بارها و بارها شنیده‌اید که فارغ از نوع سیستم‌عامل کامپیوتر شخصی که از آن استفاده می‌کنید، باید از آنتی ویروس بهره ببرید. خوشبختانه در این زمینه لزومی به پرداخت هزینه وجود ندارد زیرا می‌توانیم به آنتی ویروس های قدرتمندی اشاره کنیم که بخش زیادی از خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. در ادامه به ۱۰ مورد از بهترین آنتی ویروس های رایگان می‌پردازیم.

نکاتی در مورد آنتی ویروس های رایگان

تمام این کمپانی‌ها مطمئنا می‌خواهند در ازای ارائه‌ی خدمات، درآمد کسب کنند و آنتی ویروس‌های رایگان به‌خودی خود نمی‌توانند درآمدی برای این کمپانی‌ها به همراه داشته باشند. به همین خاطر، قبل از نصب چنین برنامه‌هایی، باید دو نکته را مدنظر قرار دهید:

  • تبلیغات: بیشتر این برنامه‌ها، مرتباً انواع و اقسام تبلیغات را برای خریدن نسخه پولی آنتی ویروس خود به نمایش درمی‌آورند.
  • نوار ابزار یا افزونه مرورگر: دسته‌ی دیگر این برنامه‌ها، تلاش می‌کنند که نوار ابزار (Toolbar) یا افزونه مرورگر را در سیستم موردنظر نصب کنند. چنین کاری در بیشتر اوقات -به‌خصوص برای نوار ابزار-نتایج چندان ایدئالی به همراه ندارد زیرا این موارد عمدتا برای جمع‌آوری اطلاعات و فروش آن‌ها به کار گرفته می‌شوند و در ضمن سرعت مرورگر را هم کاهش می‌دهند.

Avira (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

در تمام فهرست‌های مربوط به بهترین آنتی ویروس های رایگان، معمولاً در همان ابتدا می‌توانید نام Avira را ببینید. طبق بررسی‌های انجام شده، نسخه پولی Avira از درصد محافظت ۹۹.۹ درصدی بهره می‌برد و مطمئناً نسخه رایگان آن هم تا حد بالایی توانمند است. در این برنامه به‌راحتی می‌توانید برای اسکن سیستم برنامه‌ریزی کنید و البته باید به محافظت همیشگی سیستم هم اشاره کنیم که باعث می‌شود با خیال راحت بتوانید از کامپیوتر شخصی خود بهره ببرید.

دانلود: Avira

Bitdefender (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

این هم یکی دیگر از برنامه‌های مشهوری است که نسخه پولی آن درصد محافظت ۹۹.۹ درصدی ارائه می‌دهد و نسخه رایگان آن هم می‌تواند سیستم را در برابر تقریباً تمام بدافزارها محافظت کند. اولین چیزی که در رابطه با این برنامه توجه را جلب می‌کند، رابط کاربری ساده آن و خودکار بودن بسیاری از فرایندها است. همچنین این برنامه طوری طراحی شده که بخش زیادی از منابع سیستم را اشغال نکند که با توجه به سنگین بودن برخی از آنتی ویروس ها، چنین مشخصه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

دانلود: Bitdefender

Avast (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

اگرچه طبق بررسی‌های انجام شده برای Avast، درصد محافظت آن اندکی کمتر از رقبا است (۹۸.۹ درصد) ولی در نهایت باز هم درصد بسیار بالایی محسوب می‌شود. همچنین این برنامه هم بخش اندکی از منابع سیستم را مورد استفاده قرار می‌دهد و به همین خاطر سرعت کامپیوتر را پایین نمی‌آورد. این آنتی ویروس هم خوشبختانه مبتنی بر رابط کاربری ساده‌ای است و بدون نیاز به خواندن راهنما می‌توانید از امکانات مختلف آن بهره ببرید. در هر صورت افرادی که به دنبال آنتی ویروس رایگان هستند، بهتر است که نگاهی به این گزینه بیندازند زیرا تا حد زیادی بین کاربران مختلف پرطرفدار است.

دانلود: Avast

AVG (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

درصد محافظت این برنامه هم ۹۸.۹ درصد است و از لحاظ سبک بودن حرف زیادی برای گفتن دارد. اگرچه در این میان قابلیت‌های غیرضروری هم ارائه می‌دهد تا بتواند توجه افراد بیشتری را جلب کند، ولی از لحاظ کارکرد اصلی، همچنان یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. نسخه رایگان آن معمولاً گاه و بیگاه تبلیغاتی را برای ترغیب کاربران به خرید نسخه پولی این آنتی ویروس به نمایش درمی‌آورد که البته به نظر بسیاری از کاربران، با توجه به امکاناتی که نسخه رایگان این آنتی ویروس ارائه می‌دهد، چنین تبلیغاتی اصلاً آزاردهنده به حساب نمی‌آیند.

دانلود: AVG

Lavasoft Ad-Aware (ویندوز)

آنتی ویروس

نسخه پولی Ad-Aware از درصد محافظت ۹۹.۳ درصدی بهره می‌برد که این یعنی با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید. اگرچه این آنتی ویروس نسبت به دیگر رقبا تا حدی منابع بیشتری را استفاده می‌کند، ولی در کل برای کاربران ویندوز یک انتخاب خوب به حساب می‌آید. با وجود اینکه نسخه رایگان این آنتی ویروس جوابگوی بیشتر نیازهای کاربران معمولی است، ولی در کل با پرداخت مبلغی نه‌چندان زیاد می‌توانید از ویژگی‌های پیشرفته‌تری بهره ببرید.

دانلود: Ad-Aware

eScan Antivirus Toolkit (ویندوز)

آنتی ویروس

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های Toolkit با دیگر گزینه‌های معرفی شده در این فهرست، این است که نیازی به نصب ندارد و صرفاً با دانلود و اجرا می‌توانید از آن بهره ببرید. این یعنی برنامه مذکور از طریق فلش USB می‌تواند در سیستم‌های مختلف-حتی آن‌هایی که دارای آنتی ویروس هستند-اجرا شود. از آنجایی که هیچ نصبی در کار نیست، این برنامه نمی‌تواند محافظت همیشگی یا اسکن برنامه‌ریزی شده را ارائه کند و به همین خاطر برای سیستم اصلی خود بهتر است از آن استفاده نکنید و برای اوقاتی که فکر می‌کنید آنتی ویروس سیستم شما درست کار نمی‌کند یا برای کامپیوتر دیگران، می‌توانید از آن بهره ببرید. البته در این میان باید به رابط کاربری قدیمی آن هم اشاره کنیم که در برابر گزینه‌های دیگر، از این لحاظ حرفی برای گفتن ندارد.

دانلود: eScan Antivirus Toolkit for Windows

Trend Micro HouseCall (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

این هم یکی دیگر از آنتی ویروس‌هایی است که بدون نصب می‌توانید از آن بهره ببرید. همانطور که می‌دانید، چنین آنتی‌ویروس‌هایی از قابلیت محافظت همیشگی و برنامه‌ریزی برای اسکن بهره نمی‌برند ولی اگر به هر دلیلی نسبت به وجود ویروس و بدافزار در سیستم خود مشکوک هستید، می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین این شرکت ابزارهای رایگانی را برای کارهای دیگری ارائه می‌دهد که در صورت تمایل استفاده از آن‌ها امکان‌پذیر است.

دانلود: HouseCall

Malwarebytes Anti-Malware (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

این برنامه یکی دیگر از بهترین گزینه‌های موجود برای مقابله با بدافزارها به‌خصوص از نوع Adware یا آگهی‌افزار است و چنین کاری را با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهد. در نسخه رایگان، تنها از امکان اسکن دستی بهره می‌برید و نمی‌توانید از قابلیت محافظت همیشگی استفاده کنید. ولی حتی با وجود این موضوع، نسخه رایگان آن حرف زیادی برای گفتن دارد و احتمالاً از استفاده از آن راضی خواهید بود.

دانلود: Malwarebytes

Panda Free Antivirus (ویندوز، مک)

آنتی ویروس

هرچند این برنامه تبلیغات زیادی را برای ترغیب کاربران به نصب نسخه پولی نمایش می‌دهد، ولی نباید قابلیت‌های آن را از قلم بیندازیم. به‌عنوان مثال، بخش زیادی از فعالیت‌های این آنتی ویروس در فضای ابری انجام می‌شود و به همین خاطر منابع سیستم تا حد زیادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. به غیر از این موضوع، این برنامه هم از قابلیت‌های دیگر آنتی‌ویروس‌های استاندارد بهره می‌برد. طی بررسی‌های انجام شده، درصد محافظت این برنامه به اندازه‌ی رقبای قدرتمند خود نیست ولی در این میان باید به رابط کاربری جذاب آن هم اشاره کنیم.

دانلود: Panda

ZoneAlarm Free Antivirus (ویندوز)

آنتی ویروس

در این برنامه، در کنار یک آنتی ویروس رایگان، یک فایروال ابتدایی هم قرار دارد. در میان رقبای قدری که نسخه رایگان ارائه می‌دهند، ZoneAlarm از امکانات پر زرق‌وبرقی بهره نمی‌برند ولی در هر صورت این هم یکی دیگر از آنتی ویروس‌های رایگانی است که امکان بهره‌گیری از آن وجود دارد.

دانلودZoneAlarm

بیشتر بخوانید: ۷ آنتی ویروس رایگان که به‌صورت آنلاین کامپیوتر شما را اسکن می‌کنند

منبع: Make Use Of

The post معرفی بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala