شرکت تاکسیرانی آنلاین اوبر بالاخره قرار است سهام خود را برای عموم عرضه کند و به همین خاطر اسنادی در رابطه با جزئیات فعالیت این شرکت منتشر شده. در بین این اسناد، اطلاعات مربوط به همکاری این شرکت و گوگل قابل توجه است.

طبق این اسناد، اوبر‌ بین ۱ ژانویه ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸ حدود ۵۸ میلیون دلار برای استفاده از گوگل مپ به شرکت گوگل پرداخته است. در این اسناد آمده که امکانات گوگل مپ برای فعالیت پلتفرم اوبر‌ ضروری است و در ادامه آمده که گزینه‌های دیگر، از قابلیت‌های گوگل مپ برای مناطق مختلف جهان بهره نمی‌برند.

۵۸ میلیون دلار برای یک مشخصه ضروری که اوبر‌ بدون آن نمی‌تواند فعالیت کند، بسیار پایین محسوب می‌شود. به‌خصوص باید خاطرنشان کنیم که مثلا فقط در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۸، گوگل ۳۹.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. اوبر‌ در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب درآمد ۷.۹۳ میلیارد دلاری و در سال ۲۰۱۸ هم درآمد ۱۱.۲۷ میلیارد دلاری کسب کرده است و علی‌رغم این درآمد هنگفت، ظاهرا شرکت سودآوری محسوب نمی‌شود.

اوبر

اوبر چگونه توانسته گوگل را برای این قرارداد راضی کند؟

در رابطه با پایین بودن قیمت قرارداد بین گوگل و اوبر‌ می‌توان به ۲ دلیل اشاره کرد. اولا، گوگل فقط از دریافت این مبلغ بهره‌ور نمی‌شود و بلکه اوبر به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی مهم برای این سرویس انجام وظیفه می‌کند. طبق اعلام اوبر، در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۸ این سرویس حدود ۱.۵ میلیارد سفر انجام داده و این یعنی میلیاردها کاربر به رابط کاربری گوگل مپ دسترسی دارند و به ظاهر آن عادت کرده‌اند.

دلیل دیگر این قرارداد بسیار منصفانه، به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت برمی‌گردد. آلفابت ۵.۲ درصد از کل سهام اوبر را در اختیار دارد و به همین خاطر مطمئنا ارتباط خوبی بین گوگل و اوبر برقرار است. البته ارتباط بین این دو شرکت یک طرفه نیست و گوگل هم ۳.۱ میلیون دلار به اوبر پرداخت می‌کند که این مبلغ برای ارائه‌ی تبلیغات مربوط به Google Pay است. در نهایت هم باید خاطرنشان کنیم که گوگل همواره به‌دنبال دستیابی اطلاعات بیشتری از کاربران خود است و بهره‌گیری اوبر از گوگل مپ را می‌توان در راستای همین استراتژی دانست.

منبع: Android Authority

The post اوبر برای استفاده از گوگل مپ چه مبلغی می‌پردازد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala