مکان ششم جدول اشاره کرد.

بازی Call of Duty: Black Ops 4 نیز برای اولین بار از زمان انتشار به رتبه‌‌ای پایین تر از رتبه‌ی هفتم جدول سقوط کرده و جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بازی Call of Duty: Black Ops 4 علیرغم انتقاداتی که قبل از عرضه نسبت به تمام آنلاین بودن بازی مطرح شده بود، از زمان انتشار در ماه اکتبر‌، بالای ۱۵ هفته در میان ۱۰ بازی پرفروش بریتانیا قرار دارد و از زمان انتشار نه تنها از میان ۱۰ عنوان پرفروش خارج نشده بلکه حتی در رتبه‌ای پایین‌تر از رتبه‌ی هفتم جدول فروش بریتانیا نیز قرار نگرفته بود. حال باید دید که Call of Duty: Black Ops 4 طی هفته‌های آتی نیز قادر به حفظ جایگاه فعلی خود خواهد بود یا خیر.

بازی‌های انحصاری:

مطمئنا اولین بازی انحصاری (انحصاری پلتفرم‌های مایکروسافت) که بسیاری از بازی‌بازان منتظر ارائه‌ی گزارشی در ارتباط با عملکرد فروش آن هستند، بازی محبوب و مورد انتظار Crackdown 3 است. این بازی سرانجام پس از سال‌ها انتشار و تاخیر‌های پی در پی هفته‌ی گذشته رسما برای کنسول اکس باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه شد. بازی Crackdown 3 عملکردی به مراتب ضعیف‌تر از نسخه‌های قبلی خود داشته و در هفته‌ی نخست عرضه‌ی خود نتوانست به جایگاهی بهتر از رتبه‌ی سیزدهم جدول دست یابد. همان طور که اشاره کردیم Crackdown 2 که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد عملکردی به مراتب بهتر از نسخه‌ی سوم داشته و فروش Crackdown 3 کمتر از ۱۰ درصد فروش نسخه‌ی دوم بوده است که عملکردی ضعیف برای این بازی انحصاری به شمار می‌آید. اگرچه باید اشاره کنیم شرایط صنعت بازی‌های ویدئویی در نسل هفتم و زمان انتشار Crackdown 2 بسیار متفاوت بود و در آن زمان، کنسول اکس باکس ۳۶۰ به عنوان پلتفرم اصلی ( لید پلتفرم) در بازار به شمار می‌آمد؛ درست بر خلاف نسل هشتم که این جاگیا در اختیار کنسول پلی‌استیشن ۴ قرار دارد. به نظر می‌رسد Crackdown 3 در زمینه‌ی فروش دیجیتالی نیز توانسته فقط تعداد اندکی از مخاطبان را به واسطه‌ی سرویس‌های اشتراکی نظیر Xbox Game pass به خود جذب کند. دیگر انحصاری شرکت مایکروسافت یعنی بازی Forza horizon 4 نیز این هفته با سه پلوط در رده‌ی پانزدهم جدول قرار گرفته است.

سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴ نیز این هفته به مانند مایکروسافت دو نماینده در میان ۴۰ بازی پرفروش بریتانیا دارند. بازی Spider-Man در ماه سپتامبر عرضه شد و توانست نظر بسیاری از منتقدان و بازی‌بازان را به خود جلب کند. این بازی ۴ هفته‌ی متوالی در صدر جدول بریتانیا حضور داشت و توانست از این حیث رکورد بسیار خوبی را از خود بر جای بگذارد. اما پس از آن به تدریج و با عرضه‌ی بازی‌های جدید، شاهد سقوط این بازی به رده‌های پایین‌تر و خروج آن از میان ۱۰ بازی پرفروش بریتانیا بوده‌ایم. اگرچه بازی Spider-Man این هفته سه پله‌ی دیگر سقوط کرده اما همچنان جایگاه خود را در میان ۴۰ بازی پرفروش بریتانیا حفظ کرده است. دیگر سورپرایز این هفته به بازی محبوب و انحصاری شرکت سونی یعنی Last of Us remastered اختصاص دارد که در جایگاه آخر جدول قرار گرفته است.

به مانند هفته‌ی گذشته، در هفته‌ی جاری نیز می‌توان شرکت نینتندو را برنده‌ی بی چون و چرای بازی‌های انحصاری در جدول فروش بریتانیا به شمار آورد. این هفته نیز دو شرکت سونی و مایکروسافت (حتی با وجود عرضه‌ی بازی Crackdown 3) موفق نشده تا نماینده‌ای در میان ۱۰ بازی پرفروش بریتانیا داشته باشند و این تنها شرکت نینتندو است که با دو نماینده و در مجموع با هشت نماینده ( در میان ۴۰ بازی پرفروش بریتانیا) موفق شده بار دیگر برتری را از آن خود کند.

هفته‌ی آینده منتظر چه عناوینی باشیم؟

همان طور که اشاره کردیم، ماه فوریه طوفانی و قطعا فوریه ماه بسیار خوبی برای بازی‌بازان است. اگرچه طوفان انتشار بازی‌های بزرگ با انتشار آی پی جدید و مورد انتظار شرکت الکترونیک آرتس یعنی Anthem خاتمه می‌یابد اما پس از آن ماه مارس را پیش رو داریم. بر همین اساس می‌توان گفت طوفان بزرگ‌تری در راه است و باید خود را برای انتشار عناوین بزرگی به مانند Division 2 ،Devil May Cry 5 و Sekiro: Shadows Die Twice آماده کنید. با ورود Anthem به جدول بریتانیا طی هفته‌ی پیش رو، رقابت در بالای جدول بسیار هیجان انگیز و نفس گیر خواهد شد؛ جایی که بازی‌هایی هم‌چون Red Dead Redemption 2 و Resident Evil II برای حفظ جایگاه فعلی خود و یا بازپس گیری جایگاه نخست، کار بسیار سختی را پیش روی خواهند داشت. در هر صورت فهرست بازی‌هایی که به تدریج تا پایان ماه فوریه عرضه خواهند شد به شرح زیر است :

نام بازی  تاریخ عرضه پلتفرم مقصد
Anthem ۲۲ فوریه‌ی ۲۰۱۹ (جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷) پلی‌استیشن ۴، اکس باکس وان و رایانه‌های شخصی
Dirt Rally 2.0 ۲۶ فوریه‌ی ۲۰۱۹ (سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷) پلی‌استیشن ۴، اکس باکس وان و رایانه‌های شخصی
Trials Rising ۲۶ فوریه‌ی ۲۰۱۹ (سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷) پلی‌استیشن ۴، اکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ
Deltarune: Chapter 1 ۲۶ فوریه‌ی ۲۰۱۹ (سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷) نینتندو سوییچ

لیست ۱۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا:

نام بازی رتبه‌ی این هفته رتبه‌ی هفته‌ی گذشته
Far Cry New Dawn ۱ ورودی جدید
 Metro Exodus ۲ ورودی جدید
Red Dead Redemption 2 ۳ ۱
Jump Force  ۴ ورودی جدید
FIFA 19 ۵ ۲
Resident Evil 2 ۶ ۴
New Super Mario Bros U Deluxe ۷ ۶
Kingdom Heart 3 ۸ ۳
Mario Kart 8: Deluxe ۹ ۷
Call of Duty: Black Ops 4 ۱۰ ۵

لیست ۴۰ بازی برتر از نظر فروش در بریتانیا:

لیست ۲۰ بازی برتر پلی‌استیشن ۴ از نظر فروش در بریتانیا:

لیست ۲۰ بازی برتر اکس‌باکس وان از نظر فروش در بریتانیا:

لیست ۲۰ بازی برتر نینتندو سوئیچ از نظر فروش در بریتانیا:

لیست ۳۰ بازی برتر رایانه‌های شخصی از نظر فروش در بریتانیا:

منبع متن: gamefa