پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از عرضه این سیستم‌عامل، مایکروسافت از امروز یعنی ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) دیگر از ویندوز ۷ پشتیبانی نمی‌کند. به همین بهانه، تصمیم گرفتیم که نگاهی دوباره به این سیستم‌عامل پرطرفدار بیندازیم و دلایل محبوبیت آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

جانشین مناسب برای ویندوز XP

پشتیبانی ویندوز 7

ویندوز ۷ در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹ عرضه شد؛ ۸ سال پس از عرضه ویندوز XP. اگرچه در این میان شاهد معرفی ویندوز ویستا بودیم، اما این سیستم‌عامل نتوانست توجه گسترده کاربران زیادی را جلب کند و بسیاری از آن‌ها ترجیح دادند همچنان از ویندوز XP بهره ببرند. در آن دوران، ویندوز XP حرف زیادی برای گفتن داشت و نسبت به ویندوز ME از ثبات بهتری بهره می‌برد.

در این میان، ویندوز ۷ ارتقای قابل توجهی نسبت به ویندوز XP بود. حتی رابط کاربری آن هم طرفداران زیادی پیدا کرد. این در حالی است که ویندوز XP با وجود تمام ویژگی‌های جذابی که داشت، حداقل از لحاظ رابط کاربری نسبت به نسخه‌های جدید ویندوز نمی‌توانست توجه کاربران را جلب کند.

ویندوز XP

ویندوز XP

مایکروسافت با عرضه ویندوز ۷ ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان آورد که به‌عنوان مثال می‌توانیم به ساده‌تر شدن فرایند اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پرینترها اشاره کنیم. از دیگر نکات قوت ویندوز ۷ می‌توانیم به بحث امنیت اشاره کنیم زیرا مایکروسافت برای توسعه این سیستم‌عامل به موضوع امنیت توجه ویژه‌ای نشان داد و از همان ابتدا امنیت بالایی برای کاربران به ارمغان می‌آورد. باید خاطرنشان کنیم که بدافزارهای مختلف خیلی راحت می‌توانستند به نسخه‌های اولیه ویندوز XP نفوذ کنند و دردسرهای زیادی را به وجود بیاورند. در نهایت مایکروسافت سرویس پک ۲ را برای ویندوز XP منتشر کرد که در این نسخه، فایروال ویندوز به‌صورت پیش‌فرض فعال بود.

عملی کردن وعده‌های ویندوز ویستا

پشتیبانی ویندوز 7

بسیاری از ویژگی‌های جذاب ویندوز ۷ اصلا نوآورانه محسوب نمی‌شوند بلکه ویژگی‌هایی بودند که ویندوز ویستا هم آن‌ها را ارائه کرده بود. مایکروسافت، برای ویندوز ۷ تصمیم گرفت پتانسیل این ویژگی‌ها را عملی کند و با بهبود آن‌ها توانست جذابیت کلیت سیستم‌عامل مذکور را افزایش دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها User Account Control بود. در آن دوران، بسیاری از کاربران ویندوز XP را با دسترسی ادمین اجرا می‌کردند و تمام برنامه‌ها از این دسترسی بهره می‌بردند. اگرچه این سیستم‌عامل از لحاظ تئوری به کاربران اجازه می‌داد که از اکانت دارای دسترسی کمتر بهره ببرند، ولی بسیاری از برنامه‌ها از این مشخصه پشتیبانی نمی‌کردند. به لطف User Account Control، در بیشتر مواقع برنامه‌ها دسترسی گسترده‌ای به بخش‌های مختلف سیستم نداشتند و فقط در صورت نیاز، کاربر موردنظر باید این مجوز را صادر می‌کرد. همین موضوع باعث می‌شود که برنامه‌ها نتوانند آسیب گسترده‌ای به سیستم برسانند.

پشتیبانی ویندوز 7

این ویژگی در ویندوز ویستا وجود داشت ولی تعداد زیادی از برنامه‌ها با آن سازگاری نداشتند. در نهایت قبل از عرضه ویندوز ۷، این ویژگی و بسیاری از موارد دیگر بهبود پیدا کردند و ویندوز ۷ توانست از نسخه بهبود یافته آن‌ها استفاده کند تا از همان روز اول تجربه کاربری بهتری را ارائه کند.

حفظ جذابیت و ثبات در دوران ویندوز ۸

ویندوز ۸ سه سال بعد از ویندوز ۷ معرفی شد و در همان زمان بسیاری از کاربران بیش از پیش قدردان ویندوز ۷ شدند. در آن دوران، مایکروسافت علاقه زیادی به نمایشگرهای لمسی پیدا کرد و ویندوز ۸ را هم بر اساس همین دیدگاه توسعه یافت. به همین خاطر منوی استارت حذف شد و کاربران به ناچار باید از منوی فول‌اسکرین موسوم به Metro بهره می‌بردند.

مایکروسافت

این موضوع و دیگر رویکردها اعتراضات زیادی به همراه داشت و به همین خاطر در نسخه ویندوز ۸.۱ منوی استارت بار دیگر به این سیستم‌عامل برگشت. در دورانی که مایکروسافت برای ویندوز ۸ مشغول اعمال تغییرات گسترده بود، بسیاری از کاربران از آنجایی که مشکلی با ویندوز ۷ نداشتند، ترجیح دادند که همچنان به استفاده از این نسخه ادامه بدهند. به همین خاطر بخش قابل توجهی از کاربران ویندوز هیچ‌وقت از ویندوز ۸ استفاده نکردند و مستقیماً از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ مهاجرت کردند.

چرا باید ویندوز ۷ را کنار بگذارید؟

ویندوز 10

ویندوز ۷ هرچقدر هم جذاب و خاطره‌انگیز باشد، ولی دیگر عمر آن تمام شده و از امروز، مایکروسافت پشتیبانی از آن را متوقف می‌کند. اگر همچنان می‌خواهید از ویندوز بهره ببرید، باید هرچه زودتر به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنید. آپدیت‌های امنیتی اهمیت زیادی دارند و ویندوز ۷ دیگر چنین آپدیت‌هایی را دریافت نمی‌کند. با توقف دریافت آپدیت‌های امنیتی، بدافزارها و هکرها با استفاده از آسیب‌های امنیتی راحت‌تر از گذشته می‌توانند به سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۷ نفوذ کنند. سازندگان سخت‌افزارها هم در آینده نزدیک دیگر از ویندوز ۷ پشتیبانی نخواهند کرد. اگر هم خواستار استفاده از نسخه جدید برنامه‌ها هستید، توسعه‌دهندگان آن‌ها دیر یا زود ارائه‌ی نسخه جدید برنامه‌های خود را برای ویندوز ۷ متوقف خواهند کرد.

لپتاپ ویندوزی

طبق گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون سیستم مبتنی بر ویندوز ۷ در جهان در حال فعالیت هستند که احتمالا بسیاری از آن‌ها تمایلی برای استفاده از ویندوز ۱۰ ندارند. اما در هر صورت، به لطف تلاش‌های مایکروسافت باید بگوییم ویندوز ۱۰ نه‌تنها امن‌تر است بلکه سرعت بیشتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد. به‌عنوان مثال اگر سیستم شما از پردازنده قدیمی استفاده می‌کند، با استفاده از ویندوز ۱۰ می‌توانید سرعت بیشتری نسبت به ویندوز ۷ تجربه کنید که این موضوع به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته برمی‌گردد. از لحاظ سخت‌افزار مورد نیاز برای ویندوز ۱۰ هم تفاوت چندانی نسبت به ویندوز ۷ دیده نمی‌شود و به احتمال زیاد سیستم فعلی شما با ویندوز ۱۰ سازگار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز

منبع: How To Geek

The post پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ به پایان رسید؛ نگاهی دوباره به این سیستم‌عامل appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala