بدون شک یک کمپانی بزرگ زمانی که یک عنوان پرخرج از یک سری محبوب نتواند به فروش خوبی دست یابد و به سطح انتظارات آنها نرسد، دیگر روند ساخت نسخه های بعدی را لااقل تا مدتی متوقف می کنند و پشت سر هم از آن سر بازی منتشر نمی کنند. اما وقتی که می بینیم […]

هوپ‌کانتی با چهره آخرالزمانی هم زیباست | نقد و بررسی بازی Far Cry: New Dawn

بدون شک یک کمپانی بزرگ زمانی که یک عنوان پرخرج از یک سری محبوب نتواند به فروش خوبی دست یابد و به سطح انتظارات آنها نرسد، دیگر روند ساخت نسخه های بعدی را لااقل تا مدتی متوقف می کنند و پشت سر هم از آن سر بازی منتشر نمی کنند. اما وقتی که می بینیم یک شرکت بزرگ هر ساله یک بازی از محبوبترین فرنچایزهایش را عرضه می کند و این روند مدام تکرار می شود، یعنی این که این بازی ها خوب می فروشند و سود آور هستند که مجوز ساخت نسخه سال بعدیشان بلافاصله صادر می شود، وگرنه آنها عاشق چشم و ابروی ما نیستند که با وجود ضرر برای ما بازی منتشر کنند. یعنی وقتی با وجود کلی غرولند طرفداران و آه و ناله های بازیبازان، هر سال می بینیم که بازی هایی مثل ندای وظیفه یا فارکرای و .. عرضه می شوند یعنی که همین افراد که کلی غر می زنند و از انتشار سالانه می نالند؛ خودشان بازی را سریعا خریده و تجربه می کنند و لذتش را می برند و بعد می آیند درون سایت ها و شبکه های اجتماعی غر می زنند که عمرا این بازی را بخرم! این موضوع بارها در نسل هفتم و هشتم برای سری فارکرای و یوبیسافت اتفاق افتاد و یکی بعد از دیگری بازی های این سری ساخته و عرضه شدند و مدام هم خیلی ها غر زدند که این فارکرای نیست و آن فارکرای نیست و .. ولی باز هم سال بعد نسخه جدید آن را شاهد بودیم. نسخه سوم، چهارم، پریمال، نسخه پنجم و حالا هم بازی Far Cry: New Dawn. یعنی در عرض چند سال ۵ بازی از یک سری.

گرافیک چشم نواز، رنگ بندی فوق العاده، دنیایی زیبا و جذاب از لحاظ طراحی هنری، گرافیک فنی قدرتمند و با ثبات، گیم پلی بسیار متنوع و اضافات و المان های جدید نقش آفرینی نسبت به بازی پنجم، گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش دست و لذتبخش و تنوع عالی سلاح ها، همه و همه دست به دست هم داده اند تا Far Cry: New Dawn تبدیل به عنوانی شود که به راحتی بتوانم تجربه آن را به تمامی بازیبازان علاقمند به این سری و سبک شوتر اول شخص پیشنهاد کنم 

فکر می کنید چرا این ۵ بازی عرضه شدند؟ چون همه ما آنها را می خریم و بازی می کنیم و کیف می کنیم و یوبیسافت هم سودش را می برد (نوش جانش!!) و می رود سراغ نسخه سال بعد. به شخصه نه تنها مشکلی با این موضوع ندارم بلکه خیلی هم خوشحالم که هر سال عناوین بزرگ سرگرم کننده با نام های بزرگ می آیند و ساعت ها ما را مشغول می کنند وگرنه باید ۱۰ سال منتظر می ماندیم تا ببینیم آیا راک استار دلش می خواهد یک بازی بسازد یا نه! به هر شکل از این مقدمه و بحث های حاشیه ای که بگذریم می رسیم به هدف اصلی این مقاله یعنی بازی Far Cry: New Dawn که امروز منتشر شده است و قصد داریم تا شما را با آن آشنا نماییم. بازی Far Cry: New Dawn امروز توسط یوبیسافت برای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر شده است و قصد داریم تا همزمان با نقدهای جهانی، این عنوان را از تمام زوایای ممکن در تمام بخش ها برای شما عزیزان بررسی نماییم تا بتوانید راحت تر در مورد خرید یا عدم خرید این بازی تصمیم گیری نمایید. پس اگر به هر طریقی به عنوان Far Cry: New Dawn علاقمند هستید و می خواهید بیشتر در مورد این بازی بدانید، پیشنهاد می کنم تا در ادامه مطلب نقد و بررسی بازی Far Cry: New Dawn با بنده و گیمفا همراه شوید.

یوبیسافت با ساخت Far Cry: New Dawn کاری بزرگ و عالی را انجام داده است و عنوانی اسپین آف و فرعی از یکی از بررگ‌ترین فرنچایزهایش را ساخته که به معنای واقعی قابل تحسین و لذتبخش است، چه برای طرفداران سری و چه برای دوست داران شوتر های اول شخص جهان آزاد و عمیق.

ساخت عناوین دنباله و فرعی و اسپین آف و … از یک فرنچایز بزرگ در دنیای امروز تبدیل به کاری وحشتناک و خوفناک شده است و برخی سازندگان واقعا ترجیح می دهند یک آی پی جدید بسازند تا این که بر روی بازیشان،یک اسم بزرگ و یک شماره یا پسوند حک شود و کار برایشان چندین برابر سخت تر شود و منتقدان و طرفداران آن فرنچایز و کلا صنعت بازی با دیدی سخت گیرانه تر و با یاد نسخه های موفق و بسیار بزرگ آن سری، به بازی جدید نگاه کنند و از آن ایراد بگیرند. دلیل اصلی این موضوع به این خاطر است که در سال های اخیر سطح انتظارات جامعه جهانی بازیبازان نسبت به دوران گذشته بسیار بالاتر رفته است، مخصوصا همانطور که گفته شد در مورد نسخه های جدید فرنچایزی که شماره های اول آن عالی و فوق العاده بوده است. صنعت بازی و طرفداران و منتقدان و…  انتظار دارند و داریم که وقتی یک عنوان در شماره اول برای ما خاطرات شیرینی رقم زده است در شماره های بعدی نه تنها خاطرات شیرین تری را برای ما خلق کند، بلکه انتظار هم داریم تا نسخه جدید هم مانند بازی قبلی باشد و هم یک بازی جدید باشد. ما فقط می خواهیم، اما نمی دانیم چطور باید چنین کاری را عملی کرد و فکر نمی کنیم که ایا اصلا این خواسته منطقی است یا خیر؟

داستان و روایت و شخصیت های Far Cry: New Dawn از نظر من اصلا و ابدا در سطح بازی پنجم نیستند که این موضوع به طور مستقیم در مقایسه آنتاگونیست های اصلی این بازی و نسخه پنجم مشخص است. اگر می بینید که مقایسه را با نسخه پنجم انجام می دهم به این دلیل است که بازی Far Cry: New Dawn در واقع اسپین آف و شاید یک بسته الحاقی خیلی بزرگ برای بازی پنجم است و کاملا بر اساس دنیا و حتی برخی شخصیت های بازی پنجم بنا شده است، فقط زمانش فرق دارد که اکنون به بعد از یک فاجعه آخرالزمانی رفته است و برای نخستین بار فارکرای را به صورت آخرالزمانی می بینیم.

از جهتی دیگر در سال های اخیر نقش نمرات و امتیازات بازی ها مخصوصا مراجع معتبر در موفقیت یک بازی و حتی فروش آن بسیار پر رنگ تر شده است و این نمرات کاملا نقش تعیین کننده ای دارند. حالا وقتی سازنده ای می خواهد نسخه جدید از یک فرنچایز موفق را بسازد واقعا نمی داند که باید دقیقا چه کاری انجام دهد تا منتقدین راضی شوند. اگر بیایند و با المان های موفق عنوان اول یک بازی جدید خلق کنند و تنها کیفیت گرافیکی و .. بازی را ارتقا دهند که منتقدان انگ تکراری بودن به آن بازی می زنند و گاهی از نمره آن کم می کنند در حالی که با خود نمی گویند چرا سازنده باید اصطلاحا به ترکیب تیم برنده دست بزند و بازی موفق خود را کلی تغییر دهد؟ اگر هم تغییرات زیاد ایجاد کنند که همین خود ما می گوییم این که دیگر اصلا فلان فرنچایز نیست و یک بازی دیگر شده است. Far Cry: New Dawn جزو عناوینی است که نشان می دهند می شود از یک نام بزرگ، عنوانی دنباله یا فرعی ساخت و هم کاری کرد که بازی هم به ریشه هایش وفادار باشد و هم تغییراتی داشته باشد که بازی را جذاب تر می کند. عنوانی که چون شماره دار و اصلی نیست، آن قدر انتظار نمی رفت که تغییرات شدید و … نسبت به بازی پنجم داشته باشد اما سازندگان موفق شده اند تا هم تغییراتی ریز در بازی ایجاد کنند که آن را برای بازیباز متنوع تر نمایند و هم کاملا به نام فارکرای وفادار بمانند.

مانند نسخه پنجم در این عنوان نیز شاهد بخش خلق شخصیت هستیم که بایستی در اول بازی و بعد از بخش ابتدایی، شخصیت خود را از لحاظ ظاهری کاملا شخصی سازی کنید و رنگ پوست و لباس و … را به دلخواه خود انتخاب نمایید که کلی انتخاب های گوناگون برای شخصی سازی در اختیار شماست

در خصوص بخش داستان در بازی Far Cry: New Dawn باید بگویم با توجه به این که بازی تازه امروز منتشر شده و هنوز هیچ کدام از شما عزیزان آن را تجربه نکرده اید در این مطلب ابدا داستان بازی را برای شما اسپویل نخواهیم کرد و تنها به کلیتی از آن و بررسی کیفیت و عمق داستان و شخصیت ها و کیفیت روایت آن، اکتفا خواهیم کرد. داستان و روایت و شخصیت های Far Cry: New Dawn از نظر من اصلا و ابدا در سطح بازی پنجم نیستند که این موضوع به طور مستقیم در مقایسه آنتاگونیست های اصلی این بازی و نسخه پنجم مشخص است. اگر می بینید که مقایسه را با نسخه پنجم انجام می دهم به این دلیل است که بازی Far Cry: New Dawn در واقع اسپین آف و شاید یک بسته الحاقی خیلی بزرگ برای بازی پنجم است و کاملا بر اساس دنیا و حتی برخی شخصیت های بازی پنجم بنا شده است، فقط زمانش فرق دارد که اکنون به بعد از یک فاجعه آخرالزمانی رفته است و برای نخستین بار فارکرای را به صورت آخرالزمانی می بینیم.

سازندگان کار خیلی باحالی کرده اند که حالا که قرار است بازی در همان Hope County جریان داشته باشد تصمیم گرفته اند که آن را به آخرالزمان ببرند و در واقع ریسکی بزرگ کرده اند که برای نخستین بار فارکرای را پساآخالزمانی کرده اند. خود این موضوع که ایا اصلا درست است که فارکرای به دنیای آخرالزمانی برود یا نه کلی قابل بحث است ولی به شخصه اعتقاد دارم که چون شاهد یک اسپین آف هستیم، اتفاقا این موضوع خیلی کار جذابی بوده است که انجام شده است زیرا اسپین آف ها جای همین کارها هستند

آنتاگونیست های اصلی این بازی دو خواهر به نام هایMickey و Lou هستند که به نظر بنده اصلا در سطح جوزف سید یا همان The Father در بازی پنجم نیستند و درست است که سازندگان سعی کرده اند باز هم یک حالت جنون همیشگی را در آنتاگونیست های این سری قرار دهند ولی جنونی که در واس و پاگان مین و حوزف سید دیده ایم خیلی باورپذیرتر و بهتر است بگویم خیلی “زیباتر” بود. تایید این حرف هم اینجاست که هر ۳ شخصیت منفی نام برده شده کلی طرفدار دارند و خیلی محبوب تر از پروتاگونیست های فارکرای هستند (به شخصه واقعا جوزف سید را دوست دارم زیرا جنونش مذهبی است و خیلی ها را به این شکل می شناسم) و جزو برترین شخصیت های منفی تاریخ ولی شما هرگز نمی توانید آنطور که باید و شاید با این دو خواهر ارتباط برقرار کنید و آنها را دوست داشته باشید.

وقایع داستانی Far Cry: New Dawn هفده سال بعد از اتفاقات نسخه پنجم رقم می خورد. بعد از این که یک انفجار هسته ای که از آن با نام “the Collapse” یاد می شود دنیا را ویران کرده است، نجات یافتگان سعی در این دارند که دوباره جامعه ای را در Hope County برپا کنند. این جامعه نوپا به طور مداوم توسط گروهی سازمان یافته از دزدان و غارتگران به نام Highwaymen که توسط دو خواهر دوقلو به نام های میکی و لو رهبری می شوند، تهدید می شوند.

البته دوستان از یک نکته غافل نشوید. هر ۳ شخصیت منفی اصلی که نام بردم برای عناوین ۳ و ۴و ۵ فارکرای بوده اند که نسخه ای اصلی و شماره دار دارای بودجه خیلی بیشتر و زمان ساخت بیشتر و دنیایی کاملا جدید بوده اند، نه یک اسپین آف با فاصله زمانی یک سال از بازی پنجم که در همان دنیا جریان دارد. اتفاقا اگر از این منظر نگاه کنیم سازندگان کار خیلی باحالی کرده اند که حالا که قرار است بازی در همان Hope County جریان داشته باشد تصمیم گرفته اند که آن را به آخرالزمان ببرند و در واقع ریسکی بزرگ کرده اند که برای نخستین بار فارکرای را پساآخالزمانی کرده اند. خود این موضوع که ایا اصلا درست است که فارکرای به دنیای آخرالزمانی برود یا نه کلی قابل بحث است ولی به شخصه اعتقاد دارم که چون شاهد یک اسپین آف هستیم، اتفاقا این موضوع خیلی کار جذابی بوده است که انجام شده است زیرا اسپین آف ها جای همین کارها هستند و قطعا این دنیای آخرالزمانی خیلی جذاب تر از این است که می خواستیم دوباره در همان دنیای تکراری بازی پنجم و در همان فضا که ساعت ها آن را در نوردیده بودیم، بازی کنیم و کاملا همه چیز برایمان تکرار شود. وقایع داستانی Far Cry: New Dawn هفده سال بعد از اتفاقات نسخه پنجم رقم می خورد. بعد از این که یک انفجار هسته ای که از آن با نام “the Collapse” یاد می شود دنیا را ویران کرده است، نجات یافتگان سعی در این دارند که دوباره جامعه ای را در Hope County برپا کنند.

آنتاگونیست های اصلی این بازی دو خواهر به نام هایMickey و Lou هستند که به نظر من اصلا در سطح جوزف سید یا همان The Father در بازی پنجم نیستند و درست است که سازندگان سعی کرده اند باز هم یک حالت جنون همیشگی را در آنتاگونیست های این سری قرار دهند ولی جنونی که در واس و پاگان مین و حوزف سید دیده ایم خیلی باورپذیرتر و بهتر است بگویم خیلی “زیباتر” بود و شما هرگز نمی توانید آن طور که باید و شاید با این دو خواهر ارتباط برقرار کنید و آنها را دوست داشته باشید.

این جامعه نوپا به طور مداوم توسط گروهی سازمان یافته از دزدان و غارتگران به نام Highwaymen که توسط دو خواهر دوقلو به نام های میکی و لو رهبری می شوند، تهدید می شوند. شما به عنوان یک عضو از گروه Thomas Rush که سعی دارند نظم و صلح را در سرزمین برقرار کنند قصد از بین بردن این گروه غارتگران آدمکش را دارید ولی مطابق معمول در ابتدای بازی و سکانش آغازین آن شکست سختی می خورید و به شکلی از مهلکه نجات پیدا می کنید و سپس باید از صفر شروع کرده تا نهایتا بتوانید این گروه را از بین ببرید و در این راه کلی وقایع مختلف رقم می خورد و یکی از نکاتی که در بخش داستان و روایت مثبت است، شخصیت های آشنایی است که در این روند ملاقات می کنید و گاها سورپرایزهای خوبی را شاهد هستیم. همان طور که می دانید داستان، روایت و شخصیت پردازی همواره یکی از بهترین بخش های عناوین فارکرای بوده اند و روند روایت داستان و شخصیت ها همیشه مناسب و جذاب بوده اند و همیشه بازی های این سری توانایی این که بازیباز را از لحاظ داستانی به خود جذب کرده و او را علاقمند به فهمیدن ادامه داستان نگاه دارند، در اختیار داشته اند و شخصیت های بسیار جذاب و فوق العاده ای را نیز مخصوصا در قالب آنتاگونیست های این سری شاهد بوده  ایم، ولی Far Cry: New Dawn در این زمینه و در خلق و روایت یک داستان عالی و شخصیت های عمیق و آنتاگونیست های قدرتمند چندان موفق عمل نکرده است و در سطح عناوین قبلی نیست.

اکنون و بعد از چندین ساعت تجربه بازی Far Cry: New Dawn باید خدمت شما عرض کنم که در این نسخه  نیز  شاهد یکی از خوش آب و رنگ ترین و سرزنده ترین و متنوع ترین جلوه های بصری بین عناوین نسل هشتم هستیم. اصلا خودتون دارید می بینید دیگه! این تصویر رو مثل چندین تصویر دیگه در این مقاله، از گیم پلی بازی براتون گرفتم

“آقا این یوبیسافت توی نسل هشتم داره چیکار می‌کنه با این گرافیک بازیاش که یکی از یکی قشنگ تر و خفن ترن و خوش آب و رنگ ترن؟!” این دقیقا حس و حال من بود بعد از تجربه یک ساعت از بازی و دیدن چند منظره که تصاویرشان را برای شما در مقاله قرار داده ام. گرافیک فارکرای ۵ و هوپ کانتی به معنای واقعی زیبا بودند و چشم نواز، اما حالا خوشحالم که بگویم هوپ کانتی اکنون در Far Cry: New Dawn با پوشش آخرالزمانی که به خود گرفته است و با رنگ بندی های زنده تر، حتی از فارکرای ۵ هم زیباتر است و در یک کلام این طور بگویم که “کیف می کنید وقتی دارید بازی را انجام می دهید و مناظرش را می بینید و مطمئنم کلی عکس خواهید گرفت مثل من.” بازی های گوناگون سری Far Cry همواره از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری فوق العاده بوده اند و یک سطح استاندارد و زیبا از لحاظ بصری را همیشه داشته اند. اکنون و بعد از چندین ساعت تجربه بازی Far Cry: New Dawn باید خدمت شما عرض کنم که در این نسخه  نیز  شاهد یکی از خوش آب و رنگ ترین و سرزنده ترین و متنوع ترین جلوه های بصری بین عناوین نسل هشتم هستیم. Far Cry: New Dawn چشم های شما را از زیبایی به خود خیره می کند و به قدری زیبا و با سلیقه و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ بصری باقی نمی گذارد. بازی در برخی صحنه ها واقعا شگفت انگیز و رویایی عمل کرده و به حدی صحنه های چشم نواز و زیبایی را پدید آورده که چشم هر بیننده ای را خیره خواهد کرد.

مگر نورپردازی از این بهتر داریم؟ واقعا شگفت انگیزه. این تصویر رو اختصاصا براتون از بازی گرفتم که ببینید و کیف کنید از کیفیت نورپردازی این بازی

کبفیت مناظر و تکسچرهای بازی و عمق دید در بازی فوق العاده است و واقعا از لبه یک منطقه کوهستانی، مناظر دوردست و سرسبز و جنگلی در کنار دریاچه را نگاه می کنید از چشم نوازی آنها لذت می برید و دلتان می خواهد بایستید و بیشتر نگاه کنید و یا اسکرین شات بگیرید. باید به این نکته نیز اشاره کرد که Far Cry: New Dawn یک نسخه فرعی و اصطلاحا اسپین آف برای این فرنچایز محسوب می شود و حتما می دانید که در چنین نسخه هایی معمولا گرافیک و انجین گرافیکی استفاده شده برای ساخت بازی و جلوه های بصری دقیقا مشابه عنوان آخر و اصلی است که در آن فرنچایز عرضه شده است، مخصوصا اگر که عنوان فرعی مانند Far Cry: New Dawn قرار باشد با فاصله کم بعد از نسخه اصلی منتشر شود. البته خب حتما خوب می دانید که وقتی می گوییم گرافیک این نسخه نسبت به نسخه پنجم تغییر زیادی نکرده است و فقط بهبودهایی داشته است، در واقع اصلا نیازی هم نبوده که تغییری کند زیرا که نسخه پنجم این سری یکی از زیباترین عناوین در نسل هشتم بازی ها به حساب می آید و به همین ترتیب Far Cry: New Dawn نیز یکی از چشم نواز ترین گرافیک ها را در نسل هشتم عرضه می کند (که در تصاویر کاملا مشهود هستند) و تازه سازندگان بهبودهای گرافیکی را از نظر فنی و رنگ بندی و… در بازی اعمال کرده اند تا وضعیت Far Cry: New Dawn باز هم بهتر شود.

این گیم پلی بازی است… واقعا دمت گرم یوبیسافت… انصافا کارت خیلی درسته… خیلی درست تر از خیلیا…

در زمینه گرافیک هنری و طراحی محیط ها و مراحل بازی، Far Cry: New Dawn بی نهایت عالی عمل کرده است و شاهد انواع و اقسام مناطق گوناگون از جنگلی و سرسبز گرفته تا کوهستانی و دریاچه ها و ساختمان های ویران که روی آنها گل و درخت روییده است و  پل های ویران شده و… در بازی وجود دارند که هر کدام نیز به خوبی و با جزییات بالا طراحی شده اند تا خیال بازیباز را از لحاظ تجربه یک بازی خوش گرافیک و چشم نواز راحت کرده و عنوانی زیبا را خلق نمایند. تنها کافیست تا در برخی مراحل بازی دقایقی بایستید و با دقت به اطراف خود و طراحی های مناظر اطراف و دوردست ها نگاه کنید (که حتما هم بارها این کار را خواهید کرد) تا متوجه شوید قضیه از چه قرار است و با چه طراحی هنری بی نقص و بی نظیری روبرو هستید. بازی ابدا از لحاظ تنوع طراحی برای بازیباز کم نمی گذارد و شما بازی را در انواع و اقسام محیط هایی با طراحی زیبا و بی نظیر پیش می برید. تک تک مراحل و مناطقی که در بازی مشاهده می کنید، هر یک شما را با طراحی هنری چشم نواز خود شگفت زده می کنند و جای هیچ گونه اما و اگری را برای ما باقی نمی گذارند.

می توانم بگویم انگار این بازی تبدیل به یک عنوان نقش آفرینی شده است با قابلیت های ارتقا و آپگرید پایگاه ها، میزهای ساخت سلاح و تجهیزات مختلف، درجه بندی تجهیزات از معمولی تا عالی بر اساس رنگ، درجه بندی حیوانات از معمولی تا حیوانات جهش یافته (نه مثل فال آوت البته!) قدرتمند که در ابتدای بازی با یک ضربه تقریبا شما را می کشند، انواع و اقسام ماموریت های اصلی و فرعی و گنج یابی،

نورپردازی بازی نیز مانند دیگر بخش های گرافیکی بازی شما را شگفت زده می کند و مواردی مانند ایجاد سایه و تلالو نور و… کاملا به صورت واقعی و Realisic طراحی شده اند و شاهد یک نورپردازی کامل و داینامیک در بازی هستیم که جلوه دو چندانی به مناظر و مناطق زیبای بازی می دهد. افکت‌های نورپردازی به قدری بی‌نقص و طبیعی و در اوج زیبایی کار شده‌اند که گاهی در بازی می‌ایستید و به تلالو اشعه‌های نور از بین شاخ و برگ درختان و یا تابیدن آن‌ها بر دنیای بازی می‌نگرید و کار سازندگان را تحسین‌ می‌کنید (یک تصویر اختصاصی از این تابش عالی نور را برایتان قرار داده ام). به طور کلی در مبحث گرافیک فنی باید گفت Far Cry: New Dawn کاملا عاری از ایراد و اشکال عمل می کند. از لحاظ “عمق دید” نیز بازی فوق‌العاده زیبا عمل می‌کند و شاهد مناظر بسیار زیبا و چشم‌نوازی در دوردست‌ها هستیم. افکت‎های آتش و انفجارها در بازی مثل نسخه پنجم فوق العاده است و این کیفیت را تاکنون در کمتر عنوانی شاهد بوده ایم و واقعا افکت های گرافیکی مختلف در بازی عالی کار شده اند و بهتر هم اینجاست که این افکت ها حتی در سنگین ترین و شلوغ ترین حالات، حتی ذره ای هم افت فریم نمی دهند.

Far Cry: New Dawn به اندازه کافی المان های جدید برای متنوع تر کردن بازی و متمایز کردن آن از نسخه های قبلی را در اختیار دارد و از لحاظ میزان و تنوع محتوا نیز به عنوان یک بازی اسپین آف و فرعی بی نظیر عمل کرده است و هیچ چیزی از یک نسخه اصلی و شماره دار کم ندارد.

صحبت از افت فریم شد و بد نیست تا مقداری نیز در مورد گرافیک فنی و ثبات اجرای بازی صحبت کنیم. در مبحث فنی، Far Cry: New Dawn عالی عمل می کند و کاملا روان و با ثبات اجرا می شود و به شخصه در طول تجربه چندین ساعته ای که از بازی داشتم شاهد باگ و مشکل فنی خاصی نبودم . خوشبختانه تا به اینجا حتی در شلوغ ترین و پرافکت ترین لحظات و پرجزئیات ترین صحنه های بازی نیز کوچکترین افت فریمی مشاهده نکرده ام و بازی از لحاظ ثبات در نرخ فریم‌ ریت نیز بسیار مقتدر عمل می‌کند که این واقعا قابل تحسین است. البته لازم به ذکر است که در مواردی مشاهده کردم که نمونه هایی مبنی بر برخی مشکلات فنی و باگ های مختلف در بازی وجود دارد و البته در حدی نیستند که تجربه بازی را برای بازیباز تلخ کرده و سطح گرافیک بازی را خیلی پایین آورده باشند. یکی از نکات مثبت و مهم گرافیکی در بازی، کاهش یافتن زمان بارگذاری است که این زمان نسبت به وقفه های بارگذاری در فارکرای ۵ زمانش مقداری کمتر شده است و نشان می دهد که سازندگان به انجین بازی و بهینه سازی آن مسلط تر شده اند. سازندگان به طور کامل بر روی تمامی جزئیات گرافیکی بازی اعم از تکسچرها و طراحی چهره‌ها و … وقت گذاشته‌اند و با وسواسی خاص آن‌ها را به بهترین شکل در بازی پیاده کرده‌اند. جزئیات صورت شخصیت‌ها و حالات چهره آن‌ها هنگام صحبت کردن و گشت و گذار در محیط فوق‌العاده دیدنی از کار درآمده‌اند.

حیوانات هم فرق کرده اند و بسیار قوی تر و خطرناک تر شده اند و اگر در ابتدای بازی یک حیوان درجه بالا و مثلا با رده صورتی یا طلایی دیدید فقط باید فرار کنید. من در ابتدای بازی خیلی پررو رفتم سراغ یک گاو عجیب و بزرگ با درجه طلایی که دیدم فقط با یک ضربه من و همراهم را به ملکوت اعلی فرستاد!!

از لحاظ کیفیت بافت ها و تکسچرها نیز یوبیسافت سنگ تمام گذاشته و در بازی اصلا با مواردی مثل بی کیفیتی بافت ها و گوشه دار بود آنها و همچنین تکسچرهای ضعیف یا پارگی تصویر و … برخورد نمی کنیم.   از دیگر جهات فنی نیز بازی در بهترین کیفیت ممکن قرار دارد و هیچ گاه مواردی مثل دیر لود شدن برخی تکسچرها که امروزه گریبانگیر بسیاری از بازی‌های بزرگ دنیا نیز هست را مشاهده نمی‌کنید و بهتر است بگویم لااقل تا الان که من مشاهده نکرده ام. در مجموع از منظر بصری در مورد بازی Far Cry: New Dawn باید گفت شاهد یک بازی کاملا خوش آب و رنگ و زیبا و نسل هشتمی واقعی هستیم که می تواند سخت گیر ترین طرفداران و منتقدان را راضی نگاه دارد و در هر لحظه از بازی در هوپ کانتی، از دیدن مناظر جنگلی و فوق العاده زیبا و بی نظیر و چشم نواز بازی لذت خواهید برد. همچنین بازی از لحاظ ثبات اجرا و طراحی مراحل و تنوع آن ها نیز موفق عمل کرده و مانند عناوین قبلی این سری و حتی برتر از آن ها خوش می درخشد. بازی از لحاظ بصری کاملا به ریشه های این سری وفادار است و سازندگان چه از لحاظ فنی و چه هنری موفق شده اند تا یک عنوان زیبا و به معنای واقعی نسل هشتمی را خلق نمایند.

در بازی باید پایگاه ها و خانه های امن را در سراسر نقشه آزاد کنید و به دست آورید که در این پایگاه ها قابلیت انجام انواع کارها مثل ساختن سلاح و خرید و فروش پوست حیوانات و ساخت و خرید ماشین ها و هبلیکوپترها و… را دارید که مشابه بازی پنجم است اما تفاوت اینجاست که اکنون می توانید این پایگاه ها و خانه های امن خود را با درجات بالاتر ارتقا دهید و قوی تر کنید که این موضوع یک سری پیش نیازها دارد که بایستی انجام دهید و برخی ماموریت های لازم را به پایان برسانید.

در زمینه گیم پلی باید بگویم راستش انتظار نداشتم این قدر تغییر را نسبت به بازی پنجم ببینم. در واقع در بازی های اسپین آف معمولا گیم پلی دقیقا همان گیم پلی بازی اصلی قبلی سری است (مثل آنچارتد لاست لگسی) که شاید تنها مقدار کمی تغییرات را به خودش دیده باشد ولی در Far Cry: New Dawn با این که اصول کلی همان اصول و پایه فارکرای ۵ است، تغییرات یا بهتر است به جای کلمه تغییرات بگویم “اضافات” زیادی را شاهد هستیم که می توانم بگویم انگار این بازی تبدیل به یک عنوان نقش آفرینی شده است با قابلیت های ارتقا و آپگرید پایگاه ها، میزهای ساخت سلاح و تجهیزات مختلف، درجه بندی تجهیزات از معمولی تا عالی بر اساس رنگ، درجه بندی حیوانات از معمولی تا حیوانات جهش یافته (نه مثل فال آوت البته!) و قدرتمند که در ابتدای بازی با یک ضربه تقریبا شما را می کشند، انواع و اقسام ماموریت های اصلی و فرعی و گنج یابی، صحبت با شخصیت های مختلف و تشکیل یک گروه از متحدین برای کمک به شما و کلی المان های نقش آفرینی دیگر. فکر می کنم نقش آفرینی کردن آدیسی و موفقیت بی نظیر آن به یوبیسافت مزه داده است و حالا فارکرای را هم دارد آرام آرام نقش آفرینی می کند و گیم پلی آن را با کلی المان های این سبک عمیق تر کرده است.

در همین یک تصویر مشخص است که دنیای این بازی از لحاظ گرافیکی و رنگ بندی حتی از نسخه پنجم هم زیباتر است

Far Cry: New Dawn در بخش گیم پلی هم عنوانی وفادار به ریشه های سری محسوب می شود و هم به اندازه کافی المان های جدید برای متنوع تر کردن بازی و متمایز کردن آن از نسخه های قبلی را در اختیار دارد و از لحاظ میزان و تنوع محتوا نیز به عنوان یک بازی اسپین آف و فرعی بی نظیر عمل کرده است و هیچ چیزی از یک نسخه اصلی و شماره دار کم ندارد. Far Cry: New Dawn عنوانی در ژانر شوتر اول شخص و اکشن ماجرایی جهان آزاد با المان های پرتعداد نقش آفرینی است که بازیباز می تواند در دنیای بزرگ آن به صورت کاملا آزادانه به صورت پیاده یا با وسایل نقلیه گوناگون گشت و گذار کند و ماموریت های مختلف انجام دهید و با افراد گوناگون آشنا شود و پایگاه هایی را فتح کند. در بازی انواع وسایل نقلیه را در اختیار دارید و از انواع ماشین های کوچک و بزرگ و هواپیما و موتور و… در بازی وجود دارند که می توانید سوار آن ها شده و در جای جای نقشه بازی رفت و آمد کنید. همچنین با قابلیتی به نام Expedition می توانید بین پایگاه های امن خود سفر سریع نیز انجام دهید. شما می توانید کمپین و بخش داستانی بازی را به تنهایی یا در کنار یک همراه در بخش cooperative multiplayer انجام دهید که بدون شک تجربه کردن بازی با دوستان به صورت کواپ لذت خیلی خیلی بیشتری دارد.

Far Cry® New Dawn_20190215045516

 مانند نسخه پنجم در این عنوان نیز شاهد بخش خلق شخصیت هستیم که بایستی در اول بازی و بعد از بخش ابتدایی، شخصیت خود را از لحاظ ظاهری کاملا شخصی سازی کنید و رنگ پوست و لباس و … را به دلخواه خود انتخاب نمایید که کلی انتخاب های گوناگون برای شخصی سازی در اختیار شماست و خیلی آیتم ها را نیز (اعم از لباس و سلاح و..) می توانید با خرج کردن اعتبار فارکرای (که با پول واقعی می خرید) به دست بیاورید که البته اصلا واجب و لازم نیستند و تازه خیلی از اینها را با واحد پولی داخل بازی (که در این عنوان اتانول است) هم می توانید آزاد کنید. در بازی باید پایگاه ها و خانه های امن را در سراسر نقشه آزاد کنید و به دست آورید که در این پایگاه ها قابلیت انجام انواع کارها مثل ساختن سلاح و خرید و فروش پوست حیوانات و ساخت و خرید ماشین ها و هبلیکوپترها و… را دارید که مشابه بازی پنجم است اما تفاوت اینجاست که اکنون می توانید این پایگاه ها و خانه های امن خود را با درجات بالاتر ارتقا دهید و قوی تر کنید که این موضوع یک سری پیش نیازها دارد که بایستی انجام دهید و برخی ماموریت های لازم را به پایان برسانید. همچنین به مانند نسخه پنجم سیستم به کارگیری و استخدام کردن نفرات مختلف یا “Guns for Hire” نیز وجود دارد که می توانید این کار را با افراد محلی و یک سری افراد خاص با قابلیت های ویژه انجام دهید تا در مبارزات به کمک شما بیایند. هر کدام از این مبارزین همراه، توانایی ها و قابلیت ها و شخصیت مخصوص به خود را دارند. ماهیگیری نیز در Far Cry: New Dawn به مانند نسخه پنجم وجود دارد که بازی را جذاب تر می کند و تنوع جالبی به حساب می آید و یک سری چالش های خاص را برای شما به همراه دارد.

Saw Launcher یکی از سلاح های باحال و جدید بازی است که همان ابتدا آن را می سازید. بله.. اکنون باید آیتم جمع کنید و خودتان سلاح و .. بسازید و ارتقا دهید و… دستگیره موتور چی میگه اونجا؟!!

برویم سراغ مبارزات و سلاح ها. باید بگویم خوشبختانه تنوع سلاح ها و تجهیزات در Far Cry: New Dawn به مانند بازی پنجم کاملا مناسب است و شما در بازی از رایفل و شات گان گرفته تا پیستول و ریوولور و همینطور سلاح های منفجره دستی مانند نارنجک و مولوتوف  و البته سلاح های مختلف مبارزات نزدیک را برای از پای در آوردن دشمنان در اختیار دارید (برخی سلاح های جدید هم اضافه شده اند) که البته در این بازی، سلاح ها و تمامی دیگر تجهیزات (حتی ماشین ها و …) همگی دارای رنک و درجه هستند و از درجه ۱ و معمولی تا درجات بالاتر با رنگ های طلایی را شاهد هستیم که باید با انجام فعالیت هایی قابلیت استفاده از تجهیزات رده بالاتر را کسب کنید و نمی توانید در اول بازی از یک سلاح رده ۲ یا بالاتر استفاده کنید. گان‌پلی بازی نیز به مانند همیشه جذابیت بسیار بالایی دارد. مکانیسم شلیک و هدف‌گیری در بازی به بهترین و خوش‌دست‌ترین شکل یک بازی اول شخص انجام می‌شود و  از مبارزات بازی حسابی لذت خواهید برد.

گرافیک فارکرای ۵ و هوپ کانتی به معنای واقعی زیبا بودند و چشم نواز، اما حالا خوشحالم که بگویم هوپ کانتی اکنون در Far Cry: New Dawn با پوشش آخرالزمانی که به خود گرفته است و با رنگ بندی های زنده تر، حتی از فارکرای ۵ هم زیباتر است و در یک کلام این طور بگویم که “کیف می کنید وقتی دارید بازی را انجام می دهید و مناظرش را می بینید و مطمئنم کلی عکس خواهید گرفت مثل من.”

در واقع باید گفت مثل همیشه و تمام عناوین قبلی این سری، یکی از نقاط قوت اصلی گیم پلی Far Cry: New Dawn تنوع سلاح ها و مبارزات جذاب بازی است که بی شک یکی از برترین بازی های شوتر اول شخص نسل هشتم رقم زده است و هر لحظه در بازی ممکن است تا ناگهان یک سلاح و یا آیتمی ارزشمند پیدا کنید که لحظات هیجان انگیزی را در مبارزات برای شما خلق می کنند. گان پلی و سیستم تیراندازی و نشانه گیری بازی نیز همان طور که اشاره شد فوق العاده خوش دست و روان از کار در آمده است و شلیک با هر سلاحی حس خاص خودش را دارد و کاملا تفاوت سلاح های مختلف در مبارزات را لمس می کنید و باید بسته به شرایط مختلف از سلاح های مناسب یا حتی سلاح های سرد برای مبارزات نزدیک استفاده نمایید. با این که مانند بازی پنجم شاهد هوش مصنوعی خوب و بالایی در اکثریت دشمنان هستیم و آنها خیلی خوب شما را دوره می کنند، ولی باز هم مشکلاتی در هوش مصنوعی که واقعا گاهی عجیب و مسخره هستند را مشاهده می کنیم مخصوصا هنگام استفاده از المان های مخفی کاری. انگار این مشکلات هوش مصنوعی باید حتما حتی کمی هم که شده در بازی ها باشد و تا ابد این مورد را شاهد باشیم!

همین گرافیک اگر در یک بازی دیگه بود که مثلا ۷ سال براش زمان ساخت گذاشته بودن الان داشت حلوا حلوا می شد روی سر من و شما ولی وقتی یوبیسافت بسازه و اسمش فارکرای باشه و یک سال بعد از بازی پنجم عرضه شده باشه باید بزنیم توی سرش!! شرمنده من نمی زنم توی سرش! من راستش رو میگم هر کی هم میخواد خوشش نیاد. مگه گرافیک نسل هشتمی چیه؟ بازی کنید تا خودتون توی همون ۲ ساعت اول ببینید چی میگم

صدا گذاری در Far Cry: New Dawn به سنت همیشگی عناوین بزرگ یوببسافت و نسخه پنجم کاملا مناسب و باکیفیت انجام گرفته است و مخصوصا صداگذاری Mickey و Lou که توسط Cara Ricketts و Leslie Miller به بهترین شکل انجام گرفته است اما متاسفانه ان قدر شخصیت این دو خواهر نچسب است که این صداگذاری عالی هم نتوانسته است آن ها را تبدیل به شخصیت هایی عالی و قدرتمند نماید. صداگذاری تمامی دیگر شخصیت ها نیز به خوبی انجام شده و صداپیشگان افرادی مختلف بازی به خوبی از پس انجام وظیفه خود بر آمده اند، اما به مانند نکته ای که برای دو انتاگونیست اصلی بازی خدمت شما عرض کردم شخصیت های ضعیف و نچسب باعث شده اند که حتی این صداگذاری خوب هم نتواند آن ها را در نظر بازیباز دلپذیرتر و جذاب تر جلوه دهد اما خب صرفا در بخش “صداپیشگی”، شاهد بازی بسیار با کیفیتی هستیم که اگر دیالوگ ها و شخصیت پردازی های بهتری نیز داشت، بسیار کیفیت کار صداگذاران بیشتر به چشم می آمد. صداگذاری های محیطی بازی نیز همگی بسیار با دقت و با کیفیت در بازی شنیده می شوند و صداگذاری محیطی بازی و صدای شلیک سلاح ها و.. کاملا در روند بیشتر غرق کردن بازیباز در دل بازی موثر واقع می شوند.

باید بگویم راستش انتظار نداشتم این قدر تغییر را در گیم پلی نسبت به بازی پنجم ببینم. در واقع در بازی های اسپین آف معمولا گیم پلی دقیقا همان گیم پلی بازی اصلی قبلی سری است (مثل آنچارتد لاست لگسی) که شاید تنها مقدار کمی تغییرات را به خودش دیده باشد ولی در Far Cry: New Dawn با این که اصول کلی همان اصول و پایه فارکرای ۵ است، تغییرات یا بهتر است به جای کلمه تغییرات بگویم “اضافات” زیادی را شاهد هستیم

در مورد موسیقی بازی باید بگویم سازندگان موسیقی Far Cry: New Dawn  (لااقل تا این بخشی که من بازی را تجربه کرده ام و قطعاتی که شنیده ام) کار خود را نرمال و قابل قبول انجام داده اند و نمی توان از موسیقی های بازی به عنوان یک ساندترک ضعیف یاد کرد ولی آنچنان ساندترک بی نظیر و یه یادماندنی راغ هم شاهد نیستیم و تا به اینجا به نظر می رسد که قطعات موسیقی نسخه پنجم زیباتر و باکیفیت تر از این عنوان بودند که البته خب واقعا هم طبیعی است و یک نسخه اصلی و شماره دار با چندین سال زمان ساخت باید با عنوانی که یک سال بعد از انتشار بازی پنجم عرضه شده و یک بازی اسپین آف است از لحاظ کیفیت موسیقی تفاوت داشته باشد. موسیقی های متن بازی اغلب با حال و هوای آن همخوانی دارند و با داستان و دنیای بازی و فضای آن تطابق نسبتا خوبی برقرار کرده اند اما نه از آن موسیقی هایی که دلتان بخواهد در خارج از بازی نیز به تنهایی به آن ها گوش بدهید و در واقع فقط با یک ساندترک استاندارد و مناسب برای Far Cry: New Dawn روبرو هستیم.

در این بازی، سلاح ها و تمامی دیگر تجهیزات (حتی ماشین ها و …) همگی دارای رنک و درجه هستند و از درجه ۱ و معمولی تا درجات بالاتر با رنگ های طلایی را شاهد هستیم که باید با انجام فعالیت هایی قابلیت استفاده از تجهیزات رده بالاتر را کسب کنید و نمی توانید در اول بازی از یک سلاح رده ۲ یا بالاتر استفاده کنید.

در مجموع و پس از نگاهی کامل به تک تک المان های بازی و بخش های مختلف آن، باید بگویم با این که Far Cry: New Dawn یک نسخه اسپین آف و فرعی است اما نه تنها چیز زیادی از عناوین اصلی سری کم ندارد بلکه در برخی مواقع از نظر المان های گیم پلی برتر هم هست. Far Cry: New Dawn یک تجربه فوق العاده لذتبخش، هیجان انگیز و بی نهایت سرگرم کننده است که لحظه لحظه تجربه آن برای بازیباز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری، شیرین و به یاد ماندنی است و خیلی زود جذب المان های جذاب آن خواهید شد. در واقع Far Cry: New Dawn تمام نکات بی نظیر نسخه پنجم (غیر از داستان و شخصیت های عالی) را دارد و  کلی هم المان ها و اضافات جدید به گیم پلی آن افزوده است تا شاهد یک تجربه کاملا متفاوت از بازی پنجم و یک بازی کامل و پرمحتوا باشیم و ذره ای حس تکرار به ما دست ندهد و فکر کنیم داریم یک بازی جدید اصلی از این سری را تجربه می کنیم نه یک اسپین آف که یک سال بعد از نسخه پنجم منتشر شده است.

یوبیسافت که یکی از برترین کمپانی های صنعت گیم از لحاظ “درک مفهوم سرگرم کننده بودن یک بازی بزرگ” است بار دیگر نشان داد که چطور می شود یک بازی جهان آزاد جذاب و بسیار سرگرم کننده ساخت، حتی اگر یک عنوان اسپین آف با زمان ساخت کم و بر پایه بازی قبلی سری باشد.

یوبیسافت با ساخت Far Cry: New Dawn کاری بزرگ و عالی را انجام داده است و عنوانی اسپین آف و فرعی از یکی از بررگ‌ترین فرنچایزهایش را ساخته که به معنای واقعی قابل تحسین و لذتبخش است، چه برای طرفداران سری و چه برای دوست داران شوتر های اول شخص جهان آزاد و عمیق. Far Cry: New Dawn کاملا توانسته است تا به خوبی از تمامی المان های لازم برای تبدیل شدن به یک شوتر اول شخص جذاب و نسل هشتمی استفاده کرده و عنوانی جذاب و هیجان انگیز را در اختیار بازیبازان و طرفداران قرار دهد. گرافیک چشم نواز، رنگ بندی فوق العاده، دنیایی زیبا و جذاب از لحاظ طراحی هنری، گرافیک فنی قدرتمند و با ثبات، گیم پلی بسیار متنوع و اضافات و المان های جدید نقش آفرینی نسبت به بازی پنجم، گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش دست و لذتبخش و تنوع عالی سلاح ها، همه و همه دست به دست هم داده اند تا Far Cry: New Dawn تبدیل به عنوانی شود که به راحتی بتوانم تجربه آن را به تمامی بازیبازان علاقمند به این سری و سبک شوتر اول شخص پیشنهاد کنم و از آن به عنوان یک بازی نام ببرم که کاملا ارزش خرید و تجربه کردن را داراست. یوبیسافت که یکی از برترین کمپانی های صنعت گیم از لحاظ “درک مفهوم سرگرم کننده بودن یک بازی بزرگ” است بار دیگر نشان داد که چطور می شود یک بازی جهان آزاد جذاب و بسیار سرگرم کننده ساخت، حتی اگر یک عنوان اسپین آف با زمان ساخت کم و بر پایه بازی قبلی سری باشد.

منبع متن: gamefa