قابلیت ایجاد چهره‌های جعلی توسط هوش مصنوعی هنوز یک دانش فراگیر محسوب نمی‌شود اما در همین زمینه، یک سایت تحت عنوان ThisPersonDoesNotExist راه‌اندازی شده که پیشرفت تکنولوژی مذکور را به‌خوبی نشان می‌دهد.

این سایت توسط «فیلیپ ونگ» (Philip Wang)، یک مهندس نرم‌افزار در شرکت اوبر، خلق شده و این فرد با بهره‌گیری از پژوهش‌های منتشر شده از جانب شرکت انویدیا توانسته چنین قابلیتی را عملی کند. الگوریتم‌های پشت صحنه این وب‌سایت، ابتدا توسط حجم عظیمی از تصاویر اشخاص آموزش دیده و سپس با بهره‌گیری از نوع جدیدی از شبکه عصبی تحت عنوان «شبکه تقابلی مولد» (generative adversarial network) می‌تواند چنین تصاویری را خلق کند.به غیر از تصویر اصلی این مطلب، در ادامه می‌توانید چهره‌های کاملا جعلی خلق شده توسط این وب‌سایت را مشاهده کنید.

او در فیسبوک در رابطه با این سایت نوشته: «هر بار که این وب‌سایت را رفرش می‌کنید، شبکه مذکور یک چهره کاملا جدید و کاملا جعلی را خلق می‌کند.» چارچوب اصلی هوش مصنوعی این سایت در اصل توسط محققی به نام «ایان گودفلو» (Ian Goodfellow) اختراع شده و انویدیا با تغییراتی بر این الگوریتم، الگوریتم جدیدی به نام StyleGAN ایجاد کرده است. این الگوریتم به تازگی به‌صورت رایگان در اختیار همه قرار داده شده و ظاهرا انعطاف‌پذیری زیادی دارد. هرچند این نسخه از الگوریتم صرفا می‌تواند چهره‌های جعلی خلق کند، اما برخی از دیگر پژوهش‌گران موفق به استفاده آن در زمینه‌ای مانند خلق کاراکترهای انیمه و حتی گرافیتی شده‌اند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند StyleGAN سوالات زیادی را ایجاد می‌کنند. از یک طرف، با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان کارهای خلاقانه زیادی انجام داد و حتی همین حالا هم برای خلق آثار هنری گران‌قیمت از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود. اما از طرف دیگر، چنین پیشرفت‌هایی نگرانی‌هایی را در رابطه با خلق تصاویر جعلی کاملا واقع‌گرایانه و سوء استفاده از آن‌ها ایجاد می‌کند. چنین ابزارهایی، به‌راحتی می‌توانند برای تحریب کمپین‌های سیاسی و چندین و چند کار دیگر مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

منبع: The Verge

The post این وب‌سایت با استفاده از هوش مصنوعی چهره‌های جعلی خلق می‌کند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala