اگرچه به نظر می‌رسد اندروید پای به تازگی عرضه شده، اما باید بگوییم که ۶ ماه از عرضه نسخه‌ی نهایی و ۱۰ ماه از عرضه نخستین نسخه مختص توسعه‌دهندگان می‌گذرد. به همین خاطر، خیلی زود شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی آزمایشی اندروید Q خواهیم بود. با وجود اینکه اندروید پای از ویژگی‌های جذاب زیادی بهره می‌برد، اما به هر حال همواره جای پیشرفت و بهبود وجود دارد. به همین مناسبت، تصمیم گرفتیم که به مهم‌ترین ویژگی‌های و تغییراتی که از اندروید Q انتظار داریم، بپردازیم.

بهبود وضعیت ژست‌های حرکتی

اندروید Q

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید پای، بهره‌گیری از ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی است. اگرچه نسبت به نسخه‌های آزمایشی آن، در نسخه‌ی نهایی وضعیت این مشخصه خیلی بهتر شده، ولی باز هم مشکلات زیادی دارد. ژست‌های حرکتی اندروید پای تا حدی گیج‌کننده هستند.

برای مراجعه به صفحه اصلی باید بر دکمه هوم ضربه بزنید، اگر تا حدی به سمت بالا سوایپ کنید، بخش مولتی‌تسکینگ باز می‌شود و اگر این سوایپ را ادامه دهید، روانه‌ی بخش app drawer می‌شوید. با حرکت سریع به سمت راست و چپ بر دکمه هوم، می‌توانید بین آخرین اپلیکیشن‌های باز شده حرکت کنید و با سوایپ افقی طولانی می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های باز شده را مشاهده کنید. همچنین در این میان گاهی اوقات دکمه‌ی بازگشت هم پدیدار می‌شود.

سیستم ناوبری اندروید پای عملکرد روانی ندارد و گوگل باید تا حد زیادی آن را بهتر کند. سامسونگ، موتورولا و حتی وان‌پلاس هم برای اندروید ژست‌های حرکتی تعریف کرده‌اند که نسبت به اندروید خالص، از عملکرد بسیار بهتری بهره می‌برند. با توجه به مسائل ذکر شده، امیدواریم گوگل برای اندروید Q از دست رقبا کپی‌برداری کند یا اینکه بتواند راه‌حل مناسبی را برای این مشکل ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: سیستم چندوظیفگی جدید اندروید اصلا خوب نیست و باید تغییر یابد

پشتیبانی بهتر برای استفاده یک دستی

اندروید Q

بسیاری از سازندگان گوشی‌های اندرویدی، قابلیت استفاده یک دستی از گوشی خود را در رابط کاربری موردنظر تعبیه کرده‌اند اما متأسفانه نسخه خالص اندروید پای از چنین قابلیتی بهره نمی‌برد. روزبه‌روز گوشی‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و با توجه به کاهش حاشیه‌ها و بلندقدتر شدن نمایشگرها، استفاده یک دستی از گوشی‌ها به کار سخت‌تری بدل می‌شود. اما اگر نسخه اصلی اندروید Q چنین حالتی را ارائه دهد، دیگر در این زمینه شاهد حالت‌های نرم‌افزاری مختلفی نخواهیم بود و بیشتر شرکت‌ها از همین قابلیت برای گوشی‌های خود استفاده خواهند کرد.

قابلیت داخلی برای ضبط فیلم از صفحه‌نمایش

اندروید Q

یکی از قابلیت‌های بی‌سروصدا ولی جذاب اندروید پای، بهره‌گیری از برای ابزار داخلی برای ویرایش اسکرین‌شات است. اما در این میان، جای خالی ابزار داخلی برای ضبط فیلم از صفحه‌نمایش احساس می‌شود. در پلی استور چندین اپلیکیشن برای این مشخصه وجود دارد ولی از آنجایی که بسیاری از رابط‌های کاربری مبتنی بر اندروید از این قابلیت بهره می‌برند، امیدواریم گوگل چنین ابزاری را در نسخه خالص اندروید Q تعبیه کند. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که اپل این قابلیت را در iOS 11 ارائه داد ولی متأسفانه گوگل در این زمینه هنوز وارد عمل نشده است.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ ویژگی مهم اندروید Pie آشنا شوید

حالت تاریک گسترده

اندروید Q

یکی از خواسته‌های همیشگی کاربران اندروید، پشتیبانی این سیستم‌عامل از حالت تاریک گسترده است. اندروید اوریو موجود در گوشی‌های پیکسل ۲ از تم تاریک بهره می‌برد و طی سال ۲۰۱۸ هم شاهد ارائه حالت تاریک از جانب بسیاری از اپلیکیشن‌ها بودیم. اگرچه در این زمینه شاهد پیشرفت قابل توجهی هستیم، اما هنوز اندروید قابلیت حالت تاریک گسترده که بتواند تمام بخش‌های سیستم‌عامل را پوشش دهد، ارائه نداده است.

شایعاتی مبنی بر پشتیبانی این مشخصه در اندروید Q منتشر شده ولی باید بگوییم که تقریباً برای تمام نسخه‌های اندروید چنین خبرهایی منتشر می‌شود. به همین خاطر امیدواریم گوگل این بار به خواسته‌های کاربران گوش دهد و بالاخره در اندروید Q حالت تاریک گسترده را ارائه دهد.

یکپارچگی بیشتر با Chrome OS

اندروید Q

در سال ۲۰۱۸ گوگل قابلیت Better Together را برای Chrome OS معرفی کرد که باعث می‌شد این سیستم‌عامل ارتباط بهتری با گجت‌های اندرویدی داشته باشد. اگرچه این مشخصه قابلیت‌های جذابی را ارائه می‌دهد، اما امیدواریم در اندروید Q این ارتباط بهتر و گسترده‌تر شود.

به‌عنوان مثال ما خواستار امکان کپی کردن متن از گوشی اندرویدی و «پیست» (paste) کردن آن در کروم‌بوک هستیم. یا مثلاً وقتی یک اپلیکیشن را در گوشی اندرویدی خود نصب می‌کنیم، به‌صورت خودکار در کروم‌بوک هم نصب شود. در ضمن می‌توانیم به قابلیت سینک شدن نوتیفیکیشن‌های کروم‌بوک و گوشی اندرویدی هم اشاره کنیم.

تغییر و تحولات گسترده در رابط کاربری

اندروید Q

احتمال عملی شدن چنین خواسته‌ای بسیار پایین است ولی به هر حال امیدواریم گوگل رابط کاربری اندروید را تا حد زیادی تغییر دهد. به غیر از تغییرات کوچک بصری، کارکرد بخش‌های اصلی این سیستم‌عامل طی سال‌های گذشته تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. تمام اپلیکیشن‌ها در بخش app drawer قرار دارند و موارد موردنظر خود را می‌توانید در هوم اسکرین قرار دهید و در صورت تمایل می‌توانید ویجت‌هایی هم اضافه کنید. تمام این موارد به‌خوبی کار می‌دهند اما دیگر تا حد زیادی تکراری شده‌اند.

اما اینکه این رابط کاربری جدید باید چه مشخصه‌هایی داشته باشد، به‌صورت دقیق نمی‌توانیم پیشنهاداتی را ارائه دهیم زیرا بسیاری از کاربران به بخش‌های زیادی از این سیستم‌عامل عادت کرده‌اند. به همین خاطر با قاطعیت نمی‌توانیم در مورد امکان‌پذیر بودن چنین اقدامی اظهارنظر کنیم. با این حال، بسیاری از کاربران همواره به دنبال نوآوری‌های جذاب هستند و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد. به همین خاطر بی‌صبرانه منتظر ارائه سیستم‌عامل فیوژا هستیم تا ببینیم گوگل چه خواب‌هایی برای این سیستم‌عامل تازه‌نفس دیده است.

شما چه در مورد اندروید Q چه فکر می‌کنید و چه انتظاراتی از این سیستم‌عامل دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌های اندروید در سال ۲۰۱۸

منبع: Android Central

The post ۶ ویژگی که از اندروید Q انتظار داریم appeared first on دیجی‌کالا مگ.

منبع متن: digikala