آیا راهی برای تغییر رابط کاربری لاک اسکرین گوشی‌ها وجود دارد که تا حد زیادی مفیدتر شوند؟ این روزها، کلیشه‌ای که در صنعت گوشی‌های هوشمند مرتباً تکرار می‌شود این است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان بخش‌های بنیادی تجربه کاربری گوشی‌های هوشمند مانند لاک اسکرین، نوتیفیکیشن‌ها و دیگر موارد را تغییر داد.

اما بعد از استفاده از گوشی‌های مختلف، این سؤال در ذهن ما شکل گرفت که آیا لاک اسکرین گوشی‌ها از تمام پتانسیل‌های خود بهره می‌برند و اطلاعات موردنظر را به کاربر ارائه می‌دهند؟ کاملاً واضح است که پاسخ این سؤال «خیر» است و در ادامه به دلایل آن می‌پردازیم.

در نسل چهارم اپل واچ، یکی از ویژگی‌های که توجه را جلب می‌کند، ارائه‌ی حجم زیادی از اطلاعات در یک نمایشگر بسیار کوچک است. در واچ‌فیس اینفوگراف اپل واچ، ۹ دسته اطلاعات در یک نمایشگر بسیار کوچک نمایش داده می‌شود. فقط با یک نگاه به اپل واچ، می‌توانید از وضعیت فعلی آب‌وهوا، بیشترین و کمترین دما، تعداد قدم‌های برداشته شده، زمان قرار بعدی، زمان باقی‌مانده از تایمر، مشاهده ساعت در یک کشور دیگر، شدت UV، زمان غروب آفتاب و بسیاری اطلاعات دیگر خبردار شوید. و اگرچه اپل واچ نخستین گجتی بود که این حجم از اطلاعات را با جذابیت زیادی نمایش می‌داد، حالا گجت‌هایی مانند گلکسی واچ سامسونگ هم به الگوبرداری از رویکرد اپل روی آورده‌اند و چنین تجربه کاربری را به ارمغان می‌آورند.

لاک اسکرین

در این میان، بسیاری از کاربران علاقه‌ی زیادی به ساعت‌های هوشمند ندارند. زیرا اگرچه این گجت‌ها قابلیت‌های جذابی دارند، اما این موضوع که باید مرتباً شارژ شوند و قیمت بالایی که دارند، منجر به کاهش فریبندگی آن‌ها می‌شود. در ضمن باتری آن‌ها بعد از ۲ تا ۳ سال استفاده تا حد زیادی ضعیف‌تر می‌شود و با توجه به کاهش توان عملکردی آن‌ها طی مرور زمان، عدم تمایل کاربران برای خرید چنین گجت‌های گران‌قیمتی کاملاً قابل درک است.

بیشتر بخوانید: هواوی باید رابط کاربری EMUI را بازطراحی کند

برای چنین افرادی، شرکت‌های سازنده می‌توانند با استفاده از لاک اسکرین گوشی‌های خود اطلاعات موردنیاز را برای کاربران ارائه دهند تا فقط با یک نگاه، از این اطلاعات بهره‌مند شوند؛ اما متأسفانه هیچ‌کدام از شرکت‌های سازنده چنین کاری را انجام نمی‌دهند. ما در مورد کاستوم لانچرهای مختص لاک اسکرین صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظور ما ارائه‌ی تجربه کاربری هماهنگ با کل رابط کاربری گوشی توسط شرکت‌های سازنده است.

لاک اسکرین

در این میان، مثلاً می‌توان اطلاعات مربوط به هواشناسی، زمان و مکان قرار بعدی و تعداد قدم‌های برداشته شده را در لاک اسکرین نمایش داد و حتی کاربران این اجازه را داشته باشند که ساعت موجود در لاک اسکرین را به‌صورت آنالوگ مشاهده کنند. البته می‌دانیم که در برخی رابط‌های کاربری تا حدی این اطلاعات نمایش داده می‌شوند، اما عمدتا چندان گسترده نیستند و دست کاربر در این رابطه بسته است.

البته ما نمی‌گوییم که تمام این اطلاعات به‌صورت یکجا برای همه‌ی افراد عرضه شود (زیرا چنین کاری لاک اسکرین را شلوغ می‌کند)، بلکه بهتر است برای این موضوع به کاربر حق انتخاب داده شود تا به‌راحتی بتواند نمایش اطلاعات موردنظر در لاک اسکرین گوشی خود را فعال یا غیرفعال کند. با این کار، در تجربه کاربری افرادی که می‌خواهند لاک اسکرین صرفا نمایش‌دهنده‌ی ساعت باشد، خللی ایجاد نمی‌شود.

لاک اسکرین

با توجه به تمام موارد ذکر شده، پس چرا کسی در این رابطه کاری انجام نمی‌دهد؟ جواب احتمالی «اینرسی» یا «رخوت» شرکت‌ها در قبال این موضوع است. و بله، به‌خوبی می‌دانیم که ارائه‌ی این اطلاعات به‌صورت جذاب احتمالاً کار آسانی نخواهد بود، اما غیرممکن هم نیست.

در نهایت وقتی که یک ساعت هوشمند در مقایسه با گوشی ۶.۵ اینچی اطلاعات گسترده‌ای را فقط با یک نگاه ارائه می‌دهد، پس در سیستم گوشی‌های هوشمند حتماً مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب نوتیفیکیشن‌های اندروید و iOS

منبع: Phone Arena

The post تجربه کاربری لاک اسکرین گوشی‌ها باید بهتر شود appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala