اندروید Q که جدیدترین نسخه اندروید به حساب می‌آید، هنوز به‌طور کامل آماده نشده است. اما کاربران مشتاقی که مشکلی با ضعف‌های نسخه‌های بتا ندارند، می‌توانند سومین نسخه بتا آن را در گوشی خود نصب کنند که البته این نسخه فقط برای تعداد اندکی از گوشی‌ها منتشر شده است.

اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید نسخه آزمایشی اندروید Q را در گوشی خود نصب کنید، در این مطلب به‌صورت مختصر و مفید به بهترین ویژگی‌های جدید اندروید Q که به تازگی معرفی شده‌اند، می‌پردازیم.

فناوری ۵G

اندروید Q

اگرچه هنوز با همه‌گیری فناوری ۵G فاصله‌ی زیادی داریم، اما از مدت‌ها قبل شرکت‌ها معرفی گوشی‌های ۵G را آغاز کرده‌اند و اندروید Q هم به‌طور کامل از این فناوری هیجان‌انگیز پشتیبانی می‌کند. این یعنی شرکت‌های سازنده گوشی‌ها دیگر لازم نیست برای پشتیبانی نرم‌افزاری از این فناوری، شخصاً دست به کار شوند و گوگل کار آن‌ها را راحت‌تر کرده است.

پشتیبانی از گوشی‌های تاشو

اندروید Q

با وجود اینکه در حال حاضر گوشی‌های تاشو بسیار گران‌قیمت هستند و چندان کاربردی به نظر نمی‌رسند، ولی نمی‌توانیم پتانسیل زیاد آن‌ها را کتمان کنیم. به همین خاطر گوگل هم برای اینکه از قافله‌ی گوشی‌های تاشو عقب نیفتد، اندروید Q را طوری طراحی کرده که به‌طور گسترده از گوشی‌های تاشو پشتیبانی کند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به قابلیت‌هایی مانند پیوستگی اپلیکیشن اشاره کنیم که با باز کردن گوشی، اپلیکیشن موردنظر سریعا از نمایشگر کوچک به نمایشگر بزرگ منتقل می‌شود. همچنین نباید ارائه‌ی امکانات بهتر برای چندوظیفگی را هم از قلم بیندازیم.

پاسخ‌های هوشمندتر

اندروید Q

اگر از اندروید ۸ یا جدیدتر استفاده می‌کنید، احتمالاً با قابلیت Smart Reply روبرو شده‌اید. با بهره‌گیری از این مشخصه، هنگام دریافت نوتیفیکیشن مربوط به پیام، می‌توانید از گزینه‌های ارائه شده برای پاسخ دادن بهره ببرید. حالا در اندروید Q قرار است این قابلیت هوشمندتر شود و اقدام شما را پیش‌بینی کند. به‌عنوان مثال وقتی که پیامی حاوی یک آدرس یا نام رستوران دریافت می‌کنید، این مشخصه لینکی از گوگل مپ را ارائه می‌دهد تا بتوانید سریعاً آدرس موردنظر را پیدا کنید. با این کار، کاربران دیگر لازم نیست یک آدرس را کپی و پیست کنند و در وقت آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

امنیت و حریم خصوصی

اندروید Q

گوگل می‌گوید که حدود ۵۰ ویژگی جدید اندروید Q مربوط به امنیت و حریم خصوصی هستند. البته هنوز نمی‌توانیم با جزئیات زیادی به آن‌ها بپردازیم ولی روی هم رفته کاربران می‌توانند برای مجوزهای اپلیکیشن‌های مختلف، محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند.

آپدیت‌های امنیتی کوچک ولی پیوسته

اندروید Q

زمانی که گوگل می‌خواهد یک آپدیت امنیتی را برای گوشی‌های اندرویدی منتشر کند، برای عرضه گسترده آن با مشکلات زیادی باید دست و پنجه نرم کند. حالا گوگل برای برطرف کردن این مشکل، پروژه‌ی Mainline را راه‌اندازی کرده که با این کار، آپدیت‌های امنیتی از طریق پلی استور گوگل روانه‌ی تعداد بیشتری از گوشی‌ها می‌شود. البته باید خاطرنشان کنیم که در این پروژه، آپدیت‌های امنیتی گسترده‌ای منتشر نمی‌شود و فقط بخش محدودی از سیستم‌عامل را در بر می‌گیرند.

حالت فوکوس برای محدود کردن نوتیفیکیشن‌ها

حالت فوکوس اندروید Q که بخشی از قابلیت Digital Wellbeing محسوب می‌شود، به شما اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌هایی که حواس شما را پرت می‌کنند، مشخص کنید تا حین انجام کارهای موردنظر، دیگر نوتیفیکیشن‌های آن‌ها به نمایش درنیاید. علاوه بر این، مثلاً وقتی که می‌خواهید فیلمی تماشا کنید، می‌توانید از این مشخصه بهره ببرید. هدف اصلی ارائه‌ی این حالت این است که برای انجام فعالیت موردنظر خود، تمرکز بیشتری داشته باشید.

قابلیت داخلی برای نظارت والدین

اندروید Q

روزبه‌روز سن کاربران گوشی‌های هوشمند پایین می‌آید و والدین هم مطمئناً می‌خواهند بر فرزند خود و نحوه‌ی استفاده او از گوشی نظارت داشته باشند. در این زمینه، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها Family Link نام دارد که توسط گوگل توسعه یافته و در پلی استور عرضه شده است. حالا در اندروید Q، این اپلیکیشن به بخشی از این سیستم‌عامل بدل شده و والدین راحت‌تر از گذشته می‌توانند بر فعالیت‌های فرزند خود در گوشی موردنظر نظارت داشته باشند. به‌عنوان مثال در اندروید Q، والدین به‌راحتی می‌توانند محدودیت‌هایی را برای استفاده از اپلیکیشن‌ها وضع کنند.

امکانات بیشتر گوگل لنز

اندروید Q

همین ابتدای امر باید بگوییم که گوگل لنز مختص اندروید Q نیست و در گوگل اسیستنت گجت‌های مختلف هم حضور دارد. یکی از ویژگی‌های جدید قابل توجه گوگل لنز، اسکن منوی رستوران‌ها و مشخص کردن محبوب‌ترین غذاها بر اساس نظرات کاربران است. همچنین گوگل لنز حالا با اسکن رسید، می‌تواند مبلغ مذکور را بین افراد تقسیم کند و به‌صورت خودکار از پس محاسبه انعام موردنظر برمی‌آید.

زیرنویس همزمان

اندروید Q

یکی دیگر از جذاب‌ترین قابلیت‌های اندروید Q، بدون شک مورد توجه کاربرانی قرار می‌گیرد که از مشکلات شنوایی رنج می‌برند. قابلیت Live Captions می‌تواند برای انواع و اقسام محتوایی که در نمایشگر نشان داده می‌شود، زیرنویس همزمان نمایش دهد. به‌عنوان مثال برای زیرنویس کردن پادکست موردعلاقه یا مشاهده صحبت‌هایی که در ویدیوهای شخصی مطرح می‌شود، می‌توان از این قابلیت مفید استفاده کرد. از همه مهم‌تر، برای بهره‌گیری از آن نیازی به اینترنت وجود ندارد و تمام این فرایند به‌صورت داخلی در گوشی صورت می‌گیرد.

بهبود ژست‌های حرکتی

اندروید Q

اگرچه از چند سال قبل گوشی‌های زیادی به ارائه‌ی ژست‌های حرکتی روی آورده‌اند، ولی هنوز هم بسیاری از کاربران با این مشخصه چندان راحت نیستند. اما با بزرگ‌تر شدن و کم‌حاشیه‌تر شدن گوشی‌ها، بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی بر ناوبری سیستم یک موضوع اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. در اندروید P، گوگل ژست‌های حرکتی را ارائه کرد و در اندروید Q این مشخصه بیش از پیش بهبود یافته است. به‌عنوان مثال، در اندروید Q برای برگشت به عقب دیگر لازم نیست بر دکمه‌ای ضربه بزنید و می‌توانید از طرفین نمایشگر با انجام سوایپ چنین کاری را انجام دهید. در هر صورت باید ببینیم که ژست‌های حرکتی اندروید Q مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند یا نه.

حالت تاریک گسترده

اندروید Q

تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های در یک سال اخیر حالت تاریک را ارائه داده‌اند و حالا حتی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ مانند ویندوز و macOS هم از این مشخصه بهره می‌برند. در اندروید Q با سوایپ به پایین و ضربه بر یک دکمه در منوی Quick Settings می‌توانید حالت تاریک گسترده در سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های گوگل را فعال کنید. در ضمن حالت تاریک برای گوشی‌هایی که از نمایشگر اولد بهره می‌برند، در زمینه‌ی کاهش مصرف باتری تأثیر بسزایی دارد.

منبع: LifeHacker

The post بهترین ویژگی‌های جدید اندروید Q appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala