Exodus‌ همان‌طور که از نامش پیداست، ماجرای آمادگی برای یک مهاجرت بزرگ است. امید برای این‌که شاید سرانجام مردمی که سال‌ها در اعماق تونل‌های مترو پناه گرفته‌ بودند، خانه‌‌ای جدید را این بار در زیر آفتاب پیدا کنند. با پردیس گیم همراه باشید تا در آستانه عرضه بازی مروری را بر جنبه‌های مختلف این اثر داشته باشیم.

Metro Exodus Preview 1

پیش‌نمایشی بر بازی Metro Exodus

"به قلم سپهر آرمانی"

جنگ، کشتار و درد، عناصری جدانشدنی از خوی انسان که در تمام عرصه تاریخ او را تنها نگذاشته‌اند. با استفاده از انواع ابزار، انسان مداوما به مبارزه با هم‌نوع خود پرداخته و در این راه، چاره‌ای برای تسکین این درد بی‌پایان نیافته جز دلیل‌تراشی برای اعمال خود. همین دلیل‌تراشی‌ها، به گونه‌ای سعی در مخفی کردن چهره کریه جنگ دارد و حتی همین بهانه‌ها باعث شده است که مفهوم جنگ با داستان و حماسه‌سرایی گره بخورد بلکه از میزان عذاب و درد آن کاسته بشود. جهان‌های پسا‌آخرالزمانی اما تصویری نسبتا متفاوت از این واقعه را نشان می‌دهند. در این جهان‌ها، جنگ بیش از آن چیزی که باید پیش‌ رفته و دیگر جایی برای حماسه‌سرایی و دهان به دهان گشتن اعمال شجاعانه سربازان باقی نمانده است. جهان به نابودی کشیده شده و انسان، انگار باری دیگر به موقعیت اول خود در چرخه‌ای برگشته است که او را به پیشرفته‌ترین موجودات بدل کرده بود. حال، والاترین هدف انسان باری دیگر تنها تلاشی عاجزانه برای زنده ماندن است و هزاری از لذات و دلگرمی‌های پیشین، معنای خود را از دست داده‌اند. در بین لیست این‌ جهان‌ها، دنیای سری Metro توانسته بسیار خوش بدرخشد و طرفدارانی بسیار برای خود دست‌و پا کند.

هیچ‌کس انتظار نداشت که نخستین نسخه سری Metro که بر اساس رمان محبوبی با همین نام ساخته شد، بتواند عمل‌کردی تا این حد قوی داشته باشد. Metro 2033 از اتمسفر و گرافیک فنی خیره‌کننده‌ای بهره می‌برد که در امر روایت داستان بازی کمک بالایی می‌کرد. گان‌پلی و مکانیک‌های تلاش برای بقا هر چند شایسته نام "انقلابی" نبوده، اما عمل‌کردی عالی داشتند و به طور کلی، ما با عنوانی روبرو بودیم که بسیار بهتر از چیزی که همگان انتظار داشتند عمل کرد و طرفداران زیادی به دست آورد. قدم بعدی سازندگان این سری، یعنی استودیو 4A Games حتی جاه‌طلبانه‌تر و سنجیده‌تر از قدم اول آن‌ها بود و نتیجه‌ی موفقی را در بر داشت به نام Metro: Last Light. عنوانی که تمامی ویژگی‌های مثبت نسخه پیشین را بهتر از قبل ارائه داد و موفق شد بسیاری از نقطه‌ضعف ها را نیز برطرف کند. همین باعث می‌شود که سطح انتظارات از Metro: Exodus به شدت وحشتناکی بالا برود. Metro در حال حاضر توانسته جایگاه یکی از سری‌های داستان‌محور پیش‌روی صنعت گیم را پیدا کند که می‌بایست برای ادامه دادن روند موفقیت‌های خود، ریسک‌های بزرگی کرده و ایده‌های جدیدی را به کار بگیرد. صادقانه بگویم، با توجه به چیزی که تا کنون از Exodus دیده و خوانده‌ایم، به نظر می‌رسد که سازندگان به خوبی توانسته باشند از پس این چالش برآیند و باری دیگر، عنوانی درجه یک و جذاب را تحویل گیمرها بدهند.

Metro Exodus Preview 2

Exodus‌ همان‌طور که از نامش پیداست، ماجرای آمادگی برای یک مهاجرت بزرگ است. امید برای این‌که شاید سرانجام مردمی که سال‌ها در اعماق تونل‌های مترو پناه گرفته‌ بودند، خانه‌‌ای جدید را این بار در زیر آفتاب پیدا کنند. شما به همراه گروهی مبارز کارکشته و البته همسرتان، سوار بر قطاری به مکان‌های مختلفی سفر خواهید کرد که از لحاظ اتمسفر، شرایط زیست‌محیطی و البته چالش‌ها، بسیار متفاوت خواهند بود. از بیابان‌های وسیع که نور کورکننده خورشید شن‌هایشان را غسل می‌دهد گرفته تا باتلاق‌های تاریک و رازآلود، Metro: Exodus قرار است سفری تمام عیار باشد. قطاری که به وسیله آن سفر می‌کنید در طی بازی نقش پناهگاه اصلی را برای شما و یارانتان ایفا خواهد کرد، جایی که قادر به تجدید قوا خواهید بود. چیزی که مشخص است این است که پیش از شروع هر عملیات در Exodus، می‌بایست مطمئن باشید که کاملا مجهز و آماده قدم به میدان خواهید گذاشت زیرا جهان Exodus بنا بر گفته سازندگان قرار است حتی از دو نسخه پیشین نیز بی‌رحم‌تر باشد. به لطف تغییرات زیست‌محیطی و گذر زمان، هوای سطح زمین اکنون در اکثر مناطق قابل تنفس شده و این‌بار، بیشترین زمان بازیکن در محیط‌های آزاد خواهد گذشت. اما این موضوع بدین معنا نیست که از میزان آن حس ناامنی و دلهره مشهور سری کاسته خواهد شد، انواع و اقسام دشمنان در جای‌جای بازی به کمین ‌تان نشسته‌اند که برای شکست دادن هر نوع نیز می‌بایست استراتژی خاصی را پیش بگیرید.

Metro Exodus Preview 3

دشمنان همچون همیشه، به دو دسته اصلی انسان‌ها و موجودات‌ جهش‌یافته تقسیم می‌شوند و طبیعتا شیوه مبارزه با این دو گروه، تفاوت‌های شاخصی خواهد داشت. همچون همیشه، بازی به شما قدرت انتخاب بین مخفی‌کاری یا روش معمولا پرطرفدارتر یعنی کشتن و دویدن (!) را می‌دهد. با این تفاوت که این‌بار دست‌های شما برای به‌کارگیری یک هر کدام از این شیوه‌ها بسیار باز تر شده. به لطف افزایش قابل‌توجه هوش مصنوعی، این‌بار عوامل محیطی همچون تاریکی و روشنایی، ایجاد آشوب یا چیزهای دیگر، بسیار کاربردی‌تر شده و این‌بار حتی عمل‌کردتان در یک نبرد بر روی روحیه و طرز فکر دشمنان تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال، عضو یک گروه پس از این‌که سلاخی شدن اکثریت همرزمانش توسط شما را شاهد باشد ممکن است خود را تسلیم شما بکند. البته باید یادآور شد که Exodus به شما اجازه حواس‌پرتی و بی‌خیالی نمی‌دهد! یافتن تجهیزات همچون قبل کاری است دشوار و خصوصا مهمات اسلحه‌ها در حدی نیست که بتوانید با خیال راحت شات‌گانی به دست بگیرید و راهی مخفی‌گاه دشمنان شوید. مهمات شما می‌تواند بسیار زودتر از چیزی که فکر می‌کنید به پایان برسد و آن‌گاه تازه متوجه می‌شوید که در مخمصه‌ای تمام عیار، بدون هیچ امیدی برای پیروزی رها شده‌اید. برای پیروزی در نبرد‌های Exodus، می‌بایست هوشمندانه عمل کرده، همه احتمالات را در نظر بگیرید و در عین حال همیشه منتظر اتفاقات ناگهانی باشید.

علاوه بر پیشرفت چشم‌گیر کیفیت بصری و انیمیشن‌ها، Exodus این بار جهانی بسیار وسیع‌تر را در اختیارتان قرار خواهد داد که گوشه‌ گوشه‌ آن پر از جزییات است. بنابراین برای پیشروی در بازی می‌بایست به جست‌وجو و کند و کاو بپردازید. تجهیزات جدید و تکه‌های داستانی گم‌شده، از جمله پاداش‌های این جست‌وجو ها خواهند بود. اما علاوه بر آن، مراحل فرعی نیز در بازی وجود دارند که هر کدام را باید با شیوه‌ای متفاوت به پایان رسانید. در هر موقعیت مکانی که باشید، کلبه‌ها، خرابه‌ها و حتی روستا‌ها یا مخفی‌گاه‌های بسیاری برای گشتن موجود هستند. حال به این‌ جهان گسترده و پرجزییات، چرخه فصل‌ها را نیز اضافه کنید. بازی هر چهار بازه زمانی بهار، تابستان، پاییز و زمستان را به تصویر خواهد کشید و جالب‌تر این‌جاست که هر کدام از این بازه‌های زمانی، چالش‌های جدیدی را در مقابل شما قرار خواهد داد. همچنین، در برخی مناطق ممکن است وسیله‌ای برای حمل‌ونقل نیز وجود داشته باشد که ماجراجویی در دنیای بازی را آسان‌تر خواهد کرد.

Metro Exodus Preview 3

تنوع بسیاری در نوع اسلحه‌ها وجود دارد و چیزی که این موضوع را حتی بهتر می‌کند. آزاد گذاشتن بازیکن در بخش شخصی‌سازی اسلحه‌هاست که به راستی چشم‌گیر است. به لطف کوله‌پشتی همراه‌تان، می‌توانید انواع اسلحه‌ها را مورد شخصی‌سازی قرار دهید و توانایی‌های آنان را در امور مختلف افزایش یا کاهش بدهید. نوع اسلحه‌هایی که انتخاب می‌کنید و همچنین قابلیت‌هایی که به آنان اضافه کرده یا می‌کاهید، کاملا به شیوه بازی کردن‌تان و این‌که می‌خواهید به چه روشی یک ماموریت را به پایان برسانید بستگی دارد. هر چند برای انجام تغییرات گسترده بر روی اسلحه‌ها هنوز مجبور به مراجعه به کارگاه‌های مخصوص این‌ کار هستید، اما بسیاری از تغییرات می‌توانند در بین عملیات‌ها وبه راحتی توسط شما انجام شوند. همان‌طور که گفته شد، عوامل زیست‌محیطی می‌توانند تاثیر بالایی بر روی نحوه بازی شما بگذارند. به عنوان مثال، ممکن است نگهبان‌های یک مخفی‌گاه که قصد حمله به‌ آن را دارید، توسط سیل عظیمی از موجودات جهش‌یافته قتل‌عام شوند، موضوعی که باعث می‌شود ناچار شوید روشی متفاوت را برای رسیدن به هدف‌تان پیش بگیرید، چرا که درExodus برای مبارزه با هر دشمن، می‌بایست تمام احتمالات را در نظر داشت و طبیعتا هر نوع از دشمنان نقطه قوت‌ها و ضعف‌های مخصوص به خود را دارند.

Metro Exodus Preview 5

خروج از تونل‌های عمیق مترو بدین معنا نیست که می‌توانید با دالان‌های تاریک و وحشت‌آور سری خداحافظی کنید. در طول بازی، مکان‌های زیرزمینی تاریک و نمور بسیاری وجود دارند که به دلایل مختلف مجبور به گذشتن از آن‌ها هستید. مکان‌هایی که به نظر می‌رسد به خوبی بتوانند آن‌ حس پارانویای معروفی که از جمله ویژگی‌های شاخص سری Metro محسوب می‌شوند را ایجاد کنند. بار دیگر چشم‌های‌تان بر روی سایه‌ها قفل خواهد شد و کوچک‌ترین صدایی باعث از جا پریدنتان می‌شود. برای یافتن تجهیزات تقلا خواهید کرد و در زمان‌هایی که چاره دیگری نیست، فرار را بر قرار ترجیح خواهید داد. بعید به نظر می‌رسد سازندگان Metro: Exodus از یک سری از ویژگی‌های اصلی عناوین خود، غافل بمانند.

باید اعتراف کرد Metro: Exodus  که جاه‌طلبانه‌ترین و بزرگ‌ترین قدم سازنده خود به حساب می‌آید، می‌تواند کاندید شایسته‌ای برای یکی از بهترین‌ بازی‌های شوتر امسال باشد. Exodus به خوبی تمام ویژگی‌هایی که موجب درخشیدن این سری شده بود را در ترکیبی عالی با عناصری جدید جمع‌آوری کرده است. باید دید که آیا این‌بار هم شاهد ارائه داستانی قدرتمند و تاثیرگذار به لطف یک گیم‌پلی لذت‌بخش و چالش‌برانگیز خواهیم بود یا خیر.

Metro Exodus در تاریخ 26 بهمن برای سه پلتفرم PS4، XOne و PC منتشر خواهد شد.

تماشا به صورت تمام‌صفحه

منبع متن: pardisgame