آخرالزمان همیشه مملو از زامبی‌های مختلف و موجودات جهش‌یافته نیست. گاهی اوقات باید به خودمان، انسان‌ها، فکر کنیم که شاید باعث و بانی آن باشیم. همیشه نباید مانند The Last of Us نیمی از جمعیت کنترل خود را از دست دهد تا شاهد یک اتمسفر و حال و هوای آخرالزمانی باشیم. گاهی اوقات قضیه سر […]

مصاحبه با سازندگان The Division 2 | صحبت در رابطه با تغییرات نسبت به نسخه‌ی قبل، گیم‌پلی و بیشتر

آخرالزمان همیشه مملو از زامبی‌های مختلف و موجودات جهش‌یافته نیست. گاهی اوقات باید به خودمان، انسان‌ها، فکر کنیم که شاید باعث و بانی آن باشیم. همیشه نباید مانند The Last of Us نیمی از جمعیت کنترل خود را از دست دهد تا شاهد یک اتمسفر و حال و هوای آخرالزمانی باشیم. گاهی اوقات قضیه سر کارهای اشتباهی است که سران یک کشور انجام می‌دهند و عواقب آن دامن‌گیر تمامی مردم کشور می‌شود. بازی The Division در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و با ارائه‌ی داستانی آخرالزمانی و متفاوت نسبت به دیگر عناوین هم‌سبک، گیم‌پلی اعجاب‌انگیز، سیستم کاورگیری بی‌نقص، تجهیزات و بخش شخصی‌سازی گسترده و البته از همه مهم‌تر، اتمسفری دل‌گیر و به شدت جذاب توانست توجه بسیاری از بازی‌بازان را به خود جلب کند. به زودی و در فصل بهار نیز قرار است که دومین نسخه از این سری منتشر شود. 

امروز مصاحبه‌ای با کارگردان نسخه‌ی دوم سری The Division یعنی آقای تری اسپایر (Terry Spier) برای شما مهیا کرده‌ایم که در آن به بحث در مورد تغییرات بازی نسبت به نسخه‌ی اول، گیم‌پلی و البته موضوعات سیاسی موجود در بازی می‌پردازیم. بدون هیچ حرف اضافه‌ای شما را به مطالعه‌ی این مصاحبه‌ی خواندنی دعوت می‌کنم.

شما تاکید زیادی دارید که از نظرات بازی‌بازان نسبت به نسخه‌ی اول، در بهبود نسخه‌ی دوم استفاده کرده‌اید. کمی از تغییرات مکانیزم‌های مختلف بازی همانند گان‌پلی یا سیستم گشت و گذار در شهر برایمان بگویید. 

تری اسپایر: ما تعداد زیادی از مکانیزم‌های بازی را دوباره و از اول بازسازی کردیم. در نسخه‌ی اول بازی شاهد تعداد مشخصی اسلحه و انواع مختلف آن بودید. ما به دقت برروی آنان کار کردیم که متوجه شویم هر یک از آنان چه حسی به بازی‌باز می‌دهد و مبارزه با کدام‌ لذت‌بخش‌تر است. ما به این کار ادامه دادیم و برروی تک‌تک سلاح‌های بازی وقت گذاشته‌ایم. وقتی می‌گوییم «برای هر بازیکنی، مورد بخصوصی در بازی وجود دارد»، قصد نداریم تنها شعار دهیم. واقعا آن را عملی می‌کنیم.

ما می‌خواهیم برای هر بازیکنی با هر سلیقه‌ای، The Division 2 محتویات خوبی برای ارائه داشته باشد. اگر از آن دست افرادی هستید که قصد دارید تا تنها در جهان بازی به گشت و گذار مشغول شوید، این بازی برای شما است. اگر می‌خواهید به سرعت به انتهای داستان بازی برسید و در کم‌ترین زمان ممکن به بالاترین سطح برسید، دوباره این بازی برای شما است. اگر هدف اصلی شما مبارزه با دیگر بازیکنان است، The Division 2 انتخابی عالی برای شما است.

ما همچنین بخش دوربین بازی، شخصی‌سازی و کنترل شخصیت را نیز بهبود داده‌ایم. ما باید اطمینان حاصل می‌کردیم که تمامی این مکانیزم‌ها حس خوبی به بازی‌باز می‌دهد و خوشبختانه این اتفاق افتاده است. هنگامی که شما برروی کسی نشانه می‌گیرید، قسمتی از صفحه‌ توسط اسلحه پوشانده می‌شود، حتی به این اندازه نیز توجه شده است و ما آن را طبق بازخوردهای بازی‌بازان تنظیم کرده‌ایم.

