لانچرهای اندروید نرم‌افزارهایی هستند که تا حد زیادی می‌توانند رابط کاربری سیستم‌عامل اندروید را تغییر دهند. بهره‌گیری از اندروید بدون وجود لانچر تقریباً غیرممکن است و تمام گوشی‌ها به‌صورت پیش‌فرض از لانچر بهره می‌برند.

یکی از دلایل محبوبیت و پرطرفدار بودن سیستم‌عامل اندروید، امکانات زیادی است که در زمینه‌ی شخصی‌سازی سیستم‌عامل در اختیار کاربر قرار می‌دهد و لانچر ها هم بخشی از این مشخصه محسوب می‌شوند. علاوه بر این، به لطف وجود لانچرهای ثالث، بیشتر کاربران می‌توانند لانچر مطابق سلیقه‌ی خود را پیدا کنند و همین موضوع منجر به افزایش جذابیت اندروید شده است.

دلایل کاهش طرفداران لانچر های اندروید

به نظر می‌رسد لانچرهای ثالث دیگر مانند گذشته محبوبیت ندارند و نمی‌توانند سروصدای زیادی به راه بیندازند. در ادامه به برخی از دلایل این موضوع می‌پردازیم.

مشکلات عملکردی لانچرهای ثالث

اگر یک نرم‌افزار بهینه‌سازی نشده باشد، بعد از نصب می‌تواند مشکلات عملکردی به همراه بیاورد. هرکدام از نرم‌افزارها برای اجرا نیازمند اشغال بخشی از حافظه رم و حافظه داخلی هستند. علاوه بر این، اجرای یک رابط کاربری جدید می‌تواند عملکرد گوشی را در مواقع موردنیاز مانند اجرای بازی‌ها، تا حدی ضعیف کند. اگرچه برای بسیاری از کاربران عادی چنین مشکلاتی شاید احساس نشود، ولی کاربران حرفه‌ای به‌راحتی این ضعف‌ها را تشخیص می‌دهند.

لانچر

بیشتر لانچر های ثالث رایگان توسط توسعه‌دهندگان مستقل ارائه می‌شوند که از امکانات کافی برای آزمایش‌های گسترده بهره نمی‌برند. به همین خاطر کاهش سرعت گوشی و افزایش مصرف باتری بعد از نصب یک لانچر چندان هم عجیب نیست. با توجه به این موارد، افرادی که از گوشی‌های ضعیف‌تر استفاده می‌کنند، معمولاً ترجیح می‌دهند که از لانچر های ثالث استفاده نکنند زیرا گوشی‌های آن‌ها از تراشه‌های قدرتمند و حافظه رم حجیم بهره نمی‌برند. در ضمن اگر لانچرهای اندروید به‌خوبی بهینه‌سازی نشده باشند، حتی می‌توانند برای گوشی‌های پرچم‌دار هم مشکل‌زا باشند.

کاستوم رام‌ها

لانچر

کاستوم رام‌ها یا رام‌های غیررسمی، بخش نرم‌افزاری گوشی‌ها هستند که بر هسته‌ی اصلی اندروید بنا شده‌اند. اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز است و به همین خاطر توسعه‌دهندگان می‌توانند فریمور را هم تغییر دهند. لانچرها فقط تا حدی می‌توانند رابط کاربری را تغییر دهند ولی کاستوم رام‌ها معمولاً امکانات شخصی‌سازی گسترده‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و نسبت به رام‌های پیش‌فرض بسیار سبک‌تر و سریع‌تر هستند. از بین محبوب‌ترین کاستوم رام‌ها می‌توانیم به Lineage OS اشاره کنیم که طرفداران پروپاقرص زیادی دارد. البته باید خاطرنشان کنیم که عمدتا کاربران حرفه‌ای به بهره‌گیری از کاستوم رام‌ها روی می‌آورند زیرا نصب آن به راحتی لانچرهای اندروید نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و سبک‌ترین لانچرهای اندروید

بهبود کیفیت لانچرهای پیش‌فرض

طی سال‌های گذشته، شاهد بهبود کیفیت لانچرهای پیش‌فرض ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده بوده‌ایم. این موضوع هم یکی دیگر از دلایلی است که کاربران نسبت به گذشته دیگر علاقه‌ی چندانی به لانچر های ثالث ندارند. سامسونگ و دیگر برندها در این زمینه عملکرد قابل توجهی داشته‌اند و حتی در لانچرهای خود امکانات زیادی برای شخصی‌سازی تعبیه کرده‌اند.

رابط کاربری MIUI شیائومی

رابط کاربری MIUI شیائومی

در ضمن شرکت‌هایی مانند شیائومی مرتباً برای لانچر های گوشی‌های خود را آپدیت‌های جدیدی منتشر می‌کنند که قابلیت‌های تازه‌ای برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد؛ به همین خاطر بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای استفاده از لانچرهای ثالث، از لانچرهای پیش‌فرض استفاده کنند که برای گوشی آن‌ها بهینه‌سازی شده است و عملکرد بهتری دارد.

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل اندروید، متن‌باز بودن آن و امکان عملی کردن شخصی‌سازی‌های گسترده است. در این میان، لانچرهای اندروید با ارائه‌ی قابلیت‌های جذاب انجام این کار را برای کاربران معمولی بسیار آسان‌تر می‌کنند و چنین افرادی به‌راحتی می‌توانند ظاهر بخش‌های مختلف نرم‌افزار گوشی خود را تغییر دهند.

اما در نهایت به دلیل مشکلات عملکردی، بهبود قابل توجه لانچرهای پیش‌فرض گوشی‌ها و ارائه‌ی کاستوم رام‌های همه‌فن‌حریف، لانچرهای اندروید دیگر مانند گذشته طرفداران خیلی زیادی ندارند.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه‌ی بهترین لانچرهای اندروید

منبع: w2ssolutions

The post چرا لانچرهای اندروید دیگر محبوبیت گذشته را ندارند؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala