مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ اپلیکیشن محبوب Wunderlist را خریداری کرد. این اپ که در زمینه‌ی «مدیریت وظیفه» (task management) فعالیت می‌کرد، در سال ۲۰۱۱ عرضه و تا سال ۲۰۱۵ موفق به جذب حدود ۱۳ میلیون کاربر شده بود. مایکروسافت در آوریل ۲۰۱۷ اعلام کرد که Wunderlist دیگر به‌روزرسانی نخواهد شد و تیم توسعه‌ی دهنده‌ی آن، ازاین‌پس مشغول اپلیکیشن جدید Microsoft To-Do خواهند بود. به دلیل سادگی و ویژگی‌های جالب، تصمیم گرفتیم نقد و بررسی کاملی از اپلیکیشن مایکروسافت To-Do ارایه دهیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

معرفی کلی اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

این اپلیکیشن با طراحی ساده و عملکردی هوشمند، به کاربر کمک می‌کند تا وظایف معینی را برای هر روز تعریف کند. وظایف تعریف‌شده در این اپ به‌صورت خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شوند و در گوشی‌های اندرویدی، آیفون، آیپد، وب و حتی ویندوز ۱۰ قابل‌دسترسی خواهند بود.

رابط کاربری اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

اولین نکته‌ای که بعد از باز کردن اپ به ذهن خطور می‌کند، سادگی آن است. در اولین صفحه‌ی اپ، کلمه‌ی My Day را با فونت بزرگ می‌توانید ببینید. همچنین در بالای تمام صفحات، یک طرح گرافیکی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از طرح‌های از پیش تعریف‌شده‌ی درون اپ، آن را تغییر دهید. آیکون‌ها مطابق مد این روزها، به مینیمال‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند که همین زیبایی دوچندانی به این اپلیکیشن داده است.

ویژگی‌ها و نحوه‌ی استفاده از اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

در بدو ورود، باید نام کاربری و سپس رمز عبور حساب مایکروسافت خود را وارد کنید. اگر حساب کاربری ایکس‌باکس یا اسکایپ هم داشته باشید می‌توانید در این بخش وارد کنید. در غیر این صورت، روی گزینه‌ی Don’t have a Microsoft account? ضربه بزنید تا با واردکردن ایمیل و رمز عبور، کدی به ایمیل شما فرستاده شود و از طریق آن صاحب یک اکانت مایکروسافت شوید.

اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

بعد از ورود، مهم‌ترین بخش برنامه یعنی My Day را خواهید دید. با ضربه زدن روی علامت مثبت در پایین این صفحه می‌توانید وظایف را به‌طور مستقیم بسازید. همچنین می‌توانید از قسمت چپ این صفحه، انگشت را به سمت راست بکشید تا منو را مشاهده کنید. در این منو امکان ایجاد لیست‌های جدید برای انواع و اقسام دسته‌های مختلف وجود دارد و می‌توانید برای جذابیت بیشتر در عنوان لیست‌ها از ایموجی‌های متنوع استفاده کنید. در صورت عدم تمایل به ایجاد لیست‌های متنوع، می‌توانید وظایف مختلف را در قسمت To-Do اضافه کنید.

اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

لازم به ذکر است که با ضربه زدن روی وظایف تعریف شده، می‌توانید تاریخی برای انجام آن یا زمانی برای یادآوری آن تعیین کنید. عملکرد یادآوری هم بدین صورت است که با تعیین تاریخ و ساعت برای هر وظیفه، اپ با اعلام نوتیفیکیشن انجام آن وظیفه‌ی به خصوص را یادآوری می‌کند. همچنین امکان افزودن یادداشت برای وظایف مختلف هم وجود دارد.

اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

بخش My Day

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین بخش اپلیکیشن To-Do صفحه‌ی My Day است. طراحی این صفحه به‌گونه‌ای است که در هر روز جدید این صفحه خالی می‌شود تا کاربر به‌دلخواه خود وظایف مختلفی را وارد این صفحه کند. مایکروسافت در این زمینه می‌گوید با این قابلیت، کاربر هر روز صبح با انبوهی از وظایف انجام‌نشده روبرو نمی‌شود و انگیزه‌اش را از دست نمی‌دهد. در گوشه‌ی بالای صفحه آیکون لامپ را می‌بینید. با ضربه روی این آیکون، وارد صفحه‌ای به نام Suggestions می‌شوید که به‌طور هوشمند تمام وظایف از پیش تعریف شده، در آن به نمایش درمی‌آید.

در صفحه‌ی Suggestions چیدمان وظایف طبق تاریخ‌های مقرر آن‌ها است. همچنین اگر در موعد مقرر وظیفه‌ای را به انجام نرسانید و تیک مقابلش را نزنید، این وظیفه در بخش Overdue به نمایش در می‌آید. درنهایت پس از انجام هر وظیفه، می‌توانید روی دایره‌ی کنار آن ضربه بزنید تا با سبز شدن و کشیدن خط روی آن وظیفه، تمام شدنش را به خودتان و اپ اطلاع دهید.

اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

نواقص اپلیکیشن مایکروسافت To-Do

این اپ به‌عنوان جایگزینی برای Wunderlist عرضه شد، به همین خاطر طرفداران اپ Wunderlist از این خبر چندان خوشحال نشدند. به دلیل همین مقایسه، ایرادهای زیادی از To-Do گرفته می‌شود که البته خیلی از آن‌ها منطقی هستند. ولی درهرصورت این اپ در ابتدای راه است و باید به آن فرصت داد.

ازجمله‌ی این نواقص می‌توان به عدم امکان اشتراک‌گذاری لیست‌ها اشاره کرد. البته می‌توانید محتوای لیست‌ها را با برنامه‌های پیام‌رسان برای افراد دیگر بفرستید، ولی در محیط برنامه، امکان اشتراک‌گذاری لیست‌ها برای دیگر اعضای این اپلیکیشن وجود ندارد. همچنین این برنامه در حال حاضر برای همگام‌سازی فقط از Outlook و Ofiice 365 پشتیبانی می‌کند. درصورتی‌که بسیاری از کاربران از تقویم گوگل برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند که انتقال محتوای آن به To-Do ممکن نیست.

به موارد کم‌اهمیت‌تری هم می‌توان اشاره کرد. به‌طور مثال در این اپ صفحه‌ای برای تقسیم‌بندی وظایف به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه وجود ندارد تا برای برنامه‌ریزی بلندمدت مورداستفاده قرار بگیرد. همچنین ضعفی در قسمت یادآوری این برنامه وجود دارد که بسیاری از کاربران به آن اشاره کرده‌اند. این ضعف بدین‌صورت است که در صورت ایجاد زمان‌بندی برای یادآوری یک وظیفه‌ی خاص، گاهی اوقات این برنامه نوتیفیکیشنی را برای یادآوری آن نشان نمی‌دهد؛ به همین خاطر چندان نمی‌توان روی این قابلیت حساب باز کرد.

سخن پایانی

این اپ در اول راه به سر می‌برد ولی با توجه به رویکردی که اتخاذ کرده می‌توان گفت مناسب افرادی است که نیاز چندانی به ویژگی‌های پیچیده ندارند. به دلیل حضور این سرویس در پلتفرم‌های مختلف، امکان استفاده از این اپ در گجت‌های مختلف وجود دارد. البته نمی‌توان ضعف‌های این برنامه را فراموش کرد. ولی طبق قولی که مایکروسافت داده، این اپ هر دو هفته یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود. پس می‌توان امید داشت که با هر به‌روزرسانی مشکلات زیادی از آن برطرف و ویژگی‌های جذابی هم به آن افزوده شود.

Pros

  • رابط کاربری زیبا و مینیمال
  • سرعت بالا و کارکرد آسان
  • دسترسی از طریق پلتفرم‌های مختلف
  • اولویت‌بندی هوشمند وظایف

Cons

  • عدم کارکرد همیشگی یادآوری وظایف
  • نبود امکان اشتراک‌گذاری لیست‌ها با دیگر کاربران اپ
  • نبود قابلیت هماهنگ‌سازی با سرویس‌های دیگر از جمله تقویم گوگل
  • عدم امکان پیوست کردن فایل
دانلود از گوگل پلی دانلود از اپ استور دانلود از ویندوز استور

منبع متن: digikala