در رابطه با بخش داستانی این بازی، به صورت چندنفره یا تک‌نفره، آیا باید آن را یک بخش داستانی خطی در نظر بگیریم؟ آیا به کلی آزادی عملی در حیطه‌ی داستانی وجود دارد؟ به بخشی خواهیم رسید که بازی‌باز حق انتخاب داشته باشد که مراحل را به طرق مختلف انجام دهد؟

تری اسپایر: زمانی که بحث بخش داستانی می‌شود، به صورت ناخودآگاه پای جهان آزاد بازی نیز به میان می‌آید. در بخش داستانی مواقعی وجود دارد که همه چیز به هم می‌ریزد. من نمی‌توانم اطلاعات زیادی در رابطه با بخش داستانی بدهم ولی درگیری بازی‌باز و بخش داستانی بسیار جذاب خواهد بود.

من نمی‌توانم اطلاعات زیادی در رابطه با بخش داستانی بدهم ولی درگیری بازی‌باز و بخش داستانی بسیار جذاب خواهد بود. به نظر می‌رسد بر خلاف نسخه‌ی اول، شاهد داستانی جذاب و گیرا در The Division 2 هستیم.

اکنون که صحبت از دنیای بازی شد… نسخه‌ی دوم ۷ ماه پس از بازی اول روایت می‌شود. آیا اوضاع بهتر شده است یا با جهانی ویران‌تر روبرو هستیم؟ آیا قدم زدن در خیابان‌ها اکنون امن‌تر از قبل است یا باید بیشتر از پیش مراقب باشیم؟

تری اسپایر: شما از کاری که تیم طراحی ما کرده است شگفت‌زده خواهید شد. هفت ماه، هیچ‌کس به شهر رسیدگی نکرده است، نظارت برروی ادارات و شهر به کلی از بین رفته است و طبیعت به روش خود جامعه را به پیش می‌برد. شما شاهد یک تضاد بسیار زیبا در بازی خواهید بود.

باید ذکر کنم که شما در The Division 2 شاهد یک فضای پسا آخرالزمانی نخواهید بود. شما آخرالزمان را تجربه می‌کنید و در میان آن قرار دارید. هنوز راهی برای متوقف کردن آن پیدا نشده است. شما در نسخه‌ی اول توانستید تا حدودی شهر منهتن را ایمن کنید ولی دنیا به کلی در حال از هم پاشیدن است. شما این امر را در تک تک طراحی‌ها و شخصیت‌های غیرقابل بازی که در شهر ملاقات می‌کنید، خواهید دید. در نسخه‌ی اول شما تنها شهروندانی را می‌دیدید که به خود می‌لرزیدند ولی کاری از دستتان برنمی‌آمد. اکنون و در نسخه‌ی دوم، شما به معنای واقعی کلمه به آنان کمک می‌کنید. آنان مکان‌هایی در سرتاسر شهر برای سکونت دارند و اعمال شما باعث می‌شوند که روند بهبود یا وخامت اوضاع آنان را مشاهده کنید.

در طول روند داستان، دنیای بازی شاهد تغییرات زیادی خواهد بود. دشمنان زیادی در بازی وجود دارد و شما باید علاوه بر مقابله با آنان، کاری کنید تا پناهگاه‌های شهروندان نیز دوباره بازسازی شوند.

تمام این مواردی که شما در رابطه با دنیای این بازی بیان می‌کنید، بازی‌باز می‌تواند با آنان تعامل کند؟

تری‌اسپایر: اوه بله.

ایا هر کسی که در بازی مشاهده می‌کنیم صرفا در دسته‌بندی‌های خوب و بد جای می‌گیرد یا افرادی با انگیزه‌های مختلفی در بازی وجود دارند؟

تری اسپایر: البته که افراد مختلفی با انگیزه‌های متفاوتی را در بازی مشاهده خواهید کرد.

باید ذکر کنم که شما در The Division 2 شاهد یک فضای پسا آخرالزمانی نخواهید بود. شما آخرالزمان را تجربه می‌کنید و در میان آن قرار دارید.

در رابطه با ساختار شهر واشنگتن توضیح دهید. آیا نکته‌ی جالبی در رابطه با طراحی شهر از روی مکان‌های واقعی وجود داشت؟ 

تری اسپایر: ساختن چیزی بهتر از منهتن واقعا کار سختی بود. منهتن واقعا یک شهر نمادین بود و اولویت اول ما آن بود که برای نسخه‌ی دوم به سراغ شهری برویم که پتانسیل بیشتری در خود داشته باشد. خوشبختانه واشنگتن این قابلیت را داشت. از نظر داستانی نیز شهر بسیار مناسبی به نظر می‌رسد چرا که سازمان SHD یک سازمان دولتی است و شما در دنیایی خیالی با نهاد‌های خیالی در پایتخت سر و کار دارید.

SHD در اصل وظیفه‌اش آن است که در این وضعیت خراب، بتواند آنچه باقی مانده است را سالم نگه دارد. اگر این سازمان شکست بخورد آن وقت است که باید بپرسیم: «چه اتفاقی قرار است رخ دهد اکنون که دیگر گروهی نیست که از شهروندان و ما محافظت کند؟».

ساخت این سازمان و داستان، خیلی خوب از آب درآمد چرا که شما پیش از این نیز با همچنین چیزی در کتاب‌ها، فیلم‌ها و … روبرو شده بودید. پس ما تغییرات و اصول خود را بر پایه‌ی این مبنا ساخته‌ایم.

در حال حاضر بازی‌های زیادی به صورت تمام آنلاین در بازار وجود دارد. چه چیزی باعث می‌شود که بازی‌بازان به سمت The Division 2 جذب شوند؟ تغییرات در نقشه‌ی بازی؟ ماموریت‌های عمومی یا رویدادهای زمان‌دار؟

تری‌ اسپایر: ما از نسخه‌ی اول یاد گرفتیم که باید به بازی‌بازان و نیاز‌های آنان احترام بگذاریم. در نسخه‌ی دوم به صورت کامل حاضر هستیم تا پشتیبانی خوبی را به آنان ارائه دهیم و از همین رو بازی را به مرور زمان به جلو می‌بریم و آن را کامل‌تر خواهیم کرد. من نمی‌توانم دقیق بگویم که چه برنامه‌هایی داریم ولی به شما اطمینان می‌دهم که تیم سازنده‌ی ما همین جا خواهد ماند و به پشتیبانی از بازی ادامه خواهد داد. قرار نیست کسی به مرخصی برود.

ما برنامه‌های مشخصی داریم و البته به مرور زمان به نظر بازی‌بازان نیز توجه می‌کنیم تا مواردی که آن‌ها بیان می‌کنند و ما برنامه‌ای برای آنان نداریم را نیز بهبود دهیم. ما دو سال را قبل از انتشار نسخه‌ی اول و نمی‌دانم چند سال را پس از عرضه، به پشتیبانی و بهبود آن اختصاص دادیم. این امر حس خوبی بود که بازی‌بازان چیزی را درخواست می‌کردند و ما پس از مدتی، آن مورد را به آنان تحویل می‌دادیم. ما قصد داریم تا این کار را در قسمت دوم نیز تکرار کنیم.

برنامه‌ی محتویات اضافه‌ی سال اول که هم‌اکنون برروی میز من است، کاملا رایگان است. هیچ‌کس برای هیچ‌ محتویاتی نباید مبلغی را پرداخت کند. بخشی به نام Raid که کاملا تازه است، به بازی اضافه می‌شود. این قسمت اصلا آسان نیست و هر ۸ نفری که به این بخش وارد می‌شوند، به سختی با خود فکر می‌کنند: «خب حالا که اینجا هستیم، چگونه جان سالم به در ببریم؟».

حدس می‌زنم با توجه به نظراتی که در رابطه با این بخش دریافت می‌کنید، ممکن است در آینده شاهد تنوع بیشتری در این قسمت باشیم.

تری اسپایر: شاید. من خودم به این امر علاقه‌ی بسیار دارم. باید منتظر بمانیم و مشاهده کنیم که در آینده چه چیزی پیش می‌آید.

ما از نسخه‌ی اول یاد گرفتیم که باید به بازی‌بازان و نیاز‌های آنان احترام بگذاریم. در نسخه‌ی دوم به صورت کامل حاضر هستیم تا پشتیبانی خوبی را به آنان ارائه دهیم و از همین رو بازی را به مرور زمان به جلو می‌بریم و آن را کامل‌تر خواهیم کرد.

شما می‌خواهید تصور بازی‌بازان از The Division 2 چه باشد؟ چه چیزی باید در ذهن آنان باشد تا به سمت این بازی بیایند، نه دیگر بازی‌های آنلاین؟

تری اسپایر: فکر کنم این امر که بازی ما یک عنوان نقش‌آفرینی است و اتمسفری که ارائه می‌دهیم، نقاط مثبت بزرگی هستند. نکته‌ی دیگر آن است که ما برای هر نوع بازیکنی، محتویات مخصوصی داریم: بخش PvP و Dark Zone بسیار لذت‌بخش خواهند بود. همین موارد هستند که بازی‌بازان را جذب می‌کنند، پای این بازی نگه می‌دارند و نهایتا مواردی هستند که باب میل بازیکنان نخواهد بود، آنان حذف خواهند شد.

ما از نسخه‌ی اول درس‌های زیادی گرفتیم. همان‌طور که پیش از این نیز ذکر کردم، باید تمامی المان‌های نسخه‌ی اول را بهبود می‌بخشیدیم. اگر واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم، بازی‌های فوق‌العاده‌ای در بازار هستند و بازی‌بازان نیز زمانی را برای تجربه‌ی این عناوین اختصاص می‌دهند. ولی من می‌دانم که بازی‌بازان به سمت The Division 2 خواهند آمد؛ به دلیل نام این بازی، محتویاتی که برای ارائه دارد و البته پشتیبانی خوبی که ما از آن می‌کنیم. در مواقعی که حتی دیگر استودیوها به مشکل می‌خورند، ما تلاش می‌کنیم که به بهترین نحو ممکن به پشتیبانی از عناوینمان ادامه دهیم. ما در سه سال گذشته اثبات کرده‌ایم که به نظر بازی‌بازان اهمیت می‌دهیم و همین امر نیز باعث می‌شود که آنان به سمت ساخته‌ی ما بیایند.

من در حال مطالعه‌ی تاریخچه‌ی استودیو شما بودم و متوجه شدم که یکی از بنیان‌گذاران اصلی این استودیو، آقای تام کلنسی (Tom Clancy) است. خب… ایشان چند وقتی است که دیگر در میان ما حضور ندارد ولی ما همچنان مشاهده می‌کنیم که نام او برروی بازی‌های مختلف وجود دارد. دقیقا ارتباط بازی The Division 2 و آقای کلنسی را می‌توانید برای ما توضیح دهید؟

تری اسپایر: خب… آقای کلنسی استودیوی رد استورم (Red Storm) را تاسیس کرد و یوبی‌سافت (Ubisoft) نیز بازی‌هایی که ما می‌ساختیم را ارزشمند می‌دید، در زمانی که خود آقای کلنسی در میان ما بودند، بازی‌های ما تماما حال و هوایی واقع‌گرایانه داشتند. و این امر دقیقا همان چیزی است که او پایه و اساس کار خود را بر آن قرار داد. کارها و داستان‌های او زائده‌ی تخیل او بودند ولی همگی بسیار نزدیک به واقعیت. این کار واقعا هم برای ما و هم برای خود اقای کلنسی لذت‌بخش بود.

و این نقطه دقیقا همان‌جایی است که The Division 2 به اقای کلنسی ربط پیدا می‌کند؛ این بازی زائده‌ی ذهن ما است ولی کاملا شبیه به واقعیت. دنیای بازی تخیلی است، خط زمانی آن نیز با دنیای واقعی متفاوت است. ولی اگر واقعا چنین اتفاق‌های رخ می‌داد، ممکن است که Directive 51 را در دنیای واقعی مشاهده کنیم؟ آیا واقعا مسائل همین‌طور پیش می‌روند؟ تمامی این «اگر» ها برای ما مهم هستند. آقای کلنسی این استودیو را تاسیس کرد و ریشه‌های اصلی آن را پایه‌گذاری کرد. ما نیز به این ریشه‌ها کاملا پایبند هستیم.

ما در استودیو آقای ریچارد دنسکی (Richard Dansky) را داریم که ۲۰ سال با آقای کلنسی همکار بوده است. او کاملا با ایده‌ها و خط فکری آقای کلنسی آشنایی دارد و یک نویسنده‌ی قهار محسوب می‌شود. پس با کمک او ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به اصولی که آقای کلنسی به آنان اعتقاد داشتند، پایبند بمانیم. از طرفی دیگر آقای تراویس جتز (Travis Getz) با تمامی استودیوهای یوبی‌سافت همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تک‌تک بازی‌ها با نام آقای کلنسی، از نظر صحت اجزای مربوط به پلیس و امور نظامی در بهترین حالت خود باشند. او اطمینان حاصل می‌کند که هر مورد موجود در بازی به واقعی‌ترین شکل ممکن طراحی شود. این تمام آن چیزی است که آقای کلنسی می‌خواست. او علاقه داشت تا طعم واقعیت را از طریق بازی‌های ویدئویی به بازی‌بازان بچشاند. ما نیز مفتخر هستیم که این کار را برای یوبی‌سافت انجام می‌دهیم.

آیا موردی وجود دارد که شما بازی‌بازان را تشویق به تفکر در رابطه با آن بکنید؟

تری اسپایر: البته! من قبلا نیز اشاره کرده‌ام. مواردی همچون Directive 51 واقعا وجود دارند. شما می‌توانید به صورت آنلاین جستجو کنید که این نهاد چیست. اطلاعات زیادی در دسترس ما وجود ندارد ولی قطعا مامورانی هستند که اکنون در خفا به سر می‌برند و منتظر آن هستند که اوضاع بسیار وخیم شده و بعد به میدان وارد شوند. این دقیقا رازی است که من همیشه در رابطه با آن فکر می‌کردم. واقعا جالب می‌شود اگر این نهاد روزی شروع به کار کند.

بازی Tom Clancy’s The Division 2 در تاریخ جمعه ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ (۱۵ مارس سال ۲۰۱۹ میلادی) برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

منبع متن: gamefa