بسیاری از کاربران اندروید همچنان چشم‌انتظار دریافت اندروید پای هستند ولی در این میان گوگل هم سخت مشغول توسعه نسخه بعدی این سیستم‌عامل است که فعلاً از آن تحت عنوان اندروید Q یاد می‌شود. اما با توجه به خبرها و گزارش‌های منتشر شده، این نسخه از اندروید از چه قابلیت‌هایی بهره می‌برد؟ در ادامه به‌صورت مختصر و مفید به هرآنچه از قابلیت‌های اندروید Q می‌دانیم، نگاهی می‌اندازیم.

حالت تاریک گسترده

اندروید Q

مدتی قبل، کارشناسان سایت XDA-Developers موفق شدند نسخه اولیه اندروید Q را مورد بررسی قرار دهند و به همین خاطر از برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های احتمالی آن خبردار شدیم. پر سروصداترین قابلیت افشا شده هم چیزی نیست جز حالت تاریک گسترده.

بر اساس گزارش این سایت، این حالت تاریک بر منوی تنظیمات، نوتیفیکیشن‌ها و بسیاری از عناصر رابط کاربری اعمال می‌شود. به نظر می‌رسد کاربران می‌توانند در هر زمانی این قابلیت را فعال کنند یا کاری کنند که در ساعات مشخصی از روز، فعال و غیرفعال شود. همچنین باید انتظار ارائه‌ی حالت تاریک از جانب اندروید برای اپلیکیشن‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند، داشته باشیم.

مدت‌هاست که کاربران به دنبال چنین مشخصه‌ای هستند که هم ظاهر جذابی دارد و هم در گوشی‌های مجهز به نمایشگر اولد می‌تواند عمر باتری را بهبود ببخشد. البته باید خاطرنشان کنیم که گوگل پیش از این هم اقداماتی در راستای عملی کردن این موضوع انجام داده که نهایی نشده، بنابراین تا اطلاع ثانوی نباید امید زیادی برای ارائه‌ی آن داشته باشیم.

بازطراحی بخش مجوزها

اندروید Q

گوگل در اندروید مارشمالو، بخش مجوزها را به‌طور اساسی تغییر داد که هنوز هم کلیت این بخش دست نخورده باقی مانده است. اما برای اندروید Q طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد می‌خواهد کاری کند که برخی از مجوزهای اپلیکیشن‌ها تنها در هنگام استفاده فعال باشد. این مشخصه مطمئناً مورد توجه طرفداران حفظ حریم خصوصی قرار می‌گیرد و حتی می‌تواند عمر باتری را هم افزایش دهد.

حالت دسکتاپ

اندروید Q

در چند سال اخیر، شرکت‌هایی مانند هواوی و سامسونگ حالت دسکتاپ را برای گوشی‌های خود ارائه داده‌اند و چنین قابلیتی پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد. در این حالت، با اتصال گوشی خود به یک نمایشگر بزرگ‌تر، رابط کاربری به نمایش درآمده هم شبیه به کامپیوترهای دسکتاپ می‌شود. این یعنی شاهد مواردی مانند منوی استارت، امکان تغییر اندازه پنجره برنامه‌ها و قابلیت استفاده از ماوس و کیبورد خواهیم بود.

کارشناسان XDA با بررسی دقیق خود در کدهای اندروید Q به شواهدی مبنی بر وجود این مشخصه دست یافته‌اند ولی اطلاعات بیشتری پیدا نشده است. به همین خاطر شاید گوگل می‌خواهد مانند سامسونگ و هواوی عمل کند یا شاید هم در نهایت شاهد یک مشخصه کاملاً متفاوتی خواهیم بود.

امکانات بیشتر Smart Lock

اندروید Q

گوگل قابلیت Smart Lock را در دوران اندروید آب‌نبات‌چوبی معرفی کرد که اساساً اوقاتی که گوشی در دسترس کاربر قرار ندارد، آن را قفل نگه می‌دارد. این قابلیت همچنین بر اساس موقعیت مکانی، اتصال گجت‌ها از طریق بلوتوث یا زمان در دست گرفتن گوشی، آن را آنلاک می‌کند.

در نسخه ابتدایی اندروید Q، دو قابلیت جدید برای Smart Lock دیده می‌شود. نخستین قابلیت، به کاربر اجازه می‌دهد که با استفاده از این مشخصه، محدودیت زمانی آنلاک بودن گوشی را افزایش دهد. دومین قابلیت هم این است که وقتی تشخیص بدهد همراه گوشی دیگر مورد اعتماد نیست، آن را قفل می‌کند.

بهبود پشتیبانی از سیستم تشخیص چهره

اندروید Q

در گزارش سایت XDA آمده که شواهد مربوط به پشتیبانی بهتر از سیستم تشخیص چهره پیشرفته‌تر در اندروید Q دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، کاربران گوشی‌های مبتنی بر اندروید Q، از وجود یا فقدان سیستم سخت‌افزاری ایمن تشخیص چهره خبردار می‌شوند و اگر گوشی دارای چنین سخت‌افزاری باشد، به غیر از آنلاک کردن، می‌توانند از آن برای خرید کردن و ورود به اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنند.

البته برخی از گوشی‌های اندرویدی مانند هواوی میت ۲۰ پرو و اوپو Find X مجهز به سیستم سخت‌افزاری تشخیص چهره هستند ولی با پشتیبانی اندروید از این مشخصه، سازندگان گوشی‌ها از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری کار ساده‌تری در پیش خواهند داشت.

ابزار داخلی ضبط ویدیو از نمایشگر

اندروید Q

بسیاری از سازندگان گوشی‌های اندرویدی مانند اوپو، هواوی و سامسونگ، در رابط کاربری گوشی‌های خود، ابزاری برای ضبط ویدیو از نمایشگر تعبیه کرده‌اند. اما متأسفانه چنین قابلیتی در نسخه خالص اندروید دیده نمی‌شود که ظاهراً در اندروید Q بالاخره شاهد این ابزار خواهیم بود. در گزارش سایت ۹to5Google آمده که این ابزار از قابلیت‌های استاندارد دیگر ابزارهای مشابه بهره می‌برد و هنگام ضبط، نوتیفیکیشنی برای متوقف کردن و اشتراک‌گذاری آن به نمایش درمی‌آید. علاوه بر این، ظاهراً هنگام ضبط ویدیو می‌توانید صدای خود را ضبط کنید تا بر روی ویدیو قرار بگیرد.

افزایش دسترسی به نسخه پیش‌نمایش اندروید

اندروید Q

به غیر از گوشی‌های پیکسل، گوگل نسخه پیش‌نمایش اندروید پای را برای تعداد اندکی از گوشی‌های دیگر شرکت‌ها هم عرضه کرد. اما حالا به نظر می‌رسد در رابطه با اندروید Q این عرضه گسترده‌تر می‌شود. به گزارش XDA، کارهایی برای این موضوع در حال انجام است که چنین چیزی را امکان‌پذیر می‌کند.

هشدار احتمالی برای اپلیکیشن‌های قدیمی

اندروید Q

در سپتامبر ۲۰۱۸ کدهای جدیدی رؤیت شد که به نظر می‌رسد گوگل می‌خواهد توسعه‌دهندگانی که اپلیکیشن‌های خود را آپدیت نمی‌کنند، خجالت‌زده کند. این خجالت‌زده کردن می‌تواند به‌صورت نمایش یک پیام به کاربران اپلیکیشن‌های مذکور باشد تا آن‌ها بدانند مورد مذکور آپدیت نشده و شاید به‌خوبی کار نکند.

البته به نظر می‌رسد این پیام فقط برای اپلیکیشن‌هایی به نمایش درمی‌آید که از دوران اندروید آب‌نبات‌چوبی نسخه‌ی جدیدی از آن‌ها عرضه نشده است. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که گوگل از اجرای چنین اپلیکیشن‌هایی جلوگیری نمی‌کند و صرفاً پیام هشدار نمایش می‌دهد.

دیگر ویژگی‌هایی که از اندروید Q انتظار داریم

اندروید Q

گوگل عموماً برای هرکدام از نسخه‌های جدید اندروید، مشخصه‌های قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد اما در رابطه با عمل کردن به درخواست کاربران، سرعت عمل بالایی ندارد. از بین ویژگی‌هایی که امیدواریم به نسخه خالص اندروید Q راه پیدا کند، می‌توانیم به ثبت اسکرین‌شات بلند (اسکرولی) و ارائه قابلیت مشابه smart setting موجود در رابط کاربری گوشی‌های ال‌جی اشاره کنیم.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که امیدواریم به نسخه خالص اندروید راه پیدا کند، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های موازی است که به کاربران اجازه می‌دهد در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا شبکه‌های اجتماعی از دو اکانت مختلف استفاده کنند. علاوه بر این، باید به گاوصندوق بیومتریک هم اشاره کنیم که در بسیاری از رابط‌های کاربری اندروید وجود دارد و از طریق تشخیص اثر انگشت می‌توان به آن مراجعه کرد.

در رابطه با ویژگی‌های اندروید Q شما چه انتظاراتی دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: ۶ ویژگی که از اندروید Q انتظار داریم

منبع: Android Authority

The post هرآنچه در مورد قابلیت‌های اندروید Q می‌دانیم appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